ازدواج یک پیوند عاطفی میان زن و مرد است که مورد تایید جامعه است و عوامل مختلفی از جمله سن در موفقیت آن موثر است.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ازدواج چیست را مطالعه کنید.در مورد ازدواج هیچ دستورالعمل مشخص و دقیق وجود ندارد. برای مثال کسی نمی‌تواند ادعا کند اگر اختلاف سنی در ازدواج بین عروس و داماد از یک عددی بیشتر یا کمتر باشد لزوماً زندگی پایدار و موفقی خواهند داشت. اما از طرف دیگر از نظر روان‌شناسی عواملی وجود دارد که در موفقیت ازدواج موثر هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب 10 راز و معیار ازدواج موفق را مطالعه کنید.

روانشناسان با در نظر گرفتن عوامل مختلف اختلاف سنی در ازدواج را بررسی می‌کنند و در کنار داده‌های آماری به عددی به‌عنوان بهترین اختلاف سنی در ازدواج می‌رسند. به این ترتیب می‌توان گفت احتمال موفقیت در چنین ازدواج‌هایی بیشتر است. البته سن تنها یک عامل موثر در ازدواج است اما ملاک‌ها و معیارهای دیگری هم وجود دارد که زوج‌ها قبل از ازدواج باید در نظر داشته باشند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب معیار های انتخاب همسر از دیدگاه روانشاسی را مطالعه کنید.

سن تنها یک عدد نیست

بیشتر ما این جمله را بارها شنیده‌ایم که عشق برای رابطه ما کافیست؛ اما اگر از دنیای ایده‌ال و آرمانی خود به جهان واقعی قدم بگذاریم بعد از ازدواج مسائل مختلفی مانند مشکلات مالی، بیماری‌ها، اختلاف در اهداف و عقاید نمایان می‌شوند. بنابراین برای اینکه یک زوج در فراز و نشیب‌های پیچیده زندگی همراه هم بمانند به چیزی فراتر از عشق نیاز دارند. به همین دلیل بسیاری از زوج‌ها قبل از ازدواج به مسائل مختلفی از جمله درآمد فردی و البته سن شریکشان توجه می‌کنند. زیرا سن ما در علایق ما، اهداف ما و نیازهای جنسی ما موثر است.

بهترین تفاوت سنی اختلاف 3 ساله مرد با زن می باشد

به طور کل نیاز جنسی خانم‌ها در 20 تا 35 سالگی به بالاترین حد خود می‌رسد؛ درحالیکه این عدد برای مردان در حدود 35 سالگی به بعد است. به‌علاوه زنان زودتر از مردان به دوران یائسگی می‌رسند. از این جهت اختلاف سنی بین پنج تا هفت سال و بزرگ‌تر بودن مردها به نظر منطقی می‌رسد. البته با وجود همه این‌ها ممکن است، بهترین اختلاف سنی در ازدواج برای زوج‌های مختلف متفاوت باشد. در نتیجه بهترین شیوه برای انتخاب صحیح کمک گرفتن از یک مشاور ازدواج متخصص است.

میانگین تفاوت سنی در کشورهای مختلف چقدر است؟

ازدواج زن بزر گتر از مرد

ترجیحات سنی افراد برای ازدواج در جوامع مختلف متفاوت است. به طور کل مسائل فرهنگی، هنجارهای اجتماعی، نقش‌های جنسیتی، استراتژی‌های روابط جنسی و در دسترس بودن شریک جنسی از جمله مواردی هستند که نقش تعیین کننده‌ای در ترجیحات سنی افراد ایفا می‌کنند.

داده‌های آماری نشان می‌دهند میانگین سن ازدواج در کشورهای توسعه یافته بیشتر است. همچنین در بیشتر موارد میانگین اختلاف سنی در ازدواج در کشورهای توسعه یافته کمتر است. در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آفریقایی و آسیایی میانگین سن ازدواج پایین‌تر و در برخی موارد اختلاف سنی بین زوج‌ها بیشتر است.

طبق داده‌های آماری مربوط به سال 2015 تا 2018 به طور معمول، در بیشتر کشورهای جهان سن مردها در ازدواج بالاتر از زنان است. کمترین فاصله سنی در بین 83 کشور مربوط به ایرلند بوده که در آن مردها یک سال از زن‌ها بزرگ‌تر بوده‌اند. برخی از بزرگترین اختلاف‌های سنی در ازدواج را در کشورهای سنگال (8/7 سال)، مالی (1/7 سال)، مراکش (9/6 سال) و آلبانی (2/6 سال) وجود دارد. البته در میان کشورهای آفریقایی، کمترین فاصله سنی 6/2 سال و مربوط به کشور رواندا بوده است.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که فاصله سنی کمتر در ازدواج با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتر افراد ارتباط دارد. در برخی از کشورهای در حال توسعه، اختلاف سنی زیاد می‌تواند با رفاه اقتصادی خانواده‌ها در دادن جهیزیه ناشی شوند یا آداب و رسومی را منعکس کنند که برای زنان به جوانی و برای مردان به تجربه اهمیت می دهند .

اختلاف سنی بالا در ازدواج

اختلاف سنی در زوج‌ها می‌تواند به بیشتر از ده یا بیست سال هم برسد. فارغ از اینکه اختلاف سنی در ازدواج چقدر باشد اینکه این اختلاف در چه سنی پیش بیاید هم تاثیرگذار است. برای مثال تصور کنید یک دختر 18 ساله با یک مرد 29 ساله ازدواج کند، از طرف دیگر یک دختر 29 ساله را در رابطه با یک مرد 40 ساله در نظر بگیرید. هر دو این موارد 11 سال فاصله سنی دارند اما رابطه آنها متفاوت خواهد بود. به طور کل اختلاف سنی زیاد اگر در زمانی که هر دو طرف به بلوغ فکری کامل از نظر جسمی و روانی رسیده‌اند اتفاق بیوفتد، مشکلات کمتری ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که اختلاف سنی ده سال یا بیشتر می‌تواند مشکلات جدی در رابطه ایجاد کند و دلایل محکمی هم برای نظرشان دارند. ممکن است فرد جوان‌تر هنوز به بلوغ کامل نرسیده باشد و همین باعث ناسازگاری طرفین شود. همچنین نیاز به کسب تجربیات متفاوت و دیدگاه اقتصادی متفاوت از جمله مواردی است که چنین روابطی را به خطر می‌اندزد.

هرچه اختلاف سنی در ازدواج بیشتر باشد احتمال تفاوت در دیدگاه‌ها و خواسته‌ها، ناسازگاری و همچنین تفاوت در نیازهای سلامتی جسمی و روانی بیشتر می‌شود و همین مسائل ممکن است به طور جدی مشکل‌ساز شوند. به‌علاوه بخش بزرگی از مشکل ازدواج‌هایی با اختلاف سنی زیاد، عدم تایید اجتماعی است. خیلی اوقات دوستان، خانواده‌ها و افراد جامعه از چنین ازدواج‌هایی ناراضی هستند و همین نارضایتی دیگران خطر کاهش تعهد و جدایی را بیشتر می‌کند.

آیا ازدواج با اختلاف سنی زیاد لزوماً به شکست منجر می‌شود؟

با تمام این توصیفات ده سال اختلاف سنی ممکن است همچنان بی‌ضرر باشد. زیرا برخی تحقیقات نشان می‌دهد، در بیش از سه چهارم زوج‌هایی که زنان جوان‌تر با مردان مسن‌تر وارد رابطه می‌شوند، روابط عاشقانه رضایت‌بخشی را گزارش می‌کنند. در صورتی که هر دو طرف به بلوغ فکری کامل رسیده باشند، ارزش‌ها، باورها و اهداف مشترک داشته باشند و تعهد، اعتماد و صمیمیت کافی داشته باشند، می‌توانند چالش‌های ناشی از اختلاف سنی را پشت سر بگذارند.

بهترین فاصله سن در ازدواج چقدر است؟

راستش را بخواهید پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. این موضوع تا حد زیادی به شخصیت افراد، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی آنها و حلقه اجتماعی افراد اطراف آنها برمی‌گردد. اما امروزه معمولا 5 تا 7 سال اختلاف مناسب تلقی می‌شود. شواهد نشان می‌دهد به طور کل بیشتر افراد با افرادی که از نظر سنی با آنها فاصله زیادی ندارند، وارد رابطه می‌شوند. در کشورهای غربی تنها 8 درصد از زوج‌های دگرجنس‌گرا بیشتر از ده سال اختلاف سنی دارند. در بیشتر این ازدواج‌ها زن‌ها جوان‌تر هستند و تنها در 1 درصد موارد زنان با مردان کم‌سن‌تر ازدواج می‌کنند.علاوه بر اینکه داشتن اختلاف سنی مناسب می تواند در موفقیت ازدواج کمک کننده باشد,داشتن سن مناسب برای ازدواج هم روی آن تاثیر گذار خواهد بود و ازدواج های زود هنگام می تواند معیاب زیادی داشته باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب 8 مورد از معایب ازدواج زود هنگام را مطالعه کنید.

اختلاف سنی زیاد چقدر است

این آمار در ازدواج همجنس‌گرایان بالاتر است. در مورد زوج های همجنس، تحقیقات بسیار کمی وجود دارد. برخی معتقدند فقدان یا کاهش تعداد افراد مناسب همجنس ممکن است باعث افزایش آمار ازدواج همجنس‌گرایان با تفاوت‌های سنی زیاد شود.

با این حال نمی‌توان زیاد بودن اختلاف سنی در ازدواج را به‌عنوان ملاکی حتمی برای جدایی در نظر گرفت. اگر تمایل دارید با کسی ازدواج کنید که اختلاف سنی زیادی با شما دارد حتما باید جزئیات رابطه خود را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال ببینید اهداف شما و شریک زندگیتان یکسان است؟ ارزش‌ها و اخلاقیات شما چطور؟ دیدگاه اقتصادی شما تا چه حد با یکدیگر شبیه است؟ در صورتی که از پاسخ این سوال‌ها مطمئن نیستید یا آنقدر از نظر احساسی وابسته شدید که نمی‌توانید منطقی تصمیم بگیرید، مشاوره پیش از ازدواج با یک متخصص می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.

کلام آخر

عدد دقیق برای بهترین اختلاف سنی در ازدواج وجود ندارد اما به طور کل اگر اختلاف سنی بین دو طرف کم تر از 10 سال باشد شانس موفقیت بیشتری دارند. معمولا مشاوران ازدواج درباره تفاوت سنی بیشتر از ۱۰ سال حساس‌تر هستند و خطر جدایی را در چنین ازدواج‌هایی بیشتر می‌بینند اما در نظر داشته باشید این حساسیت در سنین زیر ۴۰ سال  وجود دارد و وقتی ازدواج در سنین بالا اتفاق می‌افتد، اختلاف 10 سال خطر بالایی ندارد.

به هر حال در صورتی که فکر می‌کنید اختلاف سنی شما ممکن است به مشکلی برای ارتباطتان تبدیل شود بهتر است با یک مشاور متخصص مشورت کنید. آیا در زندگی شخصی خود تجربه‌ای درباره اختلاف سنی در ازدواج داشته‌اید لطفا نظر خود را با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.