در هر خانواده‌ای ممکن است تعارضات و مشکلاتی پیش بیاید که روابط بین اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات یادگیری مهارت‌های ارتباطی و رسیدن به درک بهتر از سایر اعضای خانواده به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شرایط استرس‌زا را با کم‌ترین مشکل پشت سر بگذاریم. مشاور خانواده با توجه به وضعیت فعلی خانواده راهکارهایی ارائه می‌کند تا روابط خانوادگی سالم‌تر و کاربردی‌تری داشته باشیم.

مشاوره خانواده آنلاین؛ راهکاری تازه

در دنیای شلوغ امروز رفتن به مرکز مشاوره آن هم در زمانی که برای همه یا تعدادی از اعضای خانواده مناسب باشد، دشوار است. جلسات مشاوره آنلاین یک راه‌حل جدید برای مشاوره خانواده هستند که امکان حضور افراد از نقاط مختلف را فراهم می‌کند. اما قبل از انتخاب مشاور و شروع جلسات خوب است همه ما بدانیم مشاور خانواده کیست و جلسات مشاوره آنلاین چگونه به ما کمک می‌کنند.

کمک روانشناس به خانواده

مشاور خانواده بر روی تعارضات، ارتباطات و تعاملات اعضای خانواده کار می‌کند. در جلسات مشاوره آنلاین شما می‌توانید از یک پلتفرم آنلاین برای حضور در جلسه استفاده کنید. پلتفرم‌هایی که ساده‌تر و دردسترس‌تر هستند برای این کار مناسب‌ترند. بسیاری از افراد از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و واتس‌اپ برای برگزاری جلسات مشاوره استفاده می‌کنند. یاری‌وی یک پلتفرم مناسب و کاربردی است که برای فارسی‌زبانان خارج از ایران طراحی شده تا بتوانند در هرکجای دنیا با روان‌شناس‌های فارسی‌زبان در ارتباط باشند.

مهم‌ترین اهداف مشاوره خانواده

هرکدام از اعضای خانواده ممکن است با اهداف و دلایل خاصی در جلسات مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری شرکت کنند. برای مثال ممکن است یک نوجوان بخواهد روابط بهتری با پدر و مادر خود برقرار کند. همچنین ممکن است یکی از زوج‌ها بخواهد دیگری را به خاطر خیانت یا بدرفتاری که در گذشته داشته ببخشد. روان‌شناس در وهلۀ اول دلایل و اهداف هر فرد را بررسی می‌کند. اما فارغ از اهداف فردی یا گروهی برای شرکت در جلسات درمانی، سه هدف کلی برای مشاوره خانواده وجود دارد.

هدف اول آموزش تمام افراد است. هرکدام از اعضای خانواده باید درباره سلامت روان و تأثیر آن بر دیگران مطلع باشد. یادگیری مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال و دلبستگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف دوم مشاوره دادن به اعضای خانواده است. مشاوره به افراد کمک می‌کند تا برای یکدیگر اعتبار بیشتری قائل شده و از یکدیگر حمایت کنند. آخرین هدف تقویت روابط است. جلسات مشاوره خانواده به اعضای خانواده کمک می‌کند تا پیوندهای عمیق‌تری با یکدیگر برقرار کنند و انعطاف‌پذیری بیشتری برای مقابله با عوامل استرس‌آور داشته باشند.

آنچه در جلسه مشاوره خانواده می‌گذرد

شیوه‌های مشاوره و درمان در خانواده درمانی بسیار متنوع هستند و بر اساس نیازهای فردی و خانوادگی تنظیم می‌شوند. ممکن است جلسات مشاوره بر کل اعضای خانواده و یا تنها کسانی که قصد مشارکت دارند متمرکز باشد. معمولاً گفتاردرمانی اولین شیوه مورد استفاده در جلسات مشاوره خانواده است. در مرحله بعد ممکن است روان‌شناس شما با توجه به شرایطی که دارید شیوه‌های درمانی دیگر را هم به شما پیشنهاد دهد.

ممکن است مشاور شما با هرکدام از اعضای خانواده به صورت جداگانه صحبت کند یا با تمام اعضای خانواده به صورت هم‌زمان جلسه داشته باشد. همچنین ممکن است ترکیبی از این دو را انتخاب کند. انواع روش‌های درمانی مانند درمان کارکردی، درمان چند سیستمی، درمان بین نسلی، خانواده درمانی استراتژیک مختصر یا درمان ساختاری در جلسات مشاوره خانواده به کار می‌روند.

مواردی که به مشاور خانواده نیاز دارند

حالا که درباره اهداف مشاوره خانواده و شیوه‌های رایج مشاوره صحبت کردیم، شاید از خود بپرسید چه زمانی باید به مشاوره خانواده مراجعه کنید؟ گاهی وقت‌ها درک دیگر اعضای خانواده کار چندان ساده‌ای نیست. حتی خانواده‌هایی که روابط سالم و عمیقی دارند نیز در هنگام بروز اتفاقات خاص و رویارویی با استرس‌های بزرگ مانند فوت یکی از عزیزان دچار مشکلاتی می‌شوند که با کمک مشاور راحت‌تر حل می‌شود.

ارتباط سرد بین اعضای خانواده، احساس تنهایی هرکدام از اعضا، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، خیانت یکی از زوج‌ها و مخفی‌کاری او، بدخلقی یا بدرفتاری در کودکان و نوجوانان، عدم رابطه جنسی و کینه‌ای که برای سال‌ها در دل اعضای خانواده باقی مانده از مواردی هستند که با کمک مشاور راحت‌تر حل می‌شوند. اگر احساس می‌کنید هرکدام از این موضوعات در خانواده شما وجود دارند یا رابطه بین اعضای خانوادۀ شما سرد شده می‌توانید از مشاور خانواده آنلاین یا حضوری کمک بگیرید.

تفاوت بین خانواده درمانی و مشاوره خانواده

جلسه خانواده با روانشناس

در حالت کلی دو اصطلاح خانواده درمانی و مشاوره خانواده اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در هر دو این موارد به طور معمول از صحبت کردن برای کمک به افراد و خانواده‌ها استفاده می‌شود. هر دوی آنها برای حل تعارضات، موانع یا مسائل مربوط به سلامت روان به کار می‌روند.

اما درمانگر و مشاور از نظر اعتباری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. یک مشاور فقط به مدرک لیسانس نیاز دارد و می‌تواند از مراجعان خود حمایت‌های عمومی کند. یک درمانگر برای انجام کار به مدرک کارشناسی ارشد و مجوز نیاز دارد. برای مثال، مشاوران معمولاً با افرادی که اختلالات مصرف مواد دارند، کار می‌کنند. در بیشتر موارد، بالینی درمانگر وظیفه مشاوره خانواده را برعهده خواهد داشت.

انتخاب بین مشاوره آنلاین و حضوری

مشاوره آنلاین و حضوری به لحاظ تکنیک‌ها و روش‌های درمانی مورد استفاده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. شما می‌توانید در مشاوره آنلاین خدمات مشابهی با مشاوره‌های سنتی دریافت کنید. در این جلسات به طور معمول خانواده‌ها نیازهای فعلی خود را به اشتراک می‌گذارند، بر سر تجربیات خود بحث می‌کنند و تکنیک‌هایی که در طول درمان آموخته‌اند، تمرین می‌کنند و به دنبال آن نتایج به دست آمده را ارزیابی می‌کنند. حتی یک مطالعه در دانشگاه زوریخ نشان داد که ۵۷ درصد از افرادی که از درمان آنلاین استفاده می‌کنند، موفق بوده‌اند. در صورتی که ۴۲ درصد افرادی که در درمان حضوری سنتی شرکت می‌کنند، موفق بوده‌اند.

بنابراین شاید مشاوره خانوادۀ آنلاین در ابتدا کمی متفاوت و ناآشنا به نظر برسد و برخی افراد با آن احساس راحتی نکنند؛ اما در نهایت اگر تمام اعضا به آن عادت کنند، می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. تنظیم زمان برای جلسات درمانی آنلاین کمی راحت‌تر است و افراد نیاز ندارند که ساعات طولانی را در مسیر یا ترافیک بمانند. اما از طرف دیگر برای شرکت در جلسات آنلاین دسترسی به اینترنت مناسب و توانایی کار با پلتفرم‌های آنلاین ضروری است.

جمع‌بندی

مشاور خانواده به اعضای خانواده کمک می‌کند تا روابط خود را بهبود ببخشند و به درک بهتری از یکدیگر دست پیدا کنند. بسیاری از ما با مشاور خانواده حضوری آشنا هستیم؛ اما مشاوره آنلاین راهکاری تازه برای خانواده‌ها است که با صرف هزینه و زمان کمتر در دسترس است. مشاوره خانواده آنلاین هم می‌تواند مزایای مشاوره حضوری را داشته باشد. در نتیجه اگر افراد با جلسات آنلاین احساس راحتی داشته باشند می‌توانند در هر کجای دنیا با روان‌شناس خود در ارتباط باشند. یاری‌وی یک پلتفرم روان‌شناسی آنلاین است که با کمک روان‌شناسان حرفه‌ای بهترین خدمات را در اختیار فارسی‌زبانان در سراسر دنیا قرار می‌دهد.