پارتنر چیست؟ احتمالاً این اصطلاح را در روابط مختلف اجتماعی زیاد شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید فرق پارتنر با همسر یا دوست چیست. در جوامع غربی شاید این اصطلاح بیشتر استفاده شده باشد و مردم آن را بهتر بشناسند، اما در فرهنگ ایرانی، واژه‌ای نوظهور است. در دهه‌های گذشته، روابط دو جنس مختلف، زمانی معنا پیدا می‌کرد که پای خانواده‌ها به میان می‌آمد. اما کمی فرهنگ تغییر کرد و اصطلاحات دوست‌پسر و دوست‌دختر به واژه‌نامه روابط اجتماعی اضافه شدند.

اما در این میان پارتنر کیست؟ شاید این عبارت برای هنرمندان و بازیگران بیشتر ملموس باشد؛ زیرا عموماً برای افرادی که روبه‌رویشان بازی می‌کنند، اصطلاح پارتنر را به‌کار می‌برند. اما در روابط شخصی و عاطفی، پارتنر چه جایگاهی دارد؟ آیا همان همسر است یا لباسی زینتی به تن «دوست‌پسر/دوست‌دختر» انداخته‌ایم تا از شدت سوءظن دیگران بکاهیم؟ در ادامه این مقاله، به تمامی سوالات فوق، جواب داده خواهد شد.

همسر کیست؟

همسر اصطلاحی‌ست که ما برای اشاره به نیمۀ مهم دیگر در یک ازدواج (زن یا شوهر) استفاده می‌کنیم. زن و شوهر با ازدواج مدنی یا عرفی و بر اساس کشور یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، به یکدیگر پیوند می‌خورند و از حقوق و تکالیفی که قانون کشور تعیین کرده است برخوردارند. معمولاً در سرتاسر دنیا، افراد از طریق ازدواج‌های عاشقانه یا ازدواج‌های تعیین‌شده، همسر خود را پیدا می‌کنند.

تفاوت نقش پارتنر و همسر

در اکثر کشورهای دنیا افراد 18 سال به بالا می‌توانند ازدواج کنند و از این طریق به‌صورت قانونی وارد زندگی زناشویی شوند. با این حال، در برخی از کشورها، شرایط متفاوت است؛ جایی که حتی کودکان زیر 15 سال اجازه دارند با رضایت والدین خود ازدواج کنند. اگر دو نفر با هم ازدواج کنند، زن و شوهر محسوب می‌شوند.

از طریق ازدواج، نقش‌های مختلفی به‌طور خودکار به زن و شوهر برای مشارکت آن‌ها در تشکیل خانواده، واگذار می‌شود. این نقش‌ها بیشتر به فرهنگ و سنت‌های آن‌ها بستگی دارد. در جامعه، افراد متاهل در صورت تمایل می‌توانند بچه‌دار شوند و آن فرزندان، مشروع یا به زبان عامیانه، حلال‌زاده تلقی می‌شوند.

و اما پارتنر کیست؟

برخلاف کلمه «همسر»، اصطلاح پارتنر دارای طیف گسترده‌ای از معانی‌ست. پارتنرها افرادی با منافع مشترک هستند و این رابطه می‌تواند بر اساس ملاحظات مالی هم شکل بگیرد. با این حال در این زمینه پارتنرها عمدتاً به‌عنوان افرادی در نظر گرفته می‌شوند که ازدواج نکرده‌اند و هنوز رابطه عاشقانه یا جنسی با یکدیگر دارند.

آن‌ها ممکن است بدون ازدواج با هم زندگی کنند. این رابطه ممکن است بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشد. با این حال، کلمۀ «پارتنر» را هم می‌توان برای زوج‌های متاهل به کار برد. در یک رابطه، پارتنربودن به معنای بی‌تعهدی یا داشتن جدیت به‌مانند یک همسر نیست. یکی ممکن است در تعهد خود نسبت به دیگری جدی باشد یا نباشد.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب تعریف ازدواج سفید و اصول زندگی مشترک بدون ازدواج را بخوانید.

ارتنر با همسر تفاوت هایی دارد

همچنین کلمه پارتنر عاری از هر گونه نقش جنسیتی‌ست. بنابراین، هر دو با مجموعه وظایفی مساوی و عاری از هرگونه تعهد و فشار جامعه، برابر تلقی می‌شوند. پارتنرها در صورت تمایل می‌توانند بچه‌دار شوند. با این حال، گاهی اوقات فرزندآوری در چنین روابطی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه در مواردی که مذهب، فرهنگ و سنت‌ها در نظر گرفته می‌شوند، می‌تواند برچسب‌هایی را به‌ همراه داشته باشد.

اصطلاح پارتنر جنسی از نظر جنسیت خنثی‌ست و می‌تواند برای اشاره به زوج‌هایی با روابط دگرجنس‌گرا و همجنس‌گرا هم استفاده شود. پس اگر کسی را دیدید که درباره پارتنرش صحبت می‌کرد، او را به باور خودتان قضاوت نکنید؛ زیرا طیف وسیعی از معانی را در دل خود دارد.

چه تفاوتی بین پارتنر و همسر وجود دارد؟

دمستیک پارتنر کیست

چنانچه هنوز برایتان روشن نشده است که پارتنر کیست، باید بدانید که فرق بین پارتنر و همسر، بیشتر قانونی‌ست. همسران نسبت به پارتنرهای زندگی، از حقوق قانونی و اختیار تصمیم‌گیری بسیار بیشتری برخوردارند.

به‌عنوان مثال اگر فردی فوت کرده باشد، همسرش به‌صورت تعریف‌شده ارث دریافت می‌کند؛ در حالی که پارتنر از این حقوق برخوردار نیست. البته شما می‌توانید با نام‌بردن از پارتنر زندگی خود در وصیت‌نامه، به این موضوع رسیدگی کنید. زن و شوهر توانایی تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی همسر خود را دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند مالیات بر درآمد ایالتی و فدرال خود را با هم ثبت کنند که مزایای مالی خود را دارد.

چشم‌گیرترین فرق همسر و پارتنر، بحث تعهد است. پارتنرهای زندگی به‌راحتی می‌توانند پس از جدایی، بدون سروصدا، مسیر جداگانه خود را طی کنند. از آن‌جایی که آن‌ها به‌طور قانونی ازدواج نکرده بودند، هیچ الزامی برای آن‌ها وجود ندارد که جدایی خود را در هر جایی ثبت کنند. همچنین از نظر دارایی و نفقه، هیچ حقی به گردن یکدیگر ندارند. بیایید برای تفهیم بهتر این‌که پارتنر کیست و چه تفاوتی با همسر دارد، این بخش را مطالعه کنید:

  • تعریف: همسر کسی‌ست که به‌صورت قانونی ازدواج کرده و به‌عنوان زن یا شوهر نامیده شود. همسر از امکانات اجتماعی و مالی بهره می‌برد. اما پارتنر کیست؟ کسی‌ست که ازدواج نکرده و رابطه او مبتنی‌بر رابطه جنسی، عاطفی، کاری و غیره است؛ همچنین در اجتماع، هیچ مزایایی شامل حال او نمی‌شود.
  • تعهد: رابطه زن و شوهر بر اساس تعهد شکل می‌گیرد، اما پارتنرها ممکن است تعهد خاصی به یکدیگر نداشته باشند.
  • مدت رابطه: عموماً روابط زن و شوهری به‌منظور یک رابطه بلندمدت و همیشگی شکل می‌گیرد؛ اما پارتنرها عموماً رابطه‌ای کوتاه‌مدت با یکدیگر دارند.
  • فرزند: فرزندان یک زوج متاهل، از نظر اجتماعی پذیرفته‌ترند و در سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، حضور شرعی دارند. اما پارتنرهایی که صاحب فرزند می‌شوند، ممکن است با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی مواجه شوند و حضور آن‌ها مشروعیت نداشته باشد.

همچنین بعضی از افراد به دلیل ترس از ازدواج,ترجیح می دهند با پارتنر خود باشند و ازدواج نکنند.برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب 4 دلیل اصلی ترس از ازدواج در مردان و زنان را بخوانید.

وظایف پارتنر چیست؟

وظایف پارتنر چیست

اکنون که فهمیده‌اید پارتنر کیست، نوبت به آن می‌رسد تا وظایف او را بدانید. همان‌طور که در ابتدای صحبتمان به آن اشاره کردیم، پارتنر را به اشخاص و جنس‌های مختلفی می‌توان اطلاق کرد. لذا با توجه به نقش و جایگاه، وظایف متعددی برای او وجود دارد که به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.شما همچنین می توانید از مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی در مودر پارتنر در رابطه کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که این وظایف، عمومی هستند؛ پس اگر کسی پارتنر جنسی بود، نباید از او توقع حساب‌وکتاب اموالتان را داشته باشید؛ همین‌که عملکرد رضایت‌بخشی داشته باشد و قیمت محصولات جنسی را بداند، کافی‌ست. پس با دانش به این‌که می‌دانید پارتنر کیست، وظایف او در قبال شما و به‌طور کلی ویژگی‌های یک پارتنر را برمی‌شماریم:

  • جلب اعتماد؛
  • پایبند به اصول اخلاقی؛
  • با احساس و عاطفی؛
  • دارای جذابیت‌های جنسی؛
  • رسیدگی به امور مالی؛
  • دارای روحیات سرگرم‌کننده؛
  • تلاش برای ارزش‌های مشترک؛
  • داشتن روابط مسالمت‌آمیز با خانواده؛
  • سخت‌کوش؛
  • تخصیص زمان به شما؛
  • توانایی بخشیدن و فراموش‌کردن؛
  • راستگویی؛
  • شریک‌شدن در سود و ضرر (غم و شادی)؛
  • امانت‌دار؛
  • عدم مطالبه حق‌الزحمه؛
  • داشتن روابط اجتماعی خوب.

بیشتر بخوانید:چطور متوجه اختلال جنسی پارتنر خود شویم؟

دمستیک پارتنر کیست؟ –  Domestic Partner

برخی از کشورها از جمله استرالیا، نیوزیلند و آمریکا گزینۀ دیگری را برای پارتنرها در نظر گرفته‌اند و آن تبدیل‌شدن به پارتنر خانگی یا Domestic Partner است. قوانین مربوط به این موضوع در هر کشور و ایالت متفاوت است، اما در بیشتر موارد، پارتنرهای خانگی حقوق، حمایت‌ها و مزایای مشابه به یک همسر را دارند. آن‌ها همچنین مشمول همان مسئولیت‌ها، تعهدات و وظایفی هستند که طبق قانون به زوجین اعطا و تحمیل می‌شود.

اکنون شما به ما بگویید پارتنر کیست؟

در این بخش برایتان توضیح دادیم که پارتنر کیست و چه فرقی با همسر دارد؛ همچنین گفتیم که بزرگ‌ترین تفاوت این‌دو در مسائل حقوقی و سنت‌هاست. یک پارتنر می‌تواند نقش‌های مختلفی را در زندگی یک شخص بازی کند؛ از همفکری در مسائل مالی و حقوقی گرفته تا رفع نیازهای عاطفی. وجه اشتراک بیشتر پارتنرها، داشتن روابط کوتاه‌مدت و نداشتن تعهدات قانونی‌ست.

اکنون شما به ما بگویید که آیا تا به حال تجربه داشتن پارتنر را داشته‌اید؟ چه وظایف و تعهداتی نسبت به یکدیگر داشتید؟ به‌طور کلی از نظر شما پارتنر کیست و آیا نیاز است قوانینی برای چنین روابطی ایجاد شود یا خیر؟