لجبازی کودکان امری طبیعی است؛ اما این موضوع چیزی از مشکلات والدین با لجبازی‌های آن‌ها کم نمی‌کند. گاهی اوقات کارهای ساده‌ای مانند خوابیدن، حمام کردن یا خوردن می‌تواند برای کودک و والدین چالش‌برانگیز شود. بچه‌های لجباز بسیار قاطع، پرشور و مصمم هستند. همین نگرش قاطع آن‌ها، گاهی تبدیل به لجبازی می‌شود. شما می‌توانید با صبر و ثبات در برخورد با کودک لجبازی او را کاهش داده و به او کمک کنید تا به موجودی انعطاف‌پذیر، مستقل و آزاداندیش تبدیل شود.

رسیدگی به یک کودک لجباز به صبر و درک نیاز دارد و اگر کسی این دانش را نداشته باشد، می‌تواند کودک را بیشتر لوس کند؛ بنابراین، آشنایی کودک با عواقب لجبازی‌هایش ضروری است. برای این‌که بتوانید لجبازی را تبدیل به یکی از بهترین ویژگی‌های شخصیتی کودک خود کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.همچنین برای جلوگیری از ایجاد لجبازی در کودکان می توانید اصول تربیت درست را در فرزندانتان به کار بگیرید و همچنین تربیت جنسی کودکان در جلوگیری از لجبازی ان ها تاثیر گذار است.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب 7 اصل مهم در تربیت کودک که آینده فرزندانتان را می سازد مطالعه کنید.

دلایل لجبازی کودکان را بشناسید

اگر استراتژی مناسب برای مقابله با لجبازی کودکان ندانید، این موضوع می‌تواند تبدیل به یک چالش بزرگ برای شما شود. برای شروع باید بدانید که کودک شما چرا لجبازی می‌کند؟ هیچ کودکی لجباز به دنیا نمی‌آید. در حقیقت ما بزرگسالان مسئول این اتفاق هستیم. قبل از هر اقدامی، ببینید که آیا رفتار کودک شما «لجاجت» است؟ برای این کار، روی الگوی رفتاری فرزندتان تمرکز کنید و آن را درک کنید.

چگونه کودکان لجباز را کنترل کنیم

فهمیدن این‌که فرزند شما لجبازی می‌کند یا یک الگوی رفتاری در خانه دارد که غیرمستقیم رفتارهای قاطعانه و لجاجت بار را به او آموزش می‌دهد، امری مهم است. فهم این موضوع، اصلی‌ترین دلایل لجبازی کودکان را نمایان می‌کند. سپس با شناخت رفتارهای ناشی از لجاجت و درک آن‌ها، می‌توانید به تربیت فرزند خود کمک کنید.همچنین یکی از دلایل لجبازی در کودکان می تواند ناشی از بیش فعالی آنها باشد که برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب درمان بیش فعالی کودکان را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

با ویژگی‌های یک کودک لجباز آشنا شوید

کودک لجباز چه ویژگی هایی دارد

هر کودکی که قاطع برخورد می‌کند، لجباز نیست. مهم است که قبل از انجام هر اقدامی مطمئن شوید که آیا کودک شما لجباز است یا مصمم است. کودکان بااراده قوی می‌توانند بسیار باهوش و خلاق باشند. آن‌ها سؤالات زیادی می‌پرسند که ممکن است به شما این حس را القا کند که می‌خواهند شورش کنند. از سوی دیگر، کودکان لجباز به عقاید خود پایبند هستند و حاضر نیستند به آنچه شما می‌گویید گوش دهند.ما در اینجا به چند ویژگی اشاره کرده‌ایم که بیانگر لجبازی کودکان است:

  • آن‌ها نیاز شدیدی به تأیید شدن و شنیده شدن دارند؛ بنابراین ممکن است اغلب توجه شما را جلب کنند؛
  • آن‌ها می‌توانند به شدت مستقل باشند؛
  • آن‌ها مصمم هستند تا کاری را که دوست دارند انجام دهند؛
  • همۀ کودکان عصبانی می‌شوند، اما کودکان لجباز بیش از بقیۀ کودکان عصبانیت خود را بروز می‌دهند؛
  • ویژگی‌های رهبری در آن‌ها بسیار قوی است؛
  • آن‌ها دوست دارند کارها را با سرعت خود انجام دهند.

بچه‌هایی که طبیعت سرسخت دارند، دوست دارند که مسئول خودشان باشند. به آن‌ها فرصت بدهید تا در زندگی خود اقتدار داشته باشند. اجازه دهید آن‌ها در مواردی که اهمیت خیلی حیاتی ندارد انتخاب‌هایی داشته باشند. مثلاً: چه چیزی بپوشند، در کدام فنجان چای بنوشند یا در پارک از کدام تاب استفاده کنند.

کودک لجباز خود را درک کنید

لجبازی به معنای داشتن عزم تزلزل‌ناپذیر برای انجام کاری یا عمل به روشی خاص است. به عبارت ساده، امتناع از تغییر افکار، رفتارها یا اعمال خود بدون توجه به فشار بیرونی برای انجام کاری را می‌توان لجبازی تلقی کرد. لجبازی کودکان می‌تواند خصلتی ارثی و ژنتیکی یا یک رفتار اکتسابی ناشی از تأثیرات محیطی باشد.برخورد با کودکان لجباز به صبر و تلاش بیشتری نیاز دارد؛ زیرا باید الگوی رفتاری کودک خود را به دقت مشاهده کرده و درک کنید. در ادامه، نکاتی را ارائه کرده‌ایم که در برخورد با کودکان لجباز به شما کمک می‌کند.

آموزش نکات تربیتی به کودک لجباز

سعی کنید گوش کنید

ارتباط، یک خیابان دوطرفه است. اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌های شما گوش دهد، ابتدا باید مایل باشید که به حرف‌های او گوش دهید. کودکان لجباز تمایل زیادی به بحث و جدل دارند. اگر احساس کنند صدایشان شنیده نمی‌شود، ممکن است سرکشی کنند.اغلب اوقات، زمانی که فرزندتان اصرار دارد کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، گوش دادن به صحبت‌های او و گفت‌وگوی آزاد دربارۀ آنچه که او را آزار می‌دهد، می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از لجبازی او کند. به عنوان مثال، اگر کودک شما برای تمام کردن ناهار عصبانی است، به او به زور غذا ندهید. در عوض، از آن‌ها بپرسید که چرا نمی‌خواهند غذا بخورند و به دلایلش گوش دهید. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، آن‌ها را مجبور نکنیدوقتی بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنید، آن‌ها تمایل به عصیانگری پیدا می‌کنند و هر کاری که نباید انجام دهند را انجام می‌دهند! با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید؛ به گونه‌ای که کودک احساس نکند شما می‌خواهید در برابرش از قدرت خود استفاده کنید. کودکانی که با والدین خود ارتباط خوبی دارند، همکاری بهتری از خود نشان می‌دهند. ایجاد یک ارتباط تزلزل‌ناپذیر با کودکان سرکش، برخورد با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه,می توانید مطلب پرحرفی نوجوانان را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

به آن‌ها گزینه‌هایی بدهید

کودکان لجباز دوست ندارند که به آن‌ها گفته شود چه کاری انجام دهند. به کودک لجباز خود بگویید که باید تا ساعت ۹ شب در رختخواب باشد و تنها چیزی که از او دریافت خواهید کرد یک «نه» است. به فرزندان خود گزینه بدهید نه دستورالعمل. به جای اینکه به آن‌ها بگویید به رختخواب بروند، از آن‌ها بپرسید که آیا می‌خواهند داستان «خرس شکمو» را قبل از خواب بخوانند؟کودک شما ممکن است به سرکشی خود ادامه دهد و بگوید: «من به رختخواب نمی‌روم». وقتی این اتفاق افتاد، آرام بمانید و بگویید: «خب، این یکی از انتخاب‌ها نبود». می‌توانید این کار را هرچند بار که لازم است و تا حد امکان آرام، تکرار کنید. احتمالاً کم‌کم فرزندتان تسلیم می‌شود.توجه داشته باشید که برای مقابله با لجبازی کودکان ارائۀ گزینه‌های زیاد نیز خوب نیستند. برای مثال، درخواست از فرزندتان برای انتخاب یک لباس از کمد لباس‌ها، ممکن است او را گیج کند. شما می‌توانید با به حداقل رساندن گزینه‌ها به دو یا سه لباس انتخاب شده توسط خودتان، او را از گیج شدن نجات دهید.

آرامش خود را حفظ کنید

فریاد زدن بر سر کودک نافرمان، مکالمۀ معمولی بین والدین و کودک را به یک مسابقۀ فریاد تبدیل می‌کند. فرزند شما ممکن است پاسخ شما را به عنوان دعوتی برای مبارزۀ کلامی تلقی کند و اوضاع بدتر شود. شما باید به عنوان یک بزرگسال، مکالمه را به سوی یک نتیجۀ درست، هدایت کنید. به فرزندتان کمک کنید «نیاز به انجام کاری یا رفتاری خاص» را درک کند.آنچه را که برای آرام ماندن لازم است انجام دهید؛ مدیتیشن، ورزش یا گوش دادن به موسیقی. موسیقی آرام‌بخش را در خانه پخش کنید تا حتی فرزندان شما هم بتوانند گوش کنند. هرچند وقت یک‌بار موسیقی مورد علاقه فرزندتان را پخش کنید. به این ترتیب، می‌توانید رأی آن‌ها را به دست بیاورید.

با آن‌ها کار کنید

کودکان لجباز باهوش هستند

کودکان لجباز یا بااراده به نحوۀ برخورد شما با خود بسیار حساس هستند؛ بنابراین مراقب واژگانی که استفاده می‌کنید، لحن و زبان بدن خود باشید. پس به جای اینکه به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند، با آن‌ها شریک شوید. از جملاتی مانند: «بیایید این کار را انجام دهیم…»، «چطور است که آن را امتحان کنیم …» به جای «من از شما می‌خواهم انجام دهید…» استفاده کنید.

مذاکره کنید

گاهی اوقات لازم است برای مقابله با لجبازی کودکان با آن‌ها مذاکره کنید. مذاکره لزوماً به این معنا نیست که شما همیشه تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوید. می‌توانید فضایی صلح‌آمیز ایجاد کنید؛ به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما حاضر نباشد در ساعت معینی به رختخواب برود. به جای اصرار، سعی کنید ساعت خوابی را انتخاب کنید که مناسب هر دوی شما باشد.

از مشاوره کودک استفاده کنید

برای این‌که بتوانید از همان ابتدا در برابر لجبازی کودکان رفتار درست داشته باشید، بهترین کار این است که باید فرد با تجربه در تربیت فرزند، مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بدون آزمون و خطا، بهترین رفتار را در برابر فرزند خود داشته باشید.

ما در یاری وی به کمک بهترین مشاوران تربیت فرزند، همواره تلاش کرده‌ایم برترین راهکارها را در اختیار والدین قرار دهیم تا لجبازی کودکان خود را مهار کنند. برای استفاده از خدمات مشاوران یاری وی می‌توانید از طریق سامانه با ما ارتباط برقرار کرده و وقت مشاوره بگیرید.