در هر خانواده‌ای ممکن است مسائل عاطفی و روان‌شناسی ایجاد شود. برای کمک به بهبود روابط و شرایط یک خانواده، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. یک مشاور خانوادۀ خوب با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که دارد به خانواده‌ها کمک می‌کند تا شرایط را بهتر درک کنند و برای بهبود آن تلاش کنند.

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی با هدف رسیدگی به مسائل روان‌شناختی، رفتاری و عاطفی به خانواده‌ها در حین مشکلات خانوادگی انجام می‌گیرد. در این جلسات اعضای خانواده برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم با یک درمانگر یا مشورت می‌کنند.

چرا مشاور خانواده؟

شاید به این موضوع فکر کرده باشید که چرا افراد به‌عنوان یک خانواده به مشاور مراجعه می‌کنند. روابط بین افراد دوطرفه است و برای داشتن یک رابطه سالم و کاربردی تمام افراد باید به درک درستی از یکدیگر برسند و بتوانند به هم اعتماد کنند.

چرا مشاور خانواده

در واقع خانواده‌ها سیستمی متشکل از چند عضو هستند که در کنار هم و با هم زندگی می‌کنند. درست است که افراد مستقل از هم هستند اما در یک سیستم و با هم عمل می‌کنند. بر اساس نظریه سیستم‌های خانواده، تغییرات در یکی از اعضای خانواده بر اعتماد در سایر بخش‌های خانواده تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل مشاور خانواده در واقع به بهبود کل سیستم کمک می‌کند.

اگر در خانواده خود حس تنهایی یا عدم اعتماد را تجربه می‌کنید و نمی‌توانید روابط خود را بهبود بدهید شاید نمی‌توانید مشکل را به‌درستی ببینید. بنابراین گرفتن وقت مشاور خانواده یک راهکار مناسب برای حل مشکلات بین افراد یک خانواده است.

آیا به مشاور خانواده نیاز داریم؟

گاهی ما مشکلاتی را در روابط خانوادگی خود احساس می‌کنیم اما فکر می‌کنیم می‌توانیم از پس حل آن بربیاییم. چه زمانی واقعاً نیاز به کمک داریم و باید به مشاور خانواده مراجعه کنیم؟ چطور مشاور مناسب را پیدا کنیم؟ این سؤالات نباید بی‌پاسخ باقی بمانند. در مرحله اول اگر مشکلاتی مانند مشکلات زیر را در روابط خود می‌بینید وقت آن رسیده از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

  • اعضای خانواده در عملکرد طبیعی خود مشکل دارند. آیا در خانواده خود احساس “تخلیه انرژی” می‌کنید؟ چیزهایی که قبلاً روتین و عادی بودند اکنون سخت شدند؟
  • اعضای خانواده معمولاً واکنش‌های عاطفی شدیدی از خود نشان می‌دهند. آیا اعضای خانواده شما خشم، ترس، غم، افسردگی یا سایر واکنش‌های عاطفی بیش از حد از خود نشان می‌دهند؟
  • اختلال قابل توجهی در ارتباطات بین اعضای خانواده وجود دارد. آیا برقراری ارتباط برای شما سخت‌تر از حد معمول است؟
  • اعضای خانواده در حال کناره‌گیری از زندگی خانوادگی هستند. آیا الگوی جدیدی از انزوای یک یا چند عضو خانواده وجود دارد؟
  • علائم خشونت یا تهدید به خشونت برای خود یا سایر اعضای خانواده وجود دارد. آیا رفتاری وجود دارد که اگر بین اعضای خانواده نبود، «تجاوز» تلقی شود؟
  • اعضای خانواده احساس درماندگی یا ناامیدی دارند. آیا احساس می‌کنید که به آخر خط رسیده‌اید؟ آیا مقابله با استرس‌ها بیش از حد تحمل شما است؟ آیا به این فکر می‌کنید که خانواده شما هرگز خوب نمی‌شوند؟
  • تغییراتی در رفتار کودکان در خانه یا مدرسه ایجاد شده است. آیا نمرات آنها کاهش یافته است؟ مشکلاتی مانند رفتار مخرب در مدرسه چطور؟ آیا یکی از بچه‌ها در خانه از کنترل خارج شده است؟
  • خانواده یک تجربه آسیب‌زا داشته‌اند و اعضای آن به‌سختی با آن کنار می‌آیند. آیا مرگ در خانواده رخ داده است؟ طلاق یا جدایی؟ آیا خانواده در سازگاری با وضعیت جدید مشکل دارد؟
  • اعضای خانواده مشکلات سوءمصرف مواد دارند. آیا عضوی از خانواده الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کند؟ آیا یکی از اعضای خانواده به اختلال خوردن دچار است؟

برای حل چنین مشکلاتی رفتن به مشاور بسیار مفید خواهد بود. البته این موضوع همیشه ساده نیست. در دنیای امروز با این میزان از کار و وظیفه که بر عهده هر فرد گذاشته شده است گاهی رسیدگی به خود و روابط دشوار است. شاید در پیدا کردن وقت مناسب برای رفتن به مشاور مشکل دارید و یا مهاجرت کرده‌اید و پیدا کردن مشاور خانواده برایتان دشوار است در این شرایط مشاور خانواده آنلاین در واتس‌اپ و تلگرام می‌تواند یک گزینه عالی و در دسترس برای شما باشد.

مشاوره خانواده آنلاین چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟

هر خانواده ممکن است با مشکلات متفاوتی به مشاور خانواده مراجعه کنند بنابراین فواید مراجعه به مشاور خانواده برای هر گروه از افراد متفاوت است. با این حال بعضی از مزایا به طور مشترک بین بیشتر افراد خانواده احساس شده است. مزایای مشاوره خانواده می‎‌تواند شامل موارد زیر باشد:

روش مناسب برای یافتن بهترین مشاور خانواده

  • ایجاد مرزهای سالم
  • بهبود ارتباطات
  • تعریف نقش هر فرد در خانواده
  • بهبود روابط خانوادگی
  • پرداختن به تعاملات ناکارآمد
  • بهبود توانایی حل مسئله در خانواده

بخش دیگری از حل مشکلات خانواده مربوط به روابط کودکان است. تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد که خانواده درمانی به طور مؤثر در مسائل مربوط به کودکان مفید است. از جمله این مسائل:

  • اختلالات سلوک (CD)
  • اعتیاد به مواد
  • رفتار توهین‌آمیز
  • افسردگی

همچنین بر اساس یک مطالعه دیگر در سال 2020، برخی از خانواده‌ها درمان را، برای رسیدگی به موارد زیر مفید دانستند:

  • مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات
  • درگیری بین خواهر و برادر
  • فرزندپروری ناسازگار
  • مشکلات زناشویی
  • ایجاد یک رابطه عملکردی و سالم پس از طلاق
  • سازگاری با یک تغییر عمده
  • برخورد با یک بیماری مزمن یا مرگ در خانواده

تمام این موارد نشان می‌دهد که کمک گرفتن از یک متخصص و استفاده از جلسات مشاوره خانواده آنلاین می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات خانوادگی مفید باشد. و اینکه مشاوره خانواده آنلاین چگونه می تواند به ما کمک کند.

روش مناسب برای یافتن بهترین مشاور خانواده

انتخاب یک مشاور خانواده می‌تواند یک چالش واقعی برای خانواده‌ها باشد. برای بسیاری از افراد امکان دسترسی به مشاور راحت نیست. پیدا کردن زمان مناسب و فرد مناسب برای مشاوره و پرداخت هزینه‌ها از جمله دغدغه‌های خانواده‌ها است.

قبل از هر چیز باید به دنبال المان‌هایی برای قیاس باشید. بهترین مشاوره خانواده چه کسی است و چه ویژگی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به چند مورد توجه کنید.

تحصیلات و تجربه: سوابق تحصیلی و آموزشی مشاور چیست؟ آیا مجوزهای لازم برای مشاوره را گرفته است؟ آیا آموزش تخصصی روان‌درمانی خانواده یا مشاور خانواده را دارد؟ تجربه این فرد یا گروه‌درمانی در مورد نوع مشکل خانواده شما چه‌قدر است؟

موقعیت مکانی و در دسترس بودن: دفتر مشاور کجاست؟ ساعات اداری کار آن دفتر چیست؟ آیا در مواقع اضطراری در دسترس هستند؟

مدت و تعداد جلسات: مدت زمان هر جلسه چقدر است؟ برنامه‌ریزی جلسات مشاوره به چه صورت است و هر چند وقت یک بار جلسات برگذار می‌شوند؟ باید انتظار چند جلسه مشاوره را داشته باشیم؟

کارمزد و بیمه: برای هر جلسه چقدر هزینه دریافت می‌شود؟ آیا خدمات مشاوره در این مرکز یا مطب تحت پوشش طرح بیمه درمانی است؟ آیا باید هزینه کامل از قبل پرداخت شود؟ سیاست مرکز در مورد جلسات لغو شده چیست؟

تمام این موارد به شما کمک می‌کند که هزینه‌ها و زمان خود را به‌درستی مدیریت کنید و بهترین شخص برای مشاوره را پیدا کنید. البته همیشه امکان مشاوره آنلاین برای کاهش هزینه و زمان صرف شده وجود دارد که می‌توانید به آن فکر کنید.

انواع روش‌های دریافت مشاور خانواده

همان‌طور که می‌دانید برای هر فرد امکان مشاوره خانواده به شکل حضوری وجود دارد. اما این روش همیشه پاسخگوی نیاز افراد نیست. چند سالی است که به غیر از مشاوره حضوری انواع روش‌های مشاوره خانواده برای همه اقشار جامعه ایجاد شده است.

به واسطه وجود شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی متفاوت مشاوره خانواده آنلاین بسیار رایج شده است. اگر دسترسی به اینترنت برایتان راحت نیست و یا به هر دلیل از این نوع ارتباط خوشحال نمی‌شوید؛ مشاور خانواده تلفنی نیز یکی از روش‌های در دسترس برای دریافت مشاوره است.

از مزایای مشاوره آنلاین و تلفنی کاهش هزینه‌ها و صرف زمان کمتر است. به طور معمول هزینه مشاوره آنلاین کمتر از مشاوره حضوری است. علاوه بر آن دیگر نیازی به رفت‌وآمدهای وقت‌گیر نیست. می‌توانید مشکلات خود را به‌راحتی مطرح کنید و راهنمایی حرفه‌ای دریافت کنید.