ازدواج یک تغییر همه‌جانبه در زندگی افراد است؛ اما چالش اصلی، انتخابِ نوع ازدواج است، چالشی که این روزها بیشتر جوانان با خانوادۀ خود دارند و گاهی هم در این مورد به اختلاف برمی‌خوردند. ازدواج سنتی یا ازدواج مدرن، دقیقاً همین چالش است. در حال حاضر بیشتر کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج مدرن را به سنتی ترجیح می‌دهند، در‌حالی‌که نظر برخی خانواده‌ها، متفاوت از فرزندانشان است. با این اوصاف، بهتر است در یک نگاه تفاوت این دو سبک ازدواج و مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم. درنهایت هم ببینیم کدام نوع ازدواج بهتر است؟

راه و رسم ازدواج سنتی

در دهه‌های اخیر، بیشتر ازدواج‌ها به‌شکل سنتی انجام می‌شد و در حال حاضر هم بعضی از خانواده‌ها این سبک ازدواج را برای فرزندان خود ترجیح می‌دهند. ازدواج سنتی، بدون آشنایی قبلی دختر و پسر است. یعنی دو طرف برای اولین بار در جلسه خواستگاری همدیگر را می‌بینند و در صورت تأیید اولیه، این دیدارها تا چند جلسه ادامه پیدا می‌کند و در صورت قبول، مراسم نامزدی و عقد برگزار می‌شود.

راه و رسم ازدواج مدرن

در مقابل روش سنتی، ازدواجی مدرن، با آشنایی اولیۀ دو طرف صورت می‌گیرد و در ابتدا خانواده‌ها دخیل نیستند.

پس از آشنایی یا دوستی، در‌صورتی‌که قصد ازدواج وجود داشته باشد، دو طرف به خانواده اعلام می‌کنند و مراسم‌ها انجام می‌شود. این نوع ازدواج در حال حاضر مورد قبول بیشتر دختر و پسرهاست و آن را نسبت به روش سنتی ترجیح می‌دهند.

کدام نوع ازدواج بهتر است؟

هیچ روشی برای ازدواج، مطلق نیست؛ چراکه هریک از این دو معایب و مزایای خود را دارند و هر شخصی باید ببیند کدام سمت ترازو بیشتر سنگینی می‌کند. از طرف دیگر، فرهنگ و شرایط حاکم در یک جامعه هم تأثیر زیادی در انتخاب هریک از این دو دارد. برای مثال، در شهرهای کوچک، نسبت به شهرهای بزرگ، ازدواج سنتی رایج‌تر ازدواج مدرن است. برای اینکه بدانید آیا نوع ازدواج شما مناسب هست یا خیر می توانید با مشاوره ازدواج ارتباط برقرار کنید .

درنتیجه، علاوه بر مزایا و معایب هریک از این انواع، باید شرایط دیگری را در ازدواج، مدنظر قرار داد. در ادامه مزایا و معایب هریک را بررسی می‌کنیم.

مزایای ازدواج مدرن و معایب آن

مزایا و معایب ازدواج سنتی و مدرن

با توجه به اینکه تمایل به ازدواج مدرن نسبت به سنتی بیشتر شده است و برخی از خانواده‌ها هنوز با این روش مخالف هستند، بهتر است مزایا و معایب این سبک را بررسی کنیم تا دید صحیح‌تری نسبت به آن داشته باشیم:

مزایا

شناخت در ازدواج یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید توسط هر دو طرف جدی گرفته شود. در ازدواج‌های مدرن به دلیل اینکه دو طرف، زمان بیشتری را با هم می‌گذرانند، معمولاً شناخت بهتری نسبت به ازدواج سنتی شکل می‌گیرد.

مزیت دیگر این نوع ازدواج این است که هر طرف می‌تواند شخصی را که سازگاری بیشتری از لحاظ روحی یا شخصیتی دارد، انتخاب کند.

در ابتدا علاقۀ زیادی بین طرفین وجود دارد و اصطلاحاً دو طرف با عشق ازدواج می‌کنند. موردی که یک شمشیر دولبه است و همان‌ قدر که می‌تواند باعث ازدواج موفق باشد، خطرناک هم هست.

دخالت خانواده‌ها در ازدواج مدرن کمتر بوده و دو طرف با آرامش بیشتری می‌توانند امور خود را مدیریت کنند.

معایب

در کنار تمامی این مزایا، معایبی هم برای این روش وجود دارد:

دوست‌داشتن زیاد می‌تواند چشم دو طرف را به روی مشکلات ببندد و درنتیجه آن‌ها را پس از ازدواج، با چالش‌های زیادی مواجه کند (مشکلاتی مانند نداشتن درآمد کافی یا حتی شغل برای پسران).

در‌عین‌حال ممکن است دو طرف از لحاظ سطح زندگی با هم اختلاف زیادی داشته و آن را نادیده گرفته باشند؛ مسئله‌ای که می‌تواند اختلافات جدی را برای آن‌ها به وجود آورد.

مخالفت خانواده‌ها، به‌ویژه خانواده‌های سنتی، با این روش ازدواج را هم باید یکی دیگر از معایب ازدواج مدرن دانست که در اغلب موارد باعث پنهان‌کاری دو طرف از خانواده‌ها و کشمکش زیاد آن‌ها می‌شود.

مزایای ازدواج سنتی و معایب آن

گرچه ازدواج سنتی در دید برخی از جوانان پر از جنبه‌های منفی است، ولی بهتر است با دید بازتری به این نوع ازدواج نگاه کنیم.

مزایا

در ازدواج، سنتی طرفین چون ابتدا علاقه‌ای به هم ندارند، با دقت بیشتری می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل خود را بررسی کنند. این مسئله باعث به‌وجود‌آمدن مزیت دوم می‌شود؛ به ‌این معنا که هر شخص پس از پیدا‌کردن معیارهای خود، به طرف دیگر علاقه‌مند شده و این علاقه پایدارتر خواهد بود.

مزیت دیگر این نوع ازدواج، توجه به هم سطح‌بودن دو طرف در موارد مختلف مثل تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی، مالی و… است.

معایب

ازآنجایی‌که هیچ‌یک از این دو روش کامل نیستند، معایبی هم برای ازدواج سنتی وجود دارد:

در این روش، معمولاً خانواده‌ها دخالت بیشتری دارند و بر تصمیم‌گیری دو طرف تأثیر می‌گذارند. از طرف دیگر، فرصت شناخت کافی را برای فرزندان به وجود نیاورده و به دنبال به‌نتیجه‌رسیدن سریع هستند؛ در‌حالی‌که عدم شناخت، علاوه بر اینکه می‌تواند چالش‌های زیادی را به‌ وجود آورد، در شکل‌ گرفتن یا نگرفتن علاقه هم تأثیرگذار است.همچنین در بسیاری از ازدواج های سنتی,ازدواج فامیلی مزایای زیادی دارد اما با پیشرفت علم و توسعه علم ژنتیک,زوایای تاریکی از خطر این نوع ازدواج مشخص شده است.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ازدواج فامیلی چه مزایا و معایبی دارد را مطالعه کنید.از معایب دیگر این نوع ازدواج,می توان به ازدواج زود هنگام اشاره کرد چون بعضی از پدر و مادر ها فکر می کنند که ازدواج فامیلی به نفع فرزندانشان است.برای کسب اطلاعات بیشتر,مقاله معایب ازدواج زودهنگام را مطالعه کنید.

به سراغ ازدواج سنتی برویم یا مدرن؟

ازدواج از نوع سنتی یا مدرن و انتخاب یکی از این دو روش، بحثی چالشی میان خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها و البته روانشناسان و جامعه‌شناسان است؛ چراکه برخی بر این باور هستند که درصد طلاق، در روش مدرن بیشتر از سنتی است، ولی در‌عین‌حال، جوانان رغبت بیشتری به این مدل دارند.

اما برای تمامی این چالش‌ها راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند تا حد زیادی به یک ازدواج موفق کمک کند.

راهکار چیست؟

یک راهکار کلی و اساسی این است که بنا به شرایط، ازدواج برمبنای ترکیبی از هر دو روش باشد. برای مثال، اگر دو طرف به همدیگر معرفی شده‌اند و مراحل اولیه براساس روش سنتی انجام شده، بهتر است که خانواده‌ها فرصت شناخت بیشتری به فرزندان خود بدهند تا حد مناسبی از تفاهم بین آن‌ها صورت بگیرد. بهانه‌های مختلفی مثل حرف مردم نباید باعث شود که دو طرف، بدون بررسی درست، یک ازدواج ناموفق را در آینده تجربه کنند.

اگر هم مراحل اولیه به روش مدرن انجام شده، بهتر است خانواده‌ها هم در جریان ارتباط دو طرف قرار بگیرند و با راهنمایی فرزندان، به آن‌ها کمک کنند.

چند نکته را فراموش نکنید!

گذر از جامعۀ سنتی به مدرن، در بیشتر کشورها در حال شکل‌گیری است؛ درنتیجه نمی‌توانیم مانند قبل سنت را در مقابل شرایط مدرن قرار دهیم و فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم. در ازدواج هم همین مسئله وجود دارد.

در گذشته ازدواج فرزندان بیشتر در سنین پایین صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر سن ازدواج نسبت به قبل بالاتر رفته است. پس حمایت‌های همه‌جانبه‌ای که در گذشته انجام می‌شد، الان ضرورتی ندارد.

خانواده برای هر شخص، مهم‌ترین دارایی اوست؛ پس اگر درخصوص روش ازدواج یا طرف مقابل خود با خانواده به چالش خورده‌اید، سعی کنید با روش‌های منطقی نظرات خود را به هم نزدیک کنید و حمایت عاطفی آن‌ها را از دست ندهید.

علاقه و سنخیت دو فاکتوری هستند که باید با هم باشند. صرف علاقه در ازدواج مدرن یا سنخیت در ازدواج سنتی نمی‌تواند تضمینی برای ازدواج موفق باشد.

مشاوره و راهنمایی را در هر مرحله اولویت خود قرار دهید. شما به‌عنوان کسی که در رابطه هستید، معمولاً به همۀ زوایای آن اشراف ندارید؛ درنتیجه، همفکری می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما کند.

مشاوره ازدواج؛ یک راهکار منطقی

در ازدواج، تصمیم هر شخص حرف اول را می‌زند، اما همین تصمیم باید بر پایه و اساس درستی باشد. ضمن اینکه عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است. مشاوره ازدواج مانند یک راهنمای گام‌به‌گام، در این مسیر شما را همراهی می‌کند تا بتوانید تصمیم درستی برمبنای شرایط موجود و طرف مقابل خود بگیرید. وجود مشکلاتی مانند هزینۀ زیاد یا دسترسی‌نداشتن به مشاور نباید شما را دلسرد کند. در حال حاضر مشاوره آنلاین همیشه و همه‌جا در دسترس شماست.

مرکز مشاوره یاری وی امکان دریافت مشاوره آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد تا هر جا که با سؤال یا چالشی رو‌به‌رو شدید، بتوانید به‌سادگی با یک متخصص مشورت کنید.