پاسخ به سؤال مهم ترین معیار های انتخاب همسر را در این مقاله در دو بخش بررسی می‌کنیم: دستۀ اول باید‌ها و دستۀ دوم نبایدهای انتخاب همسر است. اهمیت شناخت کافی از نبایدها در انتخاب همسر، به‌هیچ‌وجه کمتر از بایدها نیست و به همین دلیل باید درک درستی از هر دو مورد داشته باشیم. به یاد داشته باشید که ازدواج آغاز مسیری طولانی است؛ حتماً باید با کوله‌باری پر پا به این مسیر بگذارید. در ادامه معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روان‌شناسان را بررسی می‌کنیم.

ملاک انتخاب همسر، رابطۀ مستقیمی با شخصیت هر فرد دارد. درواقع مجموعه‌ای از فاکتورهای مختلف وجود دارد که در بررسی ابعاد شخصیتی هر فرد معنا و مفهوم پیدا می‌کند. ما در اینجا به معرفی ده مورد از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر می‌پردازیم. اما واقعیت این است که در رسیدن به نتیجۀ نهایی درخصوص هریک از این ده مورد، باید آن‌ها را با خواسته‌ها و ابعاد شخصیتی خود تطابق دهید.

1. نقش مشخصات ظاهری در انتخاب همسر

مسئلۀ ظاهر را در صدر فهرست معیارهای انتخاب همسر قرار دادیم. به این دلیل که شاید مهم‌ترین معیار انتخاب همسر نباشد، اما واقعیت این است که در میان عموم مردم از جایگاه مهمی برخوردار است. توصیۀ دوستانۀ ما این است که به‌هیچ‌وجه مشخصات ظاهری را در جایگاه نخست اولویت‌های خود برای انتخاب همسر قرار ندهید. در حالت کلی نیز دو نکتۀ مهم درخصوص مشخصات ظاهری شریک زندگی مطرح است که عبارت‌اند از:

  • «علف باید به دهن بزی شیرین بیاید.» این یک ضرب‌المثل معروف ایرانی است که از قضا کاربرد اصلی آن در زمینۀ ازدواج موفق است. باید با کسی ازدواج کنید که ظاهر او به دل شما بنشیند. منظور از به‌دل‌نشستن این نیست که هیچ ایرادی در ظاهر او وجود نداشته باشد، بلکه همین ‌که شما از دیدن این فرد حس خوشایندی داشته باشید، کافی است.
  • سعی کنید با کسی ازدواج کنید که مشخصات ظاهری او فاصلۀ چندانی با شما نداشته باشد. ازدواج‌کردن با کسی که از نظر زیبایی و اندام تفاوت بسیار زیادی با شما دارد، ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود. البته این مسئله نسبی است و مثال‌های نقض فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد.

2. اعتقادات دینی

اعتقادات دینی تأثیر بسیار مهمی روی سبک زندگی افراد دارد. در برخی مواقع، جوهر اصلی وجودی افراد، رنگ و بوی دینی دارد. فارغ از اینکه چه دینی دارید یا چقدر دین‌دار هستید، باید مسئلۀ اعتقادات دینی را به‌عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر کاملاً جدی تلقی کنید. البته نکتۀ مهم در این زمینه آن است که تقلیل‌دادن اعتقادات دینی به مناسک، نوعی کج‌سلیقگی است. آنچه در درجۀ اول اهمیت دارد، جهان‌بینی افراد از دریچۀ اعتقادات دینی است. حتماً باید با کسی ازدواج کنید که اشتراکات اعتقادی زیادی با یکدیگر دارید. البته به‌هیچ‌وجه نباید این اشتراکات را در جزئیات جست‌وجو کرد.

 اخلاق و رفتار، مهم‌ترین ملاک انتخاب همسر

3. اخلاق و رفتار، مهم‌ترین ملاک انتخاب همسر

بدون شک مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیار انتخاب همسر، اخلاق و رفتار اوست. اخلاق و رفتار شریک زندگی چیزی است که از لحظۀ اول زندگی تا پایان دقیقاً جلوی چشمان شماست؛ بنابراین باید بیشترین حساسیت در انتخاب همسر را در این موضوع متمرکز کنید.

با چه کسانی نباید ازدواج کرد توصیۀ ما این است که از ازدواج‌کردن با افرادی که دارای خصوصیات اخلاقی و رفتاری زیر هستند، پرهیز کنید:

  • دروغ‌گو
  • خودبین
  • وابسته
  • خشن
  • بی‌ادب
  • بدبین و منفی‌باف
  • متعصب
  • کینه‌ای
  • دورو و ریاکار

4. سلامت جسمانی و روانی همسر

سلامت یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر است که دارای دو جنبۀ جسمانی و روانی است. سعی کنید که با کسی ازدواج کنید که از نظر سلامت جسمانی در سطح یکسانی با شما قرار دارد. این تصمیم باعث می‌شود که دو طرف درک متقابل بهتری از زندگی در کنار یکدیگر داشته باشند و به ‌این ‌ترتیب، مشکلات احتمالی کمتری در آینده به سراغ آن‌ها بیاید.

اهمیت سلامت روانی به‌مراتب از سلامت جسمانی بیشتر است؛ چراکه بارها مشاهده شده افراد به دلیل تفاهم زیاد، با مشکلات جسمانی یکدیگر کنار آمده و زندگی شادی را با هم تجربه می‌کنند. اما تحمل مشکلات روانی کار بسیار دشواری است و چالش‌های جدی را در زندگی مشترک به وجود می‌آورد. مشاورۀ پیش از ازدواج بهترین راه‌حل برای اطمینان از سلامت روانی همسر است. بررسی ابعاد مختلف سلامت روانی، کاری کاملاً تخصصی است و در خلال تست مشاورۀ قبل از ازدواج، توسط روان‌شناس متخصص تشخیص داده می‌شود. یاری وی با گرد‌هم‌آوردن برترین روان‌شناسان ایران، درزمینۀ مشاورۀ ازدواج آمادۀ خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

5. بلوغ فکری و استقلال در تصمیم‌گیری

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر، بلوغ فکری اوست. در خلال صحبت‌کردن با او می‌توان این مسئله را تا حدودی درک کرد. کسی که به بلوغ فکری نرسیده باشد، درک درستی از زندگی مشترک و چالش‌هایی که در طول زندگی برای هر زوجی به وجود می‌آید، ندارد. این دسته از افراد معمولاً خیلی زود تحت‌تأثیر دیگران قرار می‌گیرند و یک خصلت بسیار منفی دربارۀ آن‌ها، وابستگی زیاد آن‌ها به خانواده‌شان است. زندگی‌کردن با کسی که هنوز در کودکی گیرکرده و از نظر فکری رشد کافی نداشته است، فرجامی به‌جز شکست رابطۀ مشترک به همراه ندارد.

6. وضعیت اقتصادی (استقلال مالی)

یکی دیگر از معیارهای ازدواج که از اهمیت بسیاری برخوردار است، وضعیت اقتصادی همسر و خانوادۀ اوست. البته جایگاه مسئلۀ اقتصادی برای افراد مختلف در انتخاب همسر یکسان نیست. برخی حساسیت بسیار زیادی روی این موضوع دارند و برخی دیگر اولویت چندانی برای مسائل مادی قائل نیستند. در اینجا لازم است به چند نکتۀ مهم که همواره درخصوص نقش وضعیت اقتصادی در ازدواج مورد تأکید است، اشاره کنیم:

  • مهم‌تر از آنکه در حال حاضر همسر چه وضعیتی دارد، توانایی او برای ساختن یک زندگی خوب در آینده است. این مسئله به‌خصوص دربارۀ ازدواج‌هایی که در بازۀ سنی بین 20 تا 30 سال انجام می‌شود، صادق است. شاید در ابتدای زندگی سرمایۀ چندانی در اختیار همسر شما نباشد، اما او پتانسیل لازم برای پیشرفت از نظر اقتصادی را از خود نشان دهد.
  • استقلال مالی همسر، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر به شمار می‌رود. منظور از استقلال مالی این نیست که برای آماده‌کردن تمام ملزومات زندگی مشترک به‌تنهایی اقدام کند، بلکه منظور برخورداری از موقعیت شغلی مناسب و داشتن درآمد کافی برای ادارۀ یک زندگی است.
  • معمولاً ازدواج‌هایی که در آن‌ها تفاوت سطح اقتصادی خانواده‌ها زیاد است، توسط روان‌شناسان توصیه نمی‌شود. فاصلۀ طبقاتی زیاد بین خانواده‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را در روابط زوج‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کند.
  • زندگی مشترک را نباید به چشم سفرۀ آماده‌ای دید که دو نفر بر سر آن می‌نشینند و لذت می‌برند. یک وجه مهم در زندگی مشترک تلاش برای ساختن خانۀ آرزوها و رؤیا‌هاست. اگر با این دید به ازدواج نگاه کنید، می‌توان تحولات بزرگی را در این زمینه رقم زد.
  • یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه قابل طرح است، رفتار اقتصادی شریک زندگی است. فارغ از سطح اقتصادی او، خسیس‌بودن یا ولخرجی، هر دو رفتارهای اقتصادی منفی به شمار می‌روند که باید حتماً به آن حساس باشید.

 

7. نقش فرهنگ خانواده‌ها یکی از مهم ترین معیار های انتخاب همسر می باشد

بسیاری از جوان‌ها وقتی اختلافات فرهنگی عمیقی را بین خانواده‌هایشان مشاهده می‌کنند، این جمله را به زبان می‌آورند: ما قرار است با همدیگر زندگی کنیم نه خانواده‌هایمان. درحالی‌که این جمله نوعی نگاه سطحی به مقولۀ ازدواج است. شکی نیست که اولویت اول در انتخاب همسر، تفاهم میان زن و مرد است؛ اما نادیده‌گرفتن نقش خانواده‌ها می‌تواند در آینده بحران‌ساز باشد. معمولاً توصیۀ روان‌شناسان این است که در ازدواج حتماً به سراغ خانواده‌هایی بروید که تضادهای فرهنگی میان آن‌ها و شما وجود نداشته باشد.

8. جایگاه خانواده‌ها در انتخاب همسر

به نظر شما آیا در انتخاب همسر باید به‌تنهایی تصمیم گرفت یا باید برای نظرهای خانواده نیز جایگاهی قائل شد؟ دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. عده‌ای به‌هیچ‌وجه اجازۀ دخالت به پدر و مادر خود درخصوص انتخاب همسر را نمی‌دهند؛ عده‌ای دیگر نیز هستند که تمام اختیار انتخاب همسرشان را به پدر و مادر خود واگذار می‌کنند. هر دوی این کنش‌ها اشتباه است. خانواده به سبب تجربۀ بیشتر باید نقش مشورتی درزمینۀ ازدواج فرزندان را ایفا کند؛ اما تصمیم‌گیری نهایی باید توسط فرزندان گرفته شود.

9. توانایی و تمایل به باروری

شاید قراردادن مسئلۀ باروری در زمرۀ معیارهای انتخاب همسر، برای عده‌ای عجیب باشد؛ اما واقعیت این است که این مسئله پتانسیل تبدیل‌شدن به بحران در زندگی در مشترک را دارد. نه‌تنها بحث توانایی باروری اهمیت دارد، بلکه تمایل به باروری و تعداد فرزندان نیز در انتخاب همسر مهم است. سعی کنید به‌طور دقیق نظر خود در این زمینه را با طرف مقابل مطرح کنید و از او نیز نظرخواهی کنید. همچنین، قبل از ازدواج نیز باید آزمایش‌های لازم درخصوص توانایی باروری انجام گیرد. البته بسیاری از مشکلات ناباروری در حال حاضر قابل درمان است.

10. فاصلۀ سنی مناسب برای انتخاب همسر

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب همسر، فاصلۀ سنی زن و شوهر با یکدیگر است. روان‌شناسان توصیه می‌کنند که در ازدواج سن مرد بیشتر از زن باشد. گرچه در مواردی ممکن است سن خانم از آقا بیشتر باشد و بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی کنند. اما آنچه توسط روانشناسان توصیه می‌شود، مبتنی بر یافته‌های علمی آن‌ها است. همچنین، فاصلۀ سنی مناسب را بسته به شرایط فیزیولوژیکی دو نفر بین 1 تا 7 سال ذکر می‌کنند. با توجه‌ به شکاف نسبتاً عمیقی که بین نسل‌های مختلف در دنیای امروز ایجاد می‌شود، فاصلۀ سنی بیشتر، مشکلاتی جدی در روابط بین زن و شوهر ایجاد می‌کند. درواقع این دو نفر نمی‌توانند به‌خوبی یکدیگر را درک کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب بهترین اختلاف سنی در ازدواج از نظر روانشناسی را مطالعه کنید.

 

کلام پایانی

در این مقاله با مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر آشنا شدیم. معیارهایی که هرکس باید آن‌ها را نسبت به خود بازتعریف کند.

تذکر یک نکته در اینجا ضروری است: همسر شما نباید کاملاً مشابه شما باشد و قطعاً تفاوت‌هایی با شما خواهد داشت. اگر به دنبال فردی بگردید که همه‌چیزش مشابه شما باشد، کار سختی خواهید داشت. زیبایی‌هایی زندگی از دل تفاوت‌های میان انسان‌ها رقم می‌خورد.

شما باید سعی کنید با شرکت در جلسات مشاورۀ پیش از ازدواج مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر را با فرد مقابل مطابقت دهید. اما نباید انتظار داشته باشید که طرف مقابل 100درصد تمام معیارهای شما را داشته باشد. ما در یاری وی کنار شما هستیم تا این مسیر دشوار را برای شما آسان کنیم.

مشاوران ازدواج توانمند یاری وی آماده هستند تا شما را به شریک زندگی رؤیایی‌تان برسانند.