بسیاری از کودکان ترس ها و نگرانی های مخصوص سن خود را دارند و ممکن است گهگاهی احساس غم و اندوه و ناامیدی به سراغشان بیاید. ترس های شدید ممکن است در زمان های مختلف رشد، نمایان شوند. به عنوان مثال کودکان نوپا غالبا از دوری والدین خود بسیار پریشان می شوند، حتی اگر در فضای امنی باشند. اگرچه ترس و نگرانی در کودکان رایج است، اما اشکال مداوم یا شدید ترس و غم می تواند ناشی از اضطراب یا افسردگی باشد. به همین دلیل است که شناسایی به موقع و درمان افسردگی و اضطراب در کودکان بسیار مهم است.فرزندان در زمان کودکی نمی توانند همه ی احساسات خود را بروز بدهند و بهترین راه برای تشخیص احساسات مختلف از جمله افسردگی در آنها,دادن کاغذ و قلم به کودک است تا بتواند تمام احساسات خود را روی آن تخلیه کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب رازهای تفسیر نقاشی کودک را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

 

افسردگی چیست؟

 افسردگی در کودکان چیست

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که می تواند باعث احساس غم، تحریک پذیری و یا ناامیدی در هر فردی شود. این مشکل ممکن است بر خواب، اشتها یا روابط کودک با دیگران تأثیر بگذارد. افسردگی همچنین می تواند باعث از دست دادن علاقه کودک شما به سرگرمی ها یا فعالیت هایی شود که قبلا از انجام آنها لذت می برد. اگرچه افسردگی یک بیماری جدی است اما معمولاً قابل درمان است. البته برای درمان افسردگی و اضطراب در کودکان بهتر است با سرعت بیشتری اقدام کنید، زیرا کودکان در سنین حساسی هستند و هر گونه تغییر خلق ممکن است در آینده آنها اثرگذار باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب افسردگی چیست را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

 

افسردگی در کودکان چیست؟

بهتر است بررسی روش های درمان افسردگی و اضطراب در کودکان را با پرسش اینکه افسردگی در کودکان چیست و چه نشانه هایی دارد شروع کنیم. غمگین بودن یا احساس ناامیدی در برخی مواقع، می تواند جزئی از زندگی هر کودکی باشد؛ با این حال برخی از کودکان نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می بردند، احساس غم، اندوه و بی علاقگی نشان می دهند و یا در موقعیت هایی که قادر به تغییر آنها هستند، احساس درماندگی یا ناامیدی می کنند. وقتی کودکان احساس غم و ناامیدی مداوم دارند، ممکن است دچار افسردگی شده باشند.

نمونه هایی از رفتارهایی که اغلب در کودکان مبتلا به افسردگی دیده می شود عبارتند از:

  • در بسیاری از اوقات احساس غم، ناامیدی یا تحریک پذیری می کنند.
  • تمایلی به لذت بردن از کارهای سرگرم کننده ندارند.
  • دچار تغییر الگو در غذا خوردن می شوند.
  • دچار تغییر الگو در خوابیدن می شوند.
  • تغییراتی در سطح انرژی مانند خستگی و تنبلی، تنش و بی قراری و در بسیاری از اوقات مشکلات عدم توجه در آنها دیده می شود.
  • احساس بی ارزشی، بی فایده بودن یا حتی گناهکار بودن دارند.
  • به خود، وسایل یا دوستانشان آسیب می رسانند.

 

علائم اضطراب در کودکان چیست؟

 علائم اضطراب در کودکان چیست

وقتی کودک ترس ها و نگرانی های معمول دوران خردسالی را پشت سر نگذارد و یا ترس و نگرانی های زیادی وجود داشته باشد که باعث اختلال در مدرسه، خانه و یا فعالیت های بیرون از خانه او شود، ممکن است دچار اختلال اضطرابی باشد. نمونه هایی از انواع مختلف اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • ترس ناشی از دوری از والدین (اضطراب جدایی)
  • داشتن ترس شدید در مورد یک چیز یا موقعیت خاص مانند حشرات یا رفتن به دکتر (فوبیا)
  • ترسیدن از مدرسه و مکان های عمومی (اضطراب اجتماعی)
  • نگرانی زیاد در مورد آینده و اتفاقات بد (اضطراب عمومی)
  • داشتن دوره های مکرر ترس ناگهانی، غیر منتظره و شدید با علائمی مانند افزایش ضربان قلب، مشکل تنفس یا احساس سرگیجه، لرزش یا تعریق (اختلال وحشت)

اضطراب ممکن است تحت عنوان ترس یا نگرانی بروز کند اما می تواند در طولانی مدت کودکان را تحریک پذیر و عصبانی کند. علائم اضطراب همچنین می تواند شامل مشکلات خواب و علائم جسمی مانند خستگی، سردرد یا معده درد باشد. به همین دلیل اگر کودک شما دچار بیماری های جدید و بی دلیل شده است، بهتر است درمان افسردگی و اضطراب در کودکان را مد نظر قرار دهید.

 

افسردگی و اضطراب در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

 افسردگی و اضطراب در کودکان چگونه تشخیص داده می شود

اولین گام برای درمان افسردگی و اضطراب در کودکان مشاوره با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودکان یا مشاور کودک یا یک مشاوره افسردگی است. با متخصص اطفال کودک خود شروع کنید. ممکن است پزشک اطفال شما را برای بررسی دقیق تر به یک متخصص بهداشت روان معرفی کند. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی احتمالا با بررسی شرایطی که ممکن است باعث مشکلات روحی کودک شما شود شروع به کار می کند. مواردی که به عنوان علائم افسردگی در کودکان شناخته می شوند عبارتند از:

  • کم خونی
  • ضربه مغزی
  • دیابت
  • صرع
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • کمبود ویتامین D

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با والدین و کودک باشد. همچنین گرفتن اطلاعات از معلمان، دوستان و همکلاسی ها می تواند تغییرات روحی و روانی کودک شما را شفاف تر کند.

 

نکات مهم در درمان افسردگی و اضطراب در کودکان

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی تقریبا مانند بزرگسالان است و شما می توانید برای درمان افسردگی و اضطراب کودک تان از روان درمانی یا داروهای ضد افسردگی استفاده کنید.همچنین ایجاد رابطه ی گرم و صمیمی با فرزندان و پذیرا بودن آنها که از راهکارهای کاربردی در تربیت کودکان است,احتمال افسردگی کودکان کاهش می دهد.

 

درمان افسردگی و اضطراب کودکان با روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که می تواند اضطراب یا افسردگی را در کودکان درمان کند. CBT به کودکان کمک می کند تا مثبت بیندیشند و رفتارهای منفی خود را کنترل کنند. همچنین می تواند با ریشه یابی ترس و نگرانی ها، به کودکان در کنترل اضطراب کمک کند. این روش درمانی به کودکان، ابزاری برای کنار آمدن با اضطراب و افسردگی می دهد.

 

درمان افسردگی و اضطراب کودکان با داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که برای کودکان تجویز می شود، سطح سروتونین را در مغز کودک افزایش می دهند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که می تواند به افزایش احساس خوشبختی و شادی کمک کند. البته در مصرف داروهای ضد افسردگی در کودکان احتیاط بسیار بیشتری نیاز است. بعضی از کودکان با مصرف داروها هیچ علائم بهبودی نشان نمی دهند یا حتی ممکن است افسردگی بیشتری را تجربه کنند.

اگر یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی و روانی، داروهای ضد افسردگی را به شما توصیه می کند، بهتر است وضعیت کودک خود را از نزدیک مشاهده کنید. هرگز اجازه ندهید کودک شما ناگهان مصرف داروهای ضد افسردگی را شروع یا قطع کند. انجام این کار می تواند عوارض جانبی جدی برای کودک ایجاد کند یا افسردگی او را بدتر کند. به یاد داشته باشید هرگز بدون تجویز متخصص روانپزشک، هیچ دارویی تهیه نکنید. ممکن است در یک مقطع زمانی نیاز به دارو ایجاد شود، اما به هیچ عنوان سر خود و با اتکا به اطلاعات عمومی، دارویی تهیه نکنید مخصوصا برای کودک خود.

 

جلوگیری از افسردگی و اضطراب در کودکان

ما در مقالات روانشناسی کودکان و نوجوانان همواره تاکید داریم پیشگیری بهتر از درمان است. در نتیجه، گام اول در درمان افسردگی و اضطراب کودکان اعمال روش هایی برای جلوگیری از آن است. افسردگی می تواند ناشی از شرایط خاصی در زندگی باشد یا ممکن است حتی یک علت بیولوژیکی داشته باشد. قبول کنید که به عنوان والدین شما همیشه نمی توانید عوامل استرس زا را در زندگی فرزند خود کنترل کنید، اما می توانید با رعایت نکات زیر به او در داشتن یک زندگی شاد و سالم کمک کنید.

  • تشویق به انجام ورزش های سبک روزانه
  • ایجاد محیطی امن و حمایتی در خانه و مدرسه
  • تامین وعده های غذایی متعادل و سالم
  • ایجاد فضای آرام برای داشتن خواب کافی

اگر نتوانستید برای افسردگی کودکتان اقدام موثری داشته باشید، نگران نباشید. مشاوره و کمک گرفتن از روانشناس کودک، تاثیر زیادی در بهبود فرزندتان دارد. در سایت yariway  با مشاوران مجرب همراه شما هستیم تا در مسیر این اتفاق مهم تنها نباشید.