در این مطلب قصد داریم افسردگی زنان، علل و نشانه‌های آن را بررسی کنیم و با انواع افسردگی در زنان، ریشه و دلایل تشدید آن آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

علائم و نشانه‌های افسردگی در زنان چیست ؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات خلقی و روانی است که با ایجاد حس ناامیدی، غم و بی‌انگیزگی موجب اختلال در روند زندگی می‌شود. افسردگی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ برای مثال، از‌دست‌دادن عزیزان، حوادث تلخ زندگی، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی و ژنتیکی ازجمله دلایل ابتلای افراد به افسردگی هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مقاله افسردگی چیست را مطالعه کنید.

دلایل افسردگی در زنان

افسردگی ممکن است ناشی از یک یا چند علت خاص باشد. افسردگی در زنان گاهی در پی بروز یک مشکل و گاهی نیز بدون هیچ مقدمه‌ای و به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود. البته که صرفاً زنان به افسردگی دچار نمی‌شوند و این روزها بسیاری از مردان، کودکان، سالخوردگان و نوجوانان با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما علت افسردگی زنان چیست؟ برخی از این دلایل زیست‌شناختی و برخی از آن‌ها محیطی هستند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل افسردگی در زنان اشاره می‌کنیم:

  • شرایط محیطی: در برخی موارد، وضعیت زندگی، شرایط خانواده، فشارها و انتظارات جامعه، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و سایر مسائل مشابه، موجب بروز افسردگی در زنان می‌شود. برای مثال، ممکن است استرس ناشی از شرایط شغلی یا تحصیلی به افسردگی منتهی شود.
  • ژنتیک: یکی از عواملی که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد، ژنتیک است. گاهی ممکن است شخصی که زمینۀ ژنتیکی افسردگی را دارد، با قرارگرفتن در یک موقعیت ناگوار یا پس از یک حادثۀ تلخ، دچار افسردگی شود.
  • اعتیاد، مصرف برخی از داروها یا مواد‌مخدر: اعتیاد، مصرف الکل و موادمخدر و یا استعمال برخی از داروهای درمانی که توسط پزشک تجویز شده است، احتمال افسردگی زنان را افزایش می‌دهد.
  • تغییرات هورمونی: افسردگی ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی ظاهر شود. برای مثال، افسردگی زنان یائسه، افسردگی در دوران بارداری و بعد از زایمان، افسردگی پس از سقط‌جنین و یا افسردگی در دوران قاعدگی یا پیش از آن، از شایع‌ترین نمونه‌های افسردگی زنان است.
  • بروز حوادث تلخ در زندگی: برخی از افراد پس از بروز حوادث تلخ و ناگوار، مانند ازدست‌دادن یک دوست یا عضوی از خانواده و یا یک تروما یا ضربۀ روحی، دچار افسردگی می‌شوند.

 

افسردگی در گروه‌های مختلف زنان

افسردگی در همۀ سنین و در گروه‌های اجتماعی و طبقات اقتصادی مختلف قابل تصور است. بسیاری از زنان‌ متأهل ممکن است به دلیل برآورده‌نشدن انتظارات پیش از ازدواج، روابط نامساعد با خانوادۀ همسر، تغییر محل زندگی، عدم درک متقابل از سوی همسر و احساس تنهایی و… دچار افسردگی شوند. علاوه بر این، افسردگی در دوران بارداری، پس از زایمان و یا در دوران قاعدگی و یائسگی نیز به دلیل تغییرات هورمونی و سایر علل جسمی و محیطی بسیار شایع است.

افسردگی در زنان تا 10 برابر مردان شایع تر می باشد.

به‌طور‌کلی، در دنیای مدرن امروز، با افزایش سرعت زندگی و رشد تکنولوژی و فناوری‌های نوین، از آرامش زندگی نیز کاسته شده است. بر همین اساس، انسان‌ها با سرعت و رقابت بیشتری به دنبال کسب موفقیت‌ و ارتقای سطح زندگی هستند. در همین راستا، بسیاری از زنان ممکن است به دلیل شکست‌های شغلی و یا تحصیلی و دست‌نیافتن به آرزوها و انتظارات شخصی خود دچار افسردگی مزمن یا کوتاه‌مدت شوند. افزون بر این، روابط پیچیدۀ انسانی، مشکلات خانوادگی، طلاق، سرخوردگی در روابط عاطفی، افزایش سن و سالخوردگی، مشکلات اقتصادی یا فرهنگی و بیماری‌های جسمی، همگی جزو دلایلی هستند که خطر ابتلا به افسردگی در گروه‌های مختلف زنان را افزایش می‌دهند.

علائم افسردگی در زنان

افسردگی مانند سایر بیماری‌ها و اختلالات روحی و جسمی، علائم و نشانه‌هایی دارد که ممکن است روند زندگی روزمره و عادی آن‌ها را با اختلال مواجه کند. در اینجا با مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم افسردگی زنان آشنا می‌شویم.

درمان نکردن افسردگی زنان عواقب جبران ناپذیری دارد

  • تغییرات خواب: افسردگی زنان در برخی موارد موجب تغییر الگوی خواب آن‌ها می‌شود. این تغییرات ممکن است به‌شکل کم‌خوابی، بی‌خوابی و یا خواب زیاد باشد.
  • تغییر خلق‌و‌خو: افسردگی می‌تواند به تغییر روحیه و خلق‌وخو منجر شود. برای مثال، خلق تحریک‌پذیر، واکنش‌های عصبی، رفتار تهاجمی، افزایش جنب‌وجوش و تحرک و یا رخوت و کندی، از بارزترین تغییرات اخلاقی افراد افسرده است.
  • عدم تمرکز: در اغلب موارد افراد افسرده از عدم تمرکز رنج می‌برند. ابتلا به افسردگی حاد، تمرکز روی مسائل روزمره مانند تماشای تلویزیون، مطالعه، تصمیم‌گیری‌های ساده و… را به امری ناممکن تبدیل می‌کند.
  • ناامیدی و کاهش اعتمادبه‌نفس: یکی از نشانه‌های افسردگی، کمبود اعتماد‌به‌نفس، احساس گناه، سرزنش درونی، حس سرخوردگی و ناکامی است. این احساسات در کنار حس ناامیدی می‌تواند نتایج ناگواری درپی داشته باشد. برای مثال، ممکن است به تمایل فرد به خودکشی یا انجام کارهای خطرناک و آسیب‌رساندن به خود یا دیگران منتهی شود.
  • تغییر اشتها: افراد افسرده معمولاً دچار کم‌خوری یا پرخوری عصبی می‌شوند و همین امر موجب افزایش یا کاهش چشمگیر وزن آن‌ها می‌شود.
  • کمبود انرژی: افسردگی در زنان ممکن است به کاهش انرژی‌ و احساس خستگی مداوم و شدید منجر شود؛ به‌طوری‌که انجام کارهای روزمره برای فرد افسرده ممکن‌ نباشد.
  • دردهای جسمانی: افسردگی زنان در برخی موارد ممکن است با بیماری‌ها و دردهای جسمی همراه باشد. برای مثال، مبتلایان به افسردگی ممکن است سردردهای مزمن، مشکلات معده و یا سایر دردهای جسمانی را نیز تجربه کنند

جمع‌بندی

در این مطلب به علل و نشانه‌های افسردگی در زنان اشاره کردیم. به‌طور‌کلی اندوه طولانی‌مدت، کاهش تمرکز، خستگی روحی و جسمی مفرط و افزایش یا کاهش خواب و اشتها می‌تواند از علائم افسردگی باشد. با‌این‌حال، تشخیص قطعی افسردگی بر عهدۀ روان‌شناس و روان‌پزشک متخصص است. افسردگی زنان ممکن است به بیماری‌های جسمی و روحی دیگری نیز منجر شود. این بیماری، در صورت تداوم، همۀ ابعاد زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و آثار جبران‌ناپذیری درپی دارد.

زنان در دوره‌های مختلف زندگی و بنا به دلایل متعدد ممکن است دچار افسردگی شوند. در حال حاضر بسیاری از دختران جوان، زنان خانه‌دار یا شاغل، زنان باردار، مادران و زنان میانسال با خطر ابتلا به افسردگی و آثار منفی آن مواجه هستند. با‌این‌حال، ذکر این نکته ضروری است که افسردگی در زنان نیز مشابه سایر بیماری‌ها با تشخیص صحیح، مراقبت و مشاوره قابل پیشگیری و درمان است.

اگر از نظر روحی تحت فشار هستید و یا علائم ذکرشده در این مطلب را تجربه کرده‌اید، بهتر است به روان‌شناس و مشاور متخصص مراجعه کنید. در همین راستا می‌توانید از خدمات یاری‌ وی در راستای مشاوره روانشناسی افسردگی استفاده کنید. یاری‌وی با ارائۀ خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین امکان دسترسی سریع به مشاوران و روان‌شناسان متخصص را فراهم کرده است و در جهت ارتقای سلامت روان و برای اتصال کاربران به روان‌شناسان مجرب در هر نقطۀ جغرافیایی تلاش می‌کند.