اگر تا به الان تجربه جلسات مشاوره را داشته باشید حتماً می‌دانید که پیدا کردن یک مشاور مناسب که بتواند مشکلات شما را بر طرف کند چندان ساده نیست. به خصوص برای مشاور خانواده باید به دنبال فردی باشید که اعضای خانواده بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و بهترین مشاوره خانواده برای شما باشد.

قبل از آنکه به دنبال مشاور خانواده بگردید خوب است بدانید مشاور خانوده کیست و چطور می‌تواند به شما کمک کند. پس قبل از هر چیز بدانید مشاور خانواده کسی است که به بهبود روابط بین افراد در یک خانواده کمک می‌کند. اگر تنش بزرگی به دلایل متفاوت مانند مهاجرت بین اعضای خانواده شکل گرفته، مشاور می‌توانند به حل مسائل موجود کمک کند.

مشاور خانواده در چه زمینه‌هایی کمک می‌کند؟

ممکن است از خود بپرسید چه زمانی مراجعه به یک مشاور خانواده کارساز است و صحبت با یک مشاور به حل چه مشکلاتی کمک می‌کند؟ در حقیقت بیشتر مشکلاتی که بین اعضای خانواده شکل می‌گیرند دلیلی دارند که ممکن است برای ما چندان آشکار نباشد اما یک فرد حرفه‌ای می‌تواند مسائل را از جنبه‌های مختلف بررسی کند. مسائلی که در زیر از آنها نام برده شده است جزء مشکلات رایج بین اعضای خانوده‌ها است.

بهترین مشاور خانواده

طلاق

یکی از بزرگترین چالش‌ها در یک خانواده طلاق است. طلاق روابط اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پویایی روابط را به خطر می‌اندازد. ممکن است درک این مسئله برای کودکان دشوار باشد یا باعث شود کودک خود را مسئول این اتفاق بداند. مشاور خانواده به گذر از این مشکلات کمک می‌کند.

مرگ

درک مرگ در دنیای امروز دشوار شده است. مرگ یکی از والدین می‌تواند همه چیز از جمله مسئولیت‌ها و مسائل مالی در خانواده را تغییر دهد و مرگ فرزند بار روانی خیلی زیادی دارد. مشاور می‌تواند درباره این چالش و ایدۀ مرگ با کودکان صحبت کند تا خانواده با این رخداد کنار بیاید.

امور مالی

از دست دادن شغل یا وجود مشکلات می‌تواند باعث شود اعضا حس کنند خانواده دارد از هم می‌پاشد. مشاور خانواده می‌تواند به خانواده کمک کند تا راهی برای حل مسائل مالی پیدا کنند.

سلامت روان

مشکلات هر عضوی از خانواده تاثیر مستقیم بر اعضای دیگر دارد. برای مثال افسردگی یکی از اعضا می‌تواند شرایط سختی برای سایر اعضای خانواده ایجاد کند.

مشکلات در ارتباط

یکی از بزرگترین مشکلات بین اعضای خانواده ارتباطات آنها با یکدیگر است. ممکن است حرف‌ها بد تعبیر شوند، اعتماد بین اعضا به مخاطره بیفتد یا روابط به شکل سالم تعریف نشده باشند.

اعتیاد

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر خانواده را در خطر قرار می‌دهد. ممکن است خانواده از نظر مالی در خطر قرار بگیرد یا رفتار نادرست فرد معتاد مشکلاتی را ایجاد کند.

مشکلات رفتاری

بچه‌ها در سنین مختلف نیازهای متفاوتی دارند. برای مثال نوجوانان تغییرات زیادی را حس می‌کنند. ممکن است از قبل سرکش‌تر شوند و احساساتشان تغییر کند. مشاور خانواده می‌تواند دلایل این تغییرات را بیان کند و کمک کند متوجه شوید برای رسیدن به مصالحه چه کاری می‌توانید، انجام دهید.

مسائل تحصیلی

افت تحصیلی کودکان می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. ترکیبی از چند موضوع که کودکان را آزار می‌دهد یا مشکلاتی که در مدرسه دارند. برای درک بهتر آنها می‌توانید روی کمک یک مشاور خانواده حساب کنید.

مهاجرت

مهاجرت خیلی چیزها را تغییر می‌دهد. رفتن به یک فضای جدید با فرهنگ متفاوت می‌تواند بسیار دشوار باشد. هر کدام از اعضای خانواده ممکن است به روش‌های متفاوت با مهاجرت برخورد کنند. این باعث می‌شود اعضا با هم اختلاف نظر داشته باشند.

تفاوتی نمی‌کند مشکل اصلی در خانواده شما چه باشد به هر حال نیاز است مشاوری را پیدا کنید که مشکل شما را درک کند و به حل آن کمک کند. اما چه طور بهترین مشاور خانواده را انتخاب کنیم؟ قبل از هر چیز می‌توانیم انتخاب خود را محدود کنیم تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

مشاور خانواده چه ویژگی‌هایی دارد؟

چگونه بهترین مشاوره خانواده انتخاب کنیم

برای پیدا کردن بهترین مشاور خانواده باید ویژگی‌های یک مشاور خوب را بدانید. در این صورت می‌توانید بفهمید کدام مشاور به خواسته‌های شما نزدیک‌تر است و بهتر می‌تواند کمکتان کند. مشاوران خوب زمانی می‌توانند بهترین خدمات را به مراجعین خود ارائه دهند که:

احساس آرامش را منتقل کند

برای برطرف کردن مشکلات بین اعضا خانواده و بهبود روابط، درمانگر باید بتواند فضایی پر از آرامش را ایجاد کند تا تمام اعضا بتوانند بدون تنش مسائل موجود را مطرح کنند.

ایجاد جو تیمی در میان مراجعین

هدف درمانگران کمک به افراد خانواده برای درک بهتر یکدیگر است. مشاوران خوب می‌توانند به افراد کمک کنند که رفتارهای سالم‌تری در ارتباط با دیگران داشته باشند.

صبور بودن و گوش شنوا داشتن

مشاوران بر کمک به مراجعان برای ایجاد راهبردهایی برای تغییر رفتار اعضا و کنار آمدن با موقعیت‌ها تمرکز می‌کنند. هنگامی که درمانگران صبور باشند و در گوش دادن خوب باشند، فضایی را برای مراجع ایجاد می‌کنند تا در مورد احساسات و تجربیات خود صحبت کنند.

ایجاد کردن ارتباط قوی

درمانگران باید بدانند چگونه ارتباط برقرار کنند. عمدتاً مراجعین در برقراری ارتباط مؤثر با اعضای خانواده مشکل دارند و به همین دلیل مهم است که مشاور بتواند روابط بین افراد را تقویت کند. مشاوران می‌توانند به افراد کمک کنند تا بفهمند که عزیزانشان چه احساسی دارند یا چه فکری می‌کنند.

ایجاد تعادل بین نیازهای فردی و پویایی گروه

از آنجا که مشاوران خانواده و ازدواج با افراد، زوج‌ها و خانواده‌ها کار می‌کنند، باید نیازهای فرد را در یک محیط گروهی بررسی کنند. هر عضوی از خانواده نیازهای فردی دارد. برای مثال ممکن است یکی از اعضا از اعتماد به نفس پایین، استرس، سوء مصرف مواد یا افسردگی رنج ببرند. علاوه‌بر آن روابط بین اعضا نیز اهمیت دارد. در چنین ارزیابی‌هایی ممکن است مشاوران با متخصصان دیگر، مانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان، در مورد برنامه‌های درمانی همکاری کنند.

شناخت مشاور پیش از جلسه

اگر می‌خواهید قبل از شروع جلسات مشاوره با مشاور خانواده خود آشنا شوید، می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی او سر بزنید و نظر سایر مراجعان را ببینید. همچنین بد نیست نگاهی به رزومۀ مشاور مورد نظر خود بیندازید. سابقه فعالیت‌های او را بررسی کنید؛ برای مثال می‌توانید سابقه تدریس در دانشگاه، سمت‌ها و مقالات علمی او را ببینید.

اگر شخص دیگری مشاور خانواده را به شما معرفی کرده می‌توانید میزان رضایت او را هم در نظر بگیرید و ببینید چند وقت از خدمات مشاوره استفاده کرده است. شما این حق را دارید که قبل از شروع جلسات از خود مشاور درباره سبک و شیوه کاری او بپرسید. در نهایت با کمی تحقیق می‌توانید به نتیجه بهتری برسید.

جمع‌بندی

اگر برای خانواده خود به کمک نیاز دارید، ضروری است که با یک مشاور برای بهبود زندگی خود صحبت کنید. شما فقط یک خانواده دارید و در بسیاری از موارد خانواده درمانی می‌تواند به بهبود روابط شما کمک کند.

کمک گرفتن از مشاوران خانواده از جهات زیادی برای شما مفید است، مثلاً به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که گاهی اوقات، از آنچه فکر می‌کنید به خانواده‌تان نزدیک‌تر هستید. اکثر مشکلات قابل رفع هستند و شما باید درمانگر مناسب را پیدا کنید.

یاری وی پلتفرم آنلاین مشاوره روانشناسی ویژه ایرانیان خارج از کشور است. شما می‌توانید در هر لحظه از شبانه روز در جلسات مشاوره خانواده آنلاین شرکت کنید. روانشناسان با تجربه در حوزه خانواده درمانی در این سامانه حضور دارند. برای مشاهده لیست روانشناسان و رزومه آنها اینجا را کلیک کنید.