یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در طول زندگی و چرخۀ جنسی هر فردی اتفاق بیفتد، مشکلاتی مثلِ فقدان میل جنسی، میل جنسی پایین، انواع مشکل جنسی و… است. این مشکلات می‌توانند بر کیفیت زندگی عادی، احساس لذت و شادابی و… اثر بگذارند و زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار دهند.

میزان شناخت هویت جنسی خود و نیازهای پارتنرتان یکی از مهم‌ترین رویکردهای شما در زندگی عاطفی است. یکی از دغدغه‌های افراد می‌تواند چگونگی روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان و پارتنر باشد. در این مقاله از یاری‌وی  با روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان، مثل اختلال عملکرد جنسی، مشکلات جنسی در زنان جوان، زوج درمانی و… همراه شما هستیم.اختلالات جنسی انواع مختلفی دارند که بسیاری از آن ها را می توان با سکس تراپ و مشاوره جنسی برطرف کرد,برای آگاهی بیشتر درمورد اختلالات جنسی,مقاله انواع اختلالات جنسی در مردان و زنان را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

اختلال عملکرد جنسی چیست؟

اختلال عملکرد جنسی می‌تواند در نتیجۀ مشکلات بیولوژیکی، درگیری در روابط، نداشتن دانش صحیح جنسی، یا ترکیبی از این موارد به ‌وجود آید. رابطۀ جنسی انسان یک نیروی اساسی است که می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر بگذارد. زمانی که عملکرد جنسی با بیماری، استرس، اضطراب و افسردگی  مختل شود، کیفیت زندگی پایین می‌آید.

روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان و مشکلات مشترک و دوطرفه چیست؟

روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان متفاوت است و هرکدام مشکلات، ناتوانی‌ها و اختلال هویت جنسی متفاوتی دارند.

استرایچر، یکی از پزشکان و سکس‌‌تراپیست‌ها، در مقاله‌ای از سایت health.usnews درخصوص روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان، افراد را به چند دسته تقسیم می‌کند:

  1. افرادی که با میل جنسی و برقراری رابطۀ جنسی مشکلی ندارند، اما احساس برانگیختگی و تحریک‌شدن را تجربه نمی‌کنند.
  2. افرادی که در ابتدا و شروع رابطه احساس برانگیختگی و تحریک‌پذیری کافی ندارند، اما بعد از شروع رابطه و درحین مقاربت تحریک شوند.

در مردان اختلال نعوظ و انزال جزو شایع‌ترین مشکلات است:

  • دیرانزالی؛
  • زود انزالی (انزال زودتر از زمانی که مرد یا شریک جنسی او می‌خواهد؛ از هر 3 مرد 1 نفر به این اختلال شایع دچار است)؛
  • رابطۀ جنسی دردناک (نعوظ به اندازۀ کافی اتفاق نمی‌افتد و این حالت در برخی از مردان باعث احساس درد می‌شود. در مردان مبتلا به اختلال نعوظ به‌صورت کلی کیفیت سلامتی و زندگی پایین می‌آید. وجود اختلال نعوظ در مردانی که مبتلا به بیماری‌های دیگر هستند، افزایش می‌یابد.(

در‌صورتی‌که پارتنرِ شما مشکلِ نعوظ را تأیید کند، یک‌سری موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند، ازجمله:

  1. توافق زوج بر سر دفعات و فواصل رابطه جنسی؛
  2. انتظار زوجین از اندام جنسی ایده‌آل؛
  3. تمایلات یا انحرافات جنسی غیرمعمول در رابطه؛
  4. رفتارهای جنسی وسواس‌گونه و تکانه‌ای.

 اختلالات جنسی درزنان

از جمله اختلالاتی که زنان در رابطه ممکن است با آن روبه‌رو شوند:

  1. احساس درد هنگام مقاربت، این درد احتمالاً به دلیل خشکی واژن و تحریک‌نشدن به‌صورت کامل است.
  2. سفت‌شدن و فشارآوردن غیرارادی عضلات واژن در هنگام دخول که در اصطلاح به آن واژینیسموس می‌گویند.

چنانچه پارتنر شما با هریک از علائم فوق مواجه بود، می‌توانید متوجه شوید که دچار اختلال جنسی شده است. این مشکلات حل‌شدنی هستند و غالباً با درمان‌ها و روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان، توسط سکس‌ تراپیست‌ها برطرف می‌شوند.

 

چگونه زوجین می‌توانند در روابط طولانی‌مدت میل جنسی خود را حفظ کنند؟

علاقه به رابطۀ‌ جنسی با گذشت زمان کاهش می‌یابد. داشتنِ انتظارات معقول، تصورات جنسی فردی مناسب، اشتراکات، هم‌سطح‌بودن تصور زوجین از شریک جنسی ایده‌آل و واقعیت، کمک می‌کند تا اختلالات زناشویی و جنسی راحت‌تر حل شوند.

 اختلالات جنسی در روابط زناشویی

بررسی دلایل و عواملی که ممکن است باعث عدم تمایل جنسی در افراد شود:

علاقه به فعالیت جنسی عملکردی 100درصد طبیعی است؛ اما در بررسی روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان دلایل نامحدودی وجود دارد. ممکن است فردی به فعالیت جنسی علاقه نداشته باشد، برای مثال:

  • اطلاعات نادرست یا کمبود اطلاعات درمورد هویت جنسی خود؛
  • تجارب یا باورهای منفی درمورد رابطۀ جنسی (مسائل مربوط به تجربیات ناخواستۀ جنسی در گذشته)؛
  • نارضایتی در روابط جنسی با پارتنر (انتظار زوجین از اندام جنسی ایده‌آل، تصور زوجین از شریک جنسی ایده‌آل و…)؛
  • زمینه‌های بهداشتی ازجمله عدم رعایت بهداشت فردی، رعایت بهداشت روانی و مشکلات درمان‌نشده مثلِ افسردگی؛
  • تغییر در نوع داروهای مصرفی یا عوارض جانبی؛
  • استرس‌های طولانی‌مدت یا نوسانات هورمونی؛
  • و… .

اگر مسائل مربوط به تجربیات ناخواستۀ جنسی در گذشته لذت‌بخش نبوده است، منطقی است که شما دیگر علاقه‌ای به برقراری رابطۀ جنسی نداشته باشید.

چنانچه متوجه هریک از اختلال‌های فوق در پارتنر یا خودتان شدید، می‌توانید با یک سکس تراپیست به‌صورت آنلاین در یاری‌وی مشورت کنید تا شما را در مراحل و روند درمان راهنمایی کنند.

 اختلال جنسی خود ارضایی

میزان تمایل به خودارضایی و توصیه‌هایی درخصوص شناختِ هویت جنسی خود:

طبق گزارش سایت healthline، اگر نمی‌دانید از نظر جنسی چه چیزی مورد علاقۀ شماست، توصیه می‌شود به‌تنهایی روی خواسته‌های جنسی خودتان تمرکز کنید؛ این کار به شما در افزایش آگاهی بدنی و تشخیص اختلالات جنسی پیش از ازدواج کمک می‌کند.

طبق توصیۀ این سایت، هرچه افراد بیشتر وقت خود را صرف کاوش در تخیلات جنسی خود کنند (تمایل به خودارضایی  جهت شناخت نیازهای جنسی شخصی در افراد مبتلا به مشکلات جنسی و در حد معقول)، احتمال تمایل به رابطۀ جنسی در آن‌ها را افزایش می‌یابد.

 در بررسی روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان، تأثیرات فیلم‌های مستهجن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اعتیاد به رابطۀ جنسی یا دیدن فیلم‌های مستهجن، به‌خصوص در مردان، یکی از عواملی است که باعث بی‌میلی جنسی و عوض‌شدن تصورات جنسی فردی می‌شود. این فیلم‌ها در طولانی‌مدت و با وجود صحنه‌های نامتعارف و غیرمعمول باعث شرطی‌شدن یک‌سری رفتارهای جنسی و به‌وجود‌آمدن انواع فانتزی‌های غیرمعقول و فتیش جنسی، همسرآزاری در طول رابطه و درنهایت اعتیاد به این فیلم‌ها می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب فانتزی جنسی چیست را مطالعه کنید.

به‌صورت کلی، با مشاهدۀ رفتارهایی مثل فتیش، انتظارات غیرمعقول یا عدم تمایل به برقراری رابطۀ جنسی با پارتنر، می‌توانید به تأثیرات تماشای فیلم‌های مستهجن شک کنید.

بیشتر بخوانید:پاتنر چیست بررسی فرق همسر و پارتنر+ وظایف

سهم یاری‌وی در کمک به تشخیص اختلال و نیازهای جنسی پارتنر شما

درکل، تشخیص اختلالات جنسی بهتر است توسط سکس‌‌تراپیست‌ها و زوج‌درمانگران انجام شود. روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان به دلیل تفاوت در نیازها و اختلالات جنسی، متفاوت است. برای آنکه روش‌های تشخیص اختلال جنسی در زنان و مردان را بهتر درک کنید و بتوانید از نیازهای جنسی پارتنرتان آگاه شوید، نیاز به مشاوه با یک  سکس تراپیست دارید. ما در یاری ‌وی این امکان را فراهم آوردیم تا شما در هر مکان و زمانی بتوانید با سکس تراپیست به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید.