خیلی از اوقات افراد در روابط خود متوجه وجود مشکلات جدی می‌شوند که خودشان نمی‌توانند به‌سادگی حل کنند. خانواده اولین گروهی از افراد هستند که در ارتباط با ما قرار می‌گیرند. در نتیجه اولین چالش‌های ما در ارتباط با دیگران در خانواده پدیدار می‌شود. ما در خانواده خود بسیاری از رفتارها، آداب‌ورسوم و فرهنگ‌ها را می‌آموزیم و طرز نگاه ما به جهان برای اولین بار در خانواده شکل می‌گیرد. اگر ما در خانواده‌ای سالم با رفتارهای سالم به دنیا آمده باشیم، احتمالاً طریقۀ ساختن و حفظ روابط سالم را یاد می‌گیریم و برعکس اگر در خانواده‌ای با رفتارهای ناسالم رشد کرده باشیم، به احتمال زیاد در روابط با دیگران به مشکل بر می‌خوریم؛ اما این موضوع غیر قابل تغییر نیست. مشاور خانواده می‌تواند روش ارتباطات و رفتارهای صحیح و کارآمد را به خانواده‌ها بیاموزد.

چرا مشاوره خانواده را انتخاب کنیم؟

اعضای خانواده ممکن است وقت زیادی را با یکدیگر بگذرانند. آنها برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش می‌کنند و اوقات فراغت خود را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند. با تمام اینها، بودن در یک خانواده همیشه هم ساده نیست. از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا حتی حیوان خانگی، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، درگیری با همسایه‌ها یا اعضای فامیل و درگیری بین اعضای خود خانواده ممکن است روابط آنها را تحت تأثیر قرار بدهد. اینجاست که اهمیت مراجعه به مشاوره خانواده پررنگ می‌شود.

مشاور خانواده رزرو

خانواده‌هایی که از ابتدا ساختار مفید یا سبک زندگی سالمی را ایجاد نکرده‌اند ممکن است در صورت بروز مشکل به‌سرعت دچار آشفتگی شوند. حتی خانواده‌هایی که روابط سالم و محکمی دارند هم ممکن است تحت تأثیر استرس‌ها و مشکلات شدید ناکارآمد شوند. پس اگر در خانواده خود ناکارآمدی و روابط ناسالم را تجربه می‌کنید بدون خجالت و ترس کمک بگیرید.

اگر در جلسات درمانی مشاوره خانواده شرکت کنید، ممکن است در ابتدا کمی نگران باشید و سؤال‌های زیادی در ذهن داشته باشید. می‌توانید از قبل کمی تحقیق کنید تا بدانید مشاور خانواده کیست و چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. می‌توانید با مشاوری که انتخاب کرده‌اید صحبت کنید و سؤالات خود را مطرح کنید تا از نگرانی شما کم شود.

چه زمانی به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

شاید شما شک داشته باشید که در حال حاضر به کمک یک مشاور خانواده نیاز دارید. معمولاً خود شما می‌توانید تشخیص دهید که یک جای کار اشکالی وجود دارد. برای اینکه بتوانید دقیق‌تر تصمیم بگیرید ما فهرستی از مواردی را آماده کردیم که پیچیده‌تر هستند و با کمک مشاور راحت‌تر حل می‌شوند. در صورتی که هرکدام از این موارد در خانواده شما وجود دارد، گرفتن وقت مشاور خانواده برای شما مفید خواهد بود.

  • خانواده ترکیبی: اگر خانواده جدیدی تشکیل داده‌اید که در آن زن و شوهر از روابط قبلی خود فرزند دارند، احتمالاً روابط شما کمی پیچیده‌تر است. مشاور به شما کمک می‌کند تا یک خانواده واحد و هماهنگ داشته باشید تا در آن صدای همۀ افراد شنیده شده و همۀ اعضا به رسمیت شناخته شوند.
  • تغییرات جدی در زندگی خانوادگی: مهاجرت به یک شهر یا کشور دیگر، از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی و طلاق یا جدا زندگی کردن تغییراتی هستند که برای همه اعضای خانواده و در هر شرایط سنی دشوار هستند. گرفتن وقت مشاوره خانواده برای سازگاری با شرایط جدید مفید خواهد بود.
  • اعتیاد به مصرف مواد: درست است که فردی که به مصرف مواد اعتیاد دارد به توان‌بخشی و مشاوره‌های فردی نیاز دارد؛ اما مشاوره‌های خانوادگی هم می‌تواند به تمام اعضا کمک کند تا یاد بگیرند چطور از هم حمایت کنند و راه‌حل‌های منطقی و کاربردی ارائه کنند.
  • عبور از دوران نوجوانی: مرحله نوجوانی پر از چالش، احساسات متنوع، اضطراب و پرسش است. والدین و نوجوانان ممکن است در سازگاری با شرایط جدید به مشکل بر بخورند. مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند تا به درک تازه‌ای از اعضای خانواده خود دست پیدا کنید.
  • مشکلاتی که از گذشته باقی مانده‌اند: شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند چیزهایی که گذشته‌اند دیگر مهم نیستند. این جمله کاملاً صحیح نیست؛ زیرا خیلی از اوقات اتفاقات گذشته تأثیر ماندگاری بر ما دارند. جملاتی که والدین در گذشته به فرزندان خود گفته‌اند، در ذهن آنها باقی می‌ماند. خیانتی که در گذشته یکی از زوج‌ها انجام داده بر رابطۀ آنها تأثیر می‌گذارد. گاهی لازم است درباره این مسائل صحبت کرد و به آگاهی بیشتر رسید.

چرا یاری وی را انتخاب کنیم؟

وقت مشاوره خانواده

برای ایرانی‌هایی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، دسترسی به جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین که یک مشاور خانواده فارسی زبان که با فرهنگ و مشکلات آنها آشنایی کامل داشته باشد، چندان ساده نیست. یاری‌وی مجموعه‌ای از متخصصان و روان‌شناسان حرفه‌ای را گرد هم آورده تا خدمات روان‌شناسی مناسبی را در اختیار فارسی‌زبانان در سراسر جهان قرار دهد. برای استفاده از خدمات یاری‌وی کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید. می‌توانید تنها با چند کلیک روان‌شناس مورد نظر خود را انتخاب کرده و وقت مشاوره آنلاین تصویری، صوتی یا با چت بگیرید. این روشی ساده و در دسترس برای گرفتن وقت مشاوره خانواده آنلاین است.

رزرو وقت مشاوره خانواده در یاری وی

برای رزرو وقت مشاوره خانواده در یاری‌وی می‌توانید یک صفحه کاربری با نام خود ایجاد کنید. سپس می‌توانید با توجه به مشکلی که دارید و با دیدن رزومۀ مشاوران و روان‌شناس‌های فعال در مجموعه یک مشاور برای خود انتخاب کنید. اگر در انتخاب روان‌شناس شک دارید، این امکان برای شما وجود دارد که یک جلسۀ ارزیابی اولیه داشته باشید. در این جلسه روان‌شناس با شما دربارۀ ابعاد مختلف مشکلی که دارید صحبت کرده و رویکرد و روش درمانی خود را پیشنهاد می‌دهد. به این ترتیب تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر خواهد بود و می‌توانید با خیالی آسوده جلسات آنلاین خود را رزرو کنید.

جمع‌بندی

خانواده اولین جایی است که در آن هرکدام از ما روابط اجتماعی و بین فردی را تجربه می‌کنیم. با اینکه خانواده محل شادی، گذراندن اوقات فراغت و ابراز وجود است، اما همیشه شرایط در خانواده‌ها مطلوب نیست. اگر شرایط پیچیده و خاصی در خانواده وجود داشت که روابط ما را تحت تأثیر قرار داد و کارآمدی خانواده را کم کرد، گرفتن وقت مشاوره خانواده می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای بهبود شرایط باشد.

مواردی مانند اعتیاد، بدرفتاری کودکان، مشکلات دوران نوجوانی، طلاق و مرگ یکی از عزیزان از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که با کمک مشاور حل می‌شوند. یاری‌وی یک پلتفرم آنلاین برای مشاوره است که جمعی از متخصصان را گرد هم آورده تا به فارسی‌زبانان در سراسر دنیا مشاوره دهند. مشاوره‌های یاری‌وی کاملاً محرمانه هستند و درگاه‌های پرداخت بانکی آن کاملاً امن هستند.