ازدواج با اختلال شخصیت مرزی موضوعی است که این روزها با زیاد شدن این اختلال، بسیار بحث برانگیز شده است. درک افرادی که اختلال شخصیت مرزی دارند، بسیار دشوار است. این که چگونه اختلال شخصیت مرزی را در همسر خود تشخیص دهیم و چگونه با آن برخورد کنیم، چالشی است که هر کسی نمی‌تواند از آن سربلند بیرون بیاید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به تمام چیزهایی که به اختلال شخصیت مرزی و حفظ زندگی مشترک مربوط است، اشاره کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با اختلال شخصیت مرزی

ازدواج با شخصیت مرزی

اصطلاح «مرز» برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ به این اختلال داده شد. تصور بر این بود که افراد دارای شخصیت مرزی در مرز روان رنجوری قابل درمان و اختلال روان‌پریشی اسکیزوفرنی قرار دارند. با این حال، از دهه ۱۹۷۰، تحقیقات بیشتر در مورد این اختلال، نشان داد که این نام قدیمی برای توصیف آن کافی نیست. این نام هنوز پابرجاست، اما بحث دربارۀ نام‌گذاری دقیق برای این اختلال در جامعه روانپزشکی ادامه دارد.اولین چیزی که در ازدواج با اختلال شخصیت مرزی باید به خاطر بسپارید این است که این بیماری در دستۀ اختلال های شخصیتی قرار دارد. تمام صفات و رفتارهایی که با این اختلال همراه هستند ریشه در شخصیت فرد دارند. حدود ۳۰ درصد از افرادی که به مراقبت از سلامت روان نیاز دارند، یک یا چند اختلال شخصیت دارند. فردی که دارای اختلال شخصیت است، با ارتباط با خود و برقراری ارتباط سالم با افراد دیگر مشکل دارد.هر کسی ممکن است افکار یا رفتارهایی داشته باشد که نشان دهندۀ اختلال شخصیت باشند. اگر این رفتارها فقط یک بار یا به ندرت اتفاق بیفتند، اختلال نیستند، بلکه ممکن است واکنشی به یک موقعیت باشند. این به این دلیل است که شخصیت حتی زمانی که شرایط تغییر می‌کند ثابت است. اختلال شخصیت مرزی یکی از ۹ نوع اختلال شخصیت است. برای تعریف کامل اختلال شخصیت مرزی، باید افکار و رفتارهای خاصی را که با این اختلال همراه است، در نظر بگیرید.

علائم اختلال شخصیت مرزی

طبق تحقیقات روان‌شناسان، علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی عبارت‌اند از:

  1. ترس شدید از رها شدن : حتی انجام اقدامات شدید برای جلوگیری از جدایی یا طرد واقعی یا خیالی.
  2. الگویی از روابط شدید ناپایدار : مانند تعریف ایده‌آل از کسی و سپس به طور ناگهانی او را متهم کردن به بی اهمیتی.
  3. تغییرات سریع در هویت : شامل تغییر اهداف و ارزش‌ها و بد دیدن خود یا نادیده گرفتن طرف مقابل.
  4. دوره‌های پارانویای: دوره‌های پارانویای مرتبط با استرس و از دست دادن تماس با واقعیت که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.
  5. رفتارهای تکانشی و مخاطره‌آمیز : مانند قمار، رانندگی خطرناک، رابطه جنسی ناامن، پرخوری، مصرف مواد، خراب کردن موفقیت با ترک ناگهانی یک شغل خوب یا پایان دادن به یک رابطه مثبت.
  6. تهدید به خودکشی یا آسیب رساندن به خود: اغلب در پاسخ به ترس از جدایی یا طرد شدن.
  7. نوسانات خلقی گسترده که از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد : شامل شادی شدید، تحریک پذیری، شرم یا اضطراب.
  8. احساس پوچی مداوم: شخص مورد نظر احساس بی ارزش مداومی دارد.
  9. عصبانیت نامناسب و شدید : مانند از دست دادن کنترل اعصاب، طعنه زدن یا تلخ بودن کلام و یا درگیری فیزیکی.

با در نظر گرفتن این علائم، اگر احساس می‌کنید که در موقعیت ازدواج با اختلال شخصیت مرزی هستید، با یک مشاور با تجربه، صحبت کنید تا در مورد چگونگی تأثیر این اختلال بر رابطه مشترکتان بیشتر بدانید.همچنین این افراد بیشتر ترس از ازدواج کردن دارند و مضطرب و نگران می شوند,از این رو خواندن مطلب 4 راه مقابله با ترس از ازدواج می تواند برایتان مفید و کمک کننده باشد.

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

مدیریت زندگی با فرد دارای بیماری روانی شخصیت مرزی بسیار سخت می باشد

ازدواج با اختلال شخصیت مرزی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در رابطه شما شود و شما را دچار گیجی کند. این نوع اختلال شخصیتی در اغلب مواقع منجر به شکاف در روابط شخصی می‌شود. درک فردی که این اختلال را دارد، می‌تواند تعیین کنندۀ دوام رابطۀ مشترک شما باشد.افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با یک سونامی از احساسات و مکانیسم‌های مقابله‌ای روبرو هستند. از آنجایی که این اختلال، نوعی بیماری روانی است، افراد مبتلا ممکن است آن را نپذیرند و اجازه ندهند کسی به آن‌ها کمک کند.همچنین عدم امنیت در رابطه باعث ایجاد شخصیت خود شیفته در این افراد می شود.این امر موضوع، حفظ روابط صمیمانه مانند ازدواج را برای این‌گونه افراد دشوارتر می‌کند.فراز و نشیب‌های شخصیتی می‌تواند شدید باشد و برای روزها ادامه یابد. این شرایط باعث ایجاد احساس آشفتگی و ناامیدی در شریک باثبات می‌شود. در بیشتر مواقع اطرافیان درک نمی‌کنند که چرا فردی زندگی مشترکش را با بیمار مبتلا به شخصیت مرزی ادامه می‌دهد. حقیقت این است که رنج بردن از اختلال شخصیت مرزی مساوی با بد بودن نیست.اغلب همسری که این اختلال را دارد و گاهی بسیار عصبانی می‌شود، زمانی که اوضاع خوب است، بسیار دلسوز و مهربان است. شریک زندگی این فرد، آن روی سکه را هم می‌بیند و امیدوار است که روزی همه چیز به شرایط خوب و نرمال بازگردد.

بیشتر بخوانیم:ازدواج با شخصیت خود شیفته چه عواقبی دارد؟

مدیریت محرک‌ها در اختلال شخصیت مرزی

آیا برای مدیریت فرد دارای شخصیت مرزی دیر شده است و قبل از زندگی مشترک باید فکر اینکه با چه کسانی نباید ازدواج کرد را میکردید؟ جواب خیر هست. مدیریت محرک‌ها توسط همسر، می‌تواند کلید یک ازدواج موفق باشد. تلاش برای درک اینکه همسر دارای اختلال شخصیت مرزی چه چیزی را تجربه می‌کند و این احساسات از کجا می‌آیند، می‌تواند به شما کمک کند تا از تکرار اتفاق‌های تنش‌زا جلوگیری کنید.مدیریت موفقیت آمیز محرک‌ها مستلزم تلاش شما و همسرتان است. برقراری ارتباط در لحظات پس از طغیان می‌تواند در تعیین دقیق علت احساس یا فکری که در آن طغیان در ذهن همسرتان ایجاد شده است، مفید باشد. علاوه بر این، کمک گرفتن شما از مشاوره و تجویز دارو برای همسرتان توسط متخصص، به هر دو نفر کمک می‌کند تا با این بیماری کنار بیایید.

درمان اختلال شخصیت مرزی در ازدواج

تا کنون درمان‌های زیادی برای افراد مبتلا به شخصیت مرزی آزمایش شده است؛ اما دو روشی که بسیار مؤثر واقع شده، درمان شناختی – رفتاری (CBT) و رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) است. البته این درمان‌ها پس از انجام تست اختلال شخصیت مرزی آغاز می‌شود.

درمان شناختی – رفتاری، افکار ناسالم فرد را بررسی می‌کند و به او کمک می‌کند تا ادراکات معیوب را با افکار مبتنی بر واقعیت جایگزین کند. رفتاردرمانی دیالکتیکی از تمرین تمرکز حواس برای تجربه زندگی در لحظه استفاده می‌کند و توجه کامل به اطلاعاتی دارد که فرد از طریق حواس پنج‌گانه درک می‌کند. همچنین تکنیک‌هایی را برای کاهش شدت احساسات فرد، آموزش می‌دهد تا بتواند روابط بین فردی بهتری داشته باشد و عزت نفس خود را بهبود ببخشد.

در ازدواج با اختلال شخصیت مرزی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از همسر مبتلا به شخصیت مرزی خود در پیدا کردن یک مشاور و متخصص خوب، حمایت کنید. همسر شما قبل از شروع درمان، باید با فردی صحبت کند که بتواند تشخیص بالینی بدهد. سپس برای درمان اقدام کند.

صحبت کردن با یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه کلمات و رفتارهایی به همسرتان کمک می‌کند تا تأثیر ویژگی‌های شخصیت مرزی خود را کاهش دهد. شما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با او تعامل داشته باشید تا رابطه‌تان سالم و رضایت‌بخش شود.یکی از گزینه‌های درمان، انتخاب مشاوره آنلاین است؛ زیرا به شما امکان را می‌دهد در هر محیطی که راحت‌تر هستید، با مشاور صحبت کنید و مشکلات خود و همسرتان را شرح دهید. مشاوره روانشناسی آنلاین حرفه ای در یاری وی به شما کمک می‌کنند تا بهترین روند درمان را برای خود یا همسرتان در پیش بگیرید.آیا شما تجربۀ ارتباط با فرد دچار اختلال شخصیت مرزی را داشته‌اید؟ از تجربیات خود در کامنت‌ها برای ما بنویسید.