بعضی از دخترها و پسرهایی هم که در خانواده‌ای سنتی بزرگ‌ شده‌اند، بعد از یک یا دو جلسه خواستگاری، سریعاً ازدواج کرده و وارد زندگی می‌شوند. با اینکه ازدواج زودهنگام باعث افزایش صمیمیت بین زوج‌ها می‌شود و به استقلال آن‌ها کمک می‌کند، اما معایب جبران‌ناپذیری هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم درمورد معایب ازدواج زودهنگام صحبت کنیم.

به چه ازدواجی، ازدواج زودهنگام می‌گویند؟

طبق آمارها و تحقیقات موجود، سن مناسبی برای ازدواج وجود ندارد. زمانی که دختر و پسر به شناخت کافی از خودشان و طرف مقابلشان برسند و برای مرحلۀ بعدی زندگی آماده باشند، می‌توانند ازدواج کنند. اما درصورتی‌که دو طرف صرفاً به‌ دلیل علاقۀ بیش‌ از حد به ازدواج فکر کنند یا در سنین کم عاشق شوند و تصمیم بگیرند که ازدواج کنند، ازدواج ‌آ‌ن‌ها زودهنگام خواهد بود. موارد زیر ویژگی‌های یک ازدواج زودهنگام هستند.این ازدواج ها بیشتر در خانواده های سنتی و ازدواج های سنتی صورت می گیرند و می توانند معایب زیادی داشته باشند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ازدواج سنتی یا ازدواج مدرن را مطالعه کنید.

نداشتن آمادگی لازم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در ازدواج، بلوغ و آمادگی است. آیا جوانان زیر بیست سال توانایی تصمیم‌گیری برای شرایط مختلف زندگی را دارند؟ آیا آن‌ها می‌توانند از چالش‌های زندگی سربلند بیرون بیایند؟‌

بیشتر افرادی که زود ازدواج می‌کنند، آمادگی لازم برای شروع زندگی را ندارند. ‌آن‌ها تصور می‌کنند که ازدواج ‌آسان است و به آمادگی نیاز ندارد. حتی برخی از خانواده‌های قدیمی هم معتقد هستند که دختر و پسر بعد از ازدواج وقت دارند یکدیگر را بشناسند. در‌حالی‌که ازدواج هم مثل بقیۀ مراحل زندگی، مثل ورود به دانشگاه، انتخاب رشته و انتخاب شغل، به آمادگی احتیاج دارد.

نداشتن بلوغ عاطفی

 نداشتن بلوغ عاطفی در ازدواج زودهنگام

جوانان در سنین پایین به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند و نمی‌توانند عاقلانه در مودر روابط عاطفی تصمیم بگیرند. یک ازدواج عاقلانه و درست به بلوغ عاطفی احتیاج دارد. بلوغ عاطفی یعنی دختر و پسر بعد از ازدواج متعهد بمانند، با افراد دیگر وارد رابطه نشوند و به ثبات شخصیتی متعادلی رسیده‌ باشند. افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند، بعد از ازدواج در سن پایین ممکن است پشیمان شوند و نیاز عاطفی و جنسی‌شان را با افراد دیگری برطرف کنند.

نداشتن بلوغ مالی

معمولاً جوانان و نوجوانانی که در سن پایین به فکر ازدواج هستند، یا به اصرار خانواده زود ازدواج می‌کنند، شغل ثابتی ندارند. در چنین مواقعی خانواده‌های قدیمی برای پسر دنبال کار می‌گردند و سعی می‌کنند از زن و شوهر حمایت کنند. در‌حالی‌که بلوغ مالی و داشتن شغل مشخص، یکی از شروط ازدواج عاقلانه و به‌موقع است.

معایب ازدواج زودهنگام چیست؟

گرچه بعضی از پدر و مادرهای قدیمی و سنتی فکر می‌کنند که ازدواج در سن کم به نفع فرزندشان است، اما معایب و آثار منفی ازدواج زودهنگام بیشتر از مزایای آن است.

مسئولیت‌های سنگین

وقتی زوجین ازدواج کرده و زندگی‌شان را شروع می‌کنند، کارهای زیادی باید انجام دهند و مسئولیت‌های سنگینی هم روی دوششان خواهد بود. دختر جوان 18 یا 20 ساله‌ای را تصور کنید که بعد از یک رابطۀ 2 تا 5 ساله‌ سریعاً ازدواج می‌کند یا پسرهایی که بعد از 19سالگی به دلیل نیاز جنسی دوست دارند خیلی زود با دوست‌‌دخترشان ازدواج کنند. در بیشتر مواقع، این افراد هیچ تصوری از مسئولیت‌های زندگی ندارند و فقط دوست دارند با هم باشند.

از دست‌دادن دوران خوش جوانی

 از دست دادن دوران خوش جوانی در ازدواج زودهنگام

بیشتر دخترها و پسرها در سن 19 تا 25 سالگی دوست دارند دنیا را همراه با دوستانشان کشف کنند، مستقل شوند و تنهایی یا همراه با دوستانشان به سفر بروند. ازدواج زودهنگام، دختر و پسر را از کشف لذت جوانی محروم می‌کند.

خیلی از زنانی که زود ازدواج کردند، سفرهای دوستانه و تنهایی را تجربه نکرده‌اند و بیشتر وقتشان را با همسرشان گذرانده‌اند. ازدواج زودهنگام باعث می‌شود که زن و مرد بیشتر دوستان دورۀ مجردی را از دست بدهند و درگیر مسئولیت‌های زندگی شوند.

پشیمانی

دختر و پسر در سنین پایین تحت‌تأثیر دوستان و اطرافیانشان هستند. ‌آن‌ها از بازیگرها و خواننده‌ها الگو می‌گیرند و دوست دارند زود ازدواج کنند. بعضی از ‌آن‌ها هم به اجبار خانواده زود ازدواج می‌کنند. هر دو گروه ممکن است بعد از چند سال پشیمان شوند و حسرت بخورند. ‌آن‌ها بعد متوجه می‌شوند که انتخابشان اشتباه بوده است یا گرفتار اشتباه والدین شده‌اند.

بارداری زودهنگام

در بیشتر موارد، ازدواج زودهنگام، به بارداری زودهنگام هم منجر می‌شود. دختر یا پسری که در 19سالگی ازدواج می‌کنند، احتمالاً در 25سالگی صاحب یک یا دو فرزند می‌شوند.

تحقیقات پزشکی نشان‌ داده است زنانی که زیر 20سالگی باردار می‌شوند، در معرض خطر بارداری مولار قرار دارند (در بارداری مولار جنینی وجود ندارد و مادر عوارضی مثل خون‌ریزی و علائم دیگر بارداری را تجربه می‌کند). علاوه ‌بر این‌ها، بارداری زودهنگام نه‌تنها روی سلامت زن تاثیر منفی دارد، بلکه مسئولیت‌های بیش از حد مراقبت از کودک، هیچ وقتی برای پدر و مادر نمی‌گذارد.

طلاق و جدایی

بسیاری از پدران و مادران نسل‌های قدیم، به‌خصوص پدرها و مادرهای دهۀ 40 و 50 زود ازدواج کردند و زندگی‌های پایداری هم دارند. اما آیا همۀ آن‌ها از ازدواج و زندگی‌شان راضی هستند؟ اگر پای درددل آن‌ها بنشینید، متوجه می‌شوید که بعضی از آن‌ها فقط به‌ دلیل حرف خانواده و مردم و خوشبختی فرزندانشان با همسرشان زندگی کرده‌اند.

خیلی از مادرها و مادربزرگ‌های ما هم در سنین نوجوانی و جوانی ازدواج کرده و رنج‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. ‌‌آن‌ها نمی‌توانستند جدا شوند، بنابراین شرایط را تحمل کردند. حالا دختر و پسری 18 یا 19 سالۀ امروزی را تصور کنید که چند سال بعد ازدواج دچار مشکل می‌شوند. این افراد چه طلاق بگیرند و چه نگیرند آسیب می‌بینند. طلاق در سنین جوانی باعث افسردگی می‌شود. حتی ممکن است فرد مدت‌ها بعد از جدایی از شروع رابطۀ جدید بترسد.

کم‌اهمیت‌شدن تحصیلات

در بیشتر موارد، دخترها و پسرهای جوان، بعد از ازدواج زودهنگام دیگر تمایلی به درس‌خواندن نشان نمی‌دهند؛ ‌بنابراین فرصت یادگیری و تجربه‌کردن را از دست می‌دهند. دخترها و پسرهایی که قبل از دورۀ دبیرستان یا حین آن ازدواج می‌کنند، نمی‌توانند به اندازۀ هم‌سن‌و‌سالان خود درس بخوانند. آن‌ها درگیر مشکلات زندگی و دغدغه‌های زندگی شده و از دوستانشان عقب می‌افتند.

مسائل شغلی

زنان متأهل و مجرد شرایط مختلفی در فرصت‌های شغلی دارند. یک دختر مجرد 25ساله دغدغه‌های کمتری دارد. او لازم نیست بعد از تمام‌شدن کارش سریع به خانه برود، خانه را مرتب کند یا به فرزندانش رسیدگی کند. درحالی‌که یک زن متأهل علاوه بر پروژه‌های کاری، فعالیت‌های مربوط به خانه را هم مدیریت می‌کند.

رشد و تربیت فرزند

دختران و پسرانی که در سن کم ازدواج می‌کنند، معمولاً درک درستی از رشد و پرورش فرزند ندارند. ‌مادری 20ساله که هیچ اطلاعاتی درمورد تغذیه و طرز برخورد با کودک ندارد، چگونه می‌تواند به‌خوبی فرزندش را بزرگ کند؟

بهترین سن ازدواج چه سنی است؟

طبق نظر متخصصان و مشاوران ازدواج، بهترین سن ازدواج زمانی است که دو طرف در شغل و زندگی‌ شخصی‌شان اعتماد‌به‌نفس لازم را داشته باشند؛ یعنی دختر و پسر قبل از اینکه به مشاور ازدواج مراجعه کنند، آمادگی لازم را کسب‌ کرده باشند.

برخی از مشاوران ازدواج معتقدند که تجربه‌های زوجین یا سن عقلی ‌آن‌ها مهم‌تر از سن شناسنامه‌‌ای است. اپریل دیویس، بنیان‌گذار یک اپلیکیشن همسریابی و دوست‌یابی، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «چیزی به نام بهترین سن ازدواج وجود ندارد، بلکه زمان مناسب ازدواج اهمیت دارد.»

برای بعضی‌ از افراد بهترین زمان ازدواج اواخر دهۀ سوم زندگی است. دختر و پسر در 28 و 29 سالگی درسشان را تمام کرده‌اند و زندگی‌شان معنادارتر شده است. جوانان تا قبل از 29 سالگی به‌ اندازۀ کافی فرصت دارند تا خودشان را کشف کنند، از رابطه‌های گذشته درس بگیرند و به استقلال نسبی برسند.

همچنین، بعضی از مشاوران ازدواج معتقدند که افراد در این سن کار می‌کنند و احتمالاً موفقیتی نسبی‌ دارند. برخی از عصب‌شناسان هم درمورد سن دقیق ازدواج تحقیقاتی انجام داده‌اند. آن‌ها معتقدند که بهتر است برای ازدواج تا بلوغ کامل عقلی صبر کرد.علاوه بر تاثیر بهترین سن ازدواج بر موفقیت آن,اختلاف سنی مناسب بین زوجین هم برروی موفقیت آن تاثیر گذار است و می تواند یک عامل کمک کننده باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب بهترین اختلاف سنی در ازدواج از نظر روانشناسی را مطالعه کنید.

ازدواج زودهنگام؛ آغازی رمانتیک

ازدواج زودهنگام شروع رمانتیک و زیبایی دارد. دختر و پسر جوانی که یک ‌دل نه و صد دل عاشق هستند، ازدواج می‌کنند و خوش می‌گذرانند. ولی همۀ ما می‌دانیم که ازدواج و شروع یک زندگی فقط عشق و خوش‌گذرانی نیست و مشکلات و دغدغه‌های متعددی دارد. زوج‌ها باید همدیگر را بشناسند و برای رسیدن به شناخت وقت بگذارند. ما در این مقاله تلاش کردیم معایب ازدواج زودهنگام را معرفی کنیم، اگر باز هم در این خصوص سؤالی دارید، می‌توانید سؤالتان را از مشاور ازدواج آنلاین یاری‌وی بپرسید.