دلایل و درمان پرحرفی نوجوانان

بسیاری از بچه‌ها عاشق صحبت کردن هستند؛ به خصوص نوجوانان. اگر آن‌ها در مورد چیزی هیجان زده شوند، ممکن است آن‌قدر حرف بزنند تا زمانی که از شما تکذر بشنوند. معمولاً وقتی نوجوانان بزرگ‌تر می‌شوند، خودشان متوجه این موضوع شده و سعی می‌کنند آن را کنترل کنند. پرحرفی نوجوانان همیشه چیز بدی نیست. بچه‌های پرحرف می‌توانند جذاب، خنده‌دار و جالب باشند. اما وقتی مکالمۀ آن‌ها بی پایان است یا در زمان و مکان نامناسبی اتفاق می‌افتد، می‌تواند دیگران را کلافه کند.دلایل پرحرفی کودکان و نوجوانان بسیار متنوع است. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم دلایل مهم پرحرفی نوجوانان را شرح داده و عکس‌العمل درست در مقابل این رفتار را نیز بیان کنیم.

علت پرحرفی نوجوانان

معمولاً در هر گروه کوچک، یک نوجوان پر حرف وجود دارد. او کسی است که فوری به هر سؤالی پاسخ می‌دهد؛ بدون اینکه منتظر بماند تا ببیند آیا دیگران نظر و پاسخ او را می‌خواهند یا نه. این موضوع یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ارکان روابط اجتماعی کودک و نوجوان است.

از مهم‌ترین دلایل پرحرفی نوجوانان این است که آن‌ها فقط به یک موضوع علاقه دارند و می‌خواهند تک تک جزئیات آن را به اشتراک بگذارند. همچنین اگر بچه‌ها استرس داشته باشند، ممکن است بی وقفه صحبت کنند. آن‌ها نمی‌دانند چگونه خود را آرام کنند، بنابراین با حرف زدن تلاش می‌کنند تا خود را به آرامش برسانند. مشکل در کنترل خود نیز می‌تواند یک عامل مهم پرحرفی باشد.گاهی اوقات هم نوجوانان نیازمند توجه، تشویق و تحسین دیگران هستند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد خصلت دروغگویی در نوجوان شود و برای این‌که توجه دیگران را به خود جلب کند، ساعت‌ها پرحرفی کند و برای اطرافیان داستان‌هایی بسازد که زاییده ذهنش است.در این میان توجه داشته باشید که برخی از بچه ها به طور کلی در مهارت‌های اجتماعی مشکل دارند. آن‌ها به سختی می‌توانند نشانه‌های اجتماعی مانند زبان بدن و حالات چهره را درک کنند؛ به همین دلیل احتمال دارد هرگز متوجه کلافگی دیگران از پرحرفی خود نشوند.

علت های پرحرفی در نوجوانان چیست

رفتار درست در مقابل پرحرفی نوجوانان

در بیشتر مواقع، یک نوجوان پرحرف عنصری ناکارآمد در گروه‌های دوستی است؛ زیرا تعادل تعاملات و روابط اجتماعی را به هم می‌زند. سؤال این است که چگونه می‌توان پرحرفی نوجوانان را کنترل کرد؟ بدون تردید هدف شما این است که بدون ایجاد احساس ناخوشایند در نوجوان خود، او را متوجه پرحرفی و تبعات آن بکنید. ما در این‌جا پنج کاری که می‌توانید در فضایی دوستانه، برای حل مشکل انجام دهید را بیان کرده‌ایم.

۱- در جمع، افراد را مستقیم مورد خطاب قرار دهید

اگر در جمع قرار دارید، برای این‌که همۀ افراد حاضر در بحث مشارکت کنند و فقط یک نوجوان پرحرف، حرف نزند، سؤالات خود را مستقیم مطرح کنید. مثلاً اگر رایان فردی پرحرف است، سؤال خود را مطرح کنید و یکی از نوجوانان را خطاب قرار داده تا رایان نتواند پاسخ دهد. این کار باعث می‌شود که نه تنها سایر اعضای گروه ترغیب به صحبت شوند، بلکه نوجوان پرحرف حاضر در جمع نیز به صورت کنترل شده صحبت کند.

برای اینکه در جمع همه ی افراد به یک میزان صحبت کنند می توانید افراد را مستقیما حطاب کنید

۲- با احترام و محبت حرفش را قطع کنید

اگر نوجوان پرحرف شما بر گفتگو مسلط است، با محبت صحبت را قطع کنید. کلمۀ کلیدی در این‌جا محبت است. با این روش شما پیامی را غیر مستقیم ارسال می‌کنید؛ با این مضمون که برای او به عنوان یک شخص ارزش قائل هستید، حتی اگر باید اعمال او را اصلاح کنید. به کمک افرادی بشتابید که نوجوان پرحرف شما، صحبتشان را قطع می‌کند. هرگز این رفتار ناپسند را تحمل نکنید و با احترام، اجازۀ صحبت بیش از اندازه را از او بگیرید.همچنین از تحقیر کردن کودکتان بپرهیزید و نگذارید دیگران هم او را تحقیر کنند,زیرا گاهی پرحرفی به دلیل این رفتار نادرست ایجاد شده و باعث می شود که در مورد این موضوع کودک لجباز شود.

۳- مشکل اصلی او را بشناسید

اگر عکس‌العمل‌های ظریف جواب نداد، وقت آن است که بیشتر درگیر شوید. نکته کلیدی این است که بفهمید چه چیزی باعث پرحرفی او شده است. همیشه دلیلی وجود دارد. اگر او در خانه خیلی مورد توجه اعضای خانواده قرار نمی‌گیرد، شرایط خانه را عوض کنید. از طرفی، شاید او نمی‌تواند با سکوت کنار بیاید. این حس می‌تواند از ناامنی، تمایل به دوست داشتن یا راهی برای محبوب شدن نشأت گرفته باشد. همچنین ممکن است او در تلاش باشد تا با داستان‌هایش دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از راه های دیگر درمان پرحرفی پیدا کردن دلایل ایجاد آن است

می‌تواند میلیون‌ها دلیل برای یک نوجوان پرحرف وجود داشته باشد که این‌گونه رفتار کند. اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید، باید خوب بگردید و دلیل اصلی را پیدا کنید. سعی کنید او را بشناسید. ببینید آیا می‌توانید کشف کنید که چه چیزی باعث می‌شود او این‌گونه رفتار کند. اغلب اوقات خود «توجه» کافی است تا مشکل کمتر و یا حتی ناپدید شود.

این مرحله کمی زمان‌بر است. موضوع مهم این است که در تمام طول گذر از این مرحله، شما صبور و با محبت باقی بمانید. اگر بتوانید دلیل را بیابید و به آن رسیدگی کنید، نه تنها نوجوان خود را نجات خواهید داد، بلکه تمام افرادی که با او در تعامل هستند نیز همیشه سپاس‌گزار شما خواهند بود!

۴- در کمال آرامش و احترام با او رک باشید

اگر مدت زیادی از تلاش‌های شما گذشته و پرحرفی نوجوانتان در حال بهبود نیست، عاشقانه با او روبرو شوید. این کار را فقط زمانی انجام دهید که نوعی اعتماد متقابل بین شما ایجاد شده باشد. او را بنشانید و تا حد امکان با عشق به او بگویید که واقعاً او را دوست دارید؛ به عنوان یک عضو خانواده و به عنوان یک انسان محترم برای او ارزش قائل هستید؛ و به همین دلیل لازم است تا برای ارتقاء شخصیتش، دربارۀ نقاط قوت و ضعفش صحبت کنید. سپس کم‌کم صحبت را به سوی پرحرفی‌اش بکشانید و با او بدون پرده در مورد این موضوع مهم سخن بگویید. برای او توضیح دهید که این رفتارش چه اثرات سویی بر روابطش می‌گذارد. چند روز پس از این صحبت، دوباره سر حرف را باز کنید و از او جویا شوید که آیا به صحت این موضوع دست یافته است؟ مهم است که مطمئن شوید او پس از مکالمۀ آن روز، احساس طردشدگی ندارد.

یکی از راه های درمان پرحرفی نوجوانان این است که در کمال آرامش اثرات سو این رفتار را برای آن ها توضیح دهیم

۵- قوانینی را تنظیم کنید

اغلب اوقات، کسی که بیش از حد صحبت می‌کند، خودش نمی‌داند که این رفتار چقدر ناخوشایند است. بهتر است قوانینی را تنظیم کنید و برای هر مکالمه، مدت زمان مشخصی را تعیین کنید. توجه داشته باشید که قوانین، منصفانه باشند و نیازهای طبیعی و عادی او برای صحبت کردن را هم برطرف کنند. اگر دیدید رفتار او تغییر کرده است، از او تعریف کنید و این موضوع را به زبان بیاورید. از هر روشی که برایتان مقدور است استفاده کنید تا به او نشان دهید که تغییرش چگونه بر روابطش تأثیر مثبت گذاشته است.

کمک گرفتن از مشاور برای پرحرفی نوجوانان

در بسیاری از مواقع، والدین تمامی مراحل مطرح شده را طی می‌کنند، اما پرحرفی نوجوانان درمان نمی‌شود. در چنین شرایطی، احتمالاً علت پرحرفی نوجوان به درستی مشخص نشده و این کار برای والدین به راحتی امکان‌پذیر نیست. کمک گرفتن از مشاوران یاری وی می‌تواند شما را در حل این مشکل، صدها قدم به سمت جلو بکشاند. روانشناسان یاری‌وی، سال‌هاست که در حوزه‌های مختلف خانواده به کاربران و مراجعه‌کنندگان خود خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند و حالا این‌جا هستند تا شما را در مشکلات همراهی کنند.

منابع:

www.youthworker.com

www.understood.org