خیانت در زندگی مشترک، همیشه یک موضوع مهم و بسیار جدی برای آدم‌ها بوده است. وفاداری طرفین در زندگی به یکدیگر یکی از اصول بلوغ فکری افراد در پذیرش نقش همسری است. متأسفانه عدم آموزش درست، باعث شده تا خیانت برای خیلی‌ها امری عادی به نظر برسد؛ تا حدی که روانشناسان ما در یاری وی بارها و بارها با این جمله روبه‌رو شده‌اند که: «احساس می‌کنم همسرم به من خیانت می‌کنه. چطوری مطمئن بشم؟». علائم خیانت در رابطه بسیار زیاد است. اگر احساس می کنید همسرتان به شما خیانت می‌کند، قبل از هر اقدامی علائم زیر را بررسی کنید.

علائم خیانت در زندگی مشترک

 

خیانت در زندگی مشترک، همواره نشانه‌هایی دارد که محال است از دید شریک زندگی پنهان بماند. این نشانه‌ها در واقع تغییراتی هستند که در ارتباطات زوجین ایجاد می‌شوند. در بیشتر مواقع، این نشانه‌ها بیانگر این موضوع است که دیگر دو طرف مثل گذشته به هم نزدیک نیستند. جملات محبت‌آمیز کم‌کم از رابطه پاک می‌شوند و فرد خیانت کننده دیگر در مورد کار و اتفاقات روزانه‌اش صحبت نمی‌کند. اکر در چنین زندگی‌ای قرار دارید، موارد زیر را مطالعه کنید؛ این‌ها علائم خیانت در رابطه هستند.

۱- استفادهٔ غیر عادی از گوشی همراه

تلفن همراه، اصلی‌ترین وسیله‌ای است که شریک شما می‌تواند به وسیلهٔ آن با نفر سوم رابطه ارتباط داشته باشد. اگر او در حال خیانت باشد چند نشانهٔ جدید از خود بروز می‌دهد:

  • به طور ناگهانی برای گوشی‌اش رمز عبور جدید می‌گذارد.
  • حواسش بیش از حد عادی به گوشی است و از آن مانند جواهرات سلطنتی مراقبت می‌کند.
  • مدام در حال پیام دادن است و گاهی مخفیانه با گوشی صحبت می‌کند.
  • تاریخچهٔ تماس‌هایش را پاک می‌کند.

۲- تغییر در میزان دسترسی

افراد وقتی خیانت می‌کنند در این مورد به دو شکل متفاوت رفتار می‌کنند:

  • بعضی‌ها در بیشتر مواقع در دسترس نیستند و اغلب تماس‌ها و پیامک‌های شما را پاسخ نمی‌دهند. در این شرایط وقتی از آن‌ها می‌پرسید که چرا تماس شما را پاسخ نداده‌اند، بهانه‌هایی مانند: در جلسه بودم، در حال رانندگی بودم، جایی بودم که آنتن نداشتم، کارم تا دیروقت طول کشید و… را برای شما ردیف می‌کنند. اگر از این دست اتفاقات در رابطهٔ شما رخ می‌دهد، احتمال خیانت همسرتان زیاد است.
  • بعضی دیگر از افراد، برعکس عمل می‌کنند! مثلاً همسرتان سعی می‌کند بیشتر به شما توجه کند در حالی که قبلاً در این حد توجه نمی‌کرده است. اخیراً برای شما هدیه‌های بی‌دلیل زیاد می‌خرد؛ به شما محبت افراطی می‌کند؛ و از این دست کارها. از طرفی در کنار این رفتار، گاهی می‌گوید که برای یک مشکل کاری باید آخر هفته به مسافرت یا محل کارش برود یا تا زمانی که خودش تماس نگرفته، شما با او تماس نگیرید. متأسفانه این رفتارهای دوگانه نیز می‌تواند علامتی از علائم خیانت در رابطه باشد.

در واقع هر دو ریکردی که فرد خیانت کننده در این شرایط دارد به این دلیل است که او به دنبال گذراندن وقت بیشتر با نفر سوم رابطه است.

۳- نکات مربوط به مسائل جنسی

نوسان در رابطهٔ جنسی در زندگی مشترک بسیار عادی و رایج است. اما اگر ادامه‌دار شود و تغییرات در تمایلات به طور مداوم اتفاق بیفتد، دیگر عادی نیست. کاهش یا افزایش سطح فعالیت جنسی در رابطهٔ شما می‌تواند نشانهٔ خیانت باشد. اگر تمایلات جنسی همسرتان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و دیگر نشانه‌های خیانت نیز در رابطهٔ شما دیده می‌شود، می‌توانید این کاهش تمایل جنسی را به خیانت او ربط دهید. در چنین شرایطی، تمرکز شریک زندگی شما روی فردی دیگر است.

اگر رابطهٔ جنسی‌تان بیش از پیش شده و دیگر علائم خیانت در رابطه نیز مشاهده می‌شود، این امکان وجود دارد که همسرتان برای پوشاندن خیانتش سعی می‌کند شرایط را عادی جلوه دهد. البته گاهی هم به دلیل احساس گناه و یا جلب رضایت شما این اتفاق رخ می‌دهد. نشانهٔ دیگر خیانت این است که شریک شما، پوزیشن‌ها و کارهای جدیدی را وارد رابطهٔ جنسی‌تان می‌کند که تاکنون انجام نداده‌اید. این نشان می‌دهد که نفر سوم رابطه کارهایی را برای همسرتان انجام می‌دهد که شما انجام نمی‌دهید.

همچنین اگر همسرتان برای رابطهٔ جنسی شما را پس نمی‌زند، اما مثل قبل پر هیجان و صمیمی نیست به خیانتش مشکوک باشید. عفونت و بیماری‌های مقاربتی شما نیز می‌تواند نشانهٔ دیگر خیانت جنسی همسرتان باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به طور جدی آن را پیگیری کنید.

۴- نکات مرتبط با شرایط مالی

درست است که مشکلات مالی گاه و بی‌گاه در زندگی مشترک رخ می‌دهد و این امری طبیعی در زندگی است؛ اما گاهی می‌تواند نشانهٔ خیانت یکی از زوجین باشد! هزینه‌های غیر قابل توضیح و عجیب که همسرتان برای آن‌ها هیچ پاسخی ندارد و یا پاسخ‌هایش از نظر شما عجیب و نادرست است، می‌تواند علامتی از علائم خیانت در رابطه باشد.

۵- نکات مربوط به ارتباط با دوستان

به یاد داشته باشید که دوستان اولین افرادی هستند که متوجه روابط پنهانی یکدیگر می‌شوند. اگر در رفتار دوستان همسرتان تفاوتی احساس می‌کنید، توجه خود را بیشتر کنید. مثلاً آن‌ها وقتی با شما هستند معذب‌اند و یا احساس ناراحتی می‌کنند؛ یا این‌که گاهی در صحبت‌ها و شوخی‌های‌شان با همسرتان به مسائل نامفهومی اشاره می‌کنند که او را در عالم رفاقت دست بیندازند. این مسئلهٔ نامفهوم می‌تواند معضلی بزرگ در زندگی مشترک شما باشد.

ممکن است دوستان مشترک‌تان از صحبت دربارهٔ رابطه مشترک شما اجتناب کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بیانگر این باشد که آن‌ها چیزهایی می‌دانند که شما نمی‌دانید. محبت بیش از اندازهٔ دوستان مشترک‌تان نسبت به شخص شما نیز می‌تواند از سر دلسوزی و آگاهی از مسئله‌ای باشد که شما از آن بی‌خبر هستید.

از سویی دیگر، اگر همسرتان تلاش می‌کند شما کمتر با دوستانش در ارتباط باشید به او شک کنید. احتمالاً نمی‌خواهد چیزی جلوی شما لو برود. همچنین، اگر او در میان حرف‌هایش می‌خواهد نظر شما را در مورد خیانت، جدایی و مسائلی از این دست بداند و اغلب نظرش با شما مخالف است، احتمال خیانت کردنش بسیار زیاد است.

۶- موارد مربوط به تغییر در نوع نگرش و برنامه‌ها

این مورد یکی از مهم‌ترین علائم خیانت در رابطه است که طیف وسیعی از رفتارها را در بر می‌گیرد. به موارد زیر دقت کنید:

  • او که تا به حال به سفر کاری نرفته و ساعت کاری مشخصی داشته، ناگهان به سفرهای کاری می‌رود و یا اکثر مواقع تا دیر وقت سر کار است.
  • بهانه‌های مختلفی برای دیر آمدن دارد. مثلاً: بیشتر در باشگاه می‌ماند. لاستیک ماشینش پنچر می‌شود. دوستش به دیدنش می‌رود و تا دیر وقت پیش اوست و….
  • در حالی که قبلاً برنامهٔ مشخصی برای زندگی داشته، اکنون احساس سردرگمی دارد و عزت نفسش کاهش پیدا کرده است.
  • بیش از پیش از شما، ظاهرتان، کارتان و شیوهٔ زندگی‌تان انتقاد می‌کند.
  • اگر به خیانت یا روابط جنسی خارج از رابطه اشاره کنید، حالت تدافعی می‌گیرد.
  • علايق جدیدی پیدا کرده و نسبت به قبل بیشتر به ظاهر خودش رسیدگی می‌کند. همچنین، سلیقه‌اش در لباس پوشیدن و آرایش ظاهرش عوض شده است.
  • به طور ناگهانی یک برنامهٔ جدید وارد زندگی‌اش می‌کند که نیازمند صرف چند ساعت وقت در روز است و دربارهٔ آن توضیح مناسب و شفافی به شما نمی‌دهد.

۷- کمرنگ شدن صداقت

در زندگی مشترک، صداقت خط قرمز اغلب زوجین است. وقتی یکی از زوجین این خط قرمز را زیر پا می‌گذارد و از آن عبور می‌کند، بخشیده شدنش کار بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است. خیانت کردن، فعلی است که با خودش دروغ گفتن را به همراه می‌آورد. فردی که خیانت می‌کند، مجبور است در شرایط مختلف به همسرش دروغ بگوید تا لو نرود.

اگر احساس می‌کنید همسرتان به شما دروغ می‌گوید و در حال پنهان‌کاری است، لازم است تا بیشتر پیگیر کارهایش باشید و ببینید کجای کارش می‌لنگد که دارد خط قرمز زندگی‌تان را زیر پا می‌گذارد.

۸- پرخاشگری و بهانه‌گیری یا محبت بیش از اندازه!

اگر رفتار همسرتان به گونه‌ای شده که گویی هر کاری که شما انجام می‌دهید، اشتباه است به او شک کنید. افراد خیانت‌کار سعی می‌کنند طوری جلوه دهند که انگار طرف مقابلشان در حد آن‌ها نیست و فرد جدیدی که وارد رابطه شده از همسرشان بهتر است. آن‌ها با این رفتار می‌خواهند جانب حق را به سوی خود جلب کنند و بگویند که به خاطر کمبودها در زندگی مشترک، حق خیانت داشته‌اند.

پرخاشگری و بهانه‌گیری یا محبت بیش از حد از نشانه های خیانت است

در صورتی که شریک شما بیش از پیش عصبانی می‌شود و برای کوچک‌ترین مسائل، پرخاش و مجادله می‌کند به احتمال زیاد به شما خیانت کرده است. او دارد به عنوان یک مکانیزم دفاعی از پرخاشگری استفاده می‌کند تا به شما اجازه ندهد دربارهٔ چیز دیگری به جز تغییر خودتان فکر کنید. در واقع افراد خیانت‌کار با پرخاشگری از پاسخ دادن فرار می‌کنند.

حالا بیایید برعکس این موارد را هم در نظر بگیرید! اگر از نظر شریک شما خیانت امری نابخشودنی باشد، تلاش می‌کند تا با محبت بیشتر، احساس گناه خودش را آرام کند. اگرچه او در تلاش است تا به شما بیش از پیش محبت کند، اما شما احساس می‌کنید که او در کنار شما مضطرب است. این، همان نقطه‌ای است که شما باید به محبت‌های زیادش شک کنید.

۹- فرار از صحبت دربارهٔ خیانت

یکی از علائم خیانت در رابطه فرار از صحبت دربارهٔ آن است. اگر شک دارید که همسرتان به شما خیانت کرده است به طور غیر مستقیم با او دربارهٔ خیانت صحبت کنید. مثلاً بگویید که همسر فلان دوست‌تان به او خیانت کرده و…؛ اگر او به شما خیانت کرده باشد به احتمال خیلی زیاد موضوع صحبت را منحرف می‌کند و یا به طور کامل از صحبت کردن دربارهٔ این موضوع اجتناب می‌کند.

۱۰- آشنا کردن شما با فردی جدید

این مورد از علائم خیانت در رابطه بیشتر در خیانت مردها رخ می‌دهد و بر خلاف تصور، بسیار هم فراگیر است. شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی افراد خیانت‌کار شخص سوم رابطه را به عنوان یک دوست جدید و مشترک به همسرشان معرفی می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، جلب اعتماد همسر است.

گاهی هم از شخص سوم رابطه به عنوان همکار یاد می‌کنند و دربارهٔ او با همسرشان صحبت می‌کنند تا همسر را امین و رفیق مناسبی برای حرف‌های خود جلوه داده و رد پای خیانت خود را پاک کنند. در چنین شرایطی اگر شک شما باعث شود که از او دربارهٔ فرد سوم بپرسید، پاسخ او اغلب چنین است: «تو حساسی، اون فقط یه همکاره، زیاد داری سخت می‌گیری، به نظرت اگر من باهاش رابطهٔ خاصی داشتم به تو معرفیش می‌کردم یا درباره‌ش باهات حرف می‌زدم؟»

اگر چنین جواب‌هایی شنیدید به جای این‌که از سؤال خود پشیمان شوید و خودتان را سرزنش کنید، برنامه‌ای بریزید تا بیشتر به رفتارهای همسرتان توجه کنید.

علائم خیانت در رابطه و عکس‌العمل مناسب

متأسفانه بیشتر افرادی که تصور می‌کنند همسرشان دارد به آن‌ها خیانت می‌کند، درست فکر می‌کنند. اما گاهی هم پیش می‌آید که برخی افراد به دلایل مختلف و پیش‌زمینه‌های ذهنی‌ای که دارند، دچار شک و تردید دائمی هستند و نه تنها به همسر که به افراد زیادی در مسائل مختلف مشکوک هستند.

توجه داشته باشید که بروز یک یا دو مورد از علائم بالا نمی‌تواند نشان از خیانت همسرتان به شما باشد. اما، اگر چند علامت از علائم خیانت در رابطه را در زندگی خود مشاهده می‌کنید، پیش از هر عکس‌العملی به یک روانشناس مراجعه کنید تا راه حل مناسب برای برخورد با همسرتان را پیش روی شما بگذارد.

روانشناسان و متخصصان یاری وی به صورت کاملا تخصصی در مورد خیانت تحقیق کرده و خدمات مربوطه را به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند. در صورتی که تمایل دارید با یک روانشناس صحبت کنید و نمی‌خواهید که به صورت حضوری مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت یاری وی نوبت مشاورهٔ آنلاین دریافت کرده و در زمانی که برای خودتان مناسب است با یک روانشناس خبره در حوزهٔ خیانت صحبت کنید.