آشنایی با افراد، زبان، غذا و فرهنگ جدید (لطفاً فرهنگ را تماماً با تشدید بخوانید!)، سفرهای بین کشوری و حتی بین قاره‌ای، عواملی هستند که ازدواج با خارجی را جذاب و جذاب‌تر می‌کنند. اما آیا همیشه همین‌طور باقی می‌ماند؟ آمار می‌گوید خیر! پس از گذراندن ماه عسل، مشکلات یکی‌یکی نمایان می‌شوند. آیا راه‌حلی هم دارد؟ صدالبته! در ادامۀ این مطلب، یاری وی در‌این‌باره با شما صحبت کرده است.

ارتباط ازدواج و مهاجرت

ازدواج با خارجی از منبعی بسیار قوی و گیرا به‌ نام «مهاجرت» تغذیه می‌کند. مهاجرت می‌تواند درون‌مرزی یا برون‌مرزی باشد، اما آنچه موضوع ازدواج با خارجی را به ‌وجود می‌آورد، مهاجرت برون‌مرزی‌ است. این مهاجرت‌ها عموماً به سه دلیل اتفاق می‌افتند:

  • مهاجرت برای تحصیل
  • مهاجرت برای کسب‌وکار
  • مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت به هر دلیلی که باشد، شخص مهاجر را وارد محیط تازه‌ای می‌کند و شرایط متفاوتی را برایش رقم می‌زند؛ شرایطی که به احتمال زیاد مسیر زندگی فرد مهاجر را برای همیشه تغییر خواهد داد. مهاجرها عموماً در سنینی هستند که نیاز عاطفی برایشان جایگاه ویژه‌ای داشته و برای رفع آن، به‌ دنبال فردی می‌گردند که بتوانند به‌عنوان شریک زندگی به‌ او نگاه کنند.

 ازدواج با اتباع خارجی و مشکل فرهنگ

ازدواج با اتباع خارجی و چالش بزرگی به ‌نام «فرهنگ»

ازدواج‌های درون‌مرزی که عموماً از فرهنگ مشترکی پیروی می‌کنند، به‌خودی‌خود دارای چالش‌های بسیاری هستند. اما وقتی قدم‌ها فراتر از مرزها می‌رود و دل‌ها از نقاط مختلف دنیا به یکدیگر می‌رسند، چالش‌ها و مشکلات جدیدی را به ‌وجود می‌آورند. یادتان هست که در ابتدای صحبتمان پیرامون ازدواج با خارجی گفتیم که واژۀ «فرهنگ» را مشدد بخوانید؟ دلیلش این است که یکی از چالش‌برانگیز‌ترین موضوعات در ازدواج با خارجی، بحث فرهنگ است.

از کودکی یک‌سری حرف‌ها را کنار گوشمان نجوا کرده‌اند‌ و آن‌ها را رفته‌رفته در زندگی‌مان به جریان انداخته‌اند. جریانی که به‌ وجود آمد، فرهنگ ما را شکل داد. فرهنگی که به‌عنوان یکی از حقایق دنیا پذیرفته‌ایم و بدیهی ا‌ست که آن را زیر سؤال نمی‌بریم. اما اگر کسی آن را زیر سؤال ببرد، واکنش ما چه خواهد بود؟ اگر کسی که باورهایمان را متزلزل کرده، همسر یا خانوادۀ همسرمان باشد، واکنش‌ ما چه خواهد بود؟ اگر فرهنگی را در خانوادۀ همسرمان دیدیم که مغایر با فرهنگ کشور یا خانواده‌مان بود، چه؟

شاید جواب این سؤال‌ها یک چیز باشد: پذیرفتن فرهنگ طرف مقابل. این همان چیزی‌ است که ملیسا کایا، روان‌شناس دانشگاه کوئینزلند، به آن پی برده است.

ازدواج با خارجی به‌منزلۀ ورود به سرزمین عجایب است! در یک ‌لحظه با آداب و رسوم، و درکل با هنجارهایی مواجه می‌شوید که پیش از آن با آن‌ها برخورد نداشته‌اید. اما باید بدانید اکنون که تصمیم به ازدواج با خارجی‌‌ای را گرفته‌اید، دنیای مقابل شما، دنیای اصلی‌تان خواهد شد.

یک‌شبه هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد. باید زمان گذاشت و مدت‌ها پیرامون تفاوت فرهنگ صحبت کرد تا به یک وجه اشتراک رسید. تفاوت‌ها را نخواهید پذیرفت، مگر آنکه با آغوش باز از آن‌ها استقبال کنید. صبور باشید و بحث کنید. بحث کنید که چگونه می‌توان با این تفاوت‌ها کنار آمد.

در ادامه می‌خواهیم مسائلی را عنوان کنیم که پیش از اصرار به ازدواج با خارجی، باید به آن‌ها فکر کنید، یا اگر ازدواج کرده‌اید و به مشکل خورده‌اید، می‌بایست آن‌ها را اصلاح کنید.

 

بیشتر بخوانید:تعریف ازدواج سفید و اصول زندگی مشترک بدون ازدواج

 

 عادت‌های غذایی در زمان ازدواج با خارجی‌

عادت‌های غذایی در زمان ازدواج با خارجی‌

درمورد ازدواج با خارجی‌هایی که دارای پس‌زمینه‌های متفاوت‌اند، ممکن است موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای مثل آداب غذاخوردن، تنش‌زا جلوه کند. درحالی‌که این مورد برای زوج‌هایی با فرهنگ مشترک، محلی از اعراب ندارد! شاید برایتان جالب باشد که بدانید اختلاف بر سر عادت‌های غذایی، شایع‌ترین عامل درگیری زوج‌های خارجی بوده و وقتی آن‌ها را ریشه‌یابی می‌کنیم، می‌بینیم طرفین، پیش از ازدواج، از عادت‌های غذایی‌ همسرشان بی‌اطلاع بوده‌اند. اینجاست که مشاوره پیش از ازدواج بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را نمایان می‌کند.

تفاوت عقاید دینی/مذهبی هنگام ازدواج با خارجی‌

شاید با قاطعیت بتوان گفت اگر در به‌جاآوردن رسم و رسوم مذهبی و درک عقاید دینی، به یک نقطۀ اشتراک برسید، به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرده‌اید. ممکن است هر دوی شما از یک ایمان پیروی کنید، اما آیین‌ها و شیوه‌هایی را که به‌جا می‌آورید، متفاوت باشند. به‌طور مثال، خانوادۀ همسر شما موقع مرگ عزیزان خود جشن می‌گیرند و نوشیدنی پخش می‌کنند، درحالی‌که این موضوع در آداب و رسوم شما بی‌احترامی به صاحب‌عزاست.

وضعیت اقتصادی در بحث ازدواج با خارجی‌

تا‌به‌حال به فداکاری‌های مالی فکر کرده‌اید؟ شاید عجیب به نظر برسد و شاید هم با آن آشنا شده باشید، اما در زمان ازدواج با خارجی باید این را در نظر بگیرید که برخی فرهنگ‌ها هستند که در آن دختر/پسری که در وضعیت اقتصادی ضعیف‌تری قرار دارد، از همسر و خانوادۀ همسر خود انتظار فداکاری مالی دارد. یعنی چه؟ یعنی انتظار دارد در زمان‌های لازم برای تأمین نیازهای آموزشی، درمانی، بهداشتی، مسکن و… خانواده‌شان، به آن‌ها کمک شود.

پس بهتر است دربارۀ مسائل اقتصادی و انتظارها با یکدیگر صحبت کنید.

 برقراری ارتباط پیش از ازدواج با خارجی‌

برقراری ارتباط پیش از ازدواج با خارجی‌

ازدواج با خارجی نیازمند برقراری ارتباط بوده و این برقراری ارتباط باید در بهترین شکل خود صورت پذیرد. در زمان‌ ازدواج با خارجی باید به یک وجه اشتراک بسیار مهم دست یابید: زبان. زبان مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقطۀ مشترکی‌ است که باید در ابتدای ازدواج با خارجی به آن رسید. برای آنکه به روابط مشترک‌ خود حیات ببخشید، باید در ارتباط‌‌گرفتن به بهترین شکل عمل کنید.

تسلط‌نداشتن بر زبان و ناتوانی در بیان منظور، سوءتفاهم‌های مخربی را در پی خواهد داشت. ممکن است در بیان اظهارات‌ خود از واژه‌ها و اصطلاحاتی استفاده کنید که در نظر شما بی‌عیب هستند، اما ممکن است همین اظهارات در فرهنگ خانوادۀ همسرتان نوعی جرم تلقی شوند. پس، پیش از آنکه ناخواسته اساس رابطه‌تان را از بین ببرید، به یک زبان مشترک و کامل برسید.

تربیت فرزندان در زمان ازدواج با خارجی

پیش از به‌‌دنیا‌آمدن فرزند، باید به موضوع تربیت فرزند توجه ویژه‌ای شود. هر فرهنگی برای خود چارچوب‌هایی را در نظر می‌گیرد که سعی دارد در قالب همان چارچوب‌ها، تربیت فرزندان را پیش ببرد. هرکدام از شما ممکن است روش منحصربه‌فردی را در نظر گرفته باشید، لذا در این شرایط بهتر است توانایی‌های یکدیگر را شناخته و نقاط قوتی را که در طرف مقابل می‌بینید، تضعیف نکنید.

مشاوره قبل از ازدواج

طی بررسی‌هایی که به‌ عمل آمد، برخی از هم‌وطنانی که تصمیم به ازدواج با غیر ایرانی‌ها می‌گیرند، علاوه ‌بر اینکه در زندگی مشترک‌ خود با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، دغدغۀ دیگری هم دارند. آن‌ها مجبورند هزینه‌های گزافی را در قبال مشاوران و روان‌شناسانی پرداخت کنند که هم‌زبان آن‌ها نیستند. لذا ما در یاری‌ وی با روش‌های مختلفی از قبیل مشاوره ازدواج تلفنی (مثل تصویری و صوتی) و حتی مشاوره ازدواج آنلاین به‌صورت چت متنی، به یاری زوج‌هایی آمده‌ایم که در اقصی‌ نقاط دنیا زندگی می‌کنند و برای حل مشکلات‌ خود، به مشاوری هم‌زبان و مقرون‌به‌صرفه نیازمندند.