در ادامه به برخی از اعلان‌های قرمز که در هر رابطه‌ای ایجاد مسمومیت می‌کنند، پرداخته‌ایم.

آیا هر مشکلی علائم رابطۀ سمی را به همراه دارد؟

خیر! بدیهی‌ترین اتفاق در دوستی دختر و پسر، بروز اختلاف و مشکل است؛ اختلاف، نشئت‌گرفته از تفاوت‌های نهادینه در ذات آدم‌هاست. اصطکاکی که از اختلاف‌نظرها به ‌وجود می‌آید، به ایجاد مشکل منجر خواهد شد. تا اینجای داستان هنوز خبری از نشانه های رابطه سمی نیست؛ زیرا در یک رابطۀ سالم، شما دربارۀ مشکل به‌وجودآمده آشکارا با یکدیگر بحث می‌کنید، تصمیم می‌گیرید و در آخر به نتیجه‌ای کلی می‌رسید.

این گفت‌وگوی شما در دل یک رابطۀ احساسی، برایتان لذت‌بخش خواهد بود. بزرگ‌ترین تفاوت رابطۀ سالم با رابطۀ سمی همین است. اما نشانه های رابطه سمی، خبر از اتفاقی حادتر دارد. به‌طور مثال، اگر در رابطه‌ای عاطفی، احساس اضطراب و ناراحتی می‌کنید و طرف مقابل در هپروت به‌ سر می‌برد، می‌تواند یک اعلان قرمز برای شما باشد. گفتنی است که شدت و حدت نشانه های رابطه سمی در تمام رابطه‌ها به یک میزان نیست. این موضوع به نوع و کیفیت رابطۀ شما بستگی دارد.

اکنون برویم سراغ بحث اصلی:

انواع روابط سمی در دوستی دختر و پسر را بشناسید

1. عدم حمایت

یک رابطۀ سالم که در قالب دوستی دختر و پسر شکل می‌گیرد، مبتنی ‌بر دیدن موفقیت یکدیگر است؛ یعنی شما و پارتنرتان یکدیگر را حمایت می‌کنید تا شاهد موفقیت یکدیگر باشید. اما یکی از نشانه های رابطه سمی این است که طرفین به رقیب یکدیگر تبدیل می‌شوند. دیگر خبری از حمایت نیست و شما احساس می‌کنید شخصی که به او علاقه‌مندید، پشتتان را خالی کرده است.

2. نداشتن ارتباط

هم‌کلامی و داشتن صداقت، در دوستی دختر و پسر از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر می‌بینید که طرف مقابلتان هیچ تمایلی به صحبت‌کردن ندارد و به‌سختی می‌تواند عواطفش را بروز دهد. بی‌شک یکی از نشانه های رابطه سمی، همین است. شما و پارتنرتان به‌مرور از نظر احساسی از یکدیگر فاصله می‌گیرید و زمانی ‌که صحبتی به ‌میان می‌آید، با بدخلقی، کنایه و خصومت آشکار همراه خواهد بود.

3. عدم اعتماد به شخص و نبود اعتماد‌به‌نفس

 عدم اعتماد به شخص در دوستی دختر و پسر

شریک شما کسی‌ است که به او اعتماد دارید و در برابر او آسیب‌پذیر هستید. حال اگر اعتماد را از آن برداریم، فقط آسیب‌پذیری می‌ماند. عدم اعتماد، یکی از بزرگ‌ترین نشانه های رابطه سمی محسوب می‌شود. در رابطۀ سالم، امنیت حرف اول را می‌زند. این امنیت، از پس یک اعتماد تمام‌عیار به ‌وجود آمده است. اعتمادی که هم برای وفاداری ا‌ست و هم موجب اعتماد‌به‌نفس.

چرا اعتماد به‌ وفاداری باعث اعتمادبه‌نفس می‌شود؟ زیرا وقتی شما در رابطۀ دوستی دختر و پسر متوجه می‌شوید که طرف مقابلتان از نظر وفاداری کاملاً قابل اعتماد است، در پایبندی به تعهدات هم به او اعتماد کنید. وجود اعتماد در قسمت‌به‌قسمت یک رابطۀ سالم، به منجر می‌شود.

اگر اعتماد در رابطه‌تان سوخت شود، ناچار خواهید بود امنیتی که خاکستر شده را از روی زمین بردارید.

4. حسادت‌ورزی

در حالت عادی نمی‌توان حسادت را جزو نشانه های رابطه سمی قلمداد کرد. اما چه زمانی موضوع حیاتی می‌شود؟ زمانی ‌که این حسادت باعث ایجاد یک اتمسفر منفی شود و درنتیجه امکان وجود موفقیت و داشتن فکر مثبت در رابطه از بین می‌رود. در چنین شرایطی، یکی از نشانه های رابطه سمی در حال چشمک‌زدن است. پس، حسادت را بیش از حد نادیده نگیرید.

5. محبوب‌نبودن شریک زندگی

یکی از نشانه های رابطه سمی که در زمان ازدواج برایتان دردسرساز خواهد شد، همین بخش است. به دلایل مختلف، پارتنر شما مورد پسند دوستان و خانواده‌تان نیست. اولین واکنش شما چیست؟ جبهه‌گیری در مقابل آن‌ها. شما به دلیل شناختی که دارید و علاقه‌ای که به طرف مقابلتان پیدا کرده‌اید، تاب هیچ حرف مخالفی را ندارید. اما همان‌طور که در ابتدای صحبتمان گفتیم، گاهی‌اوقات اطرافیانتان شاخصه‌هایی را می‌بینند که برای شما قابل درک نیست.

شما قرار است شخص مورد علاقه‌تان را وارد خانواده‌تان کنید. پس اگر علاقه‌ای بین آن‌ها شکل نگیرد، با یک میدان جنگ روبه‌رو خواهید شد. از همین ‌رو، پیش از مخالفت با نظر خانواده و دوستان، پای صحبت آن‌ها بنشینید. این صحبت‌ها، در کنار دلایلی که شما برای وجود این رابطه مطرح می‌کنید، ممکن است به افزایش محبوبیت شریک زندگی شما منجر شود. پس فوراً جبهه نگیرید!

6. دروغ‌گفتن مکرر

کسی ‌که با خودش نمی‌تواند صادق باشد، با دیگران هم نخواهد بود. دروغ، هراندازه هم که کوچک باشد، اعتبار یک شخص را در گذر زمان از بین خواهد برد. وقتی شریک زندگی‌تان نمی‌تواند با شما صادق باشد، منظورش این است که شما سزاوار شنیدن حرف صادقانه نیستید؛ این ‌نوعی بی‌احترامی‌ است. پس اگر با دروغ‌های مکرر مواجه شدید، بدانید که یکی از نشانه های رابطه سمی در برابر شما قرار دارد.

7. کینه‌توزی

کینه باعث می‌شود یک شکاف کوچک در مقطعی از رابطه، به‌مرور زمان به شکافی عمیق و ترمیم‌ناپذیر تبدیل شود. به همین دلیل است که کینه‌ورزیدن از نشانه های رابطه سمی محسوب می‌شود. کینه‌توزی به‌سادگی می‌تواند رابطۀ بین دختر و پسر را از صمیمیت خالی کند.

8. کنترل رفتار

یکی از نشانه های رابطه سمی که می‌تواند آزادی و قدرت اختیار را از طرفین بگیرد، تحت کنترل گرفتن رفتارهاست. اگر فکر می‌کنید هرچه بیشتر رفت‌وآمد شریک زندگی‌تان را در دست بگیرید و معاشرت‌های او را محدود کنید، یعنی توجه بیشتری به او دارید، سخت در اشتباهید! این ‌کار نوعی خودخواهی‌ است. محدودکردن طرف مقابل، به افزایش کشمکش‌ها و درنتیجه سردی و جدایی خواهد انجامید.

9. رابطۀ یک‌طرفه

رابطه یک طرفه در دوستی دختر و پسر

اگر رابطۀ شما حول اجابت‌کردن خواسته‌های طرف مقابل می‌چرخد و نیازهای شما نادیده گرفته می‌شود، بدانید که یکی از نشانه های رابطه سمی در حال پدیدارشدن است. در دوستی دختر و پسر که ممکن است به ازدواج ختم شود، توجه به نیازهای طرف مقابل خیلی ارزشمند است. اما باید بدانید که برای برآورده‌کردن خواسته‌های شریکتان، نباید نیازهای خود را سرکوب کنید.

ساده‌تر بگوییم: یکی از نشانه های رابطه سمی این است که دائماً به خود نه می‌گویید تا به او بله بگویید. البته این موضوع می‌تواند به مسائل گسترده‌تری تعمیم یابد. به‌طور مثال، تقسیم وظایف به‌شکل ناعادلانه‌ای صورت گرفته است. نبود برابری، خبر از رابطه‌ای یک‌طرفه می‌دهد و از همه خطرناک‌تر، یکی از نشانه های رابطه سمی خواهد بود.

مشاورۀ روابط دوستی دختر و پسر

بسیاری از شما در طول زندگی‌تان حداقل یک رابطۀ مهم داشته‌اید. اولین برخوردهای شما دشوارتر و چالش‌برانگیز‌تر بوده‌اند؛ زیرا از تجربه و شناخت کافی بهر‌مند نبود‌ه‌اید. در چنین شرایطی نمی‌دانستید چگونه باید رفتار کنید و چه تقاضایی داشته باشید. به ‌همین ‌خاطر، بروز نشانه های رابطه سمی برایتان ملموس نبوده است.

اما هوشیار باشید و از فاکتور زمان و تجربه به‌ نحو احسن استفاده کنید. پیش از آنکه دل ببندید و سپس مجبور شوید به‌ دنبال نشانه های رابطه سمی بگردید، ضروری‌ است که خودتان را به‌خوبی بشناسید. عموماً دیده‌ایم که افراد بدون داشتن شناخت کافی از خودشان، به‌دنبال شناخت شخص دیگری می‌روند.

اما سؤال مهم اینجاست که وقتی خودتان را به‌خوبی نمی‌شناسید، چگونه می‌توانید طرف مقابل را بشناسید؟ وقتی از نیازها و خواسته‌های خود دست کشیده‌اید، چگونه می‌توانید نیاز شریکتان را برطرف کنید؟

گرچه این مسائل در ابتدا بدیهی و پیش‌پاافتاده جلوه می‌کنند، اما با ایجاد بینش در طول رابطه، ارزش فزاینده‌ای پیدا خواهند کرد. اگر می‌خواهید از بروز نشانه های رابطه سمی و ادامۀ یک رابطۀ ناسالم جلوگیری کنید، بهتر است به این سؤالات پاسخ دهید:

  • چه چیزی شما را به شریک زندگی‌تان علاقه‌مند کرد؟
  • آیا جذابیت اولیۀ او در حال تداوم است؟
  • آیا تصورات شما دربارۀ او درست بوده است؟ آنچه فکر می‌کردید با آنچه هست، برابری می‌کند؟
  • آیا افشاگری‌ای که نظرتان را تغییر دهد در رابطه‌تان وجود داشته است؟
  • آیا نشانه‌هایی از رابطه‌های شکست‌خورده (نشانه های رابطه سمی) در روابطتان دیده می‌شود؟

شما می‌توانید جواب این سؤالات را در یک جلسۀ با مشاوران   در میان بگذارید. سامانۀ مشاورۀ یاری‌وی به شما این امکان را می‌دهد که بدون مراجعه به مطب، از طریق مشاورۀ ازدواج آنلاین و مشاورۀ تلفنی، از مشورت با متخصصان این حوزه بهره‌مند شوید. شما به ‌کمک تماس تصویری، صوتی و متنی (چت) قادر خواهید بود از مزایای روابط دوستی دختر و پسر و صد البته معایب روابط دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج، آگاه شوید.