ما عادت داریم که افراد را به‌طورکلی در دو دستۀ‌ مجزا قرار دهیم:

  • افراد درونگرا: کسانی که همیشه در انزوای شخصی خود به ‌سر می‌برند و خجالتی‌‌اند.
  • افراد برونگرا: کسانی که همیشه در اجتماع به ‌سر می‌برند و پرشورند.

اما حقیقت از چیزی که باور عموم آن را پذیرفته، فاصله دارد. کارل گوستاو یونگ (روان‌شناس، 1920) برای اولین‌بار دو تیپ شخصیتی افراد درونگرا و افراد برونگرا را توصیف کرد. او گفت که این دو تیپ شخصیتی، براساس بازیابی انرژی از یکدیگر جدا می‌شوند. براساس این تعریف اولیه، افراد درونگرا محیط‌های کم‌تحرک را برای بازیابی انرژی خود انتخاب می‌کنند، درحالی‌که افراد برونگرا در جامعه و در کنار دیگران سوخت خود را تأمین می‌کنند.

 

طیف افراد برون‌گرا و افراد درون‌گرا

افراد درونگرا و افراد برونگرا همانند رنگ‌های سفید و سیاه یا خصایص خوب و بد، مقابل یکدیگر قرار ندارند. نمی‌توان گفت اگر خلوت را به کافه‌رفتن با دوستانت ترجیح می‌دهی، پس جزو افراد درون‌گرا محسوب می‌شوی و اگر یک لباس میهمانی زیر لباس‌هایت داری و آمادۀ جشن و پایکوبی هستی، پس در زمرۀ افراد برونگرا به ‌شمار می‌روی.

اکثر آدم های درون گرا کم حرف هستند اما تنها نیستند

دان مک‌آدامز، دکتر و رئیس بخش روان‌شناسی دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید به‌طور‌کلی هیچ خصلت خالص و یک‌دستی در روان‌شناسی وجود ندارد. ازهمین‌رو درون‌گرایی/برون‌گرایی یک بعد پیوسته همانند قد و زن است. همان‌گونه که درخصوص برخی افراد می‌گوییم بسیار قدبلند یا بسیار کم‌وزن، در بحث تیپ‌های شخصیتی هم می‌گوییم بسیار درون‌گرا یا بسیار برون‌گرا؛ زیرا نمرۀ بالایی از یک تیپ بخصوص دریافت کرده‌اند. اما آیا همۀ افراد یا چاق‌اند یا لاغر؟ آیا همگی یا بلندقدند یا کوتاه؟ خیر.

بیشتر مردم در طیفی قرار دارند که مابین چاقی و لاغری واقع شده است. همین موضوع درخصوص تیپ‌های درون‌گرا و برون‌گرا هم صادق است. ممکن است برخی‌ها شدت بیشتری از هرکدام از تیپ‌ها را بروز دهند، اما اکثر مردم مابین این دو زنگوله قرار دارند.

برای مثال، افراد درون‌گرا ممکن است به بازی روی صحنه علاقه داشته باشند و از آن‌ طرف افراد برونگرا ممکن است هرازگاهی به تنهایی خود رو بیاورند و نیاز به تمرکز داشته باشند. اما فارغ از مکانی که ما روی این طیف به خود اختصاص داده‌ایم، هیچ شکی وجود ندارد که «شخصیت» نقش پررنگی در زندگی روزمرۀ ما دارد.

مایکل رابینسون، استاد روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی می‌گوید که تمام فعالیت‌های روزمرۀ مردم، نشان‌دهندۀ شخصیت آن‌هاست. او همچنین می‌گوید شخصیت همیشه همراه ماست و بر افکار، عواطف و احساسات ما تأثیر می‌گذارد.

از همین ‌رو می‌خواهیم بررسی کنیم که افراد برونگرا و افراد درونگرا (یا با تعریف جدیدمان، بیشتر برون‌گرا یا بیشتر درون‌گرا) دارای چه خصلت‌هایی هستند و چه مشاغلی را عموماً انتخاب می‌کنند.

 

خصوصیات افراد درونگرا

  • ترجیح می‌دهند با خودشان وقت بگذرانند؛
  • از تعاملات اجتماعی خسته می‌شوند؛
  • کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهند؛
  • دوستان صمیمی بسیار محدودی دارند؛
  • کنجکاو هستند؛
  • احساسات و عواطف بیشتری نسبت به برون‌گراها دارند.

ممکن است افراد درونگرا ترجیح دهند در محیط‌هایی که عناصر محرک دارند، کمتر حضور پیدا کنند و درعوض به مطالعه، نوشتن و مدیتیشن بپردازند. اشخاصی که در این طیف قرار می‌گیرند، عموماً روی یک هدف واحد تمرکز می‌کنند و پیش از صحبت‌کردن، ابتدا تحلیل و بررسی انجام می‌دهند.

خصوصیات افراد برونگرا

  • تمایل دارند بلندبلند فکر کنند؛
  • سریع تصمیم می‌گیرند؛
  • از بودن در اجتماع انرژی می‌گیرند؛
  • اهل گردش، پرهیجان و مثبت‌اندیش‌ هستند؛
  • در محیط‌های گروهی پیشرفت می‌کنند؛
  • دوستان پرشماری دارند.

افراد برونگرا عموماً تمایل زیادی به تعاملات اجتماعی دارند. آن‌ها هنگامی که در مرکز توجهات قرار می‌گیرند، احساس رضایت و شادمانی می‌کنند. چنین افرادی، حلقۀ اجتماعی بزرگی دارند و اشخاص بیشتری را نسبت به درون‌گراها می‌شناسند. برون‌گراها در هنگام کمک‌گرفتن، راحت‌تر به‌ سراغ سایر افراد می‌روند.به همین خاطر,داشتن روابط اجتماعی قوی در محیط کار تاثیر زیادی برروی روحیه ی آن ها می گذارد.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب تاثیر روابط اجتماعی در محیط کار بر روحیه و عملکرد کارمندان را مطالعه کنید.

 

علت درون‌گرایی و برون‌گرایی

علت درونگرایی و برونگرایی چیست؟

برای آنکه بدانید چرا برخی از افراد درون‌گرا هستند و برخی دیگر برون‌گرا، ابتدا باید به نقشی که فیزیولوژی بدن افراد ایفا می‌کند، توجه کنید. چگونگی واکنش بدن افراد به محیط بیرونی، نقش پررنگی در تعیین سطح برون‌گرایی و درون‌گرایی دارد.

از نظر فیزیولوژیکی، شبکه‌ای از سلول‌های عصبی واقع در ساقۀ مغز معروف به سیستم فعال‌کنندۀ شبکیه (RAS)، مسئول تنظیم سطح برانگیختگی ازجمله بیداری و انتقال بین خواب و بیداری ا‌ست. همچنین، RAS در کنترل میزان اطلاعاتی که افراد در زمان بیداری دریافت می‌کنند، نقش دارد.

هنگامی‌ که افراد با تهدیدات احتمالی در محیط روبه‌رو می‌شوند، RAS سطح برانگیختگی‌شان را افزایش می‌دهد تا هوشیار و آمادۀ مقابله با خطر باشند. هر فرد از نظر سطح برانگیختگی، یک نقطۀ تنظیم اساسی دارد. برخی از افراد تمایل دارند که به‌طور طبیعی نقطۀ تنظیم بسیار بالاتری داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر دارای نقطۀ تنظیم بسیار پایین‌تری هستند.

هانس آیسنک (روان‌شناس) گفت که این سطوح برانگیختگی می‌تواند به‌عنوان یک پیوستار در نظر گرفته شود. طبق نظریۀ برانگیختگی او:

  • 15درصد از افراد دارای حداقل نقطۀ تعیین‌شده هستند؛ یعنی آن‌ها به‌طور طبیعی سطوح برانگیختگی پایینی دارند.
  • 15درصد از افراد دارای حداکثر نقطۀ تعیین‌شده هستند؛ یعنی آن‌ها به‌طور طبیعی بیشتر تحریک می‌شوند.
  • 70درصد مردم در جایی در وسط پیوستار و بین این دو نقطه در حال حرکت هستند.

براساس این نظریه، کسانی درون‌گرا هستند که به‌طور طبیعی میزان تحریک‌پذیری بالایی دارند. ازآنجاکه افراد درون‌گرا از نظر فیزیولوژیکی تمایل دارند سطح برانگیختگی مزمن بالایی را تجربه کنند، به ‌دنبال فعالیت‌ها و محیط‌هایی هستند که بتوانند از تحریک بیش از حد فرار کنند. آن‌ها به دلیل میزان تحریک طبیعی هوشیارترند و اطلاعات بیشتری را از محیط دریافت می‌کنند. فرار از جایی برای تجدید انرژی، به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که آموخته‌های خود را پردازش و درمورد آن‌ها تأمل کنند.

افراد برونگرا کسانی هستند که به‌طور طبیعی میزان تحریک‌پذیری پایینی دارند. ازآنجا‌که افراد برونگرا از نظر فیزیولوژیکی تمایل دارند سطح برانگیختگی مزمن پایینی را تجربه کنند، به‌دنبال فعالیت‌ها و محیط‌هایی هستند که بتوانند تحریک‌پذیری خود را افزایش دهند.

 

شغل‌های مناسب افراد درون‌گرا و افراد برونگرا

صرف‌نظر از مجموعه‌مهارت‌های هرکسی، افراد درونگرا و افراد برونگرا رفتارهای بخصوصی دارند که تأثیر بسزایی در کسب‌وکار آن‌ها دارد. انتخاب یک شغل متناسب با تیپ شخصیتی، تا حد زیادی تعیین‌کنندۀ میزان موفقیت یک شخص خواهد بود.

فهرست شغل‌های مناسب برای افراد برونگرا

۱. وکالت: متداول‌ترین شغل برای افراد برونگرا، وکالت است. وکالت با توجه به اینکه نیاز زیادی به ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی دارد، گزینۀ بسیار ایدئالی برای افراد برون‌گراست.

۲. تیم بازاریابی: محصولات بسیار زیادی هرروز به بازار عرضه می‌شوند. اما موفقیت اصلی یک محصول این است که تا چه میزان توانسته فروش خوبی داشته باشد. این کار توسط تیم بازاریابی انجام می‌شود که همیشه در حال حرکت و ارتباط با مراکز مشتری ا‌ست. افراد برونگرا به‌دلیل داشتن روابط اجتماعی خوب، می‌توانند این شغل را انتخاب کنند.

۳. مدیریت اداره: به‌طور‌کلی مشاغل اداری برای افراد برونگرا ساخته شده است. این شغل همه‌روزه با افراد و چهره‌های جدیدی سروکار دارد و ارتباطات تازه‌ای را تجربه می‌کند. یک شخص برون‌گرا به‌راحتی می‌تواند در این جایگاه فعالیت کند؛ زیرا می‌داند چگونه با غریبه‌ها ارتباط برقرار کند.

۴. پزشک: مهارت‌های شنیداری بسیار خوب، درک بهتر غریبه‌ها، ایجاد فضایی راحت و ارتباط کلامی مؤثر، شاخصه‌های کلیدی یک برون‌گراست که از قضا ویژگی‌های اصلی یک پزشک هم محسوب می‌شود. نه‌تنها یک پزشک، بلکه یک پرستار، درمان‌گر یا هرنوع تخصصی در پزشکی برای افراد برونگرا بسیار مناسب است.

 

فهرست شغل‌های مناسب برای افراد درون‌گرا

شغل های مناسب افراد برونگرا و درون گرا چیست ؟

۱. هنرمند: همان‌گونه که از اسمش پیداست، این گزینۀ شغلی به‌شدت نیازمند روحیات هنرمندانه و محیطی آرام و خلوت است. مشاغلی که در یک محیط شخصی انجام می‌گیرند، برای افراد درون‌گرا بسیار ایدئال هستند.

۲. طراح گرافیک: اگر شخصی خلاق و علاقه‌مند به طراحی هستید، این شغل خیلی‌ می‌تواند برایتان مناسب باشد. تنها چیزی که نیاز دارید، یک سوژه برای طراحی و یک فضای شخصی برای خودتان است.

۳. دپارتمان برق و نگهداری: یکی دیگر از گزینه‌های شغلی منحصربه‌فرد برای افراد درون‌گرا، همین موقعیت شغلی‌ است. در این موقعیت، افراد نیازی به رفتارهای اجتماعی خاصی ندارند و هرازگاهی جلسه و قرار ملاقات برای دریافت اطلاعات خواهند داشت.

۴. دستیاران پروندۀ پزشکی: مشاغل زیادی در بیمارستان‌ها وجود دارند که از توجه و ارتباط عموم به‌دور هستند. یکی از آن‌ها، دستیار پروندۀ پزشکی در آزمایشگاه است. این موقعیت شغلی مربوط می‌شود به سازمان‌دهی پرونده‌های آزمایشگاهی و ثبت اسناد. چنین شغلی دارای کمترین تعامل با اجتماع و مردم است؛ موقعیتی که بسیار سازگار با روحیات افراد درون‌گراست.

بیشتر بخوانید:مدیریت روابط عاطفی در محیط کار

مشاوره روان‌شناسی شخصیت

زندگی در محیطی که با روحیات و تیپ شخصیتی شما سازگار باشد، قطعاً امتیاز بزرگی محسوب خواهد شد. البته خیلی‌ها از این امتیاز محروم‌اند. قرارگرفتن در محیطی که با شخصیت آن‌ها سازگار نیست، آزاردهنده‌ خواهد بود. این موضوع سبب می‌شود یا در زندگی شخصی یا در فعالیت‌های کاری آسیب ببینند.

چنانچه تیپ شخصیتی شما هم باعث انزوا و اضطرابتان شده است، پیشنهاد می‌کنیم این مسئله را با روانشناسان یاری وی در جلسه مشاوره اضطراب در میان بگذارید. یاری‌وی، نوین‌ترین راه ارتباطی با مشاوران و روان‌شناسان حوزۀ شخصیت است. سامانۀ یاری‌وی به شما این امکان را می‌دهد که بدون برگزاری جلسات حضوری، فقط به ‌کمک ارتباطات متنی، صوتی و تصویری آنلاین، با مشاوران مدنظرتان ارتباط برقرار کنید.‌