به‌عنوان پدر یا مادر، اصول رفتار صحیح با نوجوانان را می‌شناسید؟ فرزندان شما در دوران نوجوانی با تغییرات جسمی، عاطفی و جنسی بسیاری رو‌به‌رو می‌شوند. مسائلی همچون تغییر شکل بدن، تغییر مقطع تحصیلی، انتظارات والدین، تغییر مدرسه و مهاجرت می‌توانند آن‌ها را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کنند. در این مقاله روانشناسی نوجوانان سعی داریم نکات کلیدی درباره ارتباط با نوجوانان در خارج از ایران را برای شما شرح دهیم.

قطعاً شما به‌عنوان پدر و مادر بهترین‌ها را برای فرزندتان می‌خواهید، اما گاهی به دلیل نداشتن آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوجوانان، اشتباهات بسیاری در رفتار خود خواهید داشت.

 مهاجرت یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی شما و فرزندانتان محسوب می‌شود. تغییر فرهنگ، جغرافیا، زبان و حتی مذهب موجب سردرگمی‌های بسیاری می‌شود. حال تصور کنید مهاجرت در دوره نوجوانی فرزند شما اتفاق بیفتد.

اگر در مهاجرت به سر می‌برید یا قصد آن را دارید، ارتباط با نوجوانان را بیاموزید و از اشتباهات متداول بپرهیزید. این اشتباهات کدام‌اند؟

1. نپذیرفتن سرعت تغییرات و وفق‌پذیری فرزندان

کودکان و نوجوانان به‌سرعت از طریق مدرسه در فرهنگ جدیدی غوطه‌ور می‌شوند. این موضوع را به فال نیک بگیرید و از آن‌ها خرده نگیرید. شما بین آموزش‌دادن به فرزندان خود برای احترام به معیارها و ارزش‌های فرهنگی خود، و اجازه‌دادن به آن‌ها برای ادغام، تعادل برقرار کنید.

مسئله این نیست که فرزند شما در تماس با فرهنگ خارجی تغییر خواهد کرد یا خیر، مسئله چگونگی و شدت این نوع تغییرات است. به خاطر داشته باشید که قطعاً یکی از دلایل مهاجرت شما، بهتر زندگی کردن فرزندانتان بوده است. پس برای رسیدن به این هدف، سطح ادغام آن‌ها را بپذیرید و این موضوع را در ارتباط با نوجوانان در نظر بگیرید. اشتباهات والدین آزادی بیش از حد

2. توجه و مراقبت بیش از حد

در ارتباط با نوجوانان از افراط بپرهیزید. گاهی نگرانی‌های بیش از حد شما بابت محافظت از فرزندتان باعث کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها می‌شود. نیازی نیست در تمام روزهای مهاجرت مثل یک بادیگارد کنار فرزندانتان باشید. آشنایی با دوستان جدید و محیط‌هایی که در آن‌ها رفت‌وآمد دارند، به رفتار صحیح با نوجوانانتان کمک می‌کند. اما کنترل بیش از حد نوجوان و روابط وی موجب فشارهای روانی بسیاری می‌شود.

متأسفانه بسیاری از والدین مهاجر ایرانی در فرهنگی رشد یافته‌اند که در آن انتظار اطاعت محض از سوی نوجوانان و تعیین تکلیف آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود. این در صورتی است که جامعۀ غربی به آزادی فردی احترام ویژه‌ای می‌گذارد.

باید بدانیم در مقایسه با خانواده‌هایی که صرفاً به استراتژی‌های کنترلی و دستوری تکیه دارند، خانواده‌ای موفق‌تر خواهد بود که به دنبال یافتن استراتژی‌هایی است که در عین احترام به آزادی عمل فردی، در زندگی فرزند خود مؤثر باقی بماند.

 اشتباهات رایج والدین اعطای آزادی بیش از حد

3. اعطای آزادی بیش از حد

یکی دیگر از اشتباهات والدین، دادن آزادی بیش از حد به فرزندان است. تأمین بیش از حد خواسته‌های نوجوان نیز می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر داشته باشد. در ارتباط با نوجوانان تعادل را برقرار کنید، دوستانشان را بشناسید، رفتارهای آن‌ها را تحت‌نظر بگیرید و از آزادی کنترل‌نشده بپرهیزید.

تغییر فرهنگ در مهاجرت شوک بزرگی به فرزندانتان وارد می‌کند. آن‌ها که تا قبل از مهاجرت باید با پوشش متفاوتی در جامعه و در یک بستر کنترل‌شده زندگی کنند، حالا می‌توانند بدون هیچ حد و مرزی زندگی کنند.

گاهی بارداری‌های ناخواسته، روابط جنسی متعدد، مصرف مشروب به بهانۀ آزادی و بسیاری از مشکلات جسمی و روحی در اثر عدم جلوگیری از بی بندوباری های اخلاقی و پوششی نوجوان، نداشتن شناخت کافی از دوستان نوجوان خود و بی‌توجهی به بی بندوباری جنسی شکل می‌گیرد. اگر اصول ارتباط با نوجوانتان را نمی‌دانید، از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید. با کمک مشاوره کودک و نوجوان می‌توان با بحران‌های نوجوانی فرزندان و تعارض‌های رفتاری آن‌ها مقابله کرد و رفتار صحیح با نوجوانان را آموخت.

4. دخالت‌دادن نوجوان در مسائل و مشکلات مهاجرت

یکی دیگر از مشکلاتی که در ارتباط با نوجوان مشاهده می‌شود، دخالت‌دادن نوجوان در مشکلات و چالش‌های مهاجرت است. عدم رشد مهارت‌های اجتماعی والدین، نداشتن مهارت کافی برای دستیابی به شغل و حتی تسلط ‌نداشتن به زبان کشور مقصد می‌تواند آن‌ها را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. فرزندان نباید از وجود چنین مشکلاتی باخبر شوند. صحبت‌کردن از مشکلات موجب کمبود اعتماد بنفس والدین و نوجوان شده و احساس خطر را در نوجوان پررنگ می‌کند.

5.  قضاوت‌کردن فرزندان

ما می‌دانیم که قضاوت‌نکردن فرزندان، به‌خصوص زمانی که کار اشتباهی انجام می‌دهند، کار سختی است. اما باید توجه داشته باشید که همین قضاوت‌ها می‌توانند روح فرزندتان را آزرده کند. سرزنش نوجوان به علت تغییرات رفتاری زیاد موجب ایجاد شکاف ارتباطی بین والدین و نوجوان می‌شود. همچنین، مخالفت والدین با ایجاد تغییرات ظاهری در نوجوان، اگر با تنش و عصبانیت همراه باشد، جز جنگ و دعوا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

6. رعایت‌نکردن حریم خصوصی

رفتار صحیح با نوجوانان را با رعایت حریم شخصی و خصوصی آن‌ها کامل کنیم. بحران هویت، دوران بلوغ، دلتنگی برای دوستان و… گاهی نیاز به درک حریم خصوصی دارد. با سرک‌کشیدن به حریم خصوصی فرزندتان، درک‌نکردن بی‌هویتی به‌وجود‌آمده در نوجوان و عدم درک دلتنگی‌های نوجوان برای زندگی قبلی خود می‌توانید موجب افسردگی او شوید. البته همان‌طور که اشاره کردیم، این حریم خصوصی نباید با آزادی‌ بیش از حد، یکسان قلمداد شود.

7. بی‌توجهی به تغییرات رفتاری فرزندان

شکایت والدین از نداشتن توجه کافی نوجوان به درس یکی دیگر از بحران‌های نوجوانی فرزندان محسوب می‌شود. شما باید هرگونه تغییرات خلق و خو، گوشه گیری، نداشتن تمایل به تحصیل و تغییرات رفتاری را به‌منزلۀ هشدار در نظر بگیرید تا از بروز افسردگی و در نوجوانتان جلوگیری کنید. ارتباط با نوجوانان در این مرحله سخت است. پس پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

8. انتظار بی‌جا از فرزندان

گاهی عدم درک متقابل و انتظارات بی‌جای والدین از فرزندان موجب اختلال در ارتباط با نوجوانان می‌شود. گاهی غیر اجتماعی بودن والدین می‌تواند موجب کمبود عزت نفس فرزندان شود. اما والدین انتظار دارند فرزندشان اجتماعی باشد و به انتظارات بی‌جای آن‌ها جامۀ عمل بپوشاند. انتظار اینکه نوجوان شما در این مرحله خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهد و برای روابطش حد و مرز بگذارد، کار اشتباهی است. چطور رفتار صحیح با نوجوانان داشته باشید؟ از روانشناس کودک و نوجوان یاری وی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:چطور فرزندم را با فرهنگ ایرانی آشنا کنم؟

یاری وی همراه شما هر لحظه و هرجا

با کمک ساماندر هرکجا که باشید با مشاوران روان‌شناسی در ارتباط خواهید بود. صحبت‌کردن با یک مشاور هم‌زبان که به‌خوبی با فرهنگ، تمدن و مذهب کشور شما آشنایی داشته باشد، کمک بیشتری به شما خواهد کرد. مشاورۀ آنلاین با متخصصان روان‌شناس کودک و نوجوان به‌صورت تصویری، چت متنی و صوتی است. متخصصان یاری وی با روش‌های درمانی و راهکارهای تخصصی بهترین همراه شما خواهند بود. پس همین حالا برای مشاورۀ آنلاین یاری وی اقدام کنید.