چرا باید ازدواج کنیم؟ این سؤال بسیار مهمی است که شاید در نگاه اول پاسخ‌های ساده‌ای داشته باشد؛ اما در واقع بسیاری از مشکلات زندگی‌های مشترک ریشه در عدم پاسخ درست به این سؤال دارد. بدیهی است که ازدواج مفهومی به غایت عمیق‌تر از ابراز عشق و علاقه دو نفر یکدیگر است. یکی از گام‌های اساسی که باید برای درک کردن آن بردارید، فکر کردن به دلایل ازدواج است. یکی از مهمترین دلایل ازدواج می تواند رها شدن از تنهایی باشد و به افراد آرامش و ثبات بیشتری در خصوص رابطه شان بدهد و یکی از مهمترین معایب ازدواج سفید در این خصوص است.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب تعریف ازدواج سفید و اصول زندگی مشترک بدون ازدواج را مطالعه کنید.سؤالی که در ابتدا مطرح کردیم، ممکن است که به تعداد آدم‌های روی کره زمین پاسخ‌های یکتا داشته باشد. با این وجود در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ترین دلایل ازدواج اشاره کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

8 مورد از مهم‌ترین دلایل ازدواج

ازدواج در واقع یک پیوند عاطفی میان زن و مرد است و منجر به زندگی مشترک زوجین می شود.از این رو برای کسب اطلعات بیشتر,مطلب ازدواج چیست را مطالعه کنید.در برخی از مطالعات آماری که اخیراً در کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام شده است، مشخص شده که تعداد بزرگسالانی که هرگز ازدواج نمی‌کنند، به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسیده است. بررسی دلایل این اتفاق موضوع مقاله ما نیست؛ اما با مشاهده این وضعیت سؤالاتی در ذهن ایجاد می‌شود؛ آیا ازدواج به عنوان نهادی رو به مرگ محسوب می‌شود؟ آیا انسان‌ها هنوز به ازدواج نیاز دارند؟ اصلا چرا باید ازدواج کنیم؟

دلایل ازدواج از نظر روانشناسی

این سؤالات اهمیت بحث درباره دلایل ازدواج را بسیار بیشتر از گذشته کرده است. برخی از افراد رابطه دوستانه با پارتنر خود را به ازدواج ترجیح می‌دهند. آن‌ها معتقدند که هر چیزی که قرار است با ازدواج به دست بیاورند در رابطه با پارتنر خود در اختیار دارند. اما آیا واقعا این طور است؟ در ادامه 8 مورد از مهم‌ترین دلایل ازدواج را با هم مرور می‌کنیم تا پاسخ‌هایی مناسب برای این سؤالات به دست بیاوریم.

1. ازدواج سنگ بنای یک جامعه پایدار

نهاد خانواده به عنوان پایه اساسی شکل‌گیری هر تمدنی در طول تاریخ شناخته می‌شود. مورخان بزرگ خانواده را به عنوان سنگ بنیادینی معرفی می‌کنند که جوامع روی آن بنا می‌شوند. رشد و شکوفایی افراد از جنبه‌های مختلف از کانال خانواده محقق می‌شود. از منظر اجتماعی خانواده را می‌توان اولین و حیاتی‌ترین سلول جامعه معرفی کرد. بنابراین کمک به رشد و توسعه جهانی که در آن زندگی می‌کنیم از جمله دلایل ازدواج به حساب می‌آید.

2. شکل‌گیری رابطه متعهدانه؛ از جمله مهم‌ترین دلایل ازدواج

وقتی کسی را به عنوان شریک زندگی انتخاب می‌کنید و اصطلاحاً با او سر سفره عقد می‌نشینید، در همه چیز با هم شریک خواهید شد. شادی و غم، بیماری و سلامت، ثروت و فقر و تمام مفاهیمی از این دست در یک زندگی مشترک برای هر دو نفر در کنار هم معنی پیدا می‌کند. ازدواج کردن، افراد را از سطح وعده بالاتر می‌برد و به مرحله تعهد می‌رساند. مسئله تعهد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که بین ازدواج و رابطه دوستانه یا زندگی مشترک وجود دارد.

3. امکان دستیابی به عمیق‌ترین سطوح صمیمیت در ازدواج

یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج ایجاد فرصتی مناسب برای دستیابی به عمیق‌ترین لایه‌های رابطه عاطفی – انسانی است. این سطح از صمیمیت در هیچ نوع رابطه انسانی دیگری قابل دستیابی نیست. ازدواج فرصت نزدیک شدن دو نفر به هم از نظر عاطفی، روحی، ذهنی و جسمی را فراهم می‌کند. البته طبیعی است که هر ازدواجی نمی‌تواند زن و مرد را به چنین سطح عمیقی از رابطه برساند؛ بحث اصلی بر سر آن است که بستر دستیابی به چنین رابطه‌ای صرفا از طریق ازدواج فراهم می‌شود.

4. هم‌افزایی؛ در ردیف اصلی‌ترین دلایل ازدواج

هم‌افزایی را می‌توان به همکاری دو یا چند فرد برای انجام کاری دانست که نتیجه آن به مراتب از انجام همان کار به صورت انفرادی بهتر و باکیفیت‌تر است. زن و مرد با همه تفاوت‌های ماهویی که با یکدیگر دارند، در قالب ازدواج کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آن‌ها مکمل یکدیگر می‌شوند. به این ترتیب نوعی اتحاد بین آن‌ها ایجاد می‌شود که در پی آن قدرت مضاعفی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

روانشناسان، ازدواج را به عنوان بالاترین سطح هم‌افزایی می‌دانند؛ چرا که اساساً زن و مرد در قالب ازدواج در یک موضوع خاص با هم مشارکت نمی‌کنند. بلکه به معنی واقعی کلمه و در تمام ابعاد زندگی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بنابراین در قالب دلایل ازدواج می‌توان هم‌افزایی در راستای پیشرفت‌های مادی و معنوی را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برشمرد.

5. ایجاد حریم امن در چارچوب ازدواج

روانشناسان معتقدند که ازدواج خوب حریم امنی را برای افراد به وجود می‌آورد که آرامش روحی و روانی را برایشان به ارمغان می‌آورد. البته این گزاره صرفاً در حد ادعا باقی نمانده است. مطالعات آماری گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. در مطالعه‌ای در آمریکا مشخص شده است که افراد مجرد حدود چهار برابر بیشتر در معرض تنش‌ها و خشونت‌های جسمی قرار دارند.

این آمار برای افرادی که با پارتنر خود زندگی می‌کنند نیز چندان امیدوارکننده نیست؛ چرا که مشخص شده است این افراد حدود 3 برابر بیشتر در مقایسه با زوج‌های متأهل، درگیری فیزیکی با هم دارند. بنابراین ایجاد محیط امن برای مردان و زنان را می‌توان از دلایل ازدواج به شمار آورد.

6. افزایش امید به زندگی با ازدواج

علت ازدواج چیست

در پاسخ به این سؤال که چرا باید ازدواج کنیم، می‌توان به موضوع مهم امید به زندگی اشاره کرد. این مسئله در قالب مطالعات گوناگونی که در کشورهای مختلف انجام شده، به اثبات رسیده است. افرادی که ازدواج می‌کنند، بیشتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند. همچنین سبک زندگی سالم‌تری را در مقایسه با افراد مجرد در پیش می‌گیرند.همچنین برای داشتن یک زندگی ایده آل با شخص مورد نظر خود می توانید از مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس مجرب داشته باشید ، به طور کلی در یک پژوهش علمی مشخص شده است که ازدواج موفق می‌تواند تا حدود 10 سال عمر افراد را افزایش دهد.

7. افزایش وفاداری جنسی در اثر ازدواج

یکی دیگر از دلایل ازدواج را می‌توان در ارتقای سطح وفاداری جنسی افراد ذکر کرد. مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد که احتمال برقراری رابطه جنسی با غیر از همسر در مردان تا چهار برابر و در زنان تا هشت برابر بعد ازدواج کاهش پیدا می‌کند. این میزان از رابطه متعهدانه به هیچ عنوان در زندگی مشترک با یک پارتنر به دست نمی‌آید. به عبارت دیگر ازدواج موفق سطحی از عشق را دل مرد و زن ایجاد می‌کند که دو طرف از هر گونه اقدامی که به دوام آن لطمه بزند، اجتناب می‌کنند.

8. دستیابی به احساس خوشبختی و نشاط

یک مطالعه روانشناسی گسترده در حوزه ازدواج در 17 کشور توسعه یافته دنیا انجام شده است. در قالب این مطالعه نتیجه بسیار مهمی به دست آمده است. افراد متأهل به طور قابل توجهی احساس شادی، نشاط و خوشبختی بیشتری در مقایسه با افراد مجرد دارند. این در حالی است که در افکار عمومی این طور جا افتاده که مجردها زندگی شادتری دارند.

نکته جالب این است که نتایج به دست آمده در قالب تحقیق فوق، در تمام کشورها نوعی رابطه ثابت را بین متأهل بودن و داشتن زندگی شاد نشان می‌دهد. نکته مهمی که باید توجه کنید این است که منظور از احساس خوشبختی دستیابی به رفاه مالی و سلامتی نیست؛ بلکه آسایش و رفاه ذهنی در این جا به عنوان یکی از دلایل ازدواج مد نظر است.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که چرا باید ازدواج کنیم. قطعا دلایل ازدواج به آنچه در این جا ذکر کردیم، محدود نمی‌شود. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که برای مطرح کردن آن‌ها باید ساعت‌ها به بحث و بررسی بنشینیم. اگر تمایل دارید که درباره دلایل ازدواج بیشتر آگاهی کسب کنید، مشاوران ازدواج یاری وی آماده هستند تا با شما به گفت و گو در این زمینه بپردازند. با ما در تماس باشید.