4 راه مقابله با ترس از ازدواج و تعهد ( از دلایل آن تا درمان و از بین بردن آن)

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا یکی از انواع فوبیا محسوب می‌شود که هرساله زندگی بسیاری از افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فوبیا در کل ترس بیش از حد از چیزی‌ است که درحقیقت خطر کمی دارد، اما با وجود این شما را مضطرب و هراسان می‌کند. ازدواج می‌تواند برای شما یک کابوس باشد و برای دیگری یک رؤیای فانتزی و درخشان، احتمالاً شما هم با چنین افرادی در ارتباط بوده‌اید که می‌گویند:

  • من برای ازدواج آمادگی ندارم.
  • منو چه به ازدواج!
  • اسم ازدواج میاد چارستون بدنم می‌لرزه!

جملاتی از این قبیل، خبر از ترس از ازدواج می‌دهند. ازدواج دربارۀ دو نفر است که یکدیگر را دوست دارند و با اجازۀ قانون می‌توانند در یک خانه زندگی کنند و خانواده‌ای را تشکیل دهند. پس دلایل ترس از ازدواج چیست؟ چگونه می‌توان فرایند درمان ترس از ازدواج را پیش گرفت؟

این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

ترس از ادواج یا تعهد (گاموفوبیا) چیست؟

شما ممکن است در خانواده یا حلقۀ نزدیک دوستانتان شکست‌هایی را دیده باشید. این موضوع می‌تواند به ترس از ازدواج ختم شود. گاموفوبیا را می‌توان ترس روانی از دلبستگی هم تعریف کرد که باعث می‌شود افراد هراسان این گروه، زندگی مجردی را ترجیح ‌دهند. همچنین مسئولیت‌هایی که در قبال ازدواج، برعهدۀ افراد قرار می‌گیرد، می‌تواند برخی‌ را به وحشت بیندازد.

همچنین، تعهدات مادی و معنوی در زمان متأهلی، می‌تواند روزنه‌های شادی و امید را در یک رابطه تنگ‌ و ‌تنگ‌تر کند.همچنین ترس از ازدواج می تواند ناشی از اختلالاتی مثل داشتن شخصیتی مرزی باشد که این افراد بیشتر ترس از رها شدن و ….دارند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مقاله ازدواج با اختلال شخصیت مرزی را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

 

ترس از تعهد چقدر رایج است؟

اینکه بخواهیم عددی مشخص‌ و دقیق برای تعداد افراد درگیر با این ترس ارائه دهیم، امکان‌ناپذیر است؛ زیرا خیلی‌ها این ترس را بروز نمی‌دهند، یا به‌ دنبال یاری‌گرفتن از دیگران نیستند. فقط با مشاوره‌های دقیق و حرفه‌ای می‌توان به این موضوع پی برد که یک شخص به‌خاطر ترس از ازدواج است که از بستن عهد با دیگری و ازدواج امتناع می‌ورزد. اما نگران نباشید شما می توانید با یاری گرفتن از یک مشاور ازدواج خبره از این ترس رهایی یابید.

ممکن است کسی که حاضر به ازدواج‌کردن نیست، ترس از رهاشدن، ترس از صمیمیت یا ترس از اعتماد به دیگران داشته باشد و این‌ها با ترس از ازدواج کاملاً متفاوت‌اند. اما به‌طور کلی تخمین زده می‌شود که حدود 12.5درصد از افراد بزرگ‌سال کشور آمریکا، با انواع ترس‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این یعنی شما تنها نیستید!

نشانه‌های ترس از ازدواج در پسران و دختران چیست؟

 

ترس از ازدواج چیست و راه های درمان آن

اگر شما پیش از ازدواج محتاط باشید و بی‌محابا برای آن اقدام نکنید، نشانۀ فوبیا نیست. به‌طور مثال، اگر مردان پیش از هرچیز شرایط را بسنجند و با احتیاط قدم بردارند، نشانۀ ترس مردان از ازدواج نیست. اما چنانچه این علائم را در خود می‌بینید، باید بدانید که درگیر ترس از ازدواج شده‌اید:

  • فکرکردن به تعهد، وجود شما را پر از وحشت می‌کند.
  • زندگی خود را به‌گونه‌ای ساخته‌اید که از موضوع ازدواج فاصله بگیرید.
  • به‌خاطر ترس از ازدواج، موقعیت‌های بسیار خوبی را از دست داده‌اید.
  • هنگام ورود به یک رابطه، مضطرب می‌شوید.
  • از برقراری ارتباط با افراد متأهل خودداری می‌کنید.
  • نمی‌توانید شخص متعهد و وفاداری باشید.
  • نمی‌توانید در یک رابطۀ طولانی‌‌مدت دوام آورید.

همچنین ترس از ازدواج می‌تواند به علائم جسمانی زیر منجر شود:

  • ضربان و تپش قلب شدید
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • درد قفسۀ سینه
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • سرخ‌شدن

دلایل ترس از ازدواج در مردان و زنان چیست ؟

1. هیچکس نمی‌خواهد آزادی‌اش را از دست بدهد

این تصور رایج وجود دارد که ازدواج، آزادی را از بین می‌برد؛ مانند این است که بال‌های شما توسط شریکتان بریده می‌شود و دیگر نمی‌توانید پرواز کنید. از همین ‌رو، مجردها به متأهل‌ها فخر می‌فروشند و از آزادی‌شان می‌گویند. یکی از بزرگ‌ترین دلایل ترس از ازدواج در مردان و زنان به خصوص پسر های جوان، همین بحث آزادی ا‌ست. به‌وجودآمدن مسئولیت‌ها و وظایف، عناصری هستند که باعث می‌شوند مردان و زنان از زیر بار آن شانه خالی کنند.

2. جوانان با زندگی متأهلی سازگار نیستند

علت ترس از ازدواج در نوجوانان ترس از تعهد بیشتر می باشد

در نسل‌های قبلی، امکان سازگاری در افراد بیشتر بود. سبک زندگی‌ها به‌گونه‌ای بود که افراد پس از ازدواج و قرارگرفتن در خانۀ جدید، به سرعت با آن سازگار می‌شدند. اما امروزه سبک زندگی‌ها، رفتارها و نوع تربیت‌ها به‌گونه‌ای ا‌‌ست که امکان سازگارشدن افراد مجرد با زندگی متأهلی، دشوارتر شده است. همین موضوع مقدمه‌ای خواهد بود برای ترس از ازدواج.

3. شغل مهم‌تر است

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس پسران از ازدواج، همین مورد است. دغدغۀ کار و داشتن درآمد کافی و همچنین وجود مشکلات اقتصادی، موضوعی‌ است که سبب شده در حال حاضر قشر جوان، داشتن شغلی مناسب و داشتن یک درآمد کافی را در اولویت خود قرار دهند و به فکر ازدواج نباشد.

همچنین، یکی از دلایل ترس از ازدواج در زنان این است که مدام نگران این هستند که آیا همسران آینده‌شان با کارکردن آن‌ها مشکلی ندارند؟ آیا از آن‌ها حمایت می‌کنند؟ آیا علاقه‌شان به کار را درک می‌کنند؟ آیا از ساعات کاری زیادشان ناراضی خواهند بود؟ این‌ها عواملی هستند که به ترس از ازدواج منجر می‌شوند.

4. مردم می‌خواهند دنیا را بگردند و خوش بگذرانند

+ چرا ازدواج نمی‌کنی؟

– بیخیال! من تازه می‌خوام دنیا رو بگردم!

یکی از عادی‌ترین مکالمات در بین افراد مجرد امروزی پیرامون ترس از ازدواج، همین است. مارکوپولومآبی به‌سرعت در حال گسترش است و جوانان امروزی درپی پس‌انداز‌کردن‌ هستند تا بتوانند پول‌هایشان را در سفرها خرج کنند. همچنین باید قبول کنیم که متعهدبودن، یکی از معضلات نسل ماست و کمتر کسی دلش می‌خواهد که عهدی ابدی با کسی ببندد.

امروزه همه می‌خواهند خوش بگذرانند و لذت ببرند؛ بیشتر افراد حاضر نیستند دغدغه‌های دیگران، به دغدغه‌های شخصی‌شان اضافه شود؛ لذا این‌ها ترس از ازدواج دارند و تمام سعی خود را می‌کنند تا به‌صورت فردی و گذرا از زندگی لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:پارتنر چیست؟بررسی فرق همسر و پارتنر+وظایف

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟(درمان ترس از ازدواج)

1. به تغییرات فکر کنید

ترس از ازدواج را کنار بگذارید و فکر کنید که در صورت ازدواج با شریک خود، چه چیزی تغییر خواهد کرد. اگر مدت مدیدی‌ است که با شریک خود در ارتباط هستید و با یکدیگر لحظات بسیار شیرینی را گذرانده‌اید، در صورت ازدواج، شرایطتان تغییر زیادی نخواهد کرد؛ زیرا ازدواج فقط یک تکه کاغذ است و شما شرایطی را که تاکنون داشته‌اید، از این پس هم خواهید داشت، اما با اندکی تغییر.

2. به جنبه‌های مثبت نگاه کنید

موضع ترس از ازدواج را کنار بگذارید و به‌صورت منطقی به جوانب مثبت ازدواج فکر کنید. رفع نیازهای احساسی و جنسی، درک‌شدن، تکامل شخصیت، مسئولیت‌پذیرشدن، تلاش برای سرافرازکردن یک خانواده، مسافرت‌های هیجان انگیز و بهره‌بردن از امتیازات متأهلی در جامعه، تنها نمونه‌هایی هستند از جوانب مثبتی که ازدواج درپی دارد.

3. دقیقاً بدانید چه چیزی شما را می‌ترساند

بنشینید و با خودتان مرور کنید که دلیل ترس از ازدواج شما چیست. به‌طور مثال، آیا از خود عروسی می‌ترسید؟ اگر از مراسم عروسی می‌ترسید و نه از خود ازدواج، راه‌هایی برای حل آن وجود دارد. مراسم‌های عروسی‌ بسیار انعطاف‌پذیرند.

اگر از نگاه و قضاوت دوستان و افرادی که در آن روز در اطراف شما هستند ناراحت می‌شوید‌، می‌توانید با شریک زندگی خود صحبت کنید و بدون مراسم‌ خاصی، به خانۀ خود بروید. اجازه ندهید مسائل جزئی، موجب ترس از ازدواج شما شوند.

4. به عروسی بروید (Exposure Therapy)

شرکت در مراسم عروسی باعث کاهش ترس از ازدواج می شود

یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر ترس از ازدواج این است که خود را در معرض آن قرار دهید. رفتن به عروسی می‌تواند راهی عالی برای کمک به شما در غلبه بر ترس از ازدواج باشد. بودن در مجالس عروسی و زوج‌های شاد به شما کمک می‌کند تا نگاه خود را به ازدواج تغییر دهید. رفتن به مهمانی‌های سالگرد، به‌ویژه جشن‌های بالای 30 سال می‌تواند بسیار مفید باشد.

این مهمانی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که ببینید برخی از زوج‌ها برای همیشه خوشبخت بوده‌اند؛ پس با کنارگذاشتن ترس از ازدواج، یک تعهد همیشگی و خوب امکان‌پذیر است!

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با تعریف ترس از ازدواج (گاموفوبیا)، نشانه‌ها، دلایل و راه‌های مقابله و درمان این ترس، با شما صحبت کنیم. اما آنچه مشخص است این است که راه‌های متفاوتی برای غلبه بر این ترس وجود دارد؛ لذا نوبت شماست تا با ما دربارۀ این موضوع صحبت کنید.همچنین می توانید از مشاوران یاری وی که در حوزه ی مشاوره قبل از ازدواج فعالیت دارند وقت گرفته و در مورد این مسئله با آن ها صحبت کرده و از آن ها راهنمایی بگیرید.

آیا شما چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟ راه‌حل شما برای ازبین‌بردن ترس از ازدواج چیست؟ تجربۀ شخصی‌تان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.