یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعاتی که درزمینۀ تشکیل زندگی مشترک وجود دارد، مسئلۀ ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند است. وجود فرزندان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای شروع یک زندگی مشترک جدید است. فرقی نمی‌کند که همسر قبلی شما فوت کرده است یا در اثر طلاق از او جدا شده‌اید، ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند نیاز به بررسی دقیق و تأمل کافی دارد. در این مطلب قصد داریم به برخی از مشکلات ازدواج مجدد با وجود فرزند و همچنین نکاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار دهید، اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آیا ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند درست است؟

بهتر است که بحث را از اینجا شروع کنیم که آیا اساساً ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند کار صحیحی است یا خیر. اگر به دنبال شنیدن پاسخ بله یا خیر در این زمینه هستید، باید بگوییم که چنین امکانی وجود ندارد. آنچه مسلم است این نکتۀ مهم است که ازدواج مجدد با وجود فرزندان تجربه‌ای خاص است که قطعاً مشکلات و مزایایی را در کنار یکدیگر دارد. زن و مرد وظیفه دارند که مشکلات احتمالی را به‌درستی شناسایی کنند و برای مدیریت آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. در این مسیر به‌هیچ‌وجه نباید از مشاوره ازدواج نیز غافل شد.

آیا ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند کار درستی هست

چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان

ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند، فقط برای زن و مرد چالش‌برانگیز نیست؛ فرزندان نیز در این بین در معرض مشکلات و دشواری‌های بسیاری قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشید که این مشکلات عمدتاً قابل مدیریت و کنترل هستند؛ مشروط بر آنکه به‌خوبی آن‌ها را بشناسید و از مشاوره ازدواج در زمان مناسب استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان عبار‌ت‌اند از:

1. حس غم و اندوه برای ازدست‌دادن خانوادۀ قبلی

حتی اگر ازدواج قبلی شما به طلاق منجر شده باشد، باز هم رشتۀ هرچند باریک محبت بین اعضای خانواده وجود داشته است. این احساس درخصوص فرزندان کوچک شما اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. آن‌ها همواره خاطرات خوشی را که در کانون خانوادۀ قبلی وجود داشته است در ذهن خود مرور می‌کنند. وقتی داستان ازدواج مجدد شما جدی می‌شود، کودک به‌طور‌کلی امید خود را برای تکرار خاطرات خوش گذشته از دست می‌دهد. این مسئله می‌تواند غم سنگینی را روی دوش او قرار دهد.

2. مشکل در برقراری ارتباط با پدر یا مادر جدید

ازدواج مجدد با وجودِ داشتنِ فرزند، به‌معنای انتخاب یک پدر یا مادر جدید برای فرزندتان نیز هست. طبیعی است که کودک شما شاید نتواند در ابتدای این رابطۀ جدید، ارتباط خوبی با پدر یا مادر جدید خود برقرار کند. آنچه می‌تواند خطرناک باشد، طولانی‌شدن این مسئله است. والدین باید تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر رابطۀ صمیمانه‌ای بین فرزندان با پدر و مادر جدید ایجاد شود.

3. حسادت نسبت به ارتباط جدید والدین

گاهی‌اوقات دو نفر در شرایطی اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند که هرکدام دارای یک فرزند هستند. ممکن است وقتی فرزند شما ابراز محبت‌تان را به خواهر یا برادر جدید خودش مشاهده کند، رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهد. او نمی‌تواند ببیند که محبتی را که روزی تمامش شامل حال او می‌شد، امروز باید با یک برادر یا خواهر جدید شریک شود. حتی گاهی‌اوقات این مسئله را به زبان نیز می‌آورد.

4. بحران هویت در کودکان

ازدواج مجدد با وجودِ داشتنِ فرزند، گاهی‌اوقات می‌تواند به ایجاد بحران هویت مقطعی در کودکان منجر شود. البته جای نگرانی شدیدی وجود ندارد؛ چراکه این احساس چندان عمیق نیست و به دلیل قابلیت انطباق بالای کودکان، بعد از مدتی معاشرت با پدر یا مادر جدید این مشکل برطرف می‌شود.

5. مقایسۀ پدر یا مادر جدید با والدین قبلی

طبیعی است که کودکان خاطرات پدر یا مادر قبلی خود را در ذهن نگه می‌دارند. برای مثال، ممکن است در ابتدا این جمله را که «تو به اندازۀ بابای (مادر) قبلی من مهربان نیستی»، زیاد از زبان او بشنوید. البته بسیاری از این مشکلات در کوتاه‌مدت با رفتار درست پدر یا مادر جدید برطرف می‌شود. در برخی موارد که کودک نمی‌تواند خود را با شرایط جدید سازگار کند، باید از مشاوره کمک بگیرید.

نکات مهم ازدواج مجدد با وجودِ داشتنِ فرزند

در چه سنی میتوانیم ازدواج مجدد با وجود داشتن بچه انجام دهیم

وقتی با وجودِ داشتنِ فرزند تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرید، باید به‌خوبی بدانید که چه چالش‌هایی پیش روی شما قرار دارد. برخی از مهم‌ترین مشکلات ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند عبارت‌اند از اینکه:

  • باید همسر جدید خود را متقاعد کنید تا ضمن درک فرزندتان، تلاش کند با او روابط خوبی برقرار کند.
  • باید به فرزندان خود اجازۀ اظهارنظر بدهید. این مسئله وقتی آن‌ها در سن نوجوانی قرار دارند، اهمیت بیشتری دارد.
  • باید تلاش کنید تا نظر مساعد فرزند خود را برای ازدواج مجدد جلب کنید.
  • به‌هیچ‌وجه نباید ارتباط او را به‌یکباره با پدر یا مادر قبلی‌اش قطع کنید.
  • نباید فرزندان خود را وادار کنید که به هر قیمتی پدر یا مادر جدید خود را مانند والدین قبلی دوست داشته باشند.
  • در صحبت‌کردن با فرزندانتان به آن‌ها بفهمانید که مشکلات به مرور زمان حل خواهند شد.
  • از بحث و مشاجره با همسر جدید خود در برابر فرزندتان، به‌خصوص در ابتدای شکل‌‌گیری رابطه‌تان اجتناب کنید.
  • لازم نیست طرف فرزندتان را بگیرید. فقط به احساسات او احترام بگذارید.
  • اجازه دهید فرزندتان تمام نگرانی‌هایش را با شما مطرح کند. سپس به او اطمینان دهید که مشکلی به وجود نخواهد آمد.

نوع برخورد با کودک در ازدواج مجدد باید چگونه باشد؟

تمام تلاش شما در ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند، باید برای همراه‌کردن کودکانتان باشد. زمانی که کودک شما از سن‌و‌سال کمتری برخوردار است، مشکلات و چالش‌ها نیز به‌مراتب سریع‌تر حل می‌شوند؛ چراکه انطباق‌پذیری کودکان در سنین کم بیشتر است. حساسیت ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که فرزند شما در آستانۀ نوجوانی قرار داشته باشد. قطعاً روحیۀ حساس‌تری در این برهۀ زمانی خواهد داشت. شما در وهلۀ اول باید انتظارات خود و همسرتان را از فرزندتان کنترل کنید. نباید این‌طور فکر کنید که او از فردای ازدواج مجدد شما باید دقیقاً مثل قبل رفتار کند. به خاطر داشته باشید که هرگونه رفتار نامناسب شما نه‌تنها کمکی به فرزندتان نمی‌کند، بلکه می‌توان گرۀ کوری ایجاد کند که مشکلات ازدواج مجدد را برای شما و همسرتان دوچندان کند.

بیشتر بخوانید : ازدواج موفق و سالم از نظر روان‌شناسی چیست؟

محبت همواره معجزه می‌کند. شاید زمان اثرگذاری آن کمی دیر یا زود باشد، اما شک نکنید که بالاخره نتیجۀ مثبتی به همراه خواهد داشت. نکتۀ مهم دیگر این است که هیچ‌گاه سعی نکنید جای پدر یا مادر قبلی را برای فرزندتان پر کنید. سعی کنید در رابطه با او جایگاهی برای خودتان دست‌و‌پا کنید و به دنبال اشغال‌کردن جای پدر و مادر قبلی برای او نباشید. اگر سن‌و‌سال فرزند کم است، هدیه‌دادن می‌تواند شروع خوبی برای ارتباط‌گیری با او باشد.

کلام پایانی

در این مطلب مشکلات ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند را بررسی کردیم. لازم نیست که از این مشکلات برای خود کوه بسازید و دیگر قید ازدواج مجدد را بزنید. مهم این است که بتوانید به‌خوبی مشکلات را شناسایی کنید، با آن‌ها کنار بیایید و برای برطرف‌کردن آن‌ها تلاش کنید. کمک‌گرفتن از مشاوره ازدواج در این‌گونه مواقع قطعاً راهگشا خواهد بود. یاری وی در این مسیر در کنار شما خواهد بود. اگر نگران مشکلات ازدواج مجدد با وجود داشتن فرزند هستید، می‌توانید روی راهنمایی و کمک مشاورۀ خبرۀ یاری وی حساب کنید. آرامش و خوشبختی واقعی در زندگی را با یاری وی تجربه کنید.