امروزه ازدواج موفق و سالم موضوعی است که ذهن بسیاری از جوان‌ها را درگیر خودش کرده است. خیلی از جوان‌های امروزی قبل از ازدواج به این سؤال‌ها فکر می‌کنند: چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟ ازدواج سالم چیست؟

در این مطلب از وبلاگ یاری وی می‌خواهیم با توجه به اصول روان‌شناسی، رازهای داشتن موفقیت در ازدواج را بررسی کنیم و به سؤال‌های شما پاسخ دهیم. در‌صورتی‌که پاسخ سؤال‌هایتان را در این مطلب پیدا نکردید، می‌توانید برای مشاوراز متخصصان و مشاوران ازدواج یاری وی کمک بگیرید.

ازدواج موفق چیست؟

ازدواج موفق اصلاً فرایند آسانی نیست. برای اینکه ازدواج موفقی از نظر روانشناسی داشته باشید، باید تلاش کنید و به درک متقابل برسید. عوامل زیادی به ازدواج موفق منجر می‌شوند که از میان این عوامل می‌توان به خانواده و والدین خوب اشاره کرد.همچنین اینکه پیشنهاد ازدواج از سمت دختر یا پسر بیان شود,برروی موفق بودن یک ازدواج تاثیر گذار نیست,چه بسا پیشنهاد ازدواج از طرف دختر مطرح شود و آن ازدواج,ازدواج موفقی باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه,مطلب چگونه یک دختر به پسری پیشنهاد ازدواج بدهد را مطالعه کنید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی چیست و روانشناسیان چگونه یک ازدواج موفق را تعریف می کنند.

اگر والدین ازدواج موفقی داشته باشند و از نظر روان‌شناسی رفتار مناسبی از خودشان نشان دهند، فرزندان هم می‌توانند ازدواج سالم و پایداری را تجربه کنند. ازدواج سالم و پایدار با اهداف مثبتی انجام می‌شود؛ زن و شوهر تمایل دارند زندگی خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. انگیزه‌های منفی مثل ترس از تنهایی یا رهایی از حرف دیگران دلایل مناسبی برای ازدواج نیستند.همچنین یکی از موارد مهمی که به داشتن ازدواج موفق کمک می کند,انتخاب شریک زندگی مناسب است,از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد,مطلب با چه کسی نباید ازدواج کرد را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

ازدواج موفق از نظر روان‌شناسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ازدواج موفق از نظر اصول روان‌شناسی رضایت‌بخش و پایدار است و به نیازهای جنسی دو طرف پاسخ می‌دهد. روان‌شناس‌ها معتقدند که معیار های انتخاب همسر و ازدواج موفق به اعتماد، احترام و صمیمیت احتیاج دارد. اگر در دو سال اول ازدواج بتوانید این مهارت‌ها و ویژگی‌ها را در خود و همسرتان تقویت کنید، می‌توانید ازدواج شاد و پایداری را تجربه کنید.همچنین برای داشتن ازدواج موفق باید با شریک زندگی خود به تفاهم برسید و بتوانید با توجه به تضادها همدیگر را بپذیرید.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب نشانه های تفاهم در زندگی مشترک را مطالعه کنید.

10 نکته برای داشتن ازدوج موفق

سعی کنید برای مدیریت تفاوت‌ها و تناقض‌ها با همسرتان صحبت کنید و به توافقی دونفره برسید. در ازدواج موفق هیچ راز مهمی وجود ندارد؛ بنابراین سعی کنید اطلاعات مهم زندگی مثل پول، درآمد، بیماری و مشکلات را با همسرتان مطرح کنید.در آخر اینکه در ازدواج موفق زن و مرد زندگی شادی دارند و از کنار‌هم‌بودن لذت می‌برند. گرچه برای رسیدن به ازدواج سالم و پایدار باید همواره تمرین کنید، ولی اجرای نکته‌های زیر می‌تواند ازدواج شما را محکم‌تر کند.

با یکدیگر وقت بگذرانید

در ازدواج موفق زن و شوهر باید با یکدیگر وقت بگذرانند. شب‌های مخصوصی را برای خودتان کنار بگذارید و آخر هفته‌ها با هم باشید. با این کار تفاوت‌های یکدیگر را درک می‌کنید و می‌توانید درمورد مشکلات با هم گفت‌وگو کنید. وقت‌گذاشتن شامل سکس و ارتباط جنسی هم می‌شود. ارتباط جنسی منظم شما را تحریک کرده و پیوندتان را محکم‌تر می‌کند.

مهارت‌های حل اختلاف را یاد بگیرید

در هر رابطه‌ای اختلاف وجود دارد و این اختلاف می‌تواند شدیدتر بشود و از نظر فیزیکی و احساسی روی رابطه و ازدواج شما تأثیر بگذارد. برای حل اختلاف رابطۀ زناشویی باید مشکلات را درک کنید و نحوۀ بحث‌کردن را یاد بگیرید.

به یکدیگر احترام بگذارید

احترام به یکدیگر یکی از معیار های یک زوج موفق می باشد

وقتی زن و شوهر به یکدیگر احترام نمی‌گذارند، عادت‌های منفی در آن‌ها شکل می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که هیچ‌چیز بدتر از انتقاد منفی و تحقیر به ازدواج شما لطمه نمی‌زند. سعی کنید با همسرتان همان‌طوری که رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. این کار ارتباط شما و همسرتان را تقویت می‌کند. به همسرتان توجه کنید و از او تعریف کنید.

خودتان را کشف کنید

بسیاری از زن و شوهرها بدون اینکه خودشان را بشناسند وارد ازدواج می‌شوند. این افراد معمولاً در شناخت طرف مقابلشان هم مشکل دارند. شناخت فردی به رشد شما و رابطه‌تان کمک می‌کند. مهم نیست چقدر از ازدواج شما می‌گذرد، شما همیشه می‌توانید چیزهایی جدیدی درمورد خود و همسرتان کشف کنید. مثلاً رؤیاهای او برای آینده چیست؟ بدترین ترسش چیست؟

به دنبال صمیمیت باشید

صمیمیت در ازدواج می‌تواند هیجان و نزدیکی دو نفر را به سطح بالاتری برساند. فراموش نکنید که صمیمیت همیشه به‌معنای صمیمیت جنسی نیست. برخی از زن و شوهرها به صمیمیت عاطفی توجه نمی‌کنند و فقط صمیمیت را در رابطۀ جنسی می‌بینند.

صمیمیت عاطفی به‌معنای ایجاد یک فضای امن برای طرف مقابل است. زن و شوهر باید بتوانند احساسات خودشان را بدون ترس از قضاوت و مسخره‌شدن با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

علایق مشترکتان را پیدا کنید

علاقه مندی یکدیگر را پیدا کنید تا یک ازدواج موفق داشته باشید

علایق مشترک یکی از عوامل کلیدی ازدواج موفق است. علایق مشترک به این معنی نیست که زن و شوهر از همۀ کارهای طرف مقابلشان لذت ببرند، بلکه این علایق فرصتی برای تعامل و مصالحه ایجاد می‌کنند.

هیچ اشکالی ندارد اگر کارهای خانه یا تفریح‌ها را تنهایی انجام دهید، ولی انجام‌دادن همین کارها با همسرتان برای یک ازدواج و زندگی موفق ضروری است. مثلاً می‌توانید با یکدیگر آشپزی کنید و غذاهای جدیدی را با هم امتحان کنید. قدم‌زدن و بازی‌کردن هم می‌تواند جزو علایق مشترک شما و همسرتان باشد.

ارتباط معنوی ایجاد کنید

ارتباط معنوی هم می‌تواند زیرمجموعۀ علایق مشترک باشد. منظور از ارتباط معنوی، انجام کارهایی است که آرامش شما و همسرتان را بیشتر می‌کند. می‌توانید با همسرتان به مسجد، کلیسا و کنیسه بروید. یوگاکردن یا وقت‌گذرانی در طبیعت هم می‌تواند به ایجاد ارتباط معنوی کمک کند.

مهارت‌های ارتباطی خودتان را تقویت کنید

یکی از رازهای کلیدی ازدواج موفق، توانایی گفت‌وگوست. هیچ‌وقت فکر نکنید همسر شما می‌تواند احساسات یا افکار شما را بخواند. شما باید با همسرتان حرف بزنید و به حرف‌های او گوش کنید. مهارت‌های گفت‌وگو به تمرین‌کردن نیاز دارد. می‌توانید این مهارت‌ها را در جلسه‌های مشاور تمرین کنید.

یکدیگر را ببخشید

اگر همسرتان اشتباهی کرده است، سعی کنید برای جبران اشتباهش به او فرصت بدهید و او را ببخشید. اگر شما اشتباهی کردید، از عذرخواهی‌کردن نترسید و مشکل را حل کنید. این کار می‌تواند مهارت بخشش را تقویت کرده و ازدواج شما را مستحکم‌تر کند.

به دنبال بهترین‌ها باشید

احتمالاً وقتی برای اولین‌بار همسرتان را ملاقات کردید، جذب ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش شدید. با گذشت زمان ممکن است دیدگاهتان نسبت به ویژگی‌های شخصیتی همسرتان تغییر کند. مثلاً قبلاً فکر می‌کردید که همسرتان در پس‌اندازکردن پول عملکرد خوبی دارد، ولی الان تصور می‌کنید خسیس است و نمی‌تواند خوب خرج کند. سعی کنید ویژگی‌های مثبت همسرتان را ببینید و به خودتان یادآوری کنید.همچنین یکی از موارد تاثیر گذار در داشتن ازدواج موفق,داشتن اختلاف سنی مناسب بین زوجین است که می تواند به بهبود رابطه کمک کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مقاله بهترین اختلاف سنی در ازدواج از نظر روانشناسی را مطالعه کنید.

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

فرایند ازدواج، مقولۀ پیچیده‌ای است که به تمرین و تلاش دو نفر احتیاج دارد. زن و مرد باید برای ازدواج سالم و پایدار تلاش کرده و مهارت‌های زندگی‌کردن را یاد بگیرند. متأسفانه در بسیاری از فرهنگ‌ها جای این آموزش‌ها خالی است و زن و مرد بدون هیچ آموزشی وارد زندگی می‌شوند.همچنین در کنار این موضوع,عده ای از افراد ترجیح می دهند که برای خود زندگی مشترکی بدون ازدواج بساند که مزیت ها و معایب خاص خود را دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر,می توانید مقاله تعریف ازدواج سفید و اصول زندگی مشترک بدون ازدواج را مطالعه کنید.

در این مطلب از وبلاگ یاری‌وی تلاش کردیم تا رازهای ازدواج موفق از نظر روانشناسی را با شما در میان بگذاریم. با استفاده از این نکات و همین‌طور مشاوره قبل از ازدواج می‌توانید ازدواج موفقی را تجربه کنید. مشاوران و روان‌شناسان خانواده در یاری‌وی هم می‌توانند درزمینۀ مشاوره برای ازدواج موفق به شما کمک کنند.