وظیفه زن و مرد در روابط زناشویی چیست؟

روابط زناشویی و سکس فراز و نشیب‌های زیادی دارد؛ برای مدیریت این رابطه زن و مرد باید وظایفشان را بشناسند. احترام به طرف مقابل، ارتباط آزاد و صادقانه درمورد رابطه جنسی و انجام احتیاط‌های لازم از جمله این وظایف هستند.

شناخت این وظایف به تقویت رابطه جنسی در رابطه زناشویی کمک می‌کند. در این مطلب از مجله یاری وی می‌خواهیم وظیفه زن در روابط زناشویی و وظیفه مرد در روابط زناشویی را بشناسیم و به تفکیک توضیح دهیم. اگر در ابتدای ازدواج هستید یا می‌خواهید رابطۀ جنسی رضایت‌بخشی را تجربه کنید، بهتر است با این وظایف آشنا باشید.

اهمیت شناخت وظیفه مرد در روابط زناشویی و وظیفه زن در روابط زناشویی

وظایف و حقوق طرفین در روابط زناشویی آن‌قدر مبحث مهمی است که حتی کمیته حقوق بشر سازمان ملل بیانیه جداگانه‌ای برای آن دارد. طبق اظهارات این کمیته، سلامت باروری و جنسی از حقوق انسانی است و طرفین حق دارند که بالاترین استاندارد جسمی و روحی را تجربه کنند.

به‌علاوه، زن و مرد در روابط زناشویی باید وظایفشان را بشناسند تا بتوانند به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از رابطه جنسی لذت ببرند. موارد زیر از وظایف عمومی زن و مرد در روابط جنسی هستند.

سلامت جنسی و باروری حق مسلم هر انسانی است

اطلاعات جنسی‌تان را افزایش دهید

رابطۀ زناشویی به دانش و آگاهی احتیاج دارد. مطالعه کنید و در مسیر یادگیری رابطۀ زناشویی از مشاوره و روان‌شناس کمک بگیرید. دانش کافی درمورد رابطه زناشویی بر قدرت تصمیم‌گیری شما در سکس و رابطۀ جنسی تاثیر می‌گذارد و خطر بارداری ناخواسته و عفونت‌های جنسی را کم می‌کند.

اختلال‌های جنسی را بشناسید

گاهی اوقات دو نفر بدون شناخت از اختلال‌های جنسی وارد رابطه می‌شوند و چیزی در مورد اختلال بیش فعالی مردان و زنان، تقویت جذابیت جنسی، فانتزی جنسی و بی‌ میلی جنسی در زنان نمی‌دانند.

کسب اطلاعات لازم دربارۀ این مسائل به شما کمک می‌کند که رابطۀ زناشویی مطلوبی را تجربه کنید. وظیفه مرد در رابطه زناشویی این است که علت بی‌میلی جنسی همسرش را کشف کند و حامی او باشد. زنان هم بهتر است اطلاعاتشان درمورد فانتزی‌های جنسی را افزایش دهند و تقویت جذابیت جنسی برای همسر را بیاموزند.

از خودتان مراقبت کنید

مراقبت از خود یکی از مهم‌ترین وظیفه زن در روابط زناشویی و وظیفه مرد در روابط زناشویی است. از وسایل جلوگیری مثل کاندوم استفاده کنید و اگر حین سکس دردی را تجربه کردید یا راحت نبودید، به پارتنرتان بگویید.

وظیفه مرد در روابط زناشویی

وقتی رابطۀ زناشویی را با همسرتان شروع می‌کنید، باید همسرتان را خوب بشناسید و در مسیر شناخت طرف مقابل، روی خودتان هم وقت بگذارید؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفۀ فرد در روابط زناشویی مراقبت از خود و توجه به طرف مقابل است.

مراقبت از خود و توجه به طرف مقابل مهمترین وظیفه ی مرد است

احساساتتان را بیان کنید

اگر تا الان در بیان احساساتتان خجالتی عمل می‌کردید، الان وقت آن رسیده است که خجالتتان را کنار بگذارید و  احساساتتان را بروز دهید. همسر شما دوست دارد عشق و محبت شما را ببیند و بشنود؛ پس از گفتن جملاتی مثل «دوستت دارم» بی‌اهمیت نگذارید. برای همسرتان به بهانه‌های مختلف هدیه بخرید و از او قدردانی کنید.

به خواسته‌های جنسی همسرتان اهمیت دهید

وظیفۀ مهم مردان در بهبود رابطه جنسی توجه به نیازهای جنسی زن است. گاهی اوقات زنان از بیان خواسته‌های جنسی‌شان خجالت می‌کشند و به سختی آن‌ها را به زبان می‌آورند.

در این حالت، وظیفه مرد در روابط زناشویی ایجاد ارتباطی صادقانه با پارتنرش است. سعی کنید بدن همسرتان را بشناسید و نقاط تحریک‌کننده‌اش را شناسایی کنید. همسرتان از چه موقعیت‌هایی لذت می‌برد؟‌ چه کارهایی او را به ارگاسم می‌رساند؟

عشق‌بازی را فراموش نکنید

قبل از برقراری رابطه جنسی، کمی عشق‌بازی کنید. عشق‌بازی می‌تواند بوسه، آغوش، فیلم‌دیدن، خوراکی‌خوردن یا کارهای لذت‌بخش دیگر باشد. از همسرتان بپرسید دوست دارد قبل از رابطۀ جنسی چه کار کند؟ عشق‌بازی قبل از رابطۀ جنسی همسرتان را شیفته شما می‌کند.

بهداشت فردی را رعایت کنید

قبل از انجام رابطۀ جنسی به حمام بروید تا تمیز و خوش‌بو باشید. توجه به بهداشت فردی برای زنان مهم است و سکس را برای دو نفر لذت‌بخش‌تر می‌کند.

توجه به بهداشت فردی لذت سکس را چند برابر می کند

سلامت روان را دست کم نگیرید

معمولاً مردان به دلیل تاثیرهای فرهنگی و فشار جامعه به سلامت روان خودشان کمتر اهمیت می‌دهند؛ این موضوع در روابط زناشویی بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ بنابراین وظیفه مرد در روابط زناشویی اهمیت به سلامت روان است.

اگر تا قبل از شروع رابطۀ زناشویی به مشاوره نمی‌رفتید، الان به این موضوع بیشتر اهمیت دهید. برای حل مشکلات زناشویی، تشخیص بی‌میلی جنسی و اختلال‌های جنسی از روان‌شناس و سکس تراپیست کمک بگیرید. متخصصان ما در یاری وی در این مسیر یاری‌گر شما هستند.

وظیفه زن در روابط زناشویی

برای رسیدن به یک رابطۀ زناشویی مطلوب، شما هم وظیفه‌هایی دارید. مهم‌ترین وظیفه زن در روابط زناشویی خروج از شخصیت منفعل در رابطه جنسی است. بدنتان را بشناسید و برای شناخت آن وقت بگذارید. اگر گاهی اوقات حس می‌کنید که دچار بی‌میلی شده‌اید، علت را شناسایی کنید. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مطلب بی میلی جنسی در زنان را مطالعه کنید.

نیازهایتان را شفاف بیان کنید

پارتنر شما نمی‌تواند ذهن شما را بخواند. نیازها و فانتزی‌های جنسی‌تان را به او بگویید و در درک بهتر جسم و ذهنتان به او کمک کنید. اگر از کاری در رابطۀ جنسی خوشتان نمی‌آید، به او بگویید و منفعل نباشید. حال بد و خستگی شما در کیفیت رابطۀ زناشویی تاثیر می‌گذارد. سعی کنید کوچک‌ترین ناراحتی‌ها را با پارتنرتان در میان بگذارید.

شفاف بیان کردن نیاز ها در بهبود کیفیت رابطه ی جنسی موثر است

خودتان را فراموش نکنید

زندگی زناشویی مسئولیت‌های زیادی دارد؛ باید در خارج از خانه کار کنید و کارهای خانه را انجام دهید. با وجود این همه کارهای مختلف وقتی هم برای خودتان بگذارید و سلامت جسم و روانتان را فراموش نکنید.

ورزش‌، خواب کافی و غذای مناسب حال شما را بهتر می‌کند و باعث می‌شود که رابطۀ جنسی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. در طول روز، وقت‌هایی را به خودتان اختصاص دهید تا در رابطۀ زناشویی انرژی داشته باشید.

در آخر اینکه

وظیفه زن و مرد در روابط زناشویی در خانواده‌‌های مختلف متفاوت است؛ ولی به طور کلی زنان با شفافیت بیشتر در خواسته‌های جنسی و مردان با مراقبت بیشتر از سلامت جسم و روان می‌توانند به رابطۀ زناشویی مطلوب‌تری برسند.

در صورتی که برای شناخت وظیفه زن در روابط زناشویی و وظیفه مرد در روابط زناشویی به کمک احتیاج دارید، می‌توانید روی خدمات مشاوره و سکس تراپیست‌های یاری وی حساب کنید.