گاهی زندگی آنقدر پیچیده می‌شود که ما به تنهایی از پس حل تمام مشکلات بر نمی‌آییم و نیاز به همراهی افراد متخصص داریم. اگر خانوادۀ شما دوران سختی را پشت سر می‌گذارد، مثلاً استرس، عصبانیت یا اندوه زیادی را تجربه می‌کند، خانواده درمانی می‌تواند اوضاع را بهتر کند. مشاوره می‌تواند به زوج‌ها، کودکان و سایر اعضای یک خانواده کمک کند تا ارتباط بهتری برقرار کنند.

جلسات مشاوره معمولاً توسط متخصصی با عنوان خانواده درمانگر یا مشاور خانواده هدایت می شود. ممکن است دقیقا ندانید مشاور خانواده کیست؟ پس خوب است از قبل کمی مطلع باشید تا مسیر برایتان راحت‌تر باشد. مشاورهای خانواده می‌توانند روانشناس، مددکار اجتماعی یا درمانگری باشند که آموزش‌های بیشتری در زمینه خانواده درمانی دیده‌اند.

خانواده درمانی چگونه می‌تواند کمک کند؟

زمانیکه سر و کله مشکلات در خانواده پیدا می‌شود تمام زمینه‌های زندگی اعضای خانواده تحت تأثیر آن مشکلات قرار می‌گیرد. شما و عزیزانتان ممکن است متوجه مشکلاتی در محل کار، مدرسه یا در تعاملات روزمره با افراد دیگر شوید که به طور درهم تنیده بر دیگری اثر می‌گذارند.

مشاوره تلفنی به خانواده

وقتی احساس می‌کنید که مسائل خانواده‌تان برای شما بزرگ‌تر از آن هستند که بتوانید آن را مدیریت کنید و به نظر نمی‌رسد اوضاع بهتر شود ممکن است نیاز باشد تا به یک مشاور خانواده مراجعه کنید. در طی جلسات مشاوره، روانشناس به شما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی برای مدیریت تنش‌ها و چالش‌های موجود پیدا کنید.

در طول جلسات مشاوره، ابتدا مشاور با همه اعضای خانواده صحبت می‌کند تا به آنها کمک کند بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. برای مثال درباره مسائل اساسی که رخ داده مانند طلاق، مهاجرت، افسردگی، اعتیاد و فوت عزیزان هر فرد چگونه فکر می‌کند و مشکلات را چگونه می‌بیند؟ مشاور درباره زمانی که مشکل شروع شده است و اینکه چگونه خانواده تا کنون سعی در مدیریت همه چیز داشته است، می‌پرسد.

هنگامی که مشاور اطلاعات مهم را درباره اعضا خانواده به دست آورد در مرحله برنامه درمانی را تنظیم می‌کند. هدف بهبود تعارضات در خانواده است، نه اینکه کسی را به خاطر مسائل مقصر بدانیم. تمام مراحل مشاوره می‌تواند به صورت آنلاین یا به صورت مشاوره خانواده تلفنی نیز صورت بگیرد. این روش‌ها برای افرادی که وقت محدودی دارند و یا دسترسی به مشاوره حضوری ندارند بسیار مناسب است.

مشاور به اعضای خانواده کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند، مشکلات را حل کنند و راه‌های جدیدی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند. مشاوره خانواده همیشه نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. اما می‌تواند به اعضای خانواده مهارت‌های جدیدی برای عبور از موقعیت‌های دشوار به روش‌های سالم‌تر یاد بدهد.

روش‌های متفاوت برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کدام‌اند؟

خدمات مشاوره خانواده می‌توانند به صورت حضوری، آنلاین، پیام نوشتاری یا تلفنی ارائه شوند. که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در بسیاری از موارد امکان مشاوره حضوری وجود ندارد و مشکلات اینترنت هم باعث می‌شود مشاوره خانواده تلفنی یک روش مناسب برای ارائه خدمات مشاوره باشد.

جلسات مشاوره خانواده عموماً شامل جلساتی با حضور تمام اعضای خانواده و حتی جلسات فردی با اعضای خانواده است. این جلسات بین ۵۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برند. مشاوره خانواده معمولاً طولانی نیست و طی ۱۲ جلسه به نتیجه می‌رسد. البته با توجه به نیاز خانواده و پیشنهاد مشاور تعداد جلسات متغیر است.

ممکن است تعیین زمان مناسب برای همه اعضای خانواده دشوار باشد و یا دسترسی به مشاوره سخت باشد. برای مثال افرادی که مهاجرت کرده‌اند دسترسی کمتری به مشاوره هم‌زبان دارند. در این موارد دریافت خدمات می‌تواند به شکل مشاوره خانواده آنلاین یا تلفنی باشد.

اگر مهاجرت و زندگی در یک فرهنگ جدید مشکلات تازه‌ای در روابط شما ایجاد کرده است گروه مشاوره یاری‌وی با ارائه بهترین خدمات مشاوره خانواده تلفنی آماده کمک به شما عزیزان است. به کمک مشاوره می‌توانید نقاط قدرت و ضعف روابط خانوادگی خود را بشناسید و روابطی مناسب و کارا داشته باشید.

مشاوره خانواده می‌تواند در موارد زیر بسیار مفید باشد.

مشاوره خانواده به صورت تلفنی

کمک می‌کند توانایی خانواده خود را برای حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به شیوه‌ای سازنده بشناسید.

نقش‌ها، قوانین و الگوهای رفتاری خانواده را برای شناختن مسائلی که باعث تنش می‌شوند درک کنید و راه‌های موجود برای حل این مسائل را نیز بررسی کنید.

نقاط قوت خانواده خود مانند مراقبت از یکدیگر و نقاط ضعف، مانند مشکل در اعتماد کردن به اعضای دیگر را شناسایی کنید.

آیا مشاوره خانواده تلفنی مفید است؟

مشاوره تلفنی می‌تواند مزایای زیادی برای افراد مختلف به دنبال داشته باشد. برای مثال این نوع از خدمات بسیار سریع و در دسترس است. مهم نیست در کجای دنیا اقامت داشته باشید همیشه می‌توانید با یک تلفن به خدمات حرفه‌ای دسترسی داشته باشید و این یک امکان فوق‌العاده است.

به طور معمول بسیاری از افراد مشاوره تلفنی را برای مسائل و مشکلات روزانه خود انتخاب می‌کنند که به درمان طولانی و دشوار نیازی ندارد. البته انتخاب تعداد جلسات مشاوره و نوع مسیری که در پیش گرفته می‌شود به شرایط و مشکلات موجود بستگی دارد اما از آنجا که در مشاوره تلفنی امکان بررسی زبان بدن و یا دریافت دارو وجود ندارد مشکلات پیچیده مطرح نمی‌شود.

اما برخی از مشکلات در مشاوره تلفنی به سادگی قابل بررسی است. مشاوره تلفنی به ویژه در غلبه بر موارد زیر موثر است:

  • اضطراب، از جمله فوبیای اجتماعی و هراس
  • درد غم و فقدان
  • مشکلات روابط فردی مانند احساس ناامنی، ترس از تعهد یا عشق وسواسی
  • بهبودی اعتیاد از مواد یا رفتارهای اجباری
  • تأثیر منفی سوءاستفاده خانوادگی

مشاوره تلفنی می‌تواند یک راهکار مناسب برای افرادی باشد که محدودیت حرکتی دارند و یا در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند. علاوه‌بر آن در این نوع از مشاوره در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. همچنین برای بعضی از افراد مشاوره حضوری و صحبت کردن از مشکلات دشوار است. آنها می‌توانند در یک مکان که به آنها احساس آرامش می‌دهد برای حل مشکلاتشان کمک حرفه‌ای بگیرند.

جلسات مشاوره تلفنی مانند مشاوره حضوری ۶۰ دقیقه زمان می‌برد. با این تفاوت که در هر مکانی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر شما هم به خدماتی مانند مشاور خانواده تلفنی نیاز دارید کافی است تا در پلت‌فرم یاری‌وی یک صفحه کاربری ایجاد کرده و به بهترین مشاوران دسترسی پیدا کنید.