بیشتر ما براساس چارچوب‌های ذهنی خود که در خانواده، مدرسه، جامعه و سایر محیط‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم شکل می‌گیرد، فکر می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم و درنهایت هم عمل می‌کنیم. مسئله اینجاست که هر موردی که خارج از این چارچوب‌ باشد الزاماً غلط نیست، بلکه باید آن را با فاکتورهای منطقی سنجید و بعد درمورد آن تصمیم‌گیری کرد. یکی از موارد چالش‌برانگیزی که خارج از چارچوب‌های ذهنی بیشتر افراد است، پیشنهاد ازدواج از طرف دختر است. در بیشتر موارد، این کار هم برای خود دختر و هم از نظر بقیۀ افراد، عجیب به نظر می‌رسد. اما سؤال اینجاست که آیا پیشنهاد ازدواج همیشه باید از طرف پسر مطرح شود؟ آیا دختران نمی‌توانند به پسر موردنظر خود پیشنهاد ازدواج یا دوستی دهند؟ دخترها چگونه باید پیش‌قدم شوند تا کمترین چالش‌ها را داشته باشند؟

پیشنهاد ازدواج

اینکه انتظار داشته باشیم همیشه پسرها برای پیشنهاد ازدواج پیش‌قدم شوند، شاید همیشه درست و معقول نباشد. در‌واقع، هر دو طرف حق انتخاب دارند و دختر هم اگر گزینۀ موردنظر خود را پیدا کند، می‌تواند پیشنهادش را مطرح کند.همچنین پیشنهاد ازدواج از طرف دختر یا پسر نقشی در موفق بودن ازدواج ندارد و بسیاری از عوامل روی سالم و موفق بودن یک ازدواج اثر گذار هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب 10 راز و معیار ازدواج موفق و سالم را مطالعه کنید.

خواستگاری از پسر از طرف دختر

در جوامع مدرن، پیشنهاد ازدواج از طرف دختر تا حد زیادی پذیرفته‌شده است؛ به همین دلیل، چالش‌های کمتری هم دارد؛ در‌حالی‌که در جوامع سنتی، مقاومت بیشتری برای پذیرش آن وجود دارد.

اما آنچه بیشتر از مطرح‌کردن پیشنهاد اهمیت دارد، نحوۀ طرح آن است. درواقع، تنها راه خواستگاری دختر از پسر به‌شکل مستقیم نیست. راه‌های مختلفی وجود دارد که علاوه بر حفظ اعتماد به نفس دختر، باعث می‌شود که نتیجۀ منطقی‌تری بگیرید.

پیشنهاد ازدواج از طرف دختر

اگر دختری بخواهد پیشنهاد ازدواج به یک پسر را مطرح کند، قبل از هر چیز باید جوانب مختلف را در نظر بگیرد. در قدم اول اینکه به شناخت نسبی از طرف مقابل برسد و در ارائۀ پیشنهاد عجله نکند. باید ببیند طرف مقابل چقدر با معیارهای ذهنی او همخوانی دارد.

مسئلۀ دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در حال حاضر، پیشنهاد ازدواج از طرف دختر، بین بیشتر خانواده‌ها خلاف عرف است؛ درنتیجه، قبل از طرح مسئله باید ریسک‌های مختلف را بررسی کرد، ازجمله:

  • طرف مقابل خود را بسنجید: اینکه طرف مقابل شما با شخص دیگری در رابطه نباشد؛ ضمن اینکه او هم مثل شما قصد ازدواج دارد یا نه. یک راه ساده این است که مدتی او را زیر نظر داشته باشید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید: پسرها هم زمانی که پیشنهاد خود را مطرح می‌کنند، ممکن است بارها با جواب منفی روبه‌رو شوند؛ پس خود را برای شنیدن جواب مثبت یا منفی آماده کنید.
  • روش مناسبی را انتخاب کنید: فقط یک راه برای طرح پیشنهاد وجود ندارد. نسبت به روحیات و طرف مقابل خود، روش درست را برای طرح پیشنهاد انتخاب کنید.

نحوه پیشنهاد ازدواج دختر به پسر

وقتی دختری خواستگار

همان‌طور که یک پسر می‌تواند پیشنهاد ازدواج را با روش‌های مختلفی مطرح کند، یک دختر هم می‌تواند راه‌های متفاوتی را امتحان کند. مخصوصاً اینکه پیشنهاد دوستی یا ازدواج بهتر است از روش غیرمستقیم و با توجه به شرایطی که بین طرفین وجود دارد، مطرح شود.

در ذهن بیشتر ما، خواستگاری شکلی رسمی دارد و در قالب جملات مستقیم است؛ اما این روش بیشتر به ازدواج های سنتی برمی‌گردد. پیشنهاد ازدواج می‌تواند در قالب‌های مختلفی مطرح شود، اما روش‌های غیرمستقیم برای طرح پیشنهاد، معمولاً نتیجه‌ی بهتری دارند.

پیشنهاد مستقیم

ساده‌ترین روشی که به ذهن همه می‌رسد این است که پیشنهاد ازدواج را بدون مقدمه‌چینی و به‌صورت صریح مطرح کنید؛ روشی که شاید در خواستگاری پسر از دختر رایج هم باشد، ولی برای پیشنهاد ازدواج از طرف دختر چندان پیشنهاد نمی‌شود.

دلیل بسیار مهم این است که در این روش، چون معمولاً پسرها انتظار طرح پیشنهاد از طرف دختر را ندارند، ممکن است برچسب‌های مختلفی را هم به او بزنند. ضمن اینکه شنیدن جواب قاطع منفی در روش مستقیم، مطلوب نیست و در اعتماد به نفس دختر هم تأثیرگذار است.

اگر هم جواب مثبت باشد، ممکن است که در آینده، ریسک‌ رفتارهای نامناسب از طرف پسر وجود داشته باشد. مثلاً در بحث‌ها و اختلافات، پسر خود را در موضع بالاتری قرار دهد و بگوید «تو به من پیشنهاد ازدواج دادی».

پیشنهاد غیرمستقیم

سایر روش‌ها را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان در قالب پیشنهاد غیرمستقیم آورد؛ روش‌های مختلفی که هرکدام با توجه به روحیات دختر و شرایطی که بین دو طرف وجود دارد، قابل انتخاب است.

باب آشنایی را باز کنید

خواستگاری از پسر

قبل از اینکه پیشنهاد ازدواج را مطرح کنید، بهتر است باب آشنایی را از هر طریقی که می‌توانید باز کنید. با این کار علاوه ‌بر اینکه شناخت بیشتری نسبت به او پیدا می‌کنید، طرح پیشنهاد را ساده‌تر خواهید کرد.

مثلاً در شبکه‌های اجتماعی با او در ارتباط باشید یا او را به گروه‌های دوستانه دعوت کنید. اگر از علاقه‌مندی‌های او اطلاع دارید، برنامه‌های دسته‌جمعی مناسب سلیقۀ او تدارک ببینید. جمع‌های دوستانه باعث صمیمیت بیشتر شده و در قدم اول به شما کمک می‌کند بتوانید باب آشنایی را با او باز کنید.

از واسطه ها کمک بگیرید

پیشنهاد ازدواج از طرف دختر، گاهی هم می‌تواند از طریق یک واسطه انجام شود، واسطه‌ای که می‌تواند یکی از اعضای خانوادۀ شما باشد. جمع‌های دوستانه هم یک راه مناسب برای پیدا‌کردن واسطه‌هایی است که روی هردوی شما شناخت دارند (البته فرد معتمدی را انتخاب کنید که به او اعتماد کامل دارید. ضمن اینکه در ابتدا، به‌جز کسانی که می‌توانند به هر نحوی به شما کمک کنند، افراد دیگری را در جریان ماجرا قرار ندهید). حسن اصلی واسطه این است که از طریق او متوجه می‌شوید که طرف مقابل با شخص دیگری در رابطه هست یا نه و اصلاً قصد شروع رابطه‌ای را دارد؟ در ادامه هم می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم نظرش را درمورد شما بپرسد.

با رفتار خود، تمایلتان را نشان دهید

بعد از آشنایی اولیه با طرف مقابل در جمع یا از طریق واسطه، می‌توانید با رفتارهای خود به طرف مقابل بگویید که مایل هستید بیشتر با او در ارتباط باشید؛ مثلاً در شبکه‌های اجتماعی به پست‌های او واکنش نشان دهید. در حرف‌زدن، از شوخ‌طبعی کمک بگیرید. در جملات مختلف و در لفافه به او بگویید که توجه خاصی به او دارید و برای شما با دیگر افراد فرق دارد.

پاس گل را به پسر بدهید

پیشنهاد ازدواج از طرف دختر می‌تواند زمینه را برای طرح آن از طرف پسر آماده کند. درواقع، شما برای طرح پیشنهاد ازدواج حتماً نباید به‌صورت مستقیم به پسر بگویید «با من ازدواج می‌کنی؟»، بلکه رغبت خود را به رابطه نشان دهید و اگر معیارهای شما و طرف مقابل همخوانی داشت، خود پسر پیش‌قدم شده و پیشنهاد ازدواج را مطرح می‌کند.

پیش از این مرحله هم دغدغه نداشته باشید؛ اگر درنهایت خودتان بخواهید به‌عنوان یک دختر پیشنهاد بدهید، به انتخاب خود احترام بگذارید و آن را مطرح کنید، حتی اگر جواب منفی بشنوید. دغدغۀ ازدست‌دادن شخصی که به او تمایل دارید، آن هم بدون هیچ تلاشی، می‌تواند تا آخر عمر برای شما آزاردهنده باشد؛ درنتیجه، با درنظر‌گرفتن شرایط مختلف، پیشنهاد ازدواج را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مطرح کنید.

ضمن اینکه مشورت با افراد متخصص و باتجربه را فراموش نکنید تا به نتیجه‌ای که می‌خواهید نزدیک‌تر شوید.

مشاوره را جدی بگیرید

مشورت‌کردن همیشه به ما کمک می‌کند یک موضوع را از زوایای مختلف ببینیم و بتوانیم تصمیم درست‌تری بگیریم، مخصوصاً اگر با کسی مشورت کنیم که علاوه بر تجربه، تخصص هم داشته باشد.

در تصمیمات مهمی مثل ازدواج یا وارد‌شدن به رابطه، اهمیت مشاوره بیشتر می‌شود؛ چراکه در بخش‌های دیگر زندگی شما تأثیر جدی خواهد داشت؛ درنتیجه نمی‌توان آن را به‌هیچ‌وجه نادیده گرفت.

مشاوره آنلاین یاری وی، همراه شماست

مشکلاتی مانند هزینۀ بالای مشاوره یا دسترسی‌نداشتن به آن‌ هم با مشاوره آنلاین حل شده است. پس بدون هیچ بهانه‌ای ریسک‌های تصمیم‌گیری خود را به حداقل برسانید و با مشاوره، در مسیر خود با اطمینان بیشتری پیش بروید. مرکز مشاوره‌ یاری وی، خدمات مشاوره‌ای خود را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد.