حتماً شما هم درمورد رفتارهای جنسی نامتعارف شنیده‌اید، از جمله این رفتارها می‌توان به خودارضایی بیش‌ازحد، سکس چت، شریک‌های جنسی متعدد و تماشای فیلم‌های پورن اشاره کرد. همه این رفتارهای نامتعارف در گروه اختلال بیش فعالی جنسی قرار می‌گیرند.

اختلال بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی در زنان نوعی اختلال جنسی است که شامل تجربه‌های جنسی لذت‌بخش به صورت مداوم است. اگر تمام زندگی شما حول این رفتارها بچرخد، کنترلشان سخت خواهد بود و ممکن است بر زندگی شما تاثیرهای منفی بگذارد و روابطتان را دچار مشکل کند. در این مطلب از وبلاگ یاری وی می‌خواهیم راجع به اختلال بیش فعالی جنسی در مردان و زنان صحبت کنیم.

اختلال بیش فعالی جنسی چیست؟

وقتی شخصی علاقۀ زیادی به سکس پیدا می‌کند و نمی‌تواند تخیلات و خواسته‌های جنسی‌اش را کنترل کند، دچار اختلال بیش فعالی جنسی می‌شود. مردان و زنانی که گرفتار این اختلال می‌شوند، در موقعیت‌های غیرجنسی هم افکار جنسی دارند.

 

عواقب و درمان بيش فعالي جنسي

مثلاً مرد یا زنی که هنگام صحبت‌کردن با زن دیگری به واژن یا سینه‌های او نگاه می‌کند، اختلال بیش فعالی جنسی دارد. کسی که دائماً در موقعیت‌های مختلف به سکس فکر می‌کند، گرفتار اختلال بیش فعالی جنسی است.

یکی از عوامل موثر برای تشخیص اختلال بیش فعالی مردان و زنان تعداد ارگاسم‌های آن‌ها در هفته است. علاوه‌بر این انجام بیش‌از‌اندازه خودارضایی و سکس با فاحشه‌ها هم می‌تواند نشانه‌هایی از اختلال بیش فعالی مردان باشد.

چه عواملی اختلال بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی در زنان را تشدید میکند؟

اختلال بیش فعالی جنسی ممکن است در مردان و زنان رخ دهد، ولی در کل این مسئله در مردان بیشتر است. این اختلال صرف‌نظر از گرایش جنسی ممکن است افراد مختلف را گرفتار کند. دسترسی آسان به محتوای جنسی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های پورن و حریم خصوصی بروز این اختلال را تشدید می‌کند.

علائم اختلال بيش فعالي جنسي

پنهان‌کردن این اختلال هم شدت آن را بیشتر می‌کند. مصرف الکل یا مواد مخدر، اختلال‌های روانی دیگر مثل اختلال خلق‌وخو، افسردگی و اعتیاد به قمار احتمال بروز اختلال بیش فعالی جنسی مردان و زنان را بیشتر می‌کند. سابقۀ تجاوز و اختلاف‌های خانوادگی هم در بروز این اختلال دخیل هستند.

اختلال بیش فعالی جنسی چه علائمی دارد؟

بيش فعالي جنسي در مردان

برای اینکه بتوانید بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی در زنان را تشخیص دهید، باید از علائم آن آگاه باشید. موارد زیر علائم این اختلال هستند.

  • فانتزی‌های جنسی مداوم و شدید. این رفتارها و فانتزی‌های جنسی وقت زیادی از شما را می‌گیرند و خارج از کنترل شما هستند.
  • گاهی اوقات شما یک رفتار جنسی خاص را مدام را تکرار می‌کنید، ولی بعد از آن احساس پشیمانی می‌کنید.
  • ممکن است بیماران از اختلال بیش فعالی جنسی برای فرار از مشکلاتی مثل تنهایی، افسردگی، استرس و اضطراب استفاده کنند.
  • ناتوانی در برقراری و حفظ یک رابطه سالم و پایدار

همچنین اختلال بیش فعالی جنسی می تواند باعث تنوع طلبی در مردان و زنان شده و خیانت را افزایش دهید.برای آشنایی بیشتر درمورد تنوع طلبی جنسی,مطلب تنوع طلبی جنسی و مشکلاتی که در رابطه به وجود می آورد را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

اختلال بیش فعالی جنسی چه عواقبی دارد؟

بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی در زنان باعث بروز مشکلاتی می‌شود که زندگی شما را مختل می‌کند. از جمله این عواقب می‌توان به احساس شرم و گناه و عزت نفس پایین اشاره کرد.

بیش فعالی جنسی منجر به اختلال‌های روانی دیگری هم می‌شود. گاهی اوقات، بیماران افسرده می‌شوند و دست به خودکشی می‌زنند. استرس و اضطراب شدید هم در نتیجه این اختلال است.

کسانی که به اختلال بیش فعالی جنسی مبتلا می‌شوند به خانواده و شریک عاطفی‌شان دروغ می‌گویند. این موضوع به روابط عاطفی و کاری آن آسیب می‌زند. بیماری‌ ایدز، هپاتیت و عفونت‌های جنسی هم از عواقب شدیدتر بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی در زنان است.

چگونه از اختلال بیش فعالی جنسی پیشگیری کنید؟

از آنجایی که علت وقوع اختلال بیش فعالی مردان و زنان دقیقاً مشخص نیست، نکات پیشگیری از آن هم روشن و واضح نیستند. ولی برخی از نکات به شما کمک می‌کنند که این اختلال را مدیریت کنید. تشخیص و درمان سریع علائم بیش فعالی جنسی از بدترشدن این جلوگیری می‌کند.

اگر برای درمان اختلال‌های روانی به مشاور و روان‌شناس متخصص مراجعه کنید، او خیلی زود می‌تواند اختلال بیش فعالی جنسی را تشخیص دهد و درمان کند. مصرف مواد مخدر و الکل شما را به سمت رفتارهای ناسالم جنسی سوق می‌دهد، بنابراین برای پیش‌گیری از اختلال بیش فعالی جنسی، مصرف این مواد را متوقف کنید. در آخر اینکه، خود را در معرض موقعیت‌های خطرناک جنسی قرار ندهید.

چه زمانی برای درمان بیش فعالی جنسی مردان و بیش فعالی جنسی زنان باید به روانشناس مراجعه کنید؟

مشاوره بيش فعالي جنسي

اگر احساس می‌کنید بیش فعالی جنسی در شما برای سایر مردم مشکل ایجاد می‌کند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که نمی‌توانید فشارهای جنسی روی خودتان را کنترل کنید و اختلال بیش فعالی جنسی به روابط عاطفی و کاری شما آسیب می‌زند، بهترین گزینه مراجعه به روانشناس متخصص است. ما در یاری وی با استفاده از روانشناس‌های خبره در زمینۀ رفتارهای جنسی به شما در این زمینه کمک می‌کنیم.

اختلال بیش فعالی جنسی چگونه درمان می‌شود؟

این اختلال با کنترل و مدیریت شخصی و مراجعه به روانشناس قابل درمان است. روش‌های درمانی به شما کمک می‌کند که خواسته‌های جنسی‌تان را مدیریت کنید و رفتارهای جنسی پرخطر را کاهش دهید.

همچنین به کمک روش‌های درمانی روانشناس‌ها می‌توانید رفتارهای جنسی سالمی را در زندگی به کار بگیرید. روانشنا‌س های متخصص ما در سایت مشاورۀ آنلاین یاری وی در تمام این موارد به شما کمک می‌کنند.

درمان اختلال بیش فعالی جنسی مردان و زنان به روش خوددرمانی

اگر نشانه‌های بیش فعالی جنسی را در خود دیدید و می‌خواهید خودتان دست‌به‌کار شوید، سعی کنید راجع به این اختلال مطالعه کنید. با این کار می‌توانید دلایل و درمان آن را بهتر درک کنید. افکار و احساساتتان را شناسایی کنید و راجع به آن‌ها فکر کنید.

نوشتن افکار و احساسات جنسی به شما کمک می‌کند که روشی برای جلوگیری از آن‌ها کشف کنید. اگر اختلال‌های روانی دیگر مثل افسردگی، اضطراب و استرس رنج می‌برید، حتماً به روان‌شناس متخصص و باتجربه مراجعه کنید. تمرین‌های مدیتیشن، ذهن‌آگاهی و مدیریت استرس هم می‌توانند در درمان اختلال بیش فعالی جنسی موثر باشند.

درمان اختلال بیش فعالی جنسی در زنان و مردان به کمک روان‌شناس

روانشناس‌ها به شما کمک می‌کنند که این اختلال را مدیریت کنید. آن‌ها معمولاً از راهکارهای رفتارشناختی، پذیرش و تعهد نسبت به درمان و روش‌های روان‌درمانی پویشی برای درمان بیش فعالی جنسی در زنان و مردان استفاده می‌کنند.

در این روش، روانشناس روی افزایش آگاهی شما نسبت به رفتارها و افکارهای ناخودآگاه تمرکز می‌کند. او انگیزه‌های جدیدی را برای شما نمایان می‌کند و در حل تعارضات برطرف‌نشده کمک می‌کند.

رویکرد پذیرش و تعهد به درمان هم نوعی رویکرد شناخت درمانی است و به پذیرش افکار و خواسته‌های شما می‌‌پردازد. بعد از پذیرش، به انتخاب عکس‌العمل‌های پایدارتر و همگام با ارزش‌های مهم هدایت می‌شوید. در رویکرد رفتار شناختی هم عادت‌های منفی و ناسالم شناسایی شده و رفتارهای مفید جایگزین آن‌ها می‌شود.

جمعبندی

اختلال بیش فعالی جنسی مردان و زنان یک اختلال روانی است که زندگی شما را مختل کرده و مشکلات دیگری در زندگی‌تان ایجاد می‌کند. ما در این مطلب از وبلاگ یاری وی تلاش کردیم این اختلال را توضیح دهیم و راهکارهای مناسب برای درمان آن را معرفی کردیم. در صورتی که نشانه‌های اختلال بیش فعالی در زنان و مردان را در خود تشخیص دادید، می‌توانید روی مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی حساب کنید.

منابع:

https://wchh.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/tre.540#:~:text=Hypersexuality%20and%20its%20associates%20(sexual,and%2C%20potentially%2C%20criminal%20acts.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/compulsive-sexual-behavior/symptoms-causes/syc-20360434

 https://patient.info/mental-health/sex-addiction-including-hypersexuality