امروزه افراد بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر ۸۸ درصد از جوامع آفریقایی و ۸۲ درصد از جوامع اوراسیا رابطه جنسی قبل از ازدواج را مجاز می‌دانند. از سویی دیگر، حدود ۷۳ درصد از جوامع مدیترانه‌ای رابطه قبل از ازدواج را ممنوع می‌دانند.

به طور کلی، رابطه جنسی خارج از ازدواج، پس از زنای با محارم، رتبۀ دوم را در تابوی جهانی دارد. ما در این مطلب به بررسی اهمیت رابطه جنسی در یک رابطۀ عاشقانه، تأثیرات آن روی افراد و رویکردهای مختلف روان‌شناسان دربارۀ رابطه جنسی قبل از ازدواج پرداخته‌ایم.

اهمیت رابطه جنسی در یک رابطه عاشقانه

بدون تردید هر فردی که وارد رابطه‌ای احساسی می‌شود، این سؤال برایش پیش می‌آید که: «آیا رابطۀ جنسی در یک رابطۀ عاشقانه مهم است؟». واقعیت این است که هیچ پاسخ یکسانی برای همه وجود ندارد! انسان‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت‌اند و آنچه برای برخی مهم است، ممکن است برای دیگران اصلاً مهم نباشد. اهمیت رابطه جنسی در یک رابطه عاشقانه، در نهایت به باورهای شخصی، تمایلات فیزیکی و ماهیت رابطۀ شما بستگی دارد.

سکس قبل از ازدواج

بسیاری از افراد بدون داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج با کسی که دوستش دارند، روابط عاشقانۀ شاد، رضایت‌بخش و سالمی را می‌سازند. این افراد ممکن است به دلایل مختلف جسمی و روحی، رابطه جنسی را به بعد از ازدواج منتقل کنند. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • داشتن میل جنسی کم؛
  • وجود بیماری زمینه‌ای در یکی از طرفین؛
  • تمایل به شناخت بیشتر قبل از رابطه جنسی؛
  • مجرد بودن و تمایل به پرهیز از رابطه جنسی قبل از ازدواج.

با این حال، نداشتن رابطه جنسی به این معنی نیست که رابطه شما ناسالم است و یا فرد مقابل شما را دوست ندارد و برای شما ارزش قائل نیست! حقیقت این است که فعالیت جنسی برای یک رابطه سالم ضروری نیست؛ اما می‌تواند برای عده‌ای مهم باشد.

برای برخی، رابطۀ جنسی بخش مهمی از روابط عاشقانه است. بسیاری از مردم می‌خواهند با شریک احساسی خود، رابطه جنسی داشته باشند. از آنجا که احساسات و تمایلات ما در مورد رابطۀ جنسی متنوع و متفاوت است، همۀ ما رویکردهای متفاوتی نسبت به رابطه قبل از ازدواج داریم. اما هیچ رویکردی اشتباه نیست!

ما اغلب، رابطۀ جنسی را با صمیمیت یکی می‌دانیم. در حالی که رابطه جنسی می‌تواند یک شکل عالی از صمیمیت باشد، اما تنها راه صمیمی بودن با کسی نیست. فراتر از صمیمیت فیزیکی، صمیمیت عاطفی مانند گفتگوهای صادقانه، می‌تواند برای بسیاری از افراد در رابطه مهم باشد.

یکی از اصول مهمی که نشان می‌دهد رابطه عاشقانه تا چه حدی استحکام دارد این است که هر دو نفر شرایط یکدیگر را درک کنند و بدانند که برای داشتن یک رابطۀ سالم و شاد، نیازی به داشتن رابطه جنسی ندارند؛ حتی اگر هر دو تصمیم بگیرند رابطه قبل از ازدواج را با یکدیگر تجربه کنند.

تأثیرات رابطه جنسی روی افراد

گسترش رابطه جنسی قبل از ازدواج و رویکرد‌های مختلف در طول زمان

رابطه جنسی فواید عاطفی و فیزیکی زیادی برای زنان و مردان دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم:

  • بهبود اعتمادبه‌نفس؛
  • برقراری ارتباط بهتر با بدن خود؛
  • از بین بردن استرس؛
  • راهی برای ابراز عشق و مراقبت از رابطۀ مشترک؛
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی؛
  • بهبود سلامت قلب؛
  • کمک به تقویت حافظه؛
  • تسکین میگرن و سردردهای مداوم

گسترش رابطه جنسی قبل از ازدواج و رویکرد‌های مختلف روان‌شناسان

چرا مردم در جوامع توسعه یافته، قبل از ازدواج از نظر جنسی فعال‌تر هستند؟ جواب این سؤال، فهرستی طولانی را شامل می‌شود که از ابعاد گوناگون به موضوع پرداخته است:

پیشگیری از بارداری

با استفادۀ گسترده‌تر از داروهای ضدبارداری مؤثر، جوانان به اندازۀ نسل‌های قبل، از بارداری ناخواسته نمی‌ترسند. همین امر، تأثیر زیادی روی رواج رابطه جنسی قبل از ازدواج گذاشته است.

کاهش نظارت والدین

با ورود انسان‌ها به دنیای مدرن، اشتغال مادران و پدران به طور هم‌زمان سبب شد تا فرزندان در ساعات خارج از مدرسه، تحت نظارت کسی نباشند و از این فرصت برای تجربۀ رابطۀ جنسی استفاده کنند. به همین دلیل است که سن رابطه جنسی پیش از ازدواج در جوامع پیشرفته به‌سرعت رو به کاهش است.

بلوغ جنسی زودتر، سن ازدواج بالاتر

بر اساس تحقیقات علمی، نسل‌های جدید، بنا به دلایل مختلفی مثل تغییر در تغذیه، دسترسی راحت به فضای مجازی، گسترش پورنوگرافی و…، بلوغ جنسی را در سنین بسیار پایین تجربه می‌کنند. از طرفی، سن ازدواج نیز به خاطر عواملی چون مسائل اقتصادی، تحصیلات و…، نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. فاصلۀ طولانی بین بلوغ و ازدواج سبب شده تا تجربۀ رابطه جنسی قبل از ازدواج گسترش پیدا کند.

کاهش ازدواج

آمارها نشان می‌دهد که نه تنها تعداد ازدواج در جهان کاهش یافته، بلکه طلاق نیز افزایش داشته و این به معنی افزایش تعداد افراد مجردی است که از نظر جنسی فعال هستند. در عین حال، پذیرفتن زندگی مجردی در بین خانواده‌ها باعث شده تا فرزندان، بیشتر در معرض رابطه قبل از ازدواج قرار بگیرند.

دلایل مخالفان رابطه جنسی قبل از ازدواج

رابطۀ جنسی بسیار قدرتمند است! زیرا تنها به لذت جسمی و جنسی ختم نمی‌شود؛ بلکه تبعات مثبت و منفی روانی و جسمی بعد از آن، بسیار پررنگ‌تر از لذت جسمی است. دبرا فیله، مشاور حرفه‌ای، روان‌شناس روابط و نویسنده، دلایل گوناگونی را برای مخالفت خود با رابطه قبل از ازدواج اعلام می‌کند که بر پایۀ تحقیقات علمی و آمارهای واقعی استوار است. او به‌مانند همفکرانش با رابطه جنسی قبل از ازدواج همانند «کمپین نه گفتن به مواد مخدر و الکل» رفتار می‌کند. عمده‌ترین دلایل دبرا برای مخالفت با این موضوع، دلایل زیر است:

تأثیر عاطفی رابطه جنسی قبل از ازدواج

اساساً، رابطه جنسی سالم، محصول جانبی یک ازدواج پررونق است. در اغلب مواقع، رابطه جنسی خارج از ازدواج، ابزاری است که به جای «پرداختن» به معایب رابطه، برای «پوشاندن» عیوب رابطه به کار می‌رود. رابطه جنسی قبل از ازدواج مانند یک «تعهد ساختگی» است که باعث ایجاد حس نادرست صمیمیت عاطفی و وابستگی خارج از تعهد می‌شود. صمیمیت جنسی قبل از تعهد زناشویی، می‌تواند باعث سردرگمی و عمدتاً به‌هم‌ریختگی قطب‌نمای عاطفی افراد، به‌خصوص خانم‌ها شود.اگر احساس میکنید رابطه شما از اینگونه رابطه ها هست می توانید به مشاوره رابطه مراجعه کنید.

تأثیر روانی رابطه جنسی قبل از ازدواج

رابطه جنسی، هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی یک فعل لازم است. مواد شیمیایی در بدن ما ترشح شده و باعث می‌شود با شخصی که با او صمیمی هستیم ارتباط برقرار کنیم؛ خواه این ارتباط سالم باشد یا ناسالم؛ مذهبی باشیم یا غیرمذهبی، نمی‌توانیم تأثیراتی که سابقه و تجربیات جنسی گذشتۀ یک فرد بر ازدواجش می‌گذارد را انکار کنیم. زیرا هم علم و هم روان‌شناسی این تأثیر را تأیید می‌کنند.

رابطه جنسی قبل از ازدواج چه معایب و مزایایی دارد

ما مخلوقات عادت هستیم و تجربیات جنسی ما بخشی از انتظارات، ناامنی‌ها، نیازها، خواسته‌ها، احساسات و ترس‌های ما را شکل می‌دهد. تجربیات جنسی ما قبل از ازدواج، مستقیماً بر توانایی ما برای لذت بردن از رابطه جنسی بعد از ازدواج، تأثیر می‌گذارد.اگر ازدواج کرده اید و رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته اید که باعث شده است که کمی سردرگم شوید باید به یک مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

ساختار روانی ما به شکلی عمیق، تحت تأثیر شدت و فراوانی تجربیات جنسی قبل از ازدواج است. وقتی صحبت از تأثیرات رابطه جنسی قبل از ازدواج بر انتظارات ما از رابطه جنسی زناشویی می‌شود، احتیاط شرط عقل است. چون بدون شک همۀ ما دوست داریم، بهترین رابطه را با همسر آیندۀ خود داشته باشیم؛ نه فردی که مشخص نیست در آیندۀ ما حضور دارد یا خیر.

دلایل موافقان رابطه جنسی قبل از ازدواج

اغلب موافقان رابطه قبل از ازدواج معتقدند که با توجه به تغییرات زیاد در زندگی مدرن امروزی، نباید جلوی آزادی انتخاب افراد برای لذت بردن از زندگی گرفته شود. این گروه از روان‌شناسان، رابطۀ جنسی را مانند غذا خوردن و نوشیدن آب، یک فعل عادی و لازم برای بدن می‌دانند که صبر کردن برای آن جایز نیست و الزاماً نباید با ازدواج اتفاق بیفتد.

موافقان رابطه قبل از ازدواج معتقدند که یکی از علت‌های تلاش بشر برای دست یافتن به روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری، پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و پوزیشن‌هایی که باکرگی را خدشه‌دار نمی‌کند نیز یافتن آزادی در ارتباط جنسی قبل از ازدواج است. به همین دلیل، موارد یاد شده دیگر مانند گذشته بازدارندۀ رابطه جنسی قبل از ازدواج نیستند.

نتیجه‌گیری

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید رابطه جنسی قبل از ازدواج کاری درست یا اشتباه است! تعیین درست یا غلط بودن این فعل، برای هر فردی با در نظر گرفتن خصوصیات طرف مقابل، خصوصیات و شخصیت خود فرد، نوع رابطه و میزان جدی بودن آن، امکان‌پذیر است. به همین دلیل برای این‌که انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است به مشاوره روانشناسی بروید و صحبت کنید و از روانشناسان برای تصمیم‌گیری کمک بخواهید,همچنین ارزیابی جنسی قبل از ازدواج به شما در این موضوع کمک می کند. مشاوران یاری وی با سال‌ها تجربه در زمینۀ روابط بین زوجین، می‌توانند در مشاوره تلفنی و یا چت، شما را همراهی کنند. انتخاب روش مشاوره با شماست.

آیا شما رابطه قبل از ازدواج را تجربه کرده‌اید؟ از تجربیات خود در کامنت‌‌ها برای ما بنویسید.