واکنش افراد در مواجهه با خیانت در رابطه شان همیشه یکسان نیست. خشم، غم، گیجی و حتی ترس می‌تواند واکنش متفاوت افراد هنگام مواجهه با خیانت در رابطه باشد. اما این سؤال بین همۀ افرادی که خیانت‌ دیده‌اند مشترک است که چرا پارتنر یا شریک زندگی‌شان مرتکب چنین خطایی شده است. اگر در حال حاضر خیانت در زندگی‌تان سایه انداخته، باید به شما بگوییم که شما اولین نفر نیستید و آخرین نفر هم نخواهید بود.

حالا که در گرداب سؤال‌های بی‌جواب خود اسیر شده‌اید، حالا که احساس می‌کنید قلبتان تیر می‌کشد و دنیای آرزوهای عاشقانه‌تان را خراب‌شده می‌بینید، بیایید خیانت و علت‌های آن را بیشتر بررسی کنیم. شاید این مطلب به شما کمک کند که در این لحظه‌های بحرانی و غم‌انگیز کمتر احساس تنهایی کنید.

مفهوم خیانت در رابطه

به‌طور‌کلی خیانت در رابطۀ زناشویی یا رابطه دوستی به نوعی بی‌وفایی گفته می‌شود که یکی از طرفین در رابطۀ عاشقانه نسبت به دیگری مرتکب می‌شود. بدین معنی که انحصار عاطفی یا جنسی را نقض می‌کند. البته تعریف دقیق خیانت در رابطه، به انتظارات درون یک رابطۀ عاطفی بستگی دارد که در ادامه انواع آن را بررسی می‌کنیم.

 

7 دلیل برای خیانت در رابطه که باید بدانیم

انواع خیانت در ازدواج را بشناسیم

خیانت در رابطۀ عاشقانه عمدتاً به دو دسته خیانت جنسی و خیانت عاطفی تقسیم می‌شود. در خیانت جنسی، فرد خیانت‌کننده با فرد دیگری غیر از شریک زندگی خود، رابطۀ جنسی برقرار می‌کند. اما در خیانت عاطفی، رابطۀ جنسی اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه فرد علاوه‌ بر شریک زندگی خود، انرژی عاطفی زیادی را روی شخص دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند.

جالب است بدانید که روان‌شناسان می‌گویند آسیب‌های روانی واردشده به قربانی خیانت، در هیچ‌کدام از انواع خیانت زناشویی کمتر از دیگری نیست. درواقع فرقی نمی‌کند شما قربانی کدام مدل از خیانت هستید، در هر صورت آسیب‌های روحی‌ای که متحمل شده‌اید می‌تواند طولانی‌ مدت باشد و تمام لحظات زندگی شما را در بر گیرد.

دلایل اصلی بروز خیانت در زوجین

دلایل خیانت چیست و چه عواملی در خیانت رابطه زناشویی تاثیر دارد

تاکنون برای خیانت دلایل گوناگونی ذکر شده است. ما برخی دلایل خیانت در رابطه را که فراگیرتر هستند، در این مقاله ذکر کرده‌ایم. باوجود این، پیشنهاد می‌کنیم که برای کشف علت خیانت شریک زندگی خود حتماً از یاری وی مشاوره رابطه عاطفی بگیرید. شاید دلیل خیانت شریک شما چیزی باشد که تاکنون کسی تجربه نکرده است!

۱. عصبانیت و انتقام یکی از زوجین

اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که شریک زندگی‌تان به شما خیانت کرده است، ممکن است با احساس شدید خشم و انتقام درگیر باشید. درد این اتفاق آن‌قدر زیاد است که دلتان می‌خواهد او نیز همین درد را تجربه کند؛ بنابراین، به دنبال خیانت‌کردن به او هستید! دست نگه دارید. ما به‌عنوان اولین علت، «انتقام» را بیان کردیم که در درجۀ اول با خود شما صحبت کنیم و سپس به دلایل خیانت همسرتان بپردازیم. علت این حس انتقام، سرخوردگی است و امکان دارد آسیب‌های روحی جدی‌تری به شما وارد کند. قبل از هر اقدامی سعی کنید از مشاوره‌های آنلاین یاری وی استفاده کنید. صحبت‌کردن با یک فرد دیگر می‌تواند به شما کمک زیادی بکند تا در ادامه، مسیر درست را انتخاب کنید.

۲. کمرنگ‌شدن عشق آتشین

در هیچ رابطه‌ای احساس هیجان‌انگیز اولیه برای همیشه باقی نمی‌ماند؛ اما می‌توان شور و هیجان عشق را به شیوه‌های مختلف در رابطه حفظ کرد. گاهی علت خیانت، کم‌شدن زرق و برق رابطۀ عاشقانه است. جالب است که در چنین خیانت‌هایی، فرد خائن هنوز هم شریک زندگی خود را دوست دارد؛ اما به دنبال آن شور و هیجان اوایل رابطه است و دست به خیانت می‌زند.

۳. عوامل موقعیتی و محیطی

خیانت در رابطه می‌تواند به این دلیل باشد که فرد در موقعیت خیانت قرار گرفته است. البته این بدان معنا نیست که هر فردی که فرصت خیانت پیدا می‌کند، این کار را انجام می‌دهد. بدون شک عوامل دیگری نیز در کنار عوامل موقعیتی، به انگیزۀ خیانت می‌افزاید. فرض کنید به دلایل مختلفی رابطۀ شما و همسرتان مدتی است که کمی سرد شده، در این بین همسرتان به خاطر چاقی یا لاغری بیش از حد این روزهایش، احساس نارضایتی از خود دارد.

روزی همکارش به او می‌گوید که واقعاً جذب او شده و دوست دارد که گهگاهی او را در کافه ببیند و این آغاز خیانت همسرتان است. در چنین موقعیتی ترکیب عوامل انگیزشی (فاصله در رابطۀ شما و همسرتان، احساس او درمورد ظاهرش و توجه همکارش به او) احتمال خیانت را بیشتر می‌کند.

۴. ظرفیت افراد در تعهد

تعهد برای همه یک معنای واحد ندارد. این امکان وجود دارد که دو نفر در یک رابطه، ایده‌های متفاوتی دربارۀ وضعیت موجود در رابطه داشته باشند. مثلاً هر دو نفر همدیگر را خیلی دوست دارند، اما یکی از آن‌ها هنوز از تعهددادن می‌ترسد. گاهی افراد برای اجتناب از تعهد، دست به خیانت می‌زنند. این در حالی است که هنوز رابطه با شریک خود را دوست دارند!

در برخی موارد نیز عدم علاقۀ فرد به تعهد بلندمدت علت خیانت در رابطه است. گاهی نیز فرد برای تمام‌کردن رابطه با شریک خود، دست به خیانت می‌زند.

۵. نیازهای برآورده‌نشدۀ بسیار

واکنش به خیانت در اکثر مواقع شدید است

در برخی موارد نیازهای یک یا هر دو نفر برای صمیمیت در یک رابطه، برآورده نمی‌شود. عمدۀ افراد در چنین شرایطی با امید بهترشدن اوضاع، در رابطه می‌مانند. اما در طولانی‌مدت برآورده‌نشدن نیازها باعث سرخوردگی شده و انگیزۀ خیانت را ایجاد می‌کند. در اغلب موارد، برآورده‌نشدن نیازهای عاطفی منجر به برآورده‌نشدن نیازهای جنسی شده و خیانت را یک قدم جلو می‌آورد.

۶. میل جنسی متفاوت

تمایلات جنسی می‌تواند در شرایط مختلف موجب خیانت در رابطه شود. تفاوت امیال دو طرف با هم، اهمیت‌ندادن به رابطۀ جنسی توسط یکی از طرفین، بالا‌بودن میل جنسی یکی از طرفین که طرف مقابل قادر به پاسخ‌گویی به آن نیست و تنوع طلبی جنسی فرد خائن، از عوامل خیانت هستند.

گاهی تنوع‌طلبی منجر به خیانت‌های عاطفی نیز می‌شود. به این معنی که فرد، مکالمه و شیوۀ ارتباطی متفاوتی برایش جذاب است، یا تمایل دارد فعالیت‌های مختلف غیرجنسی را با افراد گوناگون تجربه کند.

۷. عزت نفس پایین

شاید انگیزۀ خیانت، افزایش اعتماد‌ به‌ نفس باشد. رابطۀ جنسی با یک فرد جدید می‌تواند احساسات مثبتی را به همراه بیاورد. مثلاً احساس قدرت، جذابیت، اعتماد‌به‌نفس یا موفقیت. تمام این احساسات، عزت نفس را تقویت می‌کند.

ضرورت مشاورۀ خیانت همسر

اگرچه آگاهی از دلیل خیانت می‌تواند اثر زیادی بر ادامه زندگی مشترک یا جدایی داشته باشد؛ اما هیچ دلیلی توجیه کننده اشتباه بزرگی به نام خیانت نیست. دو انسان وقتی نسبت به یکدیگر متعهد می‌شوند، باید به آن پای‌بند بمانند و در بروز مشکلات، برای حل مسئله با همسر خود صحبت کنند.

بیشتر بخوانیم:چه زمانی نیاز به مشاوره خیانت همسر داریم؟

دلایل خیانت همسر شما هرچه که باشد، باید ابتدا از ریشه بررسی شود تا بتوانید دربارۀ آیندۀ زندگی خود تصمیم درستی بگیرید. ممکن است شما به خاطر احساس رنجشی که از همسرتان دارید، نیاز داشته باشید با کسی صحبت کنید. در بسیاری موارد دیده شده که افراد به سراغ دوستان، خانواده و همکاران خود می‌روند و با آن‌ها درد و دل می‌کنند. اما شما این کار را نکنید! راه‌حل‌های اشتباهی که این افراد ارائه می‌دهند، می‌تواند آسیب جدی‌ای به زندگی شما وارد کند. واضح است که نسخۀ هیچ رابطه‌ای را نمی‌توان برای رابطه‌ای دیگر پیچید.همچنین باید توجه داشته باشیم که درد خیانت برای گروهی از افراد مانند نقطه عطفی عمل می کند که پس از مواجه شدن با آن تصمیمات جدی برای زندگی خود می گیرند که نکته ی مهم در این زمینه,ادامه ی مسیر بعد از خیانت است که همه ی خیانت ها به جدایی ختم نمی شود و گاهی این نقطه ی عطف باعث رشد مجدد رابطه از همان نقطه خواهد شد,بنابراین خیلی مهم است که برای تصمیم گیری در مورد آینده زندگی خود از یک مشاور مجرب کمک بگیرید.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب مسیر زندگی مشترک پس از خیانت به چه سمتی کشیده می شود بخوانید.

بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به خیانت در رابطه، صحبت با یک مشاور است. شما می‌توانید با استفاده از مشاورۀ آنلاین یاری وی که به‌صورت چت، ارسال وویس و تماس تصویری است، در وهلۀ اول بار روانی روی خود را تخلیه کنید و سپس به دنبال راه‌حل‌های مناسب با زندگی و شرایط خود باشید. مشاوران متخصص ما در یاری وی در این مسیر سخت و طاقت‌فرسا کنار شما خواهند ماند. همین حالا تماس بگیرید.