احتمالا می‌دانید که در تاریخ 14 فوریه (25 بهمن‌ماه) هرساله در دنیا «عشق» را مقدس می‌شمارند و برای آن جشن می‌گیرند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا چنین روز زیبا و مقدسی، باید افسردگی ایجاد کند؟ جواب آن است که روز ولنتاین ذاتا با افسردگی ارتباطی ندارد؛ اما اگر شرایط خاصی داشته باشید، ممکن است باعث افسردگی‌تان شود.

احتمالا می‌پرسید که چه شرایط خاصی؟ باید بگوییم که اگر به‌تازگی در رابطه عاطفی‌تان شکست خورده یا در زندگی عاشقانه‌تان با ناامیدی روبه‌رو بوده‌اید، احتمالا افسردگی در روز ولنتاین به‌سراغتان خواهد آمد.

آیا افسردگی ناشی از روز ولنتاین با آمار خودکشی ارتباط دارد؟

تحقیقات نشان داده‌اند که روز ولنتاین، همراه است با شروع افزایش مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی که در ماه آوریل، به اوج خود می‌رسد. البته باید بدانید که دلیل این خودکشی‌ها، همگی مربوط به ولنتاین نیست؛ چرا که تنها یکی از دلایل خودکشی، مربوط به مسائل عاطفی و عاشقانه ا‌ست.

افسردگی روز ولنتاین وقتی که  تنها هستید

برخی از افراد مجرد، ممکن است نسبت به چنین روزی بی‌تفاوت باشند؛ اما در جامعه می‌بینیم که با فرارسیدن روز ولنتاین، تعدادی از افراد مجرد بیش از پیش احساس تنهایی می‌کنند. افرادی هم که پارتنرشان را به‌تازگی از دست داده‌اند، احساسات مختلفی از جمله اندوه و افسردگی را تجربه می‌کنند.

ما در ادامه این مقاله از بلاگ یاری‌وی، قصد داریم شما را با علل این افسردگی و درمان‌های آن آشنا کنیم. اگر می‌خواهید بدانید در این روز چکار باید کنید تا غمی در دل نداشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چرا در زمان ولنتاین افسردگی می‌گیریم؟

یکی از بارزترین دلایلی که برخی‌ها در چنین روزی به افسردگی مبتلا می‌شوند، جدایی و شکست عشقی‌ست؛ اما دلایل دیگری هم وجود دارند که ممکن است به این حس منجر شوند. مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

·       یادآوری شکست‌های عاطفی

تعداد قابل توجهی از افرادی که شکست عاطفی را تجربه‌ کرده‌اند، از روز ولنتاین بیزارند؛ زیرا این واقعیت که آن‌ها تنها هستند، همچون تابلوی هشداری در برابر چشمانشان قرار می‌گیرد. همین تنهایی سبب می‌شود تا این روز را هم به‌مانند بسیاری از روزهای دیگر، به‌ تنهایی و انزوا بگذرانند. این تنهایی و انزوا در روزی که خیلی‌ها مشغول عشق‌ورزی‌اند، می‌تواند افکار افسرده‌کننده‌ای به جانشان بیندازد.

·       توقعات زیاد

روز ولنتاین مصادف است با هیاهوی و خرج‌های آن‌چنانی. همین زرق‌وبرق‌ها موجب می‌شود که زوج‌ها از طرف مقابلشان انتظارات زیادی داشته و منتظر چیز خاصی باشند. آن‌چه که موجب افسردگی می‌شود این است که پارتنرهای چنین افردی، توانایی رفع نیازهای تجملاتی آن‌ها را ندارند یا نمی‌توانند با شور و شوقی مثال‌زدنی، آن‌ها را غافلگیر کنند. چنین واکنشی، در شخص متوقع باعث ایجاد ناراحتی و افسردگی می‌شود.

·       فشار و استرس

زوج‌هایی که عموما شاغل هستند، احتمال دارد در روز ولنتاین، متحمل فشار و استرس شوند. دلیلش این است که این روز، تعطیل رسمی محسوب نمی‌شود و زوج‌ها در کنار کار و فعالیت اجتماعی‌شان، باید وقتی را صرف تهیه کادو و وقت‌گذرانی با شریک زندگی‌شان کنند. همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد نگرانی و ناراحتی شود؛ به این دلیل که ایجاد تعادل بین کار و روابط عاطفی، ممکن است برایشان سخت و نگران‌کننده باشد.

·       ترس از شنیدن یا گفتن «نه»

یک قانون نانوشته وجود دارد که بسیاری از مردان، روز ولنتاین را برای خواستگاری و ابراز عشق خود انتخاب می‌کنند. همین امر، باعث شده است تا هم مردان و هم خانم‌ها، با ترس و نگرانی وارد این روز شوند. مردان ترس دارند که «نه» بشنوند و خانم‌ها استرس دارند که چگونه «نه» بگویند!

راهکارهای کنارآمدن با افسردگی روز ولنتاین

احتمالا شمایی که تا این‌جای مطلب همراه ما بوده‌اید، می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید در روز ولنتاین بر اضطراب و نگرانی‌تان غلبه کنید. ابتدا پیش از هرچیز از همراهی شما سپاسگزاریم؛ همچنین خبر خوش ما به شما این است که ترفندهای متعددی را برای عشق‌ورزی به خودتان در این روز آماده کرده‌ایم. ادامه این بخش، عاشقانه انتظار شما را می‌کشد!

·       نوع دیگری از عشق را جشن بگیرید

اگرچه زوج‌ها در روز ولنتاین به یکدیگر عشق می‌ورزند و آن را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند؛ اما این بدان‌معنا نیست که در این کره خاکی، تنها یک عشق برای این روز وجود دارد. برنامه‌ای بچینید تا با دوستان و عزیزانتان، دور هم بنشینید و از وجود یکدیگر لذت ببرید. دورهمی‌های خانوادگی برگزار کنید و به مکانی در بیرون از شهر بروید.

عشق را به هر شکلی که حالتان را خوب می‌کند و ارزشش را دارد، جشن بگیرید. این را هم در نظر داشته باشید که روز ولنتاین، وحی مُنزل نیست و هیچ دلیلی وجود ندارد که حتما آن را جشن بگیرید یا قبولش داشته باشید.

حتی اگر احساس می‌کنید که عکس‌ها و فیلم‌های مختص این روز در شبکه‌های اجتماعی شما را می‌رنجاند یا اعتمادبه‌نفستان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، برای مدت کوتاهی از آن دوری کنید. این کار باعث می‌شود که مدتی به‌دور از هیاهوی این روز باشید.

·       با دوستان مجردتان قرار بگذارید

جشن مجردها در روز ولنتاین

چنان‌چه دوستان مجردی دارید، با آن‌ها تماس بگیرید و یک شب را کنار هم خوش بگذرانید. ممکن است همه‌تان حس ناراحتی مشترکی داشته باشید؛ به همین منظور وقتی که دور هم جمع شوید، می‌تواند درمانی قطعی برای احساس افسردگی‌تان باشد. حتی ممکن است بتوانید از این حس دسته‌جمعی‌تان یک سوژه فان و سرگرم‌کننده درست کنید و به آن بخندید! همچنین می‌توانید یکی یا چندتا از گزینه‌های زیرا را هم انتخاب کنید:

  • رفتن به طبیعت
  • تماشای فیلم (در سینما یا خانه)
  • بازی‌های ویدیویی
  • پختن غذا همراه یکدیگر
  • پیاده‌روی

وقتی شما به‌شکلی تاثیرگذار و مثبت با دوستان مجردتان وقت بگذرانید، علاوه‌بر این‌که شما را خوشحال می‌کند، مهارت‌های اجتماعی‌تان را ارتقاء می‌بخشد و حسی سرشار از شور و عشق در شما ایجاد می‌کند.

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

چگونه خود را دوست داشته باشیم

احتمالا در مکالمات روزمره‌تان درباره عشق به خود و این‌که “تا خودتان را دوست نداشته باشید، نمی‌توانید دیگران را هم دوست داشته باشید” چیزهایی شنیده‌اید. اکنون که بحث افسردگی و انزوا در روز ولنتاین مطرح است، بهتر است بدانید که در کل چگونه می‌توانید در زندگی‌تان، فرد مورد علاقه خودتان باشید. البته این را فراموش نکنید که عشق به خود، ذاتی نیست؛ پس بهتر است آن را تمرین کنید.

·       عواطف خود را بشناسید

ممکن است شما هم این کلیشه را شنیده‌ باشید که می‌گوید «اولین قدم برای این‌که بر یک مشکل غلبه کنید، این است که بپذیرید مشکلی وجود دارد.»؛ بنابراین این جمله را به بحث خودمان تعمیم می‌دهیم و نتیجه می‌گیریم که یکی از اولین گام‌ها برای یادگیری نحوه عشق‌ورزی به خود، آگاه‌شدن از خود است.

همه افراد در طول زندگی‌شان احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند؛ از جمله غم، خشم، ناامیدی، تنهایی، شادی و غیره. در چنین شرایطی خیلی مهم است که از خودتان بپرسید چرا چنین احساساتی دارید؟ چرا خوشحال یا غمگینید؟ پس اگر چیزی مانع عشق‌ورزی به خودتان می‌شود، علتش را جویا شوید.

·       از دیدگاه یک فرد بیرونی به خود نگاه کنید

بیایید تصور کنید یکی از عزیزانتان عواطفی را که شما در آن لحظه دارید، تجربه می‌کند؛ چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ چگونه می‌توانید او را تشویق به حال خوب کنید؟ موضوع جالب و خنده‌دار در رابطه با زندگی و مغز ما این است که آن‌گونه که با دیگران رفتار می‌کنیم، با خودمان نمی‌کنیم.

به‌طور مثال ممکن است سعی کنیم یکی از عزیزانمان را با ترفندها و روش‌های مختلف، از احساسات منفی رها کنیم؛ اما وقتی نوبت به خودمان می‌رسد، جز شماتت و سرخوردگی، احساس دیگری نداریم. در چنین شرایطی باید دیدگاه همان شخص بیرونی را داشته و با خودتان مهربان باشید. باید سعی کنید در تمامی لحظات زندگی، خودتان را دوست داشته باشید و راهکارهایی دلسوزانه ارائه دهید.

·       خودتان را ببخشید

این‌که خودتان را ببخشید، به‌شدت دوست‌داشتنی و زیباست که در دل خود، دو نکته مهم دارد:

  • ابتدا ببینید برای آن‌که خودتان را ببخشید، به چه چیزی لازم دارید.
  • دوم آن‌که آگاهانه تصمیم بگیرید که خودتان را بخشیده‌اید؛ نه صرفا از روی هیجانات لحظه‌ای.

ممکن است گاهی اوقات خیلی به خودتان سخت بگیرید؛ اما مهم است که استراحت را هم در برنامه‌تان بگنجانید. شاید ندانید؛ اما شما گاهی اوقات می‌توانید بدترین دشمن خودتان باشید و ضربه‌ای مهلک به زندگی‌تان بزنید.

وقتی به این پی می‌برید که مرتکب اشتباهی شده‌اید، به این بیندیشید که چه فعالیت‌هایی می‌توانید انجام دهید تا آن را تصحیح کنید. در آخر با خودتان گپ بزنید و خودتان را تشویق کنید تا قدمی مثبت و تاثیرگذار به سمت بخشش بردارید.

عوامل موثر در دوست‌نداشتن خود

اگر خود را دوست نداشته باشید با عواقب بدی روبرو خواهید شد

دلایل متعددی در دسترسند که چرا احتمال دارد شما خودتان را دوست نداشته باشید. از تجربیاتی که در گذشته داشته‌اید تا روابط بد با افرادی ناسازگار، همگی در درگیری شما به این حس نقش دارند. حتی ممکن است یک منتقد همیشه‌منفی‌باف درون خود داشته باشید که هیچ‌گاه به شما روی خوش نشان نمی‌دهد.

علاوه‌بر این‌ها، احتمال دارد محرک‌های بیرونی باعث کاهش عزت نفس شما شوند؛ اما چیزی که ممکن است بیش از همه در این امر دست داشته باشد، سلامت روان است. بیایید یک دور دلایل مهم دخیل در دوست‌نداشتن خود را با هم مرور کنیم.

·       منتقد منفی‌باف درونی

ندای درونی‌تان که همیشه از شما ایراد می‌گیرد و افکار منفی را در وجودتان پرورش می‌دهد، ممکن است دلیل اصلی این حس باشد. هرچه بیشتر به این ندا گوش دهید و توجه کنید، توانمندتر می‌شود و شما را شکننده‌تر می‌کند. اگر در برابر این منتقد منفی، دست تسلیم بالا آورید، می‌تواند سلامت روانی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

·       آثار تروما در گذشته

ممکن است در گذشته وقایع آسیب‌زایی را تجربه کرده باشید که تاثیر آن‌ها بر احساسات درونی‌تان نمود پیدا کند. به‌طور مثال حملات فیزیکی، تصادف شدید رانندگی، حملات عصبی یا آسیب‌های عاطفی، می‌تواند این حس را در شما زنده کند که چرا همه این اتفاقات برای من می‌افتد؟ چرا فقط من؟ وقتی شما خودتان را مسئول این اتفاقات بدانید، ممکن است از خودتان بیزار شوید.

·       قرارگرفتن در معرض آزار و اذیت

چنان‌چه در مدرسه، محل کار، خانه یا در یک رابطه بد، مورد آزار و اذیت قرار گیرید، ممکن است تاثیر منفی طولانی‌مدتی در وجودتان بگذارد. این تاثیر منفی، ممکن است به دوست‌نداشتن خودتان منجر شود. توصیه می‌شود در این شرایط از افراد معتمد و متخصص کمک بگیرید تا بر سوءاستفاده‌ای که از شما شده است، غلبه کنید.

تقویمتان همیشه پر از عشق!

در این مطلب سعی کردیم پیرامون دلایل افسردگی ناشی از روز ولنتاین و راه‌های درمان آن صحبت کنیم. همچنین نگاهی کردیم به این‌که چگونه می‌توانید خودتان را دوست داشته باشید تا در روزهایی خاص، احساس تنهایی و سرخوردگی به‌سراغتان نیاید. در آخر هم به عواملی که باعث می‌شوند خودتان را دوست نداشته باشید اشاره کردیم. اکنون خوشحال می‌شویم نظر شما را پیرامون روز ولنتاین بدانیم. آیا همه زوج‌ها باید در این روز به جشن و خوش‌گذرانی بپردازند؟

 

منابع:

https://www.talkspace.com/blog/i-hate-myself-stop-self-loathing/

https://www.psychologicalhealthcare.com.au/blog/learn-how-to-self-love/

https://www.lgbtqandall.com/dealing-with-valentines-day-depression/