رابطه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما هستند، به همین دلیل مدیریت کردن آن‌ها یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم؛ به‌ویژه رابطه های عاطفی که می‌توانند تأثیر مستقیمی در سلامت روان یا آسیب روحی ما داشته باشند. اما مسئله اینجاست که مدیریت روابط، فرایندی اکتسابی است که نیاز به آموزش دارد. دلیل اصلی آن هم پیچیدگی ذهنی انسان هاست. مشاوره رابطه یکی از کارهایی است که باید در اولویت قرار دهید. تفاوتی هم ندارد که در حال حاضر در شروع یک رابطه قرار دارید یا مدت‌ هاست که آن را پیش می‌برید؛ مشاوره رابطه، مشاوره دوستی و مشاوره روابطه عاطفی به شما کمک می‌کند که حال بهتری برای خود و طرف مقابل خود بسازید.

شروع یک رابطه عاطفی

ممکن است بیشتر ما رابطه عاطفی را در شرایط مختلفی تجربه کرده باشیم؛ روابطی که زندگی ما را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌اند. گاهی با وجود اینکه در مسیر درستی قرار داریم، ممکن است شرایط به اندازۀ کافی مطلوب نبوده و بعد از مدتی متوجه شویم که بخش زیادی از وجود و زندگی خود را بیهوده صرف کرده‌ایم. اینجاست که مشاوره رابطه عاطفی می‌تواند به افتادن در مسیر درست به ما کمک کند.

یک رابطه از کجا شروع می شود

درواقع، شکست عاطفی بیشترین چیزی است که می‌تواند به ما آسیب بزند. در‌عین‌حال، گاهی ممکن است در دل یک رابطه، با وجود خوب‌بودن همه‌چیز، با یکنواختی مواجه شویم.

تمامی این موارد را می‌توان با مشاوره رابطه یا مشاوره روابط عاطفی، در مسیر درست هدایت کرد.

آسیب‌های وابستگی عاطفی

گاهی بدون آگاهی، باعث ایجاد مشکلاتی در روابط خود می‌شویم که ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری برای ما یا طرف مقابلمان به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات، وابستگی عاطفی است که در برخی موارد با عشق اشتباه می‌شود.

وابستگی عاطفی اگر از حد تعادل خود خارج شود، می‌تواند آسیب‌های روحی و حتی جسمی زیادی را وارد کند. بی‌قراری، احساس ناتوانی بدون حضور شخصی که وابستگی به او وجود دارد، ترس از تنهایی یا جدایی، نداشتن اعتماد‌ به ‌نفس، اضطراب و مشکلات دیگر، از عوارض وابستگی عاطفی هستند.

وابسته عاطفی باعث رنجش یکی از طرفین در 80% رابطه ها میشود

این مشکل بیشتر در روابط دوستی و عاطفی به وجود می‌آید که می‌توان با کمک مشاوره روابط عاطفی آن را مدیریت کرد.

درمان وابستگی عاطفی

قدم اول برای درمان وابستگی عاطفی، پذیرش این مسئله و کمک‌گرفتن از مشاوره است. وابستگی عاطفی گاهی در ازدواج و گاهی در دوستی، یا حتی در روابط والدین و فرزند اتفاق می‌افتد.

روش‌های مختلفی برای درمان وابستگی عاطفی وجود دارد که با توجه به میزان آن، به کار گرفته می‌شوند.

درمان‌هایی مثل حساسیت‌زدایی، تمرکز بر احساسات، هیپنوتیزم، زوج درمانی و بخشی از درمان‌هایی که باعث رشد شخصی در فرد می‌شود، ازجمله روش‌های رایج برای این مشکل است.

ترومای عاطفی و روانی

تروما نوعی وضعیت استرس‌زا در روان و ذهن است که باعث احساس ناامنی و ترس دائمی برای فرد می‌شود. این اختلال روانی و عاطفی می‌تواند تأثیرات زیادی را بر روح و روان بگذارد؛ حتی اگر هیچ‌گونه آسیب فیزیکی در پی نداشته باشد.

اتفاقات مختلفی می‌توانند باعث ترومای عاطفی و روانی شوند. برای مثال، تجربۀ جنگ، آسیب‌دیدگی، مرگ نزدیکان، حملۀ خشونت‌آمیز، حوادث دردناک و… از جملۀ این موارد است.

ترومای عاطفی و روانی می‌تواند تأثیر زیادی بر روابط عاطفی و شخصی هر فرد بگذارد. برای مثال، افرادی که تجربۀ تجاوز جنسی در کودکی داشته‌اند، اغلب دچار این اختلال هستند. مشاوره رابطه قبل از ازدواج و مشاوره دوستی، زمانی که در رابطۀ دوستی هستید، کمک زیادی به درمان این اختلال خواهد کرد.

بلوغ عاطفی و تأثیر آن بر رابطه

مغز هم مانند جسم، یک دورۀ بلوغ را طی می‌کند؛ ولی برخلاف بلوغ جسمی، برای همۀ افراد در یک زمان اتفاق نمی‌افتد. درواقع بلوغ فکری و عاطفی از طریق آموزش و به‌صورت اکتسابی صورت می‌گیرد.

بلوغ عاطفی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در رابطۀ عاطفی تأثیرگذار است. از میان عوامل نشان‌دهندۀ بلوغ عاطفی می‌توان به انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، توانایی درک دیگران، توانایی کنترل خشم، کاهش آسیب‌پذیری، رضایت نسبی از خود و… اشاره کرد.

در بخشی از مشاوره روابط عاطفی، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به آن پرداخته می‌شود، بلوغ عاطفی دو طرف است. این عامل در مشاوره دوستی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

روابط سودجویانه و اشتباه

بخشی از مشاوره‌های روابط عاطفی، به‌ویژه مشاوره دوستی، مربوط به آسیب‌هایی است که به یک طرف یا دو طرف وارد شده است؛ در مواردی که به دلایل مختلف هریک از طرفین نمی‌توانند رابطۀ سالمی برقرار کنند و به همین دلیل باعث آسیب می‌شود.

در این گونه روابط، طرفین در مسیری اشتباه قرار گرفته‌اند که بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند آسیب‌های روحی زیادی را حتی در طولانی‌مدت، روی آن‌ها داشته باشد. به همین دلیل، اگر کمترین مشکلی در روابط خود احساس کردید، حتماً از مشاوره رابطه کمک بگیرید.

باج‌گیری عاطفی

یکی از تهدیدهای روحی در روابط ناسالم، باج‌گیری عاطفی است؛ به‌صورتی‌که یک طرف رابطه از حس علاقۀ طرف مقابل سوءاستفاده کرده و با تهدیدهایی که نقطه‌ضعف طرف مقابل هستند، او را وادار به انجام کاری کند.

در بروز این رفتار، دو طرف رابطه نقش دارند. طرفی که دیگری را تهدید می‌کند و طرف دوم که به دلیل مهرطلبی یا ترسی که از شکست و به‌هم‌خوردن رابطه دارد، درخواست طرف اول را انجام می‌دهد.

درواقع، در چنین رفتارهای ناسالمی هر دو طرف نیاز به مشاوره رابطه و مدیریت‌کردن آن دارند.

خیانت عاطفی؛ تلنگری جدی

هنگامی که دو نفر در رابطه هستند، در شکل سالم این رابطه باید به یکدیگر متعهد بوده، زمان و انرژی لازم را برای یکدیگر صرف کنند. گاهی عواملی باعث به‌خطرافتادن یک رابطۀ سالم می‌شود که در ابتدای امر شاید چندان مهم و جدی به نظر نرسیده و فرد گمان کند که هیچ خطری برای رابطۀ اصلی او نخواهد داشت؛ درحالی‌که در طولانی‌مدت باعث صدمه و آسیب روحی زیادی خواهد شد.

خیانت عاطفی یکی از این مشکلاتی است که می‌توان آن را در مشاوره روابط عاطفی مدیریت و حذف کرد.

خیانت عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین رابطه با شخص سومی به‌عنوان دوست، زمان و انرژی بیش از حد متعارف صرف می‌کند و از مرزهای تعریف‌شدۀ رابطه فراتر می‌رود. از طرف دیگر، شخص سوم هم از آن فرد، حمایت عاطفی می‌کند، حتی اگر هیچ‌گونه روابط جنسی بین آن‌ها نباشد. در این مواقع ممکن است که شخص اسم این دوستی را خیانت نگذارد، در‌حالی‌که روی رابطۀ او با شریک اصلی تأثیر مستقیم داشته و باعث سردشدن از او خواهد شد.

علائم خیانت در رابطه

بخشی از مسائلی که در مشاوره رابطه و حتی مشاوره دوستی بسیار مطرح می‌شود، به خیانت برمی‌گردد. گاهی این مسئله فقط یک تصور ذهنی است؛ درنتیجه، شناختن علائم خیانت در رابطه می‌تواند به تشخیص درستی یا نادرستی آن کمک کند. در مشاوره روابط عاطفی روش‌های مختلفی برای مشخص‌شدن خیانت وجود دارد:

  • سرد‌شدن نسبت به طرف مقابل؛
  • حساس‌شدن روی موبایل؛
  • تماس‌های گاه‌وبیگاه و دور از چشم؛
  • بهانه‌تراشی و پرخاشگری؛
  • احساس گناه و خواب‌های ناآرام؛
  • تغییر رفتار؛
  • و… .

 

سواد عاطفی؛ سنگ‌بنای اولیۀ روابط

یادگیری سواد عاطفی یکی از فرایندهایی است که باعث مدیریت روابط اجتماعی و روابط شخصی ما می‌شود. سواد عاطفی به‌معنی پرورش و رشد هوش عاطفی و هیجانی است. عاملی که باعث می‌شود، بتوانیم ارتباط بهتری با افراد، به‌ویژه در روابط عاطفی خود داشته باشیم.

توانایی درک و کنترل احساسات و بروز به‌موقع آن، افزایش اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس، توانایی درک دیگران در موقعیت‌های مختلف، افزایش سازگاری در شرایط متفاوت، توانایی انجام کار گروهی، توانایی کنترل خشم، ناراحتی، شک و سایر عواطف و… ازجمله نشانه‌های سواد عاطفی است.

مشاوره رابطه و مشاوره روابط عاطفی یک از مؤثرترین راه‌هایی است که می‌توانید در جهت رشد سواد عاطفی از آن کمک بگیرید.

هوش عاطفی

برخلاف تصور رایجی که درمورد هوش وجود دارد، این مورد یک استعداد ذاتی نیست، بلکه توانایی‌ای است که می‌توان آن را پرورش داد. هوش عاطفی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هوش است که با عنوان هوش هیجانی هم شناخته می‌شود و تأثیر زیادی در سبک زندگی ما دارد.

هوش مندی در رابطه باغث توقع های مناسب و رابطه ی عاطفی طولانی مشود

نحوۀ مدیریت‌کردن مشکلات و شیوۀ برخورد با مسائل مختلف و توانایی درک طرف مقابل، ازجمله نشانه‌های هوش عاطفی به شمار می‌روند.

رشد هوش عاطفی به سلامت رابطه‌های فرد کمک زیادی می‌کند، موردی که می‌توانید در مشاوره روابط عاطفی و مشاوره دوستی با آن آشنا شده و رابطه عاطفی خود را در مسیری سالم قرار دهید.

رابطۀ عاطفی سالم

یکی از سؤالات اصلی در مشاوره رابطه، مشاوره روابط عاطفی و مشاوره دوستی این است که رابطه سالم چه رابطه‌ای است؟ آیا رابطه‌ای که دو طرف عاشق هم باشند یک رابطه سالم است؟ برای تعریف سلامت رابطه باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عشق است؛ اگرچه سلامت رابطه محدود به این مورد نمی‌شود.

این فاکتورها چندان پیچیده نیستند، ولی آگاهی از آن‌ها می‌تواند به شکل‌گیری رابطه سالم کمک کند. رابطۀ عاطفی سالم علاوه بر ایجاد آرامش باید شخصیت شما را تحت‌تأثیر قرار ندهد. به معنای دیگر، شما یک وجود مستقل هستید که با قرارگرفتن در کنار شخص دیگر، می‌خواهید یک مسیر رو به جلو را طی کنید. تمامی عوامل، حتی مشکلات روابط، باید در مسیر رشد شما باشد.

بعضی از فاکتورهای مهم رابطۀ سالم عبارت‌اند از:

  • احساس عشق و دوست‌داشتن؛
  • احساس آرامش؛
  • حس اعتماد؛
  • حس استقلال نسبی هر طرف؛
  • دریافت توجه متقابل؛
  • حس رشد و پیشرفت؛
  • درک متقابل و مسئولیت‌‌پذیری؛
  • همراهی و صبر.

احساس تنهایی در روابط عاطفی

یکی از مسائلی که در مشاوره رابطه، به‌ویژه مشاوره روابط عاطفی مطرح می‌شود، احساس تنهایی در روابط است. درواقع ممکن است شخص با وجود اینکه در نوعی رابطۀ عاطفی است، ولی به دلایل مختلف احساس تنهایی کند.

ازجمله رایج‌ترین دلایل احساس تنهایی در روابط عاطفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی اختلالات شخصیتی مانند وابستگی زیاد؛
  • نبود حس صمیمیت بین دو طرف در رابطه؛
  • نداشتن درک متقابل و ناتوانی در برقراری ارتباط سالم؛
  • بی‌توجهی، پرخاش، تهدید و سایر مشکلات در رابطه؛
  • افسردگی هریک از طرفین؛
  • ناتوانی در ابراز احساسات.

تفاوت خیانت عاطفی با دوستی افلاطونی

خیانت عاطفی یعنی اینکه مثلاً یک مرد، با وجود بودن در زندگی مشترک، دوست‌دختری دارد که مسائل عاطفی را با او به اشتراک گذاشته و از او حمایت عاطفی دریافت می‌کند، بدون اینکه رابطۀ جنسی وجود داشته باشد. این مسئله درمورد یک زن متأهل با یک مرد دیگر هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

ولی در دوستی افلاطونی یا همان عشق افلاطونی، فرد مجرد است و کسی را پیدا می‌کند که با او در اشتراک کامل است، ولی رابطۀ جنسی با شریک خود ندارد.

مشاوره رابطه به‌ویژه در روابط عاطفی می‌تواند عاملی مؤثر در مدیریت این‌گونه روابط باشد؛ دوستی‌هایی که به کمک مشاوره دوستی قابل مدیریت کردن هستند و می‌توانند در مسیر درستی قرار بگیرند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب دوستی یا عشق افلاطونی را بخوانید.

رهایی از رابطۀ اشتباه

ماندن در یک رابطۀ اشتباه، آسیب‌های روحی زیادی را برای شما خواهد داشت؛ رابطه‌هایی که مانند سم در تمام جسم و روح شما نفوذ کرده‌اند. گام اول برای رهایی از رابطۀ اشتباه، مشاوره رابطه است. درواقع، همیشه اشتباه از طرف مقابل نیست و ممکن است به دلایل مختلف، دو نفر نتوانند رابطۀ خوب و سالمی با یکدیگر داشته باشند. بهترین زمان مشاوره روابط عاطفی، در این دوره است؛ جایی که باید با کمترین آسیب، خود را از رابطۀ‌ اشتباه رها کنید.

بیشترین اشتباهات رابطه در دوستی‌های بدون هدف اتفاق می‌افتد. مسئله‌ای که می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی هر دو طرف داشته باشد. مشاوره دوستی می‌تواند به انتخاب و مدیریت رابطۀ دوستی کمک زیادی کند.

رابطۀ عاطفی ناسالم

متأسفانه همیشه پایان شاهنامه خوش نیست! ممکن است با وجود گذرکردن از داستان‌های مختلف، هنوز نتوانسته باشید حس امنیت و آرامش را از رابطۀ عاطفی خود بگیرید. در این موارد، حتماً از مشاورۀ روابط عاطفی کمک بگیرید. تفاوتی ندارد در دل رابطۀ دوستی هستید یا ازدواج کرده‌اید، مشاوره رابطه و مشاوره دوستی می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

رابطۀ عاطفی ناسالم نشانه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نداشتن احساس آرامش در کنار شریک زندگی است. ازجمله نشانه‌های رابطۀ عاطفی ناسالم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصرار به تغییردادن طرف مقابل؛
  • ایجاد محدودیت؛
  • خیانت هریک از طرفین؛
  • باج‌گیری عاطفی؛
  • بی‌توجهی؛
  • نداشتن ثبات عاطفی؛
  • سردبودن در روابط عاطفی و جنسی؛
  • و… .

رابطۀ سمی

رابطه‌های سمی، به‌ویژه در روابط عاطفی، می‌توانند شما را نابود کنند. مثلاً روابطی که شما در آن به دلایل مختلف احساس امنیت نمی‌کنید یا حس می‌کنید تمام وقت و انرژی خود را به طرف مقابل اختصاص داده‌اید و فرصت نفس‌کشیدن ندارید، یا رابطه‌ای که باعث بریدن شما از خانواده شده و روابط اجتماعی شما را بدون آنکه بخواهید محدود کرده است، واقعاً خطرناک است. این مسائل را جدی بگیرید و حتماً با مشاوره رابطه صحبت کنید.

این نوع روابط که بیشتر در دوستی‌ها اتفاق می‌افتد، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روح و جسم شما بزند. با مشاوره دوستی و مشاوره روابط عاطفی به این‌گونه روابط پایان دهید و برای بازسازی روحی خود زمان بگذارید.

پایان رابطه

رابطۀ دوستی یا حتی ازدواج می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد؛ عواملی که گاهی رابطه را به بن‌بست می‌کشاند. یک راهکار ساده پیش از بروز هر مشکلی، استفاده از مشاوره رابطه است؛ اما گاهی به دلایل مختلف ممکن است آن را پشت گوش انداخته و مشکلات، مثل مانعی بزرگ پیش روی رابطه قرار بگیرند. اینجا هم نقش مشاوره روابط عاطفی یا حتی مشاوره رابطه به‌طور کلی می‌تواند در انتخاب مسیر درست، کمک زیادی به شما کند.

پایان رابطه عاطفی

اگر به هر دلیلی یک رابطه راه نجاتی نداشته باشد، باید با کمترین آسیب ممکن پایان پیدا کند؛ چراکه پایان رابطه به‌معنی پایان زندگی نیست. مشاوره دوستی و مشاوره رابطه به شما کمک می‌کند در این موقعیت حساس نیز بتوانید تمام توان خود را برای رو‌به‌روشدن با این مسئله به کار بگیرید و کمترین آسیب را ببینید.

نیاز شدید به رابطه

هر رابطه‌ای بخش‌های مختلفی دارد که افراد با انتظارات متفاوتی به آن وارد می‌شوند. رابطۀ عاطفی و رابطۀ جنسی دو مسئلۀ بسیار مهم به‌ویژه در نوجوانان است. بارها در حرف‌های پسر و دخترهای جوان شنیده‌ایم که «من نیاز شدید به رابطه دارم». گاهی این نیاز به مسائل عاطفی برمی‌گردد و فقط مسائل جنسی مطرح نیست. اما شناخت درست نیازها می‌تواند راه‌حل‌های درست‌تری هم داشته باشد.

درواقع، تأمین نیاز عاطفی به‌ویژه در دورۀ بلوغ باعث رشد عاطفی نوجوانان می‌شود و از انتخاب‌های هیجانی آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. نیاز شدید به رابطه نباید باعث تصمیم‌گیری عجولانه شود؛ مسئله‌ای که باعث انتخاب نادرست و شکست‌های عاطفی پشت سر هم خواهد شد.

پیش از شروع رابطه حتماً با مشاوره رابطه یا مشاوره دوستی جوانب مختلف را در نظر بگیرید.

تغییر رفتار در رابطه

هیچ‌یک از ما موجودات ثابت و بدون تغییری در طول زندگی خود نیستیم؛ ولی تغییر برخی رفتارها در رابطه باعث تأثیر جدی در آن خواهد شد؛ موضوعی که دغدغۀ بسیاری از افراد در مشاوره رابطه است. عوامل مختلفی می‌تواند باعث تغییر رفتار در طرفین رابطه بشود. برای مثال، زن انتظار توجه دارد، ولی آن را از مرد دریافت نمی‌کند و بدون اینکه آن را ابراز کند، نسبت به او سرد و بی‌تفاوت می‌شود.

یا در مثال دیگر ممکن است مورد ناخوشایندی در طول رابطه به وجود بیاید و هر طرف بدون ابراز آن، نوع رفتار خود را تغییر دهد.

گاهی هم ترس‌های ذهنی مثل ترس از تعهد یا ترس از تنهایی باعث تغییر رفتار در طول رابطه می‌شود. به‌طوری‌که شخص حساسیت زیادی به خرج داده و ممکن است باعث آزار طرف دیگر شود.

نشانه‌های طلاق عاطفی

طلاق همیشه به‌صورت قانونی نیست! درواقع، برخی از زوجین از نظر عاطفی از هم طلاق می‌گیرند و هیچ‌گونه روابط عاطفی با یکدیگر ندارند. ازبین‌رفتن حس زندگی مشترک و سرد‌شدن نسبت به روابط، ازجمله نشانه‌های طلاق عاطفی است. مشاوره رابطه در برخی از موارد می‌تواند به بازگرداندن زوجین به زندگی و حل مشکل این‌گونه طلاق‌ها کمک کند.

مواردی که با مشاوره روابط واقعاً قابل مدیریت‌کردن هستند و از فروپاشی روابط عاطفی جلوگیری می‌کنند. از دیگر نشانه‌های طلاق عاطفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم‌شدن یا ازبین‌رفتن عاطفه؛
  • بی‌تفاوتی و سرد‌شدن نسبت به رفتارهای یکدیگر؛
  • وقت‌نگذراندن زوجین در کنار هم؛
  • بی‌اعتمادی و کاهش وابستگی؛
  • دوستی با جنس مخالف؛
  • توجه بیشتر به فرزند و بی‌اعتمادی به طرف مقابل؛
  • نداشتن رابطۀ جنسی یا معاشقه؛
  • و… .

 

اشتباهات رابطۀ عاطفی و دوستی

ناآگاهی و نداشتن شناخت از طرف مقابل می‌تواند باعث اشتباهات در رابطۀ عاطفی و دوستی، در شروع رابطه یا حین آن شود. مشکلاتی که می‌توانید با مشاوره رابطه و مشاوره دوستی بخش زیادی از آن را مدیریت کنید. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • وقت‌نگذاشتن برای شناخت؛
  • نادیده‌گرفتن مشکلات؛
  • وارد‌شدن زودهنگام به روابط جنسی؛
  • سازگاری و انعطاف بیش از حد؛
  • قطع‌کردن روابط اجتماعی سالم؛
  • توجه‌نکردن به معیار‌های ذهنی؛
  • پنهان‌کردن واقعیت‌های زندگی؛
  • و… .

مزایا و معایب سایت‌های دوست‌یابی

شکل روابط در حال حاضر تغییر زیادی کرده است و این مورد را نمی‌توان نادیده گرفت. بخش زیادی از افراد مثل دختر و پسرهای جوان زمان زیادی را در اینترنت صرف می‌کنند و یکی از گزینه‌های پیش‌ روی آن‌ها پیداکردن دوست از سایت‌های دوست‌یابی است. این سایت‌ها چقدر می‌توانند مفید یا مضر باشند؟

مزایا و معایب سایت های دوست یابی را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد در ابتدا مزایا شامل:

  • دردسترس و سریع؛
  • وجود افراد زیاد؛
  • روش مدرن در مقابل روش‌‌های سنتی؛
  • امکان پیداکردن دوست با ویژگی‌های دلخواه.

معایب آن را هم می‌توان در چند مورد دانست:

  • غیرقابل اعتماد بودن؛
  • نداشتن مرز در دنیای واقعی و فانتزی.

ازدواج زودهنگام

در چه سنی ازدواج کنیم؟ ازدواج در سن پایین خوب است یا نه؟ این‌ها سؤالاتی است که خانواده‌ها و دختران و پسران جوان درگیر آن هستند. مشاوره رابطه می‌تواند کمک زیادی به پاسخ‌دادن به این‌گونه سؤالات کند.

بیشتر بخوانید: معایب ازدواج زود هنگام

اگر کودک‌همسری را کنار بگذاریم -یعنی ازدواج‌هایی که زیر سن بلوغ اتفاق می‌افتند- با مسئلۀ‌ دیگری به نام ازدواج زودهنگام مواجه خواهیم شد؛ مسئله‌ای که ارتباط زیادی به فرهنگ و سایر موارد دارد. ازدواج‌هایی که زیر سن قانونی انجام می‌شوند معمولاً به اختیار طرفین نبوده و می‌توانند آسیب‌های زیادی را وارد کنند.

پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج، اگر در سن پایین روابط دوستی را شروع کرده‌اید، حتماً مشاوره دوستی و مشاوره روابط عاطفی را در اولویت قرار دهید.

رابطۀ سفید؛ رابطۀ بدون ازدواج

برخی از افرادی که در رابطه هستند، ترجیح می‌دهند بدون اینکه به قواعد قانونی توجه داشته باشند، زیر یک سقف زندگی کنند، در‌حالی‌که ازدواج نکر‌ده‌اند و در یک رابطه بدون ازدواج هستند، این‌گونه روابط که در برخی از کشورها پذیرفته‌شده است، ریسک‌های زیادی دارد.

به‌طور کلی، برای شروع هر رابطه، بهترین روش مشاوره روابط است که با آگاهی مشاور می‌تواند راه‌حل منطقی و نزدیک به خواستۀ شما را پیش‌ رویتان قرار دهد.

روابط عاطفی در محیط کار

یکی از روش‌های آشنایی و شروع رابطۀ عاطفی، محیط کار است. جایی که چالش‌های مختص به خود را دارد. در این مواقع بهتر است در محیط کار درمورد احساس خود نسبت به طرف مقابل حرفی نزنید و باعث ایجاد حساسیت برای سایر افراد نشوید. اگر هم هرگونه روابط عاطفی با همکار خود دارید، باز هم توصیه می‌شود که در محیط کار مانند یک همکار با یکدیگر برخورد کنید.

مشاوره رابطه و مشاوره روابط عاطفی دو روشی هستند که می‌توانید برای مدیریت رابطه عاطفی در محیط کار از آن‌ها استفاده کنید.

یاری ‌وی، همراه شما در مشاوره رابطه

بیشتر ما نسبت به روابط خود، به‌ویژه در شروع آن، بسیار خوش‌بین هستیم. حس علاقه باعث می‌شود که مسائل و مشکلات را نبینیم و درک نکنیم؛ در‌حالی‌که اگر همه‌‌چیز هم خوب پیش برود، برای داشتن رابطۀ بهتر، مشاوره رابطه و دوستی می‌تواند کمک زیادی به ما کند. اگر زمان رفتن به مراکز مشاوره را ندارید یا از پس هزینه‌های بالای آن برنمی‌آیید، مرکز مشاوره آنلاین یاری وی، درزمینه‌های مختلف ازجمله مشاوره رابطه، مشاوره دوستی، مشاوره روابط عاطفی و سایر امور روان‌شناسی، در کنار شما خواهد بود.