درک محدودیت های روابط عاطفی در محیط کار، یک مهارت مفید برای حفظ یک رابطه سالم و زندگی حرفه ای موفق است. مشابه محافظت از خود در برابر بیشتر مشکلات عاطفی، حفظ مرزهای شخصی و ساختن یک فضای امن با ارتباطات شفاف و اولویت بندی های مشخص، می تواند به شما در مدیریت روابط عاطفی در محیط کار کمک کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به حد و مرزهایی که باید برای روابط عاطفی خود در محیط کار تعریف کنید، بپردازیم تا بتوانید به راحتی یک محیط کار دوستانه، شاد و با حفظ حریم های شخصی، داشته باشید.

رابطه عاطفی چیست؟

 مدیریت روابط عاطفی در محیط کار

البته این سوال بسیار کلی و پاسخ آن بسیار پیچیده خواهد بود؛ اما به نظر می رسد اگر قصد داریم در مورد روابط عاطفی در محیط کار صحبت کنیم، ابتدا باید تعیین کنیم منظور از رابطه عاطفی چیست.

بزرگترین نشانه اینکه شما در یک رابطه عاطفی در محیط کار قرار دارید، این است که احساس می کنید باید آن را از دیگران پنهان کنید. البته این احساسات به روش های مختلف بروز می کنند. اگر متاهل هستید و ترجیح می دهید به جای همسرتان به همکارتان پیام دهید یا حرف هایی را که به همسرتان نمی گویید را به همکارتان بگویید، یعنی شما وارد یک رابطه عاطفی پیچیده شده اید. در این شرایط حتی ممکن است همسرتان را یک سد میان پیوند عاطفی خود با همکارتان بدانید و این آغاز مشکلات بی شمار است.

بیشتر بخوانید:ویژگی افراد درونگرا و برونگرا[مهم ترین تفاوتشان]

در چه مرحله ای رابطه کاری به یک رابطه عاطفی تبدیل می شود؟

 مدیریت روابط عاطفی در محیط کار

اگر در یک محیط اداری کار می کنید و از بودن در کنار همکارانتان لذت می برید و با آنها شوخی می کنید این یک رابطه عاطفی نیست، بلکه یک رابطه دوستانه و مفید در محیط کار است. آن چه که باید در مورد روابط عاطفی در محیط کار نگران آن باشید، تبدیل شدن یک رابطه دوستانه به رابطه ای مشابه آن چیزی است که شما باید با همسرتان آن را تجربه کنید. برای شناسایی نوع رابطه خود، می توانید چند سوال مفید از خود بپرسید.

  • آیا من به همکارم حرف های شخصی در مورد روابطم و مشکلاتی که با خانواده ام دارم را می گویم؟
  • آیا وقتی اتفاق مهیجی در زندگی من رخ می دهد، همکارم اولین کسی است که در مورد آن با هم حرف می زنیم؟
  • آیا مدام منتظر فرصتی هستم تا به همکارم پیام بدهم یا با او صحبت کنم؟

در نهایت این ارزیابی مختصر، به شما کمک می کند تا متوجه شوید یک رابطه عاطفی در محیط کار خود دارید و بهتر است هر چه سریع تر اقدام به مدیریت آن کنید.

آیا روابط عاطفی در محیط کار می تواند خطرناک باشد؟

 آیا روابط عاطفی در محیط کار خطرناک است

یک رابطه عاطفی در محل کار می تواند “آسیب دلبستگی” را برای شما به همراه داشته باشد. علاوه بر این نیز می تواند به شدت روابط شما را با سایر همکاران، همسر و فرزندانتان در منزل را تحت تاثیر قرار دهد. پروسه دلبستگی و فشار پنهان کردن آن از دیگران و حتی خود، فشار روانی بسیاری را روی دوش شما خواهد گذاشت؛ در نتیجه بهتر است درک کنید روابط عاطفی در محیط کار می تواند به میزان زیادی برای جایگاه شغلی و شرایط خانوادگی شما مضر و خطر آفرین باشد.

 

چگونه از برقراری روابط عاطفی در محیط کار جلوگیری کنیم؟

 مدیریت روابط عاطفی در محیط کار

اگر حس می کنید باید در جهت جلوگیری یا اصلاح روابط عاطفی در محیط کار اقداماتی انجام دهید، ما به شما توصیه می کنیم موارد زیر را مطالعه کنید. رعایت این نکات می تواند به میزان زیادی در مدیریت روابط عاطفی شما در محیط کار، کمک کند.

مرزهای خود را مشخص کنید

مشخص کردن مرزها در هر رابطه ای ضروری است. اگر حس می کنید وارد یک رابطه عاطفی در محیط کار خود شده اید، بهتر است با همکار مورد نظر خود در مورد مرز رفتارهای درست و نادرست صحبت کنید. اگر متاهل هستید، بهتر است به خود و همسرتان یادآوری کنید که هدف شما رشد و محافظت از رابطه رسمی تان است و به دنبال کشف فرصت ها و تجربیات هیجان انگیز با افراد دیگر نیستید.

ارتباطات خود را محدود کنید

به طور کلی سعی کنید ارتباط با همکاران خود را محدود به مسائل کاری و در زمان کار کنید. یکی از راه های جلوگیری از برقراری روابط عاطفی در محیط کار، همین مورد است. اینکه ساعات کاری را با ساعات حضور در منزل تفکیک کنید، به شما کمک می کند در هر محیطی متناسب با آن رفتار کنید و از صمیمیت های بیهوده یا آسیب رسیدن به کانون خانواده جلوگیری کنید.

صادق باشید

تقریبا به محض اینکه حس کردید تمایلات ممنوعه ای به همکار خود دارید و این تمایل را باید از همسر خود پنهان کنید، به این معناست که شما وارد یک رابطه عاطفی در محیط کار خود شده اید. در نتیجه بهتر است در ابتدا با خود صادق باشید، سپس با همسر و در نهایت به همکار خود متذکر شوید که تنها یک رابطه همکاری و دوستانه ساده بین شما برقرار است.

با همسرتان در مورد مسائل کاری صحبت کنید

صحبت کردن یکی از راه های موثر برقراری ارتباط است. اگر فکر می کنید کسی را ندارید که با او وارد گفتگویی در مورد مسائل کاری شوید و یک همکار با جنس مخالف می تواند گزینه مناسبی باشد، در همین نقطه باید خود را متوقف کنید، صحبت کردن در مورد مسائل کاری با همسرتان می تواند به شما کمک کند موضوعات متنوع بیشتری برای گفتگو در منزل داشته باشید. علاوه بر این می تواند از برقراری روابط عاطفی در محیط کار جلوگیری کند.

از متخصص کمک بگیرید

اگر فکر می کنید وارد یک رابطه عاطفی در محیط کار خود شده اید، به شما پیشنهاد می کنیم برای مدیریت و قطع آن از یک متخصص کمک بگیرید. داشتن یک مشاور حرفه ای برای کمک به شما در درک چگونگی رعایت دستورالعمل های ذکر شده در این مطلب می تواند بسیار مفید باشد. برای گرفتن مشاوره درباره این مسائل می توانید به سایت یاری وی مراجعه کنید، متخصصان و مشاوران ما در  Yariwayبه صورت 24 ساعته به شما این خدمات را ارائه می دهند.