مزایا و معایب ازدواج سفید (زندگی مشترک بدون ازدواج)

همانطور که گفتیم این سبک از رابطه انتخابی است که دو نفر می‌توانند با یک توافق آن را انجام دهند و یقینا مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم هر یک از فاکتورهای یک رابطه موفق در ازدواج رسمی و زندگی مشترک بدون ازدواج به چه صورت است.

رضایت

از نظر آماری، افراد بالغی که یک ازدواج موفق را تجربه کرده‌اند، نسبت به افرادی که ترجیح داده‌اند یک زندگی مشترک بدون ازدواج را تجربه کنند، تقریبا 50 درصد از شرایط خود رضایت بیشتری داشته‌اند. این رضایت درونی احتمالا رابطه مستقیمی با آرامشی که آنها از ثبات و دوام رابطه می‌گیرند، دارد.

تعهد

نکته مهم دیگر این است که آمارها نشان می‌دهد، افرادی که وارد یک ازدواج رسمی و قانونی می‌شوند، نزدیک به 42 درصد بیشتر از افرادی که در یک رابطه زندگی مشترک بدون ازدواج هستند، به رابطه خود متعهد هستند. در نتیجه به نظر می‌رسد باید قبول کنیم پروسه ازدواج قانونی می‌تواند تا میزان زیادی بر احساس مسئولیت و تعهد زوجین تاثیر بگذارد.

جدایی

یک نکته اساسی که باید در شروع یک زندگی مشترک، چه در قالب ازدواج رسمی و چه در قالب ازدواج سفید بدانید، این است که به طور کلی حضور طولانی در یک خانه به عنوان هم خانه و در قالب زندگی مشترک، باعث تغییر دیدگاه افراد در رابطه با ازدواج می‌شود. در نتیجه احتمال اینکه زوجین پس از مدتی طولانی زندگی مشترک بدون ازدواج، دیگر تمایلی به ادامه رابطه نداشته باشند، بسیار است.

البته که این امکان می‌تواند در کاهش نرخ طلاق و هزینه‌های مالی و روانی آن موثر باشد، اما باید در نظر داشته باشید که هر یک از زوجین ممکن است پس از ترک زندگی مشترک بدون ازدواج، فشارهای مالی، روانی و اجتماعی بسیاری به دیگری تحمیل کند. به همین دلیل است که نیاز به یک توافق نامه قانونی در ازدواج سفید بیشتر حس می‌شود.

ثبات

در پایان نیز باید در نظر داشته باشید که طبق تحقیقات و آمارهای مختلف، ثبات در زندگی مشترک پس از ازدواج قانونی 54 درصد بیشتر از زندگی مشترک بدون ازدواج گزارش شده است. در نتیجه آنچه که واضح است این است که اگر به دنبال آرامش، ثبات و تداوم در رابطه هستید، قانونی کردن آن در قالب ازدواج می‌تواند کمک کننده باشد.

البته در هر رابطه‌ای فاکتورهای شخصیتی هر فرد مانند سن، تحصیلات، مذهب، شرایط اجتماعی و در نهایت مدت رابطه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و نمی‌توان همواره یک نسخه واحد را به همه توصیه کرد. در نهایت وضع یک توافق نامه می‌تواند به شما در حل موانع قانونی زندگی مشترک بدون ازدواج کمک کند و ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر ابعاد قانونی و نکاتی که باید برای داشتن یک زندگی مشترک بدون ازدواج شاد و موفق مد نظر داشته باشید، صحبت کنیم.ازدواج سفید الزاما بد یا خوب نیست اما نگرانی بابت تعهد و جدایی و ثبات رابطه باعث سلب آرامش از دو طرف می شود,از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر,مقاله چرا باید ازدواج کنیم را مطالعه کنید.

موانع قانونی زندگی مشترک بدون ازدواج

 موانع قانونی زندگی مشترک بدون ازدواج

برخی از زوجین انعطاف‌پذیری در زندگی مشترک را دوست دارند، زیرا این فرصت را به آنها می‌دهد تا با شریک زندگی خود آشنا شوند و سپس تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به سمت ازدواج بروند یا خیر. در کشور ما زندگی مشترک بدون ازدواج هیچ وجاهت قانونی ندارد، در نتیجه بهتر است با در نظر گرفتن این نکته مهم، سعی کنید موارد قانونی مورد نظر را در رابطه خود ثبت کنید.

هرچند به نظر اصلا رومانتیک نیست اما شما باید در همان ابتدا خطرات عاطفی و مالی زندگی مشترک بدون ازدواج را بسنجید و راه حل‌های قانونی آن را بررسی کنید. نگرانی‌های مالی مانند چگونه پرداخت کردن قبوض یا هزینه‌های جاری منزل، ودیعه اجاره منزل و مواردی از این قبیل را باید به صورت جدی و قانونی بررسی کنید تا در صورت جدایی دچار مشکلات ثانویه نشوید.زندگی مشترک بدون از ازدواج بیشنر در زوجینی اتفاق می افتد که به صورت مدرن و امروزی از طریق سایت های دوستیابی و همسریابی باهم آشنا می شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب مزایا و معایب سایت های دوستیابی و همسریابی را مطالعه کنید.

البته بد نیست بدانید تنها جوانان نیستند که این سالها طرفدار زندگی مشترک بدون ازدواج شده‌اند، بلکه افراد بالای 50 سال نیز ترجیح می‌دهند به جای ازدواج، با هم زندگی کنند و از مزایای یک زندگی مشترک بدون ازدواج و محدودیت‌های قانونی لذت ببرند. در مقابل، ‌هزاران نفر ازدواج در زندگی مشترک را ترجیح می‌دهند تا بتوانند بیشتر بر زندگی حرفه‌ای خود تمرکز کنند و مطمئن باشند زندگی عاطفی آنها بنیان محکمی برای تشکیل یک خانواده بزرگ را دارد.

بیشتر بخوانید:پارتنر چیست؟بررسی فرق همسر و پارتنر+وظایف

نکات قانونی زندگی مشترک بدون ازدواج

قرارداد زندگی مشترک، یک قرارداد حقوقی است که شرایط زوجینی را که قصد دارند بدون ازدواج با هم زندگی کنند را مشخص می‌کند. این سند تنظیم شده قانونی به زوجین امکان می‌دهد تا در مورد حقوق خود توافق کرده و آنها را در قرارداد قید کنند. در توافق نامه زندگی مشترک مشخص شده است که چه کسی و به چه نسبت صاحب چه چیزی است و به زوجین اجازه می‌دهد تا در صورت از بین رفتن رابطه، دارایی خود را حفظ کنند.

همانطور که گفتیم زندگی مشترک بدون ازدواج می‌تواند خطرات قانونی بسیاری را به همراه داشته باشد. موارد مختلفی وجود دارد که در توافق نامه زندگی مشترک بدون ازدواج باید آنها را در نظر داشته باشید. این جزئیات به شرایط، سن و میزان ثروت شما بستگی دارد. افرادی که سن بالاتری دارند، به طور کلی دارایی‌های بیشتری و زندگی مالی پیچیده تری دارند.

این توافق نامه باید مفروضات دقیق ملکی را که اکنون در اختیار دارید، اموالی که ممکن است در آینده به دست بیاورید و اختیارات آن را در صورت وقوع مرگ یا جدایی شما فراهم کند. در این‌بخش باید اینکه چه کسی مسئول پس انداز بازنشستگی است و نحوه تقسیم آنها، دستورالعمل‌های مراقبت از فرزندان شما از رابطه فعلی و یا روابط قبلی مشخص شود. همچنین باید در مورد ظرفیت درآمد هر یک از طرفین و انتظارات پیرامون حمایت مالی از یکدیگر نیز به طور جدی صحبت شود.

قوانین ازدواج (سفید) مشترک و زندگی مشترک

 قوانین ازدواج مشترک و زندگی مشترک

پرداختن به ماهیت رابطه رسمی در توافق نامه زندگی مشترک بدون ازدواج ضروری است. در این توافق نامه باید مشخص شود که این رابطه یک رابطه جدی است، اما طرفین قصد ازدواج ندارند. اگر شما فقط می‌خواهید زندگی مشترک داشته باشید، باید مراقب قوانین پیرامون زندگی مشترک بدون ازدواج خود باشید، زیرا در صورت جدایی ممکن است تبعات سنگینی منتظر شما باشد. به طور معمول چهار شرط برای زندگی مشترک بدون ازدواج وجود دارد: شما باید با هم زندگی کنید، متاهل نباشید، قصد جدی کردن رابطه را داشته باشید و با دوستان و خانواده شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید.

در واقع یک نکته مهم در زندگی مشترک بدون ازدواج این است که شما به طور رسمی و جدی در خانواده‌های خود و در میان دوستان خود، به عنوان یک زوج و خانواده پذیرفته شده باشید. این کار به شما کمک می‌کند یک رابطه سالم و پویا بسازید. پنهان کردن رابطه در زندگی مشترک بدون ازدواج، نشانگر این است که یکی از طرفین، این رابطه را به طور کلی نمی‌خواهد یا مایل به متعهد بودن به آن نیست؛ در نتیجه در تلاش برای پنهان کردن آن از دیگران است.همچنین اگر در این زمینه نیاز به کمک داشتید می توانید از مشاوره های روانشناسی در حوزه ی مشاوره رابطه و دوستی کمک بگیرید.

هنگام تنظیم قرارداد در زندگی مشترک بدون ازدواج، هر دو طرف باید توافق کنند. در واقع شما باید تکلیف اموال مشترک و مالکیت مشترک اقامتگاهی که در آن زندگی می‌کنید را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه در ازدواج با خارجی موفق عمل کنیم؟

جزئیات قانونی زندگی مشترک بدون ازدواج

توافق نامه زندگی مشترک می‌تواند یک سند قانونی باشد و لازم است که بدون هیچ زورگویی منعقد شود و شما و شریک زندگی‌تان باید همه موارد موجود در این قرارداد را درک کنید و بپذیرید. در حالت ایده آل هم شما و هم شریک زندگی‌تان باید وکلای خود را داشته باشید تا در این توافق نامه به شما کمک کنند و اطمینان حاصل کنید که این قراردادها با قوانین رسمی مطابقت دارند. قرارداد زندگی مشترک بدون ازدواج را باید از یک قرارداد قبل از ازدواج متمایز کرد.

اگر در این نوع رابطه دچار مشکلات روحی شدید و نیاز دارید که از یک روان شناس کمک بگیرید، می‌توانید به سایتyariway  مراجعه کرده و از روانشناسان ما در حوزه مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید.