پیدا کردن مشاور روانشناسی مناسب تأثیر بسزایی در دستیابی به نتیجه مناسب برای درمان مشکلات روحی و روانی دارد. این موضوع از نظر علمی ثابت شده است که شرط اصلی اثرگذاری مشاوره روانشناسی حضوری و آنلاین، برقراری نوعی پیوند عاطفی و حسی بین افراد و مشاورانشان است. حتماً این سؤال برای شما ایجاد شده است که چگونه می‌توان بهترین مشاور روانشناسی را از بین افراد مختلف شناسایی کرد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب چند روش مناسب برای انتخاب مشاور ایده‌آل را با هم بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

چه زمانی نیاز به مشاوره روانشناسی حضوری داریم؟

قبل از اینکه به نحوه پیدا کردن مشاور خوب بپردازیم، بد نیست که کمی درباره موضوعی مهم‌تر بحث کنیم. اساساً چگونه متوجه شویم که نیاز به مشاوره روانشناسی حضوری داریم؟ شاید راحت‌ترین راه برای پاسخ دادن به این سؤال مهم، بحث درباره نشانه‌هایی باشد که لزوم مراجعه به مشاور روانشناسی را ایجاد می‌کنند.

به طور کلی بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه 10 نشانه مهم را شناسایی کرده‌اند که افراد در صورت مشاهده آن‌ها باید به روانشناس مراجعه کنند. این علائم عبارت‌اند از:

جلسات حضوری با روانشناس

  1. اگر در مرحله گذار در زندگی هستید و از نظر روحی در معرض تغییرات منفی قرار دارید.
  2. اگر از کمبود اعتماد به نفش به صورت دائمی یا مقطعی رنج می‌برید.
  3. اگر احساس صدمه زدن به خود به افکار شما راه پیدا کرده است.
  4. اگر در روابط انسانی خود با افراد نزدیک خود دچار چالش شده‌اید.
  5. اگر احساس عدم تعادل عاطفی می‌کنید و کنترل احساسات از دست شما خارج شده است.
  6. اگر احساس می‌کنید که باید از اجتماع کناره بگیرید.
  7. اگر احساس می‌کنید که در کار و زندگی فردی مؤثر و سازنده نیستید.
  8. اگر با هر نوعی از تروما دست و پنجه نرم می‌کنید.
  9. اگر عادات سبک زندگی (خوردن، خوابیدن و …) نادرستی دارید.
  10. اگر از مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کنید.

3 راه طلایی برای انتخاب بهترین مشاور روانشناسی

فرقی نمی‌کند که در چه نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کنید. با استفاده از سه روش زیر می‌توانید بهترین مشاور روانشناسی را پیدا کنید.

1. از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید پرس‌وجو کنید

خیلی از مواقع برای پیدا کردن مشاور روانشناسی حرفه‌ای و با تجربه نیازی نیست تا راه‌های عجیب و غریب را تجربه کنید. کمی دقیق‌تر به اطرافیان خود نگاه کنید. آیا کسانی هستند که سابقه شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی حضوری را داشته باشند؟

بیشتر بخوانید : مشاوره آنلاین چگونه انجام میشود

اگر پاسخ مثبت است، حتماً به سراغشان بروید و از آن‌ها درباره کیفیت کاری مشاورانشان پرس‌وجو کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است نیازها و اهداف مشاوره دیگران با شما کاملاً تفاوت داشته باشد؛ اما این گام می‌تواند حداقل چند گزینه را برای بررسی در اختیار شما قرار دهد.

2. درباره سابقه مشاوران تحقیق کنید

دیدار با روانشناس

هر مشاور روانشناسی که به شما معرفی می‌شود، لازم است که درباره او تحقیق و بررسی کنید. خیلی از اوقات با مطرح کردن چند سوال ساده متوجه خواهید شد که آیا فرد مشاور می‌تواند به شما کمک کند یا خیر. از جمله سؤالاتی که باید در زمان تحقیق حتماً مد نظر قرار دهید، عبارت‌اند از:

  • آیا مشاور مجوز رسمی فعالیت دارد؟
  • تحصیلات مشاور در چه زمینه‌ای است؟
  • مشاور چند سال تجربه کار دارد؟
  • مشاور از درمان دارویی برای مراجعه‌کنندگان استفاده می‌کند؟
  • آیا زیرساخت لازم برای مشاوره آنلاین را نیز فراهم می‌کند؟
  • آیا زمان کافی برای مراجعه‌کننده می‌گذارد؟
  • از مهارت‌های کافی برای برقراری ارتباط بهره‌مند است؟
  • آیا مشاور راه‌حل‌های جایگزین برای زمانی که روش‌های درمانی جواب نمی‌دهند، دارد؟

تحقیقات تخصصی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که شاید مهم‌ترین فاکتور در انتخاب مشاور روانشناسی، تجربه موفق کاری وی است. یک مشاور تحصیل کرده که تجربه بالایی در زمینه خاصی از روانشناسی دارد، با زیر و بم فضای کاری خود و خصوصیات انسانی مراجعه‌کنندگان آشناست. در نتیجه شانس دستیابی به نتیجه نهایی مطلوب با کمک مشاور با تجربه به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

3. در جلسات مشاوره شرکت کنید

شاید هیچ راهی مانند شرکت در جلسه مشاوره روانشناسی حضوری برای کمک به انتخاب درمانگر مناسب، مفید نباشد. البته این روش تنها برای افرادی مناسب است که از مشکلات شدید روحی و روانی رنج نمی‌برند؛ چرا که معمولاً این دسته از افراد در شرایطی نیستند که بتوانند افراد مختلف را امتحان کنند. همیشه به خاطر داشته باشید که لازم نیست برای تغییر مشاور خود دلیل خیلی قوی داشته باشید. همین که در حضور او احساس راحتی نکنید، کافیست تا به سراغ فرد دیگری بروید.

در زمان حضور در جلسه اول مشاوره حتماً به این موضوعات توجه کنید:‌

  • آیا از حضور در محیط جلسه احساس راحتی می‌کنید؟
  • نگاه کردن به مشاور روانشناسی چه حسی را به شما منتقل می‌کند؟
  • آیا مشاور در زمان حرف زدن شما به دقت گوش می‌کند؟
  • آیا مشاور حرف‌های شما را قطع می‌کند؟
  • آیا مشاور به دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما احترام می‌گذارد و به دنبال راه‌حل برای آن‌ها می‌گردد؟
  • آیا مشاور در طول جلسه کاملا زمان و حواس خود را به شما اختصاص می‌دهد؟
  • آیا می‌توانید حرف‌های دل خود را به مشاور بگویید؟

پاسخ به تک تک این سؤالات در جمع‌بندی برای این موضوع که فرد مشاور انتخاب مناسبی برای شما هست یا خیر، خیلی اهمیت دارد.

کلام پایانی

در این مقاله روی موضوع راه‌های پیدا کردن مشاور روانشناسی خبره تأمل کردیم. یاری وی به عنوان مجموعه مشاوره روانشناسی آنلاین که سال‌ها تجربه فعالیت در زمینه‌های مختلف از مشاوره ازدواج گرفته تا مشاوره تحصیلی و کودکان دارد، گروهی از برترین مشاوران روانشناسی ایران را گرد هم جمع کرده است. شما عزیزان از سراسر دنیا می‌توانید با یاری وی ارتباط برقرار کنید. رزومه و سابقه کاری تمام مشاوران روانشناسی یاری وی در اختیار شما قرار دارد. همچنین نظرات افرادی که تاکنون از خدمات مشاوره آنلاین یاری وی بهره‌مند شده‌اند نیز در دسترس هستند.

به همین دلیل شما عزیزان می‌توانید با بررسی همه جانبه بهترین مشاوران روانشناسی را برای گفت‌وگو انتخاب کنید. یاری وی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از تحمیل هزینه‌های سنگین به شما هموطنان برای استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی  جلوگیری کند. چنانچه در خصوص نحوه هماهنگی جهت برگزاری جلسات مشاوره نیاز به راهنمایی دارید، با ما تماس بگیرید.