دعوا با والدین در طول دوره نوجوانی یک فرد معمولا به بالاترین حد ممکن می‌رسد. هر چند که در دوره کودکی و جوانی نیز اختلافات متعددی بین فرزندان و والدین بروز می‌کند؛ اما پیچیدگی و شدت این مشکلات به هیچ عنوان مانند دوره نوجوانی نیست. در این دوره ممکن است دعوا با پدر و مادر بر سر بی‌اهمیت‌ترین مسائل به یک موضوع بحراتی تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین دلایل دعوای فرزندان با والدین بپردازیم. همچنین راهکار مهمی برای کاهش تنش بین اعضای خانواده ارائه خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

9 دلیل اساسی دعوا با والدین

دلایل دعوا با پدر

ما در بررسی‌های خود به 9 عامل مهم دعوا با پدر و مادر رسیدیم. این موارد نه گانه در بسیاری از خانواده‌ها به چشم می‌خورد. بنابراین آگاهی پیرامون آن‌ها می‌تواند کلید جلوگیری از تشدید دعوای فرزندان و والدین به خصوص در دوره نوجوانی بچه‌ها باشد. اصلی‌ترین دلایل دعوا با والدین عبارت‌اند از:

1. وضع قوانین سخت‌گیرانه رفت‌وآمد برای فرزندان

والدین در طول دوره نوجوانی معمولا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رفت‌وآمد فرزندان خود در نظر می‌گیرند. آن‌ها معمولا ساعت مشخصی را تعیین می‌کنند و از فرزند خود می‌خواهند که دیرتر از آن زمان به خانه برنگردند. نوجوانان نیز در بازه سنی قرار دارند که تمایل دارند با دوستان خود به گردش و تفریح بپردازند. از انواع و اقسام مهمانی‌ها گرفته تا گردش‌های دوستانه در برنامه زندگی نوجوانان به چشم می‌خورد.

بحث و دعوا با مادر

در این شرایط احتمال بروز دعوا با والدین معمولا افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که نوجوانان خیلی نسبت به چارچوب‌های تعیین‌شده از سوی والدین اعتقاد ندارند. والدین برای حفاظت بیشتر از فرزند خود چنین تصمیماتی را می‌گیرند؛ اما در مقابل فرزندان نیز معتقدند که به سنی رسیده‌اند که شایسته دستیابی به آزادی بیشتری باشند.

2. دعوا با پدر و مادر بر سر استفاده از خودرو سواری

گاهی اوقات دعوا با والدین بر سر استفاده از خودرو یا موتور به صورت مستقل رخ می‌دهد. والدین معمولا به خاطر حساسیت‌هایی که در استفاده از وسایل نقلیه برای حفظ جان فرزندان دارند، مانع از استفاده مستقل آن‌ها از وسایل‌شان می‌گردند. فرزندان هم که تجربه رانندگی را نوعی هیجان به شمار می‌آورند، ممکن است بر سر این مسئله با والدین خود وارد چالش شوند.

نکته مهمی که در دعوا با پدر و مادر در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از استفاده فرزندان از وسایل نقلیه بدون داشتن گواهینامه است. تحت هیچ شرایطی والدین نباید در این زمینه از موضع خود کوتاه بیایند. اما بعد از دریافت گواهینامه رفته رفته باید به فرزندان خود اعتماد کنند و اجازه استفاده از خودرو سواری یا موتور را به آن‌ها بدهند.

3. دعوا با والدین بر سر مشکلات تحصیلی

اساسا در فصل نوجوانی و جوانی، شرایط زندگی افراد با دوره کودکی کاملا متفاوت است. به همین دلیل ممکن است یک نفر در دوره کودکی خود سخت‌کوشی زیادی در تحصیل داشته باشد؛ اما در دوره نوجوانی و جوانی به دلایل مختلف دچار افت تحصیلی شود. اساسا یکی از موقعیت‌های دعوای فرزندان با والدین بر سر مشکلات درسی است؛ جایی که فرزندان از فشار بیش از حد والدین برای درس خواندن گلایه‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید:نقش و مسئولیت پدر در خانواده از نظر روانشناسی چیست؟

4. مصرف الکل، سیگار یا موادر مخدر

نوجوانی فصل جدیدی در پیش روی هر فرد است که فرصت‌های زیادی برای تجربه و کشف کردن را برای او فراهم می‌کند. فرهنگ حاکم در اجتماعات بسیاری از کشورهای دنیا به سمت و سویی حرکت کرده است که دسترسی نوجوانان به مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر خیلی دشوار نیست. در چنین شرایطی مدیریت رفتارهای پرخطر فرزندان به یکی از دغدغه‌های ذهنی والدین تبدیل می‌شود.

9 علت دعوا با پدر و مادر و رفع اختلاف با والدین

وقتی فردی در نوجوانی گرفتار مصرف مشروبات الکلی، سیگار یا مواد مخدر می‌شود، خیلی سخت می‌تواند این موضوع را از والدین خود مخفی نگه دارد. برملا شدن این موضوع به یکی از مهم‌ترین محل‌های دعوا با پدر و مادر تبدیل می‌شود. هر چند فرزندان سعی می‌کنند با توسل به دروغ ماجرا را انکار کنند ولی تشخیص این قبیل موضوعات برای والدین چندان دشوار نیست.

5. دعوا با والدین بر سر استفاده بیش از حد از تلفن همراه

استفاده بیش از حد فرزندان از تلفن همراه یکی از موضوعات جدی است که امروزه اغلب والدین از آن شاکی هستند. شبکه‌های اجتماعی از یک طرف و بازی‌های موبایلی از طرف دیگر جاذبه‌هایی را به همراه دارند که نوجوانان را ساعت‌ها در روز مشغول خود می‌کنند.

والدین در این شرایط نگران هستند که صرف وقت بیش از حد پای تلفن همراه، نه‌تنها مانع از رسیدگی به سایر فعالیت‌های روزمره می‌شود؛ بلکه سلامتی فرزندان‌شان را نیز تهدید می‌کند. این مسئله یکی از رایج‌ترین موضوعات دعوا با پدر و مادر در کشورهای مختلف دنیا است.

6. دعوای فرزندان با والدین بر سر رژیم غذایی نامناسب

امروزه شرایط به سمتی پیش رفته است که فست فودها رژیم غذایی طیف‌های مختلفی از جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. در این بین جوانان و نوجوانان بیشترین علاقه را به فست فود نشان می‌دهند. جایگزین کردن پیتزا، ساندویچ و سایر فست فودها با غذای سالم خانگی معمولا باعث بروز دعوا با والدین می‌شود.

از آن گذشته برخی از فرزندان نیز برای دستیابی به اندام ایده‌آل خود، دست به هر کاری می‌زنند که این مسئله نیز در بسیاری از موارد سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. در این گونه موارد فرزندان به فکر دستیابی به زیبایی مطلوبی خود هستند؛ اما در مقابل والدین دغدغه سلامت فرزندان خود را دارند. بروز دعوا با پدر و مادر در چنین شرایطی نیز محتمل است.

7. تمایل به تنهایی طولانی مدت

برخی از نوجوانان ترجیح می‌دهند که زمان زیادی را به تنهایی سپری کنند. معمولا از حضور در جمع‌های خانوادگی نیز اجتناب می‌کنند. این گونه رفتارها ممکن است باعث بروز دعوا با والدین شود. والدین تلاش بر جمع کردن کانون خانواده به دور هم دارند؛ در حالی که فرزندان‌شان کاملا در مسیر برعکس حرکت می‌کنند.

8. دعوا با پدر و مادر بر سر نوع پوشش

یکی از محل‌های دعوای فرزندان با والدین، مسئله نوع پوشش است. واقعیت این است که تغییر ذائقه نسل‌ها در دنیای امروز با شتاب بسیار زیادی در حال وقوع است. همین مسئله باعث می‌شود که درک برخی از رفتارهای فرزندان از سوی والدین چندان ممکن نباشد. مسئله پوشش یکی از موضوعاتی است که تفاوت ذائقه نسل‌ها خیلی زود خود را نشان می‌دهد.

در بسیاری از خانواده‌ها هر وقت که قرار است دسته جمعی به جایی بروند، بر سر نوع پوشش فرزندان، بحث و جدل به وجود می‌آید. والدین ترجیح می‌دهند که فرزندان‌شان لباس‌های متناسب با محیط اجتماعی انتخاب کنند. در مقابل اما فرزندان نیز استدلال‌های خود را برای پوشش‌های خاص‌شان مطرح می‌کنند.

9. روابط دوستانه فرزندان عامل مهم دعوا با والدین

روابط دوستانه فرزندان با دوستان پسر و دخترشان یکی از موضوعات مهمی است که باعث بروز دعوا با والدین می‌شود. در مواقعی والدین فرزندان خود را برای برقراری چنین رابطه‌های دوستانه‌ای خیلی کم می‌بینند. حتی ممکن است که با مشاهده دوست دختر یا پسر فرزندشان، احساس کنند که این فرد گزینه مناسبی برای دوستی نیست. زمان زیادی که فرزندان به دوستان خود سپری می‌کنند نیز در ردیف محل‌های مناقشه با والدین قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:مهمترین نقش و مسئولیت های مادر در خانواده چیست؟

کلام پایانی

9 مورد از مهم‌ترین دلایل دعوا با والدین را بررسی کردیم. واقعیت این است که بخش قابل توجهی از موارد دعوای فرزندان با والدین از طریق گفتگو در فضای سالم و صمیمی قابل حل است؛ اما در بسیاری از موارد دعوا با پدر و مادر نیز عملا نیاز به کمک مشاور روانشناس خبره احساس می‌شود. یاری وی مفتخر به همکاری با تعدادی از برترین مشاوران روانشناسی حوزه خانواده است. برای مدیریت هر چه بهتر روابط خود با فرزندان‌تان، می‌توانید روی کمک ما در یاری وی حساب کنید. داشتن خانواده‌ای شاد و صمیمی حق شماست.