با یک نگاه به‌سادگی می‌توان متوجه تغییرات عمده در سبک زندگی مردمان امروز شد. اینترنت بخش بزرگی از زندگی همۀ ما شده است، مشکلات زیادی را برطرف کرده و البته مشکلات جدیدی به وجود آورده است. این موضوع باعث شده نوع جدیدی از مشاوره به نام مشاوره آنلاین رایج شود.

به دلیل دسترسی راحت‌تر؛ مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. بالاخص بعد از همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه بسیاری از افراد یاد گرفتند که نیازهای خود را به صورت آنلاین برطرف کنند. گرفتن مشاور خانواده هم یکی از این نیازها بود که در حال حاضر با کمک پلتفرم‌های روانشناسی به‌سادگی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

ضرورت مشاور خانواده

ممکن است مشکلات زیادی را بین اعضای خانواده خود احساس کنید. تنش، روابط نامطلوب و مشاجره از جمله مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند. اینجاست که نقش مشاور خانواده مشخص می‌شود. اگر هنوز به‌درستی نمی‌دانید مشاور خانواده کیست باید بگوییم مشاور خانواده آن کسی است که به بهبود روابط اعضای خانواده و از بین بردن تنش‌ها و استرس‌ها در خانواده کمک می‌کند.

مشاوره در واتساپ

برای آنکه روابط بین اعضای خانواده به بهترین شکل ممکن باشد؛ نیاز است تمام اعضاء با مشاور همراه شوند و مسیر مشاوره را طی کنند. بنابراین تمام اعضای خانواده باید زمان مناسب برای مشاوره را پیدا کنند. مشاوره خانواده آنلاین یک گزینه مناسب برای افرادی است که وقت کمتری دارند. این نوع از مشاوره مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایای مشاوره خانواده آنلاین

در یک خانواده پرتنش ممکن است هماهنگ کردن یک زمان مناسب برای تمام اعضای خانواده دشوار باشد. اعضای خانواده در سنین مختلف و شرایط روانی متفاوتی قرار دارند و هماهنگی آنها خود می‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام ساده و عملی است. هر کدام از اعضای خانواده می‌توانند در یک مکان امن و مناسب به جلسه مشاوره بپیوندند.

وقت جلسه روانشناس آنلاین نسبت به مشاوره حضوری انعطاف‌پذیرتر است؛ بنابراین گرفتن یک زمان که برای همه اعضا مناسب باشد ساده‌تر است. ممکن است برخی از افراد دانش‌آموز یا دانشجو باشند و برخی دیگر سر کار بروند و این زمان‌بندی جلسات را پیچیده‌تر می‌کند.

در جلسات مشاور خانواده آنلاین زمان شما برای رفت‌وآمد هدر نمی‌شود و دیگر نیازی نیست نگران وضعیت ترافیک و زمان صرف شده در خیابان‌ها باشید. دسترسی به مشاور آنلاین هم بسیار ساده‌تر است. به‌ویژه برای افرادی که مهاجرت کرده‌اند پیدا کردن مشاور حضوری به زبان فارسی و آشنا با فرهنگ آنها سخت است؛ در حالی که مشاوره آنلاین به‌راحتی در دسترس است. حتی اعضای خانواده که در شهرهای متفاوت زندگی می‌کنند امکان حضور در این جلسات را دارند. علاوه بر این هزینه مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری عموماً کمتر است.

معایب مشاوره خانواده آنلاین

تا به اینجا از مزایای روش‌های آنلاین به‌ویژه مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام صحبت کردیم. این نوع از مشاوره به افراد زیادی کمک کرده و خدمات مشاوره را در اختیار تعداد بیشتری از شهروندان قرار داده است؛ اما هیچ روشی بی‌نقص نیست. خوب است قبل از آنکه به سراغ هر راهکاری برویم دربارۀ آن اطلاعات کاملی داشته باشیم. برخی از معایب مشاور آنلاین شامل موارد زیر است :

  • کاهش حجم اطلاعات: در جلسات مبتنی بر چت مشکلات بیشتر است. سرعت تایپ افراد می‌تواند انتقال اطلاعات در جلسات را محدود کند. گاهی اوقات مردم چیزهای کمتری از آنچه باید مطرح کنند می‌نویسند. علاوه بر این ممکن است برای افراد دشوار باشد که افکار و احساسات پیچیده را در کلمات به صورت نوشتاری بیان کنند.
  • احتمال ارتباط نادرست بین مراجع و درمانگر: در مشاوره آنلاین، درمانگران نمی‌توانند به‌راحتی زبان بدن افراد (حتی در هنگام استفاده از ویدیوچت) را ببینند. بنابراین این احتمال وجود دارد که مشاوران نشانه‌های مهم غیرکلامی را نبینند.
  • عدم امکان مشاوره برای افراد با اختلالات روانی جدی: از نظر اخلاقی مشاوران آنلاین نمی‌توانند با افرادی که در بحران فوری به سر می‌برند یا مبتلا به بیماری روانی جدی هستند کار کنند. چراکه در این مواقع، مشاور باید در محل حضور داشته باشد تا شخصاً مراجع را مشاهده کند و میزان خطر و بهترین اقدام مستمر را ارزیابی کند.
  • رعایت حریم خصوصی: همه درمانگران از نظر قانونی باید مکالمات را به صورت محرمانه نگه دارند و محدودیت‌های حریم خصوصی را رعایت کنند. درمان آنلاین ممکن است خطر امنیتی بیشتری نسبت به جلسات حضوری داشته باشد. ممکن است کسی به کامپیوتر شما یا کامپیوتر درمانگر شما دسترسی پیدا کند و از آنجایی که آنچه شما در جلسات بیان می‌کنید ممکن است بسیار حساس باشد، رعایت مسائل مربوط به امنیت حریم خصوصی مهم هستند.
  • بیمه: تعداد شرکت‌های بیمه که هزینه‌های مشاوره آنلاین را پوشش می‌دهند، کم‌تر است.
  • امکان کلاهبرداری: ممکن است برخی از مراجعین در معرض کلاهبرداری و خطر از دست دادن پول و حتی بدتر، در معرض توصیه‌های خطرناک سلامت روان قرار گیرند. در نتیجه حتماً از افراد و مجموعه‌های مطمئن کمک بگیرید.
  • عدم دارودرمانی: پس از یک جلسه مشاوره آنلاین روانپزشک نمی‌تواند دارو تجویز کند.
  • قطعی اینترنت: ممکن است در طول جلسه اینترنت بد باشد و قطع شدن آن جریان و ارائه درمان را مختل کند.

مزایای پلتفرم یاری‌وی در مقایسه با واتساپ و تلگرام

مشاوره خانواده در مسنجر

شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ به طور ویژه برای ایجاد ارتباط بین افراد مختلف طراحی شده‌اند. وجود امکان ارتباط متنی، صوتی و تصویری در این شبکه‌ها باعث شده، برای جلسات مشاوره هم به کار گرفته شوند؛ اما امکانی برای دیدن رزومۀ کارشناسان، کنترل تعداد جلسات مشاوره، پرداخت امن و مواردی از این دست ندارند.

از طرف دیگر پلتفرم یاری‌وی برای جلسات مشاوره طراحی شده و هم از حریم خصوصی و امنیت بسیار بالایی برخوردار است و هم امکانات و ابزارهای کاملی برای برگزاری جلسات مشاوره دارد. امکان دسترسی به آرشیو جلسات مشاوره، دسترسی به تعداد زیادی مشاور حرفه‌ای فارسی‌زبان، امکان انجام تراکنش‌های مالی از درگاه امن PayPal و جلسات مشاوره محرمانه در هر زمان و مکانی از ویژگی‌هایی هستند که مشاوره در پلتفرم یاری‌وی را از مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام متمایز می‌کنند. تنظیم وقت مشاوره در یاری‌وی بسیار ساده است و در مقایسه با مشاوره‌های حضوری هزینۀ کمتری دارد.

چالش‌های موجود و راهکارهای آن

مشاوره خانواده آنلاین برای بسیاری در دسترس و راحت است. با این حال، برای افرادی که دربارۀ فناوری بی‌اطلاع هستند یا به منابع مورد نیاز برای شرکت در جلسات درمانی دسترسی ندارند، چالش‌هایی وجود دارد. دسترسی به خدمات اینترنتی مناسب می‌تواند برای مراجعین آسیب‌پذیر یا کم‌برخوردار حتی چالش‌برانگیزتر باشد.

برای مثال بیشتر افراد مسن مهارت لازم برای استفاده از پلتفرم‌های رایج را ندارند و این موضوع مانعی برای ارائه خدمات بهداشتی از راه دور برای افراد در این گروه سنی است.

راهکارهای متفاوتی برای این چالش‌ها پیشنهاد می‌شود. در مرحله اول خوب است مشاوران از ساده‌ترین پلتفرم‌ها با بیشترین دسترسی برای ارائه خدمات استفاده کنند. برای مثال مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام که دو پلتفرم رایج و ساده هستند مناسب است چراکه افراد زیادی به این شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

مجموعه یاری‌وی با وجود مشاوران خبره و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های در دسترس خدمات مشاوره آنلاین برای تمام ایرانی‌های خارج از کشور ارائه می‌کند. استفاده از این خدمات ساده و مقرون‌به‌صرفه است. برای مشاوره آنلاین از روش‌های امن و قابل اعتماد استفاده می‌شود تا حریم خصوصی افراد حفظ شود. پلتفرم اختصاصی یاری‌وی کامل‌ترین امکانات و ابزارها را برای برگزاری جلسات مشاوره در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و با وجود داشتن زبان فارسی و سهولت در استفاده برای بسیاری از افراد مناسب است.

در کنار استفاده از پلتفرم‌های رایج و اجرای جلسات مشاوره خانواده آنلاین در واتساپ و تلگرام، همکاری با سازمان‌های اجتماعی جهت افزایش دسترسی به اینترنت و تکنولوژی در مناطق مختلف نیز می‌تواند به افزایش بهره‌وری از مشاوره آنلاین کمک کند که باید مد نظر افراد قرار گیرد.