مشاوره آنلاین خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌شد در سطح دنیا مورد استقبال طیف‌های مختلف مردم قرار گرفته است. اینکه فردی بتواند با استفاده از یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی در تلفن همراه خود خیلی سریع با مشاور روانشناس ارتباط برقرار کند، ایده‌ای جذاب و کاربردی به حساب می‌آید. مشاوره روانشناسی آنلاین متنی یکی از شیوه‌های مشاوره آنلاین است که در این سال‌ها رایج شده است. شاید این موضوع برای کسانی که صرفاً تجربه حضور در جلسات مشاوره روانشناسی حضوری را دارند، کمی عجیب به نظر برسد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب کمی بیشتر به ابعاد مختلف مشاوره متنی در قالب اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند واتساپ یا تلگرام بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فرآیند مشاوره روانشناسی آنلاین متنی

مهم نیست که مشاوره روانشناسی آنلاین متنی در چه بستری انجام می‌شود. در هر حالت معمولاً روانشناسان از یک رویه مشخص برای پیگیری این نوع جلسات مشاوره استفاده می‌کنند. این فرآیند به صورت زیر تعریف می‌شود:

مشاوره روانشناسی متنی

  1. در ابتدا شما باید به سؤالاتی کارشناسی شده که از سوی مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین مطرح می‌شود، پاسخ دهید. هدف از مطرح کردن این سؤالات، آن است که نوع خدمات مشاوره روانشناسی مورد نیاز شما به طور دقیق مشخص شود. به علاوه اینکه در ارزیابی این سؤالات بررسی می‌شود که آیا مشاوره متنی برای شما مفید است یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، روند مشاوره آغاز می‌شود.
  2. در ادامه مشاور اختصاصی برای شما تعیین می‌شود. با هماهنگی صورت گرفته زمان و نحوه برگزاری جلسه به اطلاع شما می‌رسد. به عنوان مثال ممکن است که ارتباط با مشاور صرفاً در قالب ارسال پیام متنی باشد یا اینکه بتوانید پیام‌های صوتی و تصویری نیز رد و بدل کنید.
  3. معمولاً جلسات مشاوره به این صورت آغاز می‌شود که فرد مشاور از شما درخواست می‌کند تا شرح مفصلی از موضوع مد نظر خود ارائه کنید. پس از آن گفت‌وگو میان شما و مشاور ادامه پیدا می‌کند تا به نتیجه مطلوب دست یابید. معمولاً مشاوران روانشناسی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که سؤالات خود را در زمان‌های مختلف از شبانه‌روز با آن‌ها در میان بگذارید.

مشاوره روانشناسی آنلاین متنی برای چه کسانی مناسب است؟

از مشاوره روانشناسی آنلاین متنی برای ارائه خدمات مشاوره در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. با وجود این، یک نکته مهم را نباید فراموش کرد؛ افرادی که از مشکلات روحی و روانی شدید رنج می‌برند، به هیچ عنوان نباید صرفاً به استفاده از مشاوره آنلاین اکتفا کنند. در این گونه مواقع باید حتماً به سراغ مشاوره حضوری رفت. روی هم رفته مشاوره آنلاین متنی بیشتر برای مواقعی کارساز است که شما به دنبال راه‌حل برای چالش‌ها و مشکلات نسبتاً کوچک و عادی در زندگی روزمره مانند استرس یا اضطراب خفیف، مشکلات ارتباط با خانواده یا دوستان، اختلاف در زندگی زناشویی و … خود هستید.

مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین متنی

مشاوره در پیام رسان ها

شاید مشاوره روانشناسی آنلاین متنی برای همه افراد کارساز نباشد؛ اما نباید به سادگی از کنار مزایای مهم این روش نوین در ارائه مشاوره عبور کنیم. برخی از مزایای مهم آن را می‌توان به صورت زیر برشمرد.

احساس راحتی در سطح بالا

قطعاً در مقایسه با مشاوره روانشناسی حضوری، شرکت در یک جلسه مشاوره آنلاین از طریق پیام‌رسان‌ها احساس راحتی بیشتری را به همراه خواهد داشت. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که تعامل از طریق پلتفرم‌های آنلاین برای برخی از افراد در مقایسه با گفت‌وگوی چهره به چهره استرس کمتری را به همراه دارد. این احساس به خصوص در مواقع ارتباط‌گیری با افراد ناآشنا تشدید می‌شود. شما می‌توانید در قالب گفت‌وگوی متنی، در مکانی که احساس راحتی ‌می‌کنید، حضور پیدا کنید و سپس با مشاور خود به گفت‌وگو بپردازید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مجموع هزینه‌هایی که باید برای شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین متنی بپردازید، در مقایسه با مشاوره حضوری کمتر است. این هزینه صرفاً شامل بحث تعرفه خدمات مشاوره آنلاین نمی‌شود؛ بلکه هزینه‌های رفت‌وآمد یا احیاناً ترک محیط کار به صورت موقت نیز عملاً کنار گذاشته می‌شوند.

کمک به مدیریت اختلالات جزئی و موقت

هر فردی در طول زندگی عادی خود بارها و بارها با مشکلات روحی و روانی جزئی دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که شاید هر یک از آن‌ها به تنهایی تاثیرات مخرب محسوس روحی و روانی به همراه نداشته باشند؛ ولی در گذر زمان و در اثر انباشت این چالش‌های کوچک، به یکباره گرفتاری‌های بزرگی به وجود می‌آیند. بنابراین بهترین رویکرد آن است که از انباشت مشکلات روحی و روانی جلوگیری کنید. مشاوره روانشناسی آنلاین این فرصت را فراهم می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درمان مشکلات روانی کوچک بپردازید.

از بین رفتن محدودیت‌های دسترسی

ممکن است فردی به دلیل محدودیت‌های جسمی توان مراجعه به مراکز مشاوره حضوری را نداشته باشد. حتی ممکن است فردی در شهر یا کشوری ساکن باشد و بخواهد به هر دلیلی با مشاور خبره‌ای در جایی دیگر ارتباط بگیرد. در چنین شرایطی عملاً مشاوره حضوری را نمی‌توان به عنوان گزینه‌ای مناسب به حساب آورد. بلکه باید به سراغ راه‌های جایگزین رفت که در بین آن‌ها قطعاً مشاوره آنلاین متنی انتخابی هوشمندانه به شمار می‌رود.

تغییر در جایگاه مشاور روانشناسی

یکی از موضوعات مهم در موفقیت روانشناسان برای ایفای نقش درمانگری، برقراری ارتباط صمیمی با افراد مراجعه‌کننده است. بعضاً مشاهده می‌شود که برخی از مشاوران از مهارت کافی در این زمینه برخوردار نیستند و عملاً نمی‌توانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند. این در حالی است مشاوره روانشناسی آنلاین متنی کمی فضای ارتباطی بین افراد مشاوران را دستخوش تغییرات مثبت می‌کند.

اینکه شما بتوانید تلفن همراه خود را در دست بگیرید و به فردی در یک پیام‌رسان مانند واتساپ یا تلگرام پیام دهید و از او پاسخ دریافت کنید، مشاور را در جایگاه دوست شما قرار می‌دهد. به همین دلیل عملاً رابطه سازنده‌تری بین شما و مشاور ایجاد می‌شود که برای هر دو طرف نتایج مثبت زیادی را به همراه دارد.

محدودیت‌های مشاوره روانشناسی آنلاین متنی

مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین متنی را با هم مرور کردیم. در کنار این مزایای قابل توجه نباید از محدودیت‌های آن نیز غفلت کرد. واقعیت این است که پیام‌های متنی به هیچ عنوان کیفیت لحن بیان را به دیگران منتقل نمی‌کند. به علاوه اینکه مشاور درک درستی از زبان بدن شما به دست نمی‌آورد. در علم ارتباطات لحن بیان و زبان بدن دو فاکتور کلیدی برای برقراری ارتباط موثر بین افراد به حساب می‌آیند. بنابراین مشاور روانشناسی باید تلاش کند تا احساسات شما را با پرسیدن سؤالات دقیق از پس پیام‌های متنی درک کند که نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد.

کلام پایانی

سعی کردیم آنچه باید درباره مشاوره روانشناسی آنلاین متنی و اینکه مشاوره آنلاین چگونه انجام می شود بدانید را در این مطلب بررسی کنیم. یاری وی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز ارائه‌دهنده خدمات مشاوره آنلاین، در زمینه مشاوره روانشناسی آنلاین فعالیت می‌کند. شما عزیزان می‌توانید از سراسر دنیا برای شرکت در جلسات مشاوره آنلاین با ما ارتباط برقرار کنید. گروهی از برترین مشاوران روانشناسی در حوزه‌های مختلف در یاری وی گرد هم آمده‌اند. سال‌ها فعالیت در زمینه ارائه خدمات مشاوره آنلاین، یاری وی را به مجموعه‌ای منحصربه‌فرد در این زمینه تبدیل کرده است. آرامش روحی و زندگی توأم با نشاط شما عزیزان آرزوی قلبی ماست.