تفاهم در زندگی مشترک، یک اصل اساسی است که اگر آن را ندارید، بهتر است از همین امروز به ساختن آن اقدام کنید. در واقع حتی اگر در گذشته بسیاری از روابط ناموفق را تجربه کرده‌اید، با مطالعه این مطلب می‌توانید راه‌هایی برای برقراری ارتباط بهتر، ایجاد رضایتمندی و تفاهم در زندگی مشترک پیدا کنید.در واقع تفاهم در زندگی مشترک  به داشتن  ازدواج موفق و سالم کمک کرده و باعث بهتر شدن کیفیت رابطه می شود.

 

چه چیزی باعث ایجاد یک رابطه سالم می‌شود؟

برای تفاهم در زندگی مشترک بهتر است ابتدا نگاهی به سلامت رابطه خود بیندازید. هر رابطه‌ای منحصر به فرد است و افراد به دلایل مختلفی یکدیگر را انتخاب می‌کنند. بخشی از آنچه که یک رابطه سالم را تعریف می‌کند، شناسایی یک هدف مشترک است. باید بدانید دقیقا می‌خواهید این رابطه چگونه باشد و به کجا برسد. این چیزی است که شما فقط با صحبت عمیق و صادقانه با شریک زندگی خود خواهید دانست. دانستن این اصول اساسی می‌تواند به شما کمک کند تا رابطه شما معنادار و هیجان انگیز باشد. البته باید در نظر داشته اشید هر هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید، با چالش‌هایی همراه خواهد بود که باید با آن‌ها آشنا باشید و در رفع آنها به طور مشترک همکاری کنید.

 

نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک

 نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک

ذاتاً هیچ دو نفری کاملا با یکدیگر مطابقت ندارند. طبیعی است که گاهی اوقات احساس سختی و ناامیدی کنید، خصوصا وقتی که بین خود و شریک زندگی‌تان تفاوت‌های زیادی می‌بینید. اما این بدان معنا نیست که شما لزوما با شریک زندگی خود سازگار نیستید. همچنان تعدادی از فاکتورهای بسیار مهم وجود دارد که تعیین می‌کند رابطه شما تا چه حد بر اساس علاقه و تفاهم است. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک بپردازیم.

 

شما عشق را در رابطه خود زیر سوال نمی‌برید

شرایط سخت برای همه پیش می‌آید اما آن چیزی که نشانه تفاهم در زندگی مشترک است، رعایت احترام و حفظ علاقه است. در واقع اینکه در هر شرایطی شما می‌دانید که همسرتان را دوست دارید و او نیز شما را دوست دارد، یکی از نشانه‌های تفاهم و دوام رابطه است.

 

چیزی را از یکدیگر پنهان نمی‌کنید

واقعیت این است که یکی از نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک صداقت و توانایی نشان دادن خود واقعی است. در واقع اگر شما چیزی را از یکدیگر پنهان نمی‌کنید و چیزهایی راجع به یکدیگر می‌دانید که هیچ کس دیگری نمی‌داند، یعنی رابطه شما قوی شکل گرفته و پایداری دارد.

  نمی‌خواهید او را تغییر دهید

بسیاری از افراد نشانه‌های عدم تفاهم را پیش از ازدواج نادیده می‌گیرند و تصور می‌کنند پس از ازدواج می‌توانند همسر خود را تغییر دهند. اما یکی از نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک این است که همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید.

 

از گذراندن وقت با او لذت می‌برید

یکی دیگر از نشانه‌ها این است که شما از گذراندن وقت با همسرتان لذت می‌برید. اینکه بتوانید به عنوان یک زوج، در تنهایی با هم ساعت‌ها وقت مفید بگذرانید و از صحبت کردن با یکدیگر لذت ببرید، یکی از مهمترین نشانه‌های موفقیت یک رابطه است.

 

اشتراکات مشخصی دارید

داشتن سرگرمی‌ها و علایق شخصی مهم است و همسران سازگار، تلاش می‌کنند که وقت خود را صرف انجام کارهایی کنند که هر دو از آن‌ها لذت می‌برند. داشتن سرگرمی‌های مشترک با یک شریک زندگی، به تداوم رابطه شما کمک می‌کند.

 

از بیان اختلافات نمی‌ترسید

اغلب افراد تصور می‌کنند اگر دعوا در رابطه شکل بگیرد تفاهم ندارند و آن رابطه دچار مشکل است؛ اما واقعیت این است که یکی از نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک، امکان بیان نارضایتی‌ها است. در یک رابطه سالم شما از این نمی‌ترسید که به شریک زندگی خود بگویید با او مخالف هستید. باید در نظر داشته باشید این فقط یک اختلاف نظر است و احساس شما نسبت به یکدیگر را تغییر نخواهد داد.

 

توانایی حل مشکلات جدی را دارید

اغلب در روابط طولانی مدت، مشکلات بزرگی مانند مسائل مالی یا تعیین محل زندگی مطرح می‌شود. در صورت سازگاری و تمایل به برقراری دوباره ارتباط، اکثر موارد از این قبیل قابل حل هستند. همکاری کردن تا رسیدن به تصمیمی که هر دو از آن راضی هستید، مهم بوده و یکی از نکات اصلی برای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک است.

 

همسر شما باعث می‌شود شما فرد بهتری باشید

اگر چه این نکته به نظر کلیشه‌ای می‌رسد اما زوج‌های سازگار و موفق مدام یکدیگر را به جلو می‌برند. برای اینکه بخواهید یاد بگیرید چگونه یک غذای جدید بپزید یا در کار خود ارتقا پیدا کنید، نیاز به حمایت همسر خود دارید. اگر به دنبال تفاهم در زندگی مشترک خود هستید، باید بدانید شریک زندگی شما همیشه باید از شما حمایت کند.

 

از نظر ظاهری جذب هم می‌شوید

اگر چه رابطه جنسی تمام یک رابطه جدی نیست؛ اما باید در نظر داشته باشید که در یک زندگی مشترک موفق، همسران باید به یکدیگر جذب شوند. از نظر جسمی، صمیمی بودن با شریک زندگی خود بسیار مهم است. زوج‌های موفق و شاد مرتبا محبت خود را به یکدیگر نشان می‌دهند.

 

سعی می‌کنید با خانواده یکدیگر کنار بیایید

اگر واقعاً خانواده همسرتان را دوست دارید این یک امکان عالی برای شما است. اما اگر حس می‌کنید با خانواده همسرتان رابطه خوبی ندارید، باید بدانید که برای داشتن تفاهم در زندگی مشترک، حفظ یک رابطه محترمانه با خانواده همسرتان برای شما واجب است.

نشانه‌های تفاهم در زندگی مشترک

اگر مشکل رابطه شما تا حدی جدی شده و می‌خواهید برای بازسازی آن اقدام کنید، مشاوره با یک روانشناس خانواده می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. روانشناس‌ها و مشاوران خانواده مسائل زیادی مثل مشکلات شما را می‌شناسند و بهترین راه حل را به شما می‌گویند.