همه ما در برهه‌هایی از زندگی نیاز به مشاوره روانشناسی پیدا می‌کنیم. اساساً گفت‌وگو با افرادی که موضوعات روانشناختی انسان آشنایی کافی دارند و برای چالش‌های روحی و روانی راهکارهایی ارائه می‌کنند، گره‌گشا است. مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از راه‌هایی است که می‌توان به جای مراجعه حضوری به متخصصان انتخاب کرد. خیلی از افراد در مواجهه با پیشنهاد مشاوره روانشناسی آنلاین این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا مشاوره به صورت آنلاین فایده‌ای هم دارد؟ برای پاسخ به این سؤال تصمیم گرفتیم که مطلب حاضر را آماده کنیم. دعوت می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

مشاوره روانشناسی آنلاین چیست؟

اگر خدمات مشاوره روانشناسی از طریق تلفن یا ابزارهای مبتنی بر اینترنت مانند پیام‌های رسان‌های چت آنلاین، اپلیکیشن‌های تماس صوتی و تصویری و حتی ایمیل ارائه شود، از آن‌ها تحت عنوان خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین یاد می‌گردد. هر چند که بدیهی است این روش در مقایسه با مشاوره روانشناسی حضوری با محدودیت‌هایی همراه است؛ اما نباید فراموش کرد که این روش به سرعت به یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای دریافت مشاوره بین مردم در سراسر دنیا تبدیل شده است.

برخی از مجموعه‌های فعال در این زمینه مانند یاری وی تلاش می‌کنند تا با ارائه اینکه مشاوره روانشناسی آنلاین رایگان چگونه انجام می شود به برخی از مراجعه‌کنندگان ضمن فرهنگ‌سازی در این زمینه، به ارتقای سلامت روانی جامعه نیز کمک کنند. نباید فراموش کنید که مشاوره آنلاین حتی در برخی از جنبه‌ها از مشاوره حضوری پیچیده‌تر است؛ چرا که در مشاوره حضوری مشاور راه‌های بیشتری برای ارتباط‌گیری با مخاطب دارد. بنابراین مشاورانی که در بسترهای آنلاین فعالیت می‌کنند، باید از مهارت و توانمندی‌های به مراتب بالاتری برخوردار باشند.

مشاوره آنلاین در چه زمینه‌هایی مفید است؟

نحوه مشاوره آنلاین روانشناسی

تجربه نشان داده است که مشاوره روانشناسی آنلاین در بسیاری از اختلالات و چالش‌های روحی و روانی کارآمد است. برخی از موضوعات هستند که نیاز به ارتباط دائمی و پیوسته بین مشاور و افراد مراجعه‌کننده وجود دارد. در چنین شرایطی مشاوره آنلاین زمینه لازم برای ارتباط دائمی را فراهم می‌کند و در نتیجه کارآمدتر است. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع و اقسام اعتیاد
  • مدیریت خشم
  • اضطراب و استرس
  • اختلا دو قطبی
  • افسردگی
  • تعارضات روابط بین فردی

مزایای مشاوره آنلاین

فردی را تصور کنید که به مشاوره روانشناسی نیاز دارد. فرقی نمی‌کند که این فرد در معرض چه میزان از چالش‌های روحی و روانی قرار دارد؛ دسترسی او به مشاور باید به‌گونه‌ای باشد که متحمل زحمت نشود و بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مشاور روانشناسی متخصص ارتباط برقرار کند. از این رو مشاوره آنلاین مزایای قابل توجهی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

دسترسی آسان

مشاوره روانشناسی آنلاین موانع دسترسی به به افراد متخصص را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. به عنوان مثال تصور کنید شما در کشوری مانند آلمان زندگی می‌کنید. قطعاً صحبت کردن با مشاور روانشناس ایرانی راه‌حل بهتری برای غلبه بر مشکلات روحی و روانی‌تان خواهد بود. فناوری زیرساخت لازم برای برقراری ارتباط بین افراد از راه دور را به راحتی هر چه تمام‌تر فراهم کرده است. بنابراین دسترسی شما به مشاوران متخصص در قالب گفت‌وگوی آنلاین بسیار راحت‌تر است.

کاهش هزینه‌ها

هزینه مشاوره روانشناسی آنلاین در مقایسه با مشاوره حضوری به مراتب کمتر است. بر این اساس شما عزیزان می‌توانید با صرف هزینه کمتر از مشاوره بهره‌مند شوید. این موضوع به خصوص در مواقعی که قرار است در جلسات مشاوره متعددی حضور پیدا کنید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رعایت حریم خصوصی

برگزاری جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین، نه تنها خللی در رعایت حریم خصوصی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه باعث می‌شود تا سطح بالاتری از حریم خصوصی نیز برایتان فراهم شود. می‌توانید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که به جز شما و موسسه‌ای که به آن مراجعه می‌کنید، هیچ فرد دیگری از حضور در جلسات روانشناسی اطلاع پیدا نکند. به همین دلیل حریم خصوصی شما به طور کامل رعایت خواهد شد.

روش‌های مشاوره روانشناسی آنلاین

مزایای مشاوره آنلاین

مشاوره روانشناسی آنلاین معمولاً به دور روش اصلی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

1. مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره روانشناسی تلفنی به طور کامل از طریق تلفن صورت می‌گیرد. ارتباط بین شما و مشاور به صورت پیوسته و در زمان‌های از پیش تعیین شده‌ای در بستر تلفن برقرار می‌شود. علاوه بر آن پرونده مشاوره اختصاصی شما نزد مشاور باز می‌شود تا خدمات ارائه شده و سوابق گفت‌وگوها به طور کامل در آن ثبت و ضبط شود.

2. مشاوره روانشناسی آنلاین متنی

روش دیگری که برای مشاوره استفاده می‌شود، چت با روانشناس آنلاین رایگان یا با دریافت هزینه است. پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین متنی را ارائه کرد. به عنوان مثال واتساپ به عنوان یک اپلیکیشن با قابلیت چت آنلاین و همچنین تماس صوتی یا تصویری گزینه‌ای ایده‌آل برای مشاوره آنلاین به حساب می‌آید. در این نوع جلسات نیز معمولاً مشاور و شما در زمان تعیین شده‌ای در یک پلتفرم ارتباطی حضور پیدا می‌کنید و به گفت‌وگو می‌پردازید. این گفت‌وگوها در قالب ارسال پیام متنی، صوتی و تصویری می‌تواند صورت بگیرد.

کلام پایانی

در این مقاله به موضوع مهم مشاوره آنلاین پرداختیم. یاری وی ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین به هموطنان عزیز از سراسر جهان است. گروهی از برترین و باتجربه‌ترین متخصصان مشاوره روانشناسی ایران در زمینه‌های مختلف در یاری وی گرد هم آمده‌اند. شما عزیزان می‌توانید با بررسی تحصیلات و سوابق کاری هر یک از این متخصصان، گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید. در ادامه با طی کردن مراحل کوتاهی زمان و نحوه برگزاری جلسات مشاوره آنلاین تعیین می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده از جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی بهره‌مند شوید. اگر هنوز نسبت به دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین ابهامات و پرسش‌هایی در ذهن دارید، حتماً با ما در یاری وی تماس بگیرید. کارشناسان یاری وی آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما عزیزان هستند.