تصویرها و تخیلات در رابطه با امور مختلف برای همه افراد وجود دارد. گاهی این خیال‌پردازی‌ها در زمینه کاری و تحصیلی و گاهی هم در روابط شخصی اتفاق می‌افتد که می‌تواند تا حد زیادی باعث خوشحالی و رضایت فرد در یک موضوع خاص شود. این فانتزی‌ها ممکن است در دنیای واقعی اتفاق افتد یا اینکه فقط در ذهن فرد باقی بماند. یکی از فانتزی‌های رایج در روابط شخصی، فانتزی جنسی است. فانتزی‌هایی که باعث احساس رضایت در خود فرد می‌شود. اما فانتزی‌های جنسی چه تأثیری در رابطه دارند و کدام فانتزی جنسی سالم و کدام یک ناسالم است؟ آیا می‌توان در رابطه با فانتزی‌های ذهنی با شریک جنسی صحبت کرد؟ در این مطلب ضمن آشنایی بیشتر با فانتزی‌های جنسی با انواع آن آشنا می‌شویم و به سؤالات فوق پاسخ خواهیم داد.

فانتزی جنسی چیست؟

هر فردی پس از دوران بلوغ، تصویرهای ذهنی نسبت به روابط جنسی دارد. این تصاویر همیشه با واقعیت منطبق نیستند و در اثر عوامل مختلف در ذهن افراد شکل می‌گیرند. برخی از آن‌ها ممکن است، فانتزی‌های عاشقانه و برخی دیگر خشن باشند. به‌طور کلی خیال‌پردازی در مورد روابط و رفتارهای جنسی، فانتزی‌هایی است که در ذهن شکل می‌گیرد و بیشتر افراد تمایل دارند آن‌ها را در روابط واقعی هم تجربه کنند. به همین دلیل فانتزی جنسی می‌تواند تأثیر مستقیمی در روابط داشته باشد و گاهی آن را تحت تأثیر قرار دهد.

بهترین روش های اجرای فانتزی های جنسی

فانتزی در رابطه جنسی با عنوان فتیش شناخته می‌شود. فتیش‌ها نسبت به موارد مختلف وجود دارند و باعث تحریک بیشتر در فرد می‌شوند. تا جایی که فردی می‌تواند حتی با فکر کردن به آن احساس برانگیختگی کند.

انواع فانتزی چیست؟

فانتزی‌هایی که در روابط جنسی وجود دارد، شامل دو نوع است:

  • فانتزی جنسی سالم
  • فانتزی جنسی ناسالم

دسته اول؛ نوعی از خیال‌پردازی‌های جنسی هستند که نه تنها باعث بهبود رابطه می‌شوند بلکه احساس رضایت و لذت در دو طرف را افزایش می‌دهند. در این نوع فانتزی، شخص تصاویر ذهنی مثبتی نسبت به رفتار جنسی با شریک خود دارد. برای مثال یکی از فانتزی یا فتیش‌هایی که بیشتر در بین مردان رایج است، فتیش پا است؛ به این صورت که با دیدن پای برهنۀ زن حس تحریک و برانگیختگی در مرد به وجود می‌آورد. البته باید توجه داشته باشید که فانتزی‌ها در همۀ افراد یکسان نیستند و حتی میزان آن‌ها در اشخاص با یکدیگر متفاوت است. مثلاً ممکن است یک مرد با دیدن پای برهنه زن احساس لذت کند ولی در عین حال مرد دیگر احساسی نسبت به آن نداشته باشد. این نوع فانتزی‌ها از نوع سالم هستند و در بیشتر موارد باعث ایجاد لذت در افراد می‌شوند.

انواع فانتزی جنسی سالم

پارتنر ها باید درباره فانتزی های جنسی با هم صحبت کنند

  • رابطه جنسی در مکان خاص؛
  • پوشیدن لباس خاص؛
  • امتحان کردن پوزیشن‌های متفاوت؛
  • روابط رمانتیک و عاشقانه؛
  • لمس و نوازش‌ در نواحی خاصی از بدن مثل پا و گردن؛
  • و…

دسته دوم فانتزی‌ها می‌تواند از نوع آسیب‌زا و حتی مخرب در رابطه جنسی باشد. چرا که معمولاً فانتزی‌های جنسی ناسالم از نوع خشن یا خلاف عرف و عادات جنسی است و در اغلب موارد شریک جنسی تمایلی به انجام آن ندارد. این‌گونه فانتزی‌ها معمولاً در اثر پرورش ذهنی تبدیل به اختلال جنسی می‌شوند و تأثیر بدی در رابطه دارند. یکی از فانتزی‌های ناسالم جنسی، روابط با چند نفر به‌طور هم‌زمان است که علاوه بر نارضایتی شریک جنسی، باعث بیماری‌های جسمی و روانی می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب چطور متوجه اختلال جنسی پارتنر خود شویم را مطالعه کنید.

در این گونه فانتزی‌ها، مشورت با مشاور جنسی می‌تواند کمک زیادی به دو طرف در مدیریت رابطه داشته باشد.

انواع فانتری‌های جنسی ناسالم

  • رابطه با چند نفر به طور همزمان؛
  • رابطه خشن و سلطه گرا؛
  • رابطه با هم جنس؛
  • روابط ساختار شکنانه که باعث انحراف جنسی می‌شوند (فتیش‌های خارج از تعادل)؛
  • روابط جنسی ضربدری.

یکی از فانتزی های جنسی نا سالم,سادیسم جنسی هم می تواند باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فانتزی های جنسی نا سالم,می توانید مقاله ی سادیسم جنسی و درمان آن را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.همچنین این فانتزی ها می توانند ناشی از آسیب های روحی شدید مثل مورد تجاوز قرار گرفتن و برای خالی کردن خشونت افراد باشند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب نباید های برخورد با قربانیان تجاوز و آزار جنسی را بخوانید.

دلایل شکل‌گیری فانتزی های جنسی

یکی از نکاتی که در مشاوره رابطه گفته می شود این هست که : فانتزی‌ها یکی از دلایل ذهنی برای لذت بردن بیشتر از رابطه است. به همین دلیل می‌توان گفت تقریباً همه افراد فانتزی‌های مختلفی را در ذهن خود دارند. مهم‌ترین دلایل برای تصویرسازی و خیال‌پردازی‌های ذهنی را در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان شامل موارد زیر دانست:

روش های اجرای فانتزی جنسی

  • تحریک جنسی بیشتر و لذت از رابطه در ذهن یا واقعیت؛
  • تلاش برای تجربه‌های ذهنی که در واقعیت محقق نشده‌اند؛
  • کنجکاوی در مورد تجربیات و رفتارهای جنسی؛
  • کاهش اضطراب و افزایش آرامش در رابطه؛
  • افزایش اعتماد به نفس؛
  • رفع خستگی و بی‌حوصلگی.

تاثیر فانتزی جنسی در رابطه چیست؟

فانتزی‌ها بخش مهمی از رفتارهای جنسی را تشکیل می‌دهند به همین دلیل یکی از مواردی که در مشاوره‌ های قبل از ازدواج به آن توجه می‌شود، انتظارات و خواسته‌های جنسی دو طرف از یکدیگر است. چرا که گاهی می‌تواند باعث آسیب و مشکلات جنسی شود.

اما سوال اینجاست که آیا همۀ افراد باید در مورد فانتری‌های خود در روابط با یکدیگر صحبت کرده و آن را مطرح کنند یا این کار می‌تواند باعث کاهش لذت در رابطه شود؟

برای پاسخ دادن به این سؤال باید موقعیت و شریک جنسی خود را در نظر بگیرید. در واقع اگر فکر می‌کنید شریک جنسی شما هم از فانتزی ذهنی که دارید، لذت می‌برد، بهتر است آن را مطرح کرده و در صورتی که با آن موافق باشد، لذت بیشتری از آن ببرید.

اما اگر فانتزی شما از نوع خاصی است و احتمال می‌دهید تاثیر منفی در رابطه شما دارد، نیازی به طرح کردن آن نیست. در نتیجه می‌توانید آن را تا جایی که شریک جنسی شما راغب است انجام دهید.

مزایای فانتزی جنسی چیست؟

اگر فانتزی جنسی سالم باشد، مزایای زیادی دارد و به بهبود رابطه کمک می‌کند. در واقع برخی از مشاوران جنسی از فانتزی‌های دو طرف برای زوج درمانی استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای فانتزی جنسی عبارت است از:

  • آمادگی بیشتر برای رابطه و افزایش تحریک جنسی: خیال‌پردازی در رابطه می تواند به افزایش احساس برانگیختگی در افراد کمک می‌کند.
  • انواع فانتزی های جنسی به ارضای حس کنجکاوی کمک زیادی می‌کند و به دو طرف اجازه می‌دهد، تجربه‌های جدید را امتحان کنند.
  • بعضی از افراد در انجام رابطه جنسی خجالت می‌کشند؛ این مورد در رابطه با زنان بیشتر از مردان است. فانتزی های جنسی به این افراد کمک می‌کند با خیال‌پردازی و تصور موقعیت‌های مختلف بتوانند تجربیات ذهنی ساخته و در روابط آزادانه‌تر عمل کنند.

نحوه برخورد فانتزی های جنسی عجیب

فانتزی جنسی سالم

برخی از فانتزی های جنسی طرف مقابل ممکن است برای شما خوشایند نباشد، در این صورت آیا باید آن‌ها را نادیده گرفت یا اینکه خود را مجبور به انجام آن‌ها کنید؟

بهتر است قبل از انجام رابطه جنسی در مورد خواسته و انتظارات جنسی با یکدیگر صحبت کنید. اما این انتظارات همیشه مطابق میل دو طرف نیست و ممکن است در رابطه تأثیرگذار باشد. مثلاً مرد خواستار رابطه در پوزیشن خاصی باشد که زن تمایلی به انجام آن نداشته باشد. در این موارد بهتر است از چند راهکار کلی استفاده کنید:

  • با شریک جنسی خود صحبت کنید.
  • قدم به قدم پیش بروید و انتظار اجرای ناگهانی یک فانتزی به‌طور کامل را نداشته باشید.
  • اگر رفتار جنسی را دوست ندارید، حواس شریک خود را از آن پرت کرده یا کاری که به افزایش تحریک‌پذیری در شما می‌شود، انجام دهید.
  • بپذیرید که همه فانتزی‌ها در دنیای واقعی قابل اجرا نیستند و آسیب زیادی را وارد می‌کنند.

در نهایت اگر راهکارهای مختلف را امتحان کردید و همچنان نتوانستید از فانتزی جنسی خود در رابطه لذت ببرید، می‌توانید با یک مشاور صحبت کنید.

نقش مشاور در فانتزی جنسی چیست؟

یکی از مواردی که معمولاً در مشکلات جنسی بین دو طرف مطرح می‌شود، فانتزی‌هایی است که یکی از طرفین مایل به انجام آن است و طرف دیگر تمایلی به آن ندارد. در این مواقع چالش‌های زیادی بین دو طرف به وجود می‌آید. یک راه‌حل ساده برای این موضوع، مشورت با مشاور جنسی است که می‌تواند تا حد زیادی رابطۀ شما را مدیریت کند.

اما مسئله همیشه به این سادگی نیست و فانتزی‌های ذهنی گاهی از حد تعادل خارج شده و به یک اختلال می‌رسد. اختلال جنسی نه تنها باعث آسیب به خود فرد می‌شود، می‌تواند رابطه را تحت تأثیر قرار داده و باعث از هم پاشیده شدن آن شود.

مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی به شما کمک می‌کند که بدون نیاز به مراجعه حضوری بتوانید به سادگی به مشاور دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنید.