ترس‌ها و لذت‌های اولین رابطه جنسی

معمولاً ترس‌ها و لذت‌های زیادی در اولین سکس وجود دارد و سوال‌های زیادی هم در ذهن طرفین نقش می‌بندد. ممکن است اولین رابطه جنسی در دوران دوستی رخ بدهد یا آشنایی و سکس از طریق سایت‌های دوستیابی شکل گرفته باشد. گاهی اوقات به دلیل اختلال‌های جنسی، رابطه زناشویی سرد می‌شود و به تقویت احتیاج دارد.

در هر صورت، اولین رابطه جنسی تجربه‌ای است که برای مدیریت و لذت‌بردن از آن به مشاوره و روان‌شناس احتیاج دارید. در این مطلب از وبلاگ یاری وی می‌خواهیم با ترس و لذت‌های اولین سکس آشنا شویم و دربارۀ ضرورت مراجعه به مشاور و سکس تراپیست صحبت کنیم.

سن مناسب اولین سکس چیست؟

بسیاری از نوجوانان برای اینکه شبیه هم‌ سن و سالانشان باشند، اولین رابطه جنسی را در سنین پایین تجربه می‌کنند؛ با این وجود تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها در سنین بالاتر اعتراف می‌کنند که ای کاش صبر می‌کردند و اولین سکس را دیرتر انجام می‌دادند. به‌طور کلی روان‌شناس‌ها توصیه می‌کنند که قبل از تجربۀ اولین سکس سؤال‌های زیر را از خودتان بپرسید.

قبل از شروع رابطه جنسی کاملا به خوئ مطمئن باشید

  • چه احساسی دارید؟
  • آیا پارتنرتان را دوست دارید؟
  • آیا او هم عشق و محبتش به اندازۀ شما است؟
  • آیا مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از بارداری را انجام داده‌اید؟
  • اگر حین اولین سکس نظرتان عوض شود، می‌توانید با خیال راحت نظرتان را بگویید؟

اگر پاسخ شما به سؤال‌های بالا مثبت است، زمان آن رسیده است که اولین رابطه جنسی را تجربه کنید. ولی در صورتی که به سؤال‌های زیر جواب مثبت دادید، هنوز زمان مناسب برای سکس‌کردن نرسیده است.

  • آیا از طرف دوست یا پارتنرتان تحت فشار هستید؟
  • آیا برای اینکه دوستانتان را تحت تاثیر قرار دهید، سکس می‌کنید؟
  • آیا از سکس برای نگه داشتن پارتنرتان استفاده می‌کنید؟

مشاورها و سکس تراپیست‌ها توصیه می‌کنند که پدر و مادرها آموزش مسائل جنسی به کودکان را نادیده نگیرند و مسائل جنسی را به کمک مشاور مرحله به مرحله به فرزندان یاد دهند.

نتایج تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه تورنتو توسط مالوینا اسکورسکا و همکاران (Malvina Skorska et al) انجام شده نشان می‌دهد، اولین تجربه جنسی زنان بر میل جنسی آنها در مراحل بعدی زندگی تأثیر می‌گذارد. درحالیکه، در مردان، اولین تجربه جنسی تأثیر زیادی بر میل جنسی آنها در مراحل بعدی زندگی نداشت.

در نتیجه آموزش درباره اولین رابطه جنسی می‌تواند بر کل زندگی افراد به ویژه زنان موثر باشد. با این آموزش‌ها، فرزندان شما اولین رابطه جنسی را آگاهانه‌تر تجربه می‌کنند. اگر در خصوص این آموزش‌ها به کمک احتیاج دارید، مشاورهای یاری وی می‌توانند به شما کمک کنند.

سعی کنید نکات مربوط به اولین رابطه ی جنسی را رعایت کنید

نکات مربوط به اولین رابطه جنسی

افسانه‌های زیادی در مورد اولین سکس وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند اولین سکس با درد همراه است. اگرچه این اتفاق با کمی اضطراب و ناراحتی همراه است؛ ولی نباید باعث درد شود. هرچند گاهی ممکن است مشکلات زنانه مانند کیست تخمدان، اندومتریوز یا عدم تعادل هورمونی باعث ایجاد درد در سکس شوند؛ اما بسیاری از اوقات نگرانی‌های روانی یا عاطفی عامل ایجاد ناراحتی یا درد در سکس هستند.

در مورد اولین سکس شایع‌ترین منبع درد جنسی وجود پرده بکارت است. پرده بکارت یک غشای نازک حلقه مانند است که ممکن است به طور جزئی یا کامل ورودی واژن را احاطه کند. این غشا دارای دهانه‌ای است که اندازه آن متفاوت است و می‌تواند ضخیم یا نازک باشد. هر چه پرده بکارت شما کشش بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه رابطه جنسی برای اولین بار دردناک باشد، کمتر خواهد بود. اگر پرده بکارت شما آنقدر کشدار نیست، رابطه جنسی برای اولین بار ممکن است درد داشته باشد و/یا کمی خونریزی کند. در نتیجه نگران نشوید احتمال کمی خونریزی در رابطه اول وجود دارد.

سعی کنید حین رابطه خودتان را آرام کرده و ناراحتی‌ها را برطرف کنید. وسایل پیشگیری را هم فراموش نکنید. در مورد تجربه دخول دردناک، می‌توانید مطلب واژینیسموس را در مجله یاری وی مطالعه کنید.

بدن خودتان را بشناسید

برای شناخت بدنتان می‌توانید خودارضایی کنید. با خودارضایی لذت‌های جنسی را می‌شناسید و با بدنتان راحت‌تر می‌شوید. اگر می‌خواهید در اولین رابطه جنسی دخول واژینال را تجربه کنید، می‌توانید از انگشت‌ها و وسایل بازی جنسی برای شناخت احساستان استفاده کنید. ممکن است بعضی از موقعیت‌ها برای شما ناراحت‌کننده و برای پارتنرتان لذت‌بخش باشد. با خودارضایی و گفت‌وگو با پارتنرتان این تفاوت‌ها را درک می‌کنید.

درباره دغدغه‌ها و ترس‌هایتان با پارتنرتان صحبت کنید

کسی که اولین رابطه جنسی را با او تجربه می‌کنید، ممکن است همسر، دوست یا پارتنر شما باشد. فرقی نمی‌کند که با چه کسی رابطۀ جنسی را انجام می‌دهید، نکته مهم ارتباط آزاد و صادقانه است.

اگر عصبی هستید، با پارتنرتان صحبت کنید. به او بگویید که از درد اولین رابطه جنسی می‌ترسید. مطمئن شوید که هر دو حین سکس رابطه لذت‌بخش و مطلوبی را تجربه می‌کنید.

ترس و اضطراب در اولین رابطه جنسی

اگر می‌خواهید برای اولین بار رابطه جنسی را با دوست، همسر یا پارتنرتان تجربه کنید، احتمالاً هیجان‌زده هستید، ترسیده‌اید یا عصبی هستید. ممکن است تمام این احساسات را داشته باشید و این مسئله کاملاً طبیعی است.

ممکن است در اولین باری که آمیزش دارید احساس عصبی بودن یا غرق شدن کنید، این اصلاً عجیب یا غیر طبیعی نیست. مهم است که به یاد داشته باشید که تجربه هر فردی منحصر به فرد است و هیچ راه درست یا غلطی برای احساس وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است احساس غرق شدن کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس هیجان یا رضایت کنند. احساسات شما هر چه که باشد، مهم است که برای پردازش تجربیات خود وقت بگذارید و در صورت لزوم با شریک خود در این باره صحبت کنید.

عجله نکنید و با پارتنرتان راجع به حستان حرف بزنید. حرف‌نزدن اضطراب شما را بیشتر می‌کند. برای کم‌کردن اضطراب می‌توانید یک مکان آرام برای سکس انتخاب کنید و قبل از شروع رابطه عشق‌بازی کنید. با سرعت آرام پیش بروید تا اضطرابتان کم شود.

مکانی آرام برای اولین رابطه ی جنسی انتخاب کنید تا اضطرابتان کمتر شود

انتظارات واقعی داشته باشید

بهتر است در مورد رابطۀ جنسی و ارگاسم واقعیت‌ها را بپذیرید. ممکن است ارگاسم برای شما زمان بیشتری طول بکشد. صبرکردن‌های طولانی‌مدت طولانی قبل از رسیدن ارگاسم کاملاً طبیعی است، ولی همیشه لازم نیست خیلی صبر کنید.

خودتان و پارتنرتان را برای رسیدن به ارگاسم تحت فشار قرار ندهید. بسیاری از افراد در اولین سکس ارگاسم را تجربه می‌کنند، با این‌ حال این مسئله برای همه صدق نمی‌کند و اصلاً اشکالی ندارد.

سکس نوعی مهارت است و برای ماهرشدن در آن به تمرین احتیاج دارید؛ بنابراین از خودتان انتظار نداشته باشید که در اولین رابطه جنسی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

با تمرین و مطالعه می‌توانید مهارت جنسی را تقویت کنید. در خصوص مشاوره جنسی و روابط زناشویی هم می‌توانید روی کمک مشاوران و سکس‌ تراپیست‌های یاری وی حساب کنید.

آرام جلو بروید

سکس بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است؛ به همین دلیل شاید در تجربه اولین رابطه جنسی بخواهید به سرعت پیش بروید. اما توصیه می‌کنیم که آهسته پیش بروید. نوع سکس شما مهم نیست. آرام باشید تا لذت رابطه جنسی را در لحظه احساس کنید.

در ابتدا از حرکت‌های آرام و نرم استفاده کنید و اگر هر دو رضایت داشتید، می‌توانید سرعتتان را بیشتر کنید. سرعت پایین در دخول هم اهمیت دارد. با این کار عضله‌های واژن یا مقعد زمان کافی برای استراحت‌کردن دارند و با حس دخول به آرامی آشنا می‌شوند.

برای اولین رابطه ی جنسی ارام پیش بروید

عشق‌بازی کنید

عشق‌بازی بهترین روش برای آماده‌کردن ذهن است و هشیاری بدن را حین اولین رابطه جنسی افزایش می‌دهد. به‌علاوه، با عشق‌بازی لذت سکس هم بیشتر می‌شود. ممکن است حین عشق بازی دچار نعوظ شوید یا واژن شما خیس شود، نترسید و به آرامی جلو بروید.

عشق‌بازی می‌تواند بوسه، آغوش، صحبت‌کردن راجع به سکس، سکس دهانی و رابطه جنسی در خواب باشد. برای بعضی‌ها مرز بین سکس و عشق‌بازی مشخص نیست. فراموش نکنید که هرکس تعریف مشخصی از سکس دارد و این تعریف برای همه یکسان نیست.

عشق‌بازی باعث می‌شود رابطه جنسی روان‌تر و نرم‌تر انجام شود و اصطکاک و درد در ناحیه واژن کاهش پیدا کند. به‌علاوه عشق‌بازی کیفیت رابطه را بهبود می‌بخشد و لذت بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. در نتیجه شاید برای اولین بار کمی عصبی باشد و بخواهید زودتر سکس را به پایان برسانید، اما بهتر است عشق‌بازی قبل از سکس را کنار نگذارید.

از روان‌کننده‌ها استفاده کنید

عشق را بسازید

برای لذت‌بخش‌تر شدن اولین رابطه جنسی می‌توانید از روان‌کننده‌ها استفاده کنید. روان‌کننده‌ها سکس را راحت‌تر می‌کنند و درد را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید در اولین سکس دخول را تجربه کنید، روان‌کننده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. در صورتی که از کاندوم استفاده می‌کنید، روان‌کننده‌های روغنی مناسب نیستند. روغن‌ها ممکن است به کاندوم آسیب بزند. همیشه در هنگام استفاده از کاندوم به سراغ گزینه‌های مبتنی بر آب یا سیلیکون بروید.

موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید

در اولین سکس موقعیت‌های راحت را انتخاب کنید. خودتان را درگیر اسم پوزیشن‌ها نکنید و راحت باشید. البته نوع موقعیت دو طرف به آلت‌ تناسلی و نوع سکس هم بستگی دارد.

اگر با یک پوزیشن راحت هستید، همان را ادامه بدهید. اما اگر احساس ناراحتی می‌کنید ممکن است تغییر پوزیشن به شما کمک کند. یکی از علل شایع درد یا ناراحتی، تماس آلت تناسلی با دهانه رحم است که در زمانی که آلت تناسلی در عمق واژن قرار دارد اتفاق می‌افتد. این ممکن است بیشتر احساس ناراحتی ایجاد کند تا درد، و معمولاً می‌توانید با امتحان کردن یک موقعیت جنسی متفاوت آن را حل کنید. گذاشتن بالشت در زیر لگن ممکن است در این مورد کمک کننده باشد.

در اولین سکس از حرکات آکروباتیک و ترفندهای سکسی استفاده نکنید. شاید بدن ورزیده‌ای داشته باشید و بخواهید با حرکات خاص شریک خود را تحت تاثیر قرار دهید، اما شما نمی‌دانید که این کار چه احساسی ایجاد خواهد شد. بهتر است قدم به قدم پیش بروید. اولین بار قطعاً برای چنین ترفندهایی مناسب نیست.

با پارتنرتان صحبت کنید

در موقعیت‌های سکسی فیلم‌ها، معمولاً پارتنرها با هم صحبت نمی‌کنند؛ اما در حقیقت صحبت‌کردن حین سکس می‌تواند بامزه و لذت‌بخش باشد. می‌توانید سؤال‌های زیر را از پارتنرتان بپرسید.

«لذت می‌بری؟

راحتی؟

دوست داری این کارو بکنیم؟»

اگر در اولین رابطه جنسی احساس ناراحتی می‌کنید، به پارتنرتان بگویید. می‌توانید حین سکس استراحت کنید و نفسی تازه کنید یا موقعیت را تغییر دهید.

همانطور که انتظارات و نیازهای خود را بیان می‌کنید شنونده خوبی باشید. در اولین سکس شما تجربه ندارید، اما خوب گوش دادن به شما کمک خواهد کرد که بفهمید شریک شما به چه چیزهای نیاز دارد، پس می‌توانید کیفیت رابطه خود را بالاتر ببرید.

به بهداشت اولویت بدهید

اولین سکس و بهداشت

فارغ از توجه به بخش عاطفی و روانی سکس، محافظت از سلامت جسمی هم از نکاتی است که باید در تمام سکس‌های آینده خود در نظر داشته باشید. اگر قرار است برای اولین بار سکس را تجربه کنید استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی (STIs) را جدی بگیرید. به این ترتیب هم رابطه لذت‌بخشی را تجربه می‌کنید و هم از انواع بیماری‌ها و بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کنید.

کاندوم روشی عالی برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی در حین رابطه جنسی آلت تناسلی در واژن، رابطه مقعدی و رابطه جنسی دهانی با آلت تناسلی است که طریقه استفاده ساده‌ای دارد. تاریخ انقضای کاندوم را بررسی کنید و طبق مراحل استفاده پیش بروید. برای باز کردن بسته‌بندی کاندوم از قیچی و سایر اشیای تیز استفاده نکنید زیرا ممکن است به کاندوم آسیب بزنند.

بد نیست ناخن‌های خود را از قبل کوتاه کنید. قبل از شروع، دست‌های خود را به‌درستی بشویید و حتی اگر انزال ندارید، برای هر فعالیت جنسی از کاندوم جدید استفاده کنید. زنان باید قبل و بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنند تا احتمال عفونت ادراری کاهش یابد؛ مطمئناً می‌توانید نوازش کردن را یک دقیقه به تعویق بیندازید. مردان باید 15 دقیقه بعد از نزدیکی صبر کنند تا ادرار کنند. پس از اتمام کار، مایعات بدن را با یک حوله یا دستمال مرطوب تمیز کنید.

رضایت مهم‌ترین چیز است

اهمیت رضایت در اولین سکس

شما انتخاب کردید که رابطه جنسی داشته باشید؛ اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید نظر خود را تغییر دهید. شاید همه‌چیز را از قبل آماده کرده باشید؛ یک فضای آرام، کاندوم و وسایل پیشگیری مناسب و صحبت کافی درباره شروع رابطه. اما حالا احساس می‌کنید که حوصله انجام این کار را ندارید. هیچ اشکالی ندارد و تغییر عقیده حق شماست.

به طور کل رابطه جنسی باید با رضایت کامل و مشتاقانه انجام شود. شاید برخی‌ها نخواهند این موضوع را جدی بگیرند؛ اما شما باید مطمئن شوید که شریک شما این مسئله را درک می‌کند. به هر صورت شما در هر لحظه حق دارید، رابطه را متوقف کنید. همچنین به یاد داشته باشید که رضایت نه در اولین رابطه بلکه در تمام روابط آتی شما اولویت دارد.

در آخر اینکه

احساسات خودتان را جدی بگیرید. اگر می‌ترسید یا اضطراب دارید، درمورد این مسائل با مشاور یا پارتنرتان صحبت کنید. فراموش نکنید که اعتماد و ارتباط کلید اصلی یک رابطه جنسی موفق است.

هر چقدر بیشتر مطالعه کنید و بدنتان را بشناسید، سکس اول تجربۀ لذت‌بخش‌تری خواهد بود. می‌توانید در این مسیر از خدمات مشاوره جنسی و روابط زناشویی یاری وی هم کمک بگیرید.

منابع:

www.healthline.com