معمولاً ازدواج و زندگی با شخصیت خودشیفته کمی سخت است و مشکلات خاص خودش را دارد. بسیاری از افراد دوست ندارند با شخصیت‌های خودشیفته وارد رابطه شوند. بعضی‌ها هم هستند که همسرشان را دوست دارند و می‌خواهند زندگی خوبی با او داشته باشند. اما ازدواج با شخصیت خودشیفته چگونه است؟ فرد خودشیفته چه خصوصیاتی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم درمورد زندگی با شخصیت خودشیفته صحبت کنیم.

آشنایی با اختلال شخصیت خودشیفته

فرد خودشیفته به کسی می‌گویند که اختلال شخصیت خودشیفته دارد. این اختلال یکی از اختلالات ذهنی است. شخصیت خودشیفته معمولاً اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و فکر می‌کند همواره حق با اوست. کسانی که با یک فرد خودشیفته زندگی می‌کنند، تصور می‌کنند که او عاشق خودش است و به دیگران اهمیتی نمی‌دهد، در‌حالی‌که این رفتارها معمولاً به دلیل احساس عدم امنیت است و این عدم امنیت می تواند در این افراد باعث ایجاد شخصیت مرزی شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ازدواج با اختلال شخصیت مرزی را مطالعه کنید.

ازدواج با شخصیت خود شیفته چقدر به ما صدمه می زند ؟

ازدواج با شخصیت خودشیفته چگونه است؟

خیلی از افراد خودشیفته بااعتماد‌به‌نفس و قاطع هستند. اما این تنها نشانه‌های یک شخصیت خودشیفته نیست. چگونه می‌توانید متوجه شوید که با یک فرد خودشیفته ازدواج کرده‌اید یا شریک عاطفی شما خودشیفته است؟ ابتدا سؤال‌های زیر را از خودتان بپرسید. درصورتی‌که مشکلات زیر درمورد شما صدق می‌کند، می‌توانید از مشاور یاری وی کمک بگیرید.

آیا احساس تنهایی می‌کنید؟

اگر همسر شما شخصیت خودشیفته‌ای داشته باشد، دوست ندارد شما با دوستان و آشنایانتان ارتباط داشته باشید. او تلاش می‌کند که شما را از دیگران دور نگه دارد. ولی فراموش نکنید که این فرایند به‌آرامی انجام می‌شود؛ یعنی اول همسرتان درمورد دوستانتان نظر می‌دهد، بعد از شما می‌خواهد که به‌جای وقت‌گذراندن با دوستانتان با او باشید. به‌تدریج نمی‌توانید با اقوام و آشنایانتان وقت بگذرانید، چون همسرتان دائماً دوست دارد که با شما باشد. بنابراین بعد از مدتی تمام روابط دوستانه‌تان کم‌رنگ می‌شوند و هیچ دوستی ندارید که با او بیرون بروید.

آیا احساس می‌کنید به اندازۀ کافی خوب نیستید؟

شخصیت خودشیفته عزت‌نفس شما را کم می‌کند. آن‌ها دوست ندارند کسی از خودشان بهتر باشد. فرد خودشیفته به‌سختی می‌پذیرد که اشتباه کرده است؛ یعنی اگر با همسر خودشیفته‌تان دعوا کنید و به مشکل بخورید، همیشه او درست می‌گوید و شما اشتباه کرده‌اید.

او همواره از شما انتقاد می‌کند و این انتقاد همیشگی باعث کم‌شدن عزت‌نفس شما می‌شود. از‌آنجاکه همسرتان شخصیت خودشیفته‌ای دارد، دوست دارد خودش را بهتر از شما نشان دهد؛ بنابراین با رفتار و کلامش به شما می‌گوید که به اندازۀ کافی خوب نیستید و در جایگاه پایین‌تری از او قرار دارید.

آیا احساس می‌کنید دیوانه شده‌اید؟

شخصیت‌ خودشیفته در مواجه با افراد از تکنیکی به اسم گس لایتینگ استفاده می‌کند. گس لایتینگ نوعی سوءاستفادۀ عاطفی است؛ یعنی همسرتان طوری با شما رفتار می‌کند که احساس می‌کنید دیوانه شده‌اید.

این تکنیک‌ها نوعی دستکاری روان‌شناختی هستند و باعث می‌شوند که شما همواره به خودتان شک کنید و به‌تدریج حس درک و هویتتان را از دست بدهید. اگر همسرتان مدام به شما دروغ می‌گوید و از شما ایراد می‌گیرد، احتمالاً شخصیت خودشیفته‌ای دارد. درصورتی‌که با همسرتان صحبت کنید، او دروغش را انکار می‌کند.

درواقع شریک عاطفی‌تان به‌جای پذیرش مسئولیت تلاش می‌کند شما را مقصر داستان جلوه بدهد. او آن‌قدر این رفتارش را تکرار می‌کند که به خودتان شک می‌کنید و نمی‌دانید کار درست چیست.

آیا همیشه به ‌فکر خوشحال‌کردن همسرتان هستید؟

در ازدواج با شخصیت خودشیفته، هدف شما این است که همسرتان را خوشحال کنید. از‌آنجاکه رفتار همسرتان تحمل‌ناپذیر است، بنابراین تلاش می‌کنید خواسته‌های او را برطرف کنید. این مسئله تا جایی پیش می‌رود که خودتان را فراموش می‌کنید و فقط به همسرتان اهمیت می‌دهید. به‌تدریج رؤیا و آرزوهایتان فراموش می‌شوند و همسرتان کنترل زندگی شما را به‌ دست می‌گیرد.

مشکلات ازدواج با شخصیت خودشیفته

زندگی با شخصیت خودشیفته مشکلات زیادی دارد. این افراد همیشه دوست دارند درمورد مسائل کوچک و بی‌اهمیت دعوا کنند. آن‌ها به همسرشان فحش می‌دهند و او را کنترل می‌کنند. افراد خودشیفته با رفتار و کلامشان به شما آسیب می‌زنند. حتی اگر بخواهید به روشی منطقی با همسر خودشیفته‌تان صحبت کنید، او عصبانی می‌شود و ترجیح می‌دهد مشکل را به روش خودش حل کند.

کسانی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند، هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند. آن‌ها دروغ می‌گویند، حقیقت را به‌شکل وارونه بیان می‌کنند و حوادث را طوری تعریف می‌کنند که خودشان قهرمان داستان باشند.

خواستۀ شخصیت خودشیفته بیشترین اهمیت را دارد. او اصلاً به واقعیت مسئله و خوشحالی همسرش اهمیتی نمی‌دهد. اگر فعلاً ازدواج نکرده‌اید و فکر می‌کنید دوست‌ پسر یا دوست دخترتان همچین شخصیتی دارد، بهتر است قبل از هر چیزی از مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

ازدواج با شخصیت خودشیفته چه عواقبی دارد؟

بعد از ازدواج با شخصیت خودشیفته باید این را بدانید که همسرتان نسبت به دیگران همدلی ندارد. شخصیت خودشیفته پیش‌بینی‌ناپذیر و غیرمنطقی است؛ بنابراین ممکن است درمورد کوچک‌ترین مسائل مثل آماده‌نبودن غذا یا تمیزنبودن خانه هم دعوا کند.

فراموش نکنید که افراد خودشیفته ممکن است در نگاه اول جذاب باشند. آن‌ها بین دیگران افراد محبوبی هستند. فرد خودشیفته در اولین قرار کاملاً شما را درک می‌کند، طوری‌ که احساس می‌کنید خوش‌شانس‌ترین فرد روی زمین هستید؛ اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که او همواره شما را مقصر نشان می‌دهد.

در ازدواج با شخصیت خودشیفته چه باید کرد؟

اگر با شخصیت خودشیفته‌ای ازدواج کرده‌اید و می‌خواهید در رابطه بمانید، برای مدیریت زندگی‌تان بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

درمورد اختلال شخصیت خودشیفته مطالعه کنید

اصلاح شخصیت خود شیفته یک پروسه سخت اما ممکن می باشد

سعی کنید بیشتر درمورد این اختلال یاد بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که قوت‌ها و ضعف‌های طرف مقابلتان را بشناسید. شناخت شخصیت واقعی همسرتان به شما اجازه می‌دهد که شرایط را بپذیرید و انتظارات واقعی داشته باشید.

مرزها را مشخص کنید

درمورد مرزهایتان شفاف و قاطع باشید. این مسئله ممکن است همسرتان را ناراحت یا عصبانی کند؛ اما فراموش نکنید که کنترل احساسات شخصیت خودشیفته وظیفۀ شما نیست. درمورد نیازها، علایق و محدودیت‌هایتان قاطعانه صحبت کنید. اگر چیزی لازم دارید، قاطعانه بگویید. مطمئن شوید که همسر خودشیفتۀ شما منظور شما را درک کرده ‌است و متوجه خواسته‌تان شده است.

آرامشتان را حفظ کنید

اگر شریک عاطفی‌تان می‌خواهد دعوا کند یا تلاش می‌کند شما را به شک بیندازد، واکنشی نشان ندهید. ممکن است همسرتان داد بزند یا فحش بدهد، در چنین مواقعی فکر کنید او یک کودک سه‌ساله است. کودکان دائماً درخواست‌های عجیب‌وغریبی می‌کنند و اگر به خواسته‌شان نرسند عصبانی و ناراحت می‌شوند. سعی کنید موقعیت‌های برد-برد ایجاد کنید. بالاخره همسر خودشیفتۀ شما خسته می‌شود و از روش دیگری برای رسیدن به خواسته‌اش استفاده می‌کند.

از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید

ازدواج با شخصیت خودشیفته و زندگی‌کردن با او منجر به احساس عدم ‌امنیت، پریشانی و شک و تردید می‌شود. بهتر است با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. سعی کنید درمورد مشکلات و رفتارهای همسرتان با خانواده و دوستانتان صحبت کنید.

می‌توانید روی کمک روان‌شناس‌های متخصص یاری وی درزمینۀ مشاوره ازدواج هم حساب کنید. مشاور نمی‌تواند مشکلات شخصیتی همسر شما را حل کند، ولی به شما کمک می‌کند که با رویکرد حل مسئله با او برخورد کنید.

زندگی با شخصیت خودشیفته، مبارزه‌ای همیشگی

زندگی با شخصیت خودشیفته می‌تواند خسته‌کننده و اذیت‌کننده باشد. اگر هنوز با چنین شخصیتی ازدواج نکرده‌اید و رابطه‌تان جدی نشده است، بهتر است قبل از هر اتفاقی علائم اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسید.همچنین در نظر گرفتن معیار های مناسب برای انتخاب همسر به شما برای اینکه تصمیم درستی بگیرید کمک می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب با چه کسی نباید ازدواج کرد را مطالعه کنید.

درصورتی‌که با شخصیتی خودشیفته ازدواج کرده‌اید، احتمالاً او همیشه از شما انتقاد می‌کند و حس بی‌ارزشی به شما می‌دهد. در چنین موقعیتی، برای یک بار هم که شده است به خودتان اهمیت بدهید و درمورد زندگی‌تان فکر کنید. فراموش نکنید که شما شایستۀ عشق و دوست‌داشته‌شدن هستید. علاوه‌ بر این‌ها، جلسه‌های مشاوره ازدواج هم می‌توانند در بهبود رابطه و مشکلات شما مؤثر باشند.