یکی از تجربیات تلخ زندگی که ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد، خیانت است. خیانت موضوعی است که می‌تواند تمامی ابعاد یک زندگی مشترک را تحت‌تأثیر قرار دهد و اعتماد بین زوجین را از بین ببرد. به همین دلیل، به اغلب زوج‌هایی که پایه‌های زندگی‌شان با خیانت متزلزل شده است، توصیه می‌شود که از مشاوره خیانت استفاده کنند. بدون اعتماد، جامعه، نهادها، گروه‌ها، خانواده و قطع به یقین رابطۀ زن و مرد، نمی‌تواند مسیر درست خود را طی کند و به رشد و شکوفایی برسد.

خیانت یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر دلیل بیشتر طلاق‌ها بوده است. به‌راستی علت بروز این مسئله چه می‌تواند باشد؟ آیا بعد از خیانت همه‌چیز بین زوجین تمام می‌شود؟ با همسری که خیانت کرده چگونه رفتار کنیم؟ دلایل اصلی خیانت چیست؟ این سؤال‌ها در کنار صدها سؤال دیگر، هم ذهن افراد خیانت‌دیده را مشوش می‌کند و هم افرادی را که خیانت کرده‌اند تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین سؤالاتی که دربارۀ مسئلۀ خیانت مطرح می‌شود، پاسخ داده‌ایم.

عمده‌ترین دلایل خیانت زنان و مردان چیست؟

به‌واقع چه چیزی باعث می‌شود افراد به اعتمادی که به آن‌ها شده است خیانت کنند؟ این سؤال وقتی حیاتی می‌شود که فرد خیانت‌کننده و فرد خیانت‌دیده، زن و مردی هستند که روزی بین آن‌ها عشق جریان داشته است. روان‌شناسانی که در حیطۀ مشاوره خیانت فعالیت دارند، دلایل زیادی را برای خیانت‌کردن همسر برشمرده‌اند.

برخی از دلایل خیانت به همسر، در دستۀ عمده‌ترین دلایل خیانت قرار می‌گیرند؛ یعنی فردی که این خصلت‌ها را داشته باشد، می‌تواند به هرکسی و در هر نوع رابطه‌ای خیانت کند؛ در روابط کاری به همکار یا مدیر، در روابط خانوادگی به اقوام، در روابط دوستانه به صمیمی‌ترین رفیق خود و در زندگی مشترک به همسرش!

جاه‌طلبی، حرص، شهوت یا اشتیاق بیش از حد، اولین دلیل عمدۀ خیانت است که برخی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، نیاز یک فرد به ثروتمند‌شدن، باعث می‌شود که او اطلاعات محرمانۀ شرکت خود را در ازای پولی هنگفت، بفروشد. در رابطۀ زناشویی نیز فردی که بیش از حد جذب جنس مخالف می‌شود، ممکن است به همسر خود خیانت کند.

نیاز به اثبات هوش نیز یکی دیگر از عمده‌ترین دلایل خیانت در روابط است که فعالان حوزۀ مشاوره خیانت به آن اشاره کرده‌اند. برخی از انسان‌ها به‌طور پیش‌فرض دوست دارند با ذهن دیگران بازی کنند؛ روند عادی زندگی را دست‌کاری کنند و گاهی حتی بدشان نمی‌آید مشکلی به وجود بیاورند. در این شرایط نیز فرد مستعد خیانت، این قابلیت را دارد که هرکسی را در هر موقعیتی به بازی بگیرد.

خیانت چیز وحشتناکی است؛ چراکه باعث تخریب پایه‌های اعتماد در فرد خیانت‌دیده می‌شود. همچنین اعتماد‌به‌نفس او را از بین می‌برد و شخصیت او را دچار تزلزل می‌کند. خیانت به‌طور خاص در رابطۀ زوجین می‌تواند دلایل گسترده‌تر و جزئی‌تری داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

دلایل خیانت می تواند عوامل متفاوتی باشد

دلایل خیانت زنان چیست؟

دلایل و انگیزه‌های مختلفی برای خیانت زنان به همسر خود وجود دارد. عدم اعتماد متقابل، عدم وفاداری، عدم ارتباط صحیح بین زوجین و بسیاری دلایل دیگر می‌توانند عامل بروز خیانت شوند. اما روان‌شناسان مشاوره خیانت ، مهم‌ترین دلایل خیانت زنان به همسر خود را این‌گونه شرح می‌دهند:

  • ارتباط بسیار کم بین زوجین: زنان به‌طور کلی نیازمند برقراری ارتباط، صحبت‌کردن، محبت‌کردن و محبت‌دیدن هستند. این نیازها در رابطۀ زناشویی به بیشترین حد خود می‌رسد. کمرنگ‌بودن این ارتباطات در روابط زناشویی می‌تواند موجب خیانت زنان متأهل شود.
  • هوش و احساسات: برای یک رابطۀ طولانی‌مدت، نباید بین سطح ضریب هوشی و احساسی زوجین با یکدیگر تفاوت زیادی وجود داشته باشد. چنین تفاوتی می‌تواند هم دلیل خیانت زن باشد و هم مرد. با‌این‌حال، اگر ضریب احساسی زن بسیار بالاتر از مرد باشد، احتمال خیانت زن چند برابر می‌شود‌؛ چراکه نیازهای عاطفی او در بیشتر مواقع سرکوب خواهند شد.
  • احترام: احترام بین زن و شوهر، پایه و اساس رابطۀ آن‌هاست. بسیاری از مردان با تصور اینکه چون مرد هستند می‌توانند زورگو باشند، از هیچ‌گونه بی‌احترامی به همسر خود دریغ نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند زمینه را برای خیانت زن مهیا کند.

دلایل خیانت مردان چیست؟

یکی از رایج‌ترین دلایلی که زوج‌ها به مشاوره خیانت مراجعه می‌کنند، خیانت مرد به همسرش است. اغلب زنان پس از آگاهی از خیانت همسر خود، به دنبال دلایل خیانت او هستند. درواقع، در چنین شرایطی، اصلی‌ترین دلیل استفادۀ زنان از مشاوره خیانت ، یافتن دلیل خیانت همسر است. عمده‌ترین دلایل خیانت مردان عبارت است از:

  • نبود صمیمیت جنسی: بسیاری از مردان با تصور داشتن رابطه‌ای صمیمانه، با همسر خود ازدواج می‌کنند. اما گاهی پیش می‌آید که برخی از مردها، پس از ازدواج متوجه می‌شوند که صمیمیت در رابطۀ جنسی آن‌ها، آن‌گونه که می‌خواستند نیست. به همین دلیل، بیرون از رابطۀ زناشویی خود، به دنبال رفع این نیاز هستند.
  • نبود احساسات کافی: یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردان در مراجعه به مشاوره خیانت ، برای خیانت خود ذکر می‌کنند، نیاز به عشق است. آن‌ها نیز مانند زنان دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند، همسرشان در نبودشان دلتنگ شود و دوست داشته شوند. برآورده‌نشدن این نیازها در رابطۀ زناشویی، می‌تواند مردها را وارد رابطۀ عاشقانه با زنی دیگر کند.
  • حس تحقیر: مردان نیز مانند زنان، علایق مخصوص به خود را دارند. آن‌ها ممکن است به فوتبال، تماشای تلویزیون، بازی با دوستان و… علاقه‌مند باشند. اما نکتۀ حائز اهمیت این است که زنان زیادی منتقد این نیازمندی مردان هستند و این انتقاد گاهی به تحقیر کشیده می‌شود. در چنین شرایطی بعضی از مردها، پس از سال‌ها تحمل، زن دیگری را پیدا می‌کنند که آن‌ها را همان‌طور که هستند، می‌پذیرد، و خیانت شکل می‌گیرد.
  • تکراری‌شدن زندگی: انسان نیازمند تغییر و تازگی است. این حس تنوع‌طلبی و تغییر، در رابطۀ زناشویی نیز اثرگذار است. در بسیاری از مواقع افراد دچار روزمرگی می‌شوند و رابطه روی یک خط ثابت حرکت می‌کند. برخی از مردان برای تازگی و هیجان بیشتر، از روال عادی خارج شده و مرتکب خیانت می‌شوند.
  • خسته از نق‌شنیدن: زنان، اغلب دقیق‌تر از مردان هستند. برای مثال، خانم‌ها از یک دستمال برای خشک‌کردن ظرف‌ها و از دستمال دیگر برای پاک‌کردن میز استفاده می‌کنند؛ اما آقایان یک دستمال را برای هر دو به کار می‌برند. برخی از زن‌ها از این تفاوت‌ها شکایت می‌کنند. ممکن است مردی که احساس می‌کند همیشه مورد انتقاد همسرش است، برای کسب قدردانی، وارد رابطه‌ای خارج از زندگی مشترک شود.

 

علائم خیانت در مردان و زنان

خیانت چه علائمی دارد؟

روان‌شناسان حوزۀ مشاوره خیانت معتقدند افراد پس از خیانت به‌طور ناخودآگاه سرنخ‌هایی را از خود به‌جا می‌گذارند که می‌تواند زنگ خطری برای طرف مقابل باشد. برخی از این علائم در روزهای ابتدایی نمود پیدا می‌کند و برخی نیز با ادامه‌دارشدن خیانت، تبدیل به یک عادت می‌شود. در ادامه به اصلی‌ترین نشانه‌های خیانت در مردان و زنان پرداخته‌ایم.

نشانه‌های خیانت زنان چیست؟

زنان پس از خیانت به همسر خود، اغلب دچار سردی جنسی، تغییر در کلام و نوع صدا‌کردن همسر، رفتار مرموز، رفتارهای ناگهانی مانند تغییر ناگهانی رنگ مو یا پوشیدن لباس‌های زیبا و جدید به‌صورت افراطی می‌شوند. همچنین، رفت‌و‌آمدهای زیاد با دوستان، تغییر زبان بدن، نوسانات شدید خلقی در تمام ایام ماه، بی‌توجهی به جذابیت‌های همسر و تغییر رمز عبور گوشی نیز می‌تواند از نشانه‌های خیانت زن به شوهرش باشد.

نشانه‌های خیانت مردان چیست؟

اولین علامت برای بسیاری از زنان این است که احساس می‌کنند اتفاقی افتاده که از آن بی‌خبر هستند. تغییر حالات مرد بعد از خیانت نیز می‌تواند به این تشکیک دامن بزند. داشتن یک ایمیل مخفی، بیرون‌رفتن از اتاق برای پاسخ به تماس‌ها، بستن شتاب‌زدۀ لپ‌تاپ در هنگام ورود زن به اتاق و هر تغییر دیگری در استفادۀ مرد از فناوری‌های ارتباطی، می‌تواند نشانه‌ای از خیانت باشد.

در این میان، داشتن تلفن همراه دومی که مربوط به مسائل کاری نباشد و هیچ توجیه دیگری نیز نداشته باشد، مهم‌ترین نشانه برای خیانت مرد به همسرش است. همچنین گاهی مردان خیانت‌کار تلاش می‌کنند وجهۀ عمومی همسر خود را پیش دوستان وآشنایان منفی نشان دهند. تغییر روال روزانه، مانند صبح زودتر رفتن به محل کار و شب دیرتر آمدن نیز جزو نشانه‌های خیانت مردان است.

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید نشانه‌هایی مبنی بر خیانت‌کردن همسرتان وجود دارد، سعی کنید صحت و سقم آن‌ها را خوب بسنجید. بدون شک، اگر با یک مشاوره خیانت نیز مشورت کنید، توصیه‌اش به شما این است که هرچه زودتر با همسر خود در‌این‌باره صحبت کنید. بسیاری از روابط بعد از یک دوره خیانت، بهبود پیدا می‌کنند. اما مسیری که قرار است طی شود، برای هر دو نفر سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

مشاوره خیانت چه کمکی به زوج‌ها می‌کند؟

اکثر افراد پس از آگاهی از خیانت همسر خود، دو چیز را هم‌زمان با هم می‌خواهند. یکی مجازات همسر به همان شدتی که شما را آزار داده و دیگری بخشیدن او! این در حالی است که هیچ‌کدام از این‌ها امکان‌پذیر نیستند. اولین اقدامی که باید برای درامان‌ماندن از آسیب انجام دهید، کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس مشاوره خیانت است. یک مشاور خوب می‌تواند به شما کمک کند رفتار مناسب را با خود و همسرتان داشته باشید.

مشاوره خیانت محیطی را فراهم می‌کند که در آن با خیال راحت دربارۀ جزئیاتی که در رابطۀ شما موجب خیانت شده است، صحبت کنید؛ زیرا خیانت یک آسیب بزرگ به احساسات است که ممکن است بیان آن در خانه بسیار دشوار باشد؛ به‌خصوص اگر زوجین فرزندانی در خانه داشته باشند.

همچنین، استفاده از مشاوره خیانت می‌تواند به ترمیم رابطۀ جنسی زوجین، پس از خیانت، کمک کند؛ چراکه فرد خیانت‌دیده، در هفته‌های اول پس از خیانت، رابطۀ فیزیکی را بسیار دشوار می‌داند. مدتی طول می‌کشد تا زوجین بتوانند دوباره با یکدیگر احساس راحتی کرده و به رابطۀ جنسی مناسب بازگردند.

چگونه از مشاوره خیانت سایت یاری وی استفاده کنیم؟

در‌حالی‌که بسیاری از دلایل مطرح‌شده برای خیانت، به ضعف‌های فرد خیانت‌دیده اشاره دارد، لازم است یادآور شویم که خیانت یکی از زوجین به‌هیچ‌وجه تقصیر همسرش نیست. فرد خیانت‌کننده همیشه باید پاسخ‌گوی عمل خود باشد و توضیح دهد که چرا برای مقابله با ناخوشایندی‌های رابطۀ مشترک، به خیانت روی آورده است.

اگر در دستۀ افرادی قرار دارید که همسرتان به شما خیانت کرده است، می‌توانید به کمک روان‌شناسان یاری وی، از امکانات مشاوره خیانت این سایت بهره‌مند شوید. مشاوره خیانت به شما کمک می‌کند در‌حالی‌که دلایل خیانت همسر خود را واکاوی می‌کنید، اعتماد‌به‌نفس از‌دست‌رفتۀ خود را بازیافته و دست از سرزنش خود بردارید. همچنین همسرانی که خود خیانت کرده‌اند نیز لازم است به کمک مشاوره خیانت راه‌های جلب اعتماد همسر بعد از خیانت را بیاموزند.

سایت یاری وی امکان مشاوره  روانشناسی آنلاین را برای زوج‌های آسیب‌دیدۀ ایرانی در سراسر جهان، فراهم کرده است. روان‌شناسان حوزۀ مشاوره رابطه یاری وی در فرازونشیب‌های مسیر سخت دوران پس از خیانت، کنار شما هستند تا به کمک ساده‌ترین راه ممکن، از روان‌شناسی بعد از خیانت بهره جویید. شما می‌توانید به‌وسیلۀ وویس کال، تماس تصویری و یا چت، با مشاوران یاری وی در تماس باشید.