احتمالاً در فیلم‌های ترسناک یا بعضی از فیلم‌های خارجی با صحنه‌هایی روبه‌رو شده‌اید که یک نفر از آزار و اذیت فیزیکی دیگران لذت می‌برد و احساس سرخوشی می‌کند. شاید هم خودتان همچین اتفاقی را تجربه کرده باشید. در این صحنه‌ها، یک نفر از رنج دیگران تحریک شده و دچار هیجان می‌شود. این افراد به سادیسم جنسی مبتلا هستند. فرد مبتلا به سادیسم جنسی رنجی فیزیکی یا روانی را به دیگران تحمیل می‌کند، به ارگاسم و هیجان جنسی می‌رسد.

سادیسم جنسی چیست؟

سادیسم جنسی یک اختلال جنسی است که در آن بیمار از تمسخر و ترس لذت می‌برد. او دوست دارد به دیگران آسیب برساند و از این کار ارضا می‌شود. معمولاً در سادیسم جنسی، بیمار از طناب‌پیچ‌کردن، به زنجیربستن، کتک‌زدن، شلاق و ضرب‌وشتم قربانی‌اش لذت می‌برد.

بیشترین آسیب را در سادیسم جنسی خانم ها می بینند

بیمار بدون رضایت پارتنر یا طرف مقابلش این کارها را انجام می‌دهد. رفتارهای او هم باعث مشکلات اجتماعی و عملکردی می‌شود. در صورتی که سادیسم جنسی شدید باشد، ممکن است به آسیب جدی یا مرگ شخصی منجر شود. سادیسم جنسی در دسته اختلال‌های پارافیلیک قرار می‌گیرد.

در این اختلال، بیمار فانتزی‌ها، علایق، رفتارها و خواسته‌های غیرمعمولی دارد. در صورتی که رفتارها و خواسته‌های بیمار باعث استرس یا آسیب به خودش و دیگران شود، به عنوان نشانۀ یک اختلال شناخته می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فانتزی های جنسی می توانید مقاله ی فانتزی جنسی چیست را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

چرا افراد مبتلا به سادیسم جنسی از درد دیگران لذت می‌برند؟

عواقب سادیسم جنسی برای ریک جنسی چیست

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند علاقه به قدرت و تسلط باعث بروز رفتارهای سادیسمی جنسی می‌شود. این موضوع برای کسانی که فتیش‌های سادیسمی جنسی یا علائم سادیسم جنسی دارند، صادق است.

آیا اختلال سادیسم جنسی با رفتار مجرمانه مرتبط است؟

تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است. این تحقیقات حاکی از آن است که بین اختلال سادیسم جنسی و رفتارهای جنسی مجرمانه ارتباطی وجود دارد. طبق نمونه‌ها و آمارهای موجود، حدود ۱۰ درصد از متجاوزگران این اختلال را داشتند.

در میان مجرمانی که قتل جنسی مرتکب شده‌بودند، ۳۲ درصد سادیسم جنسی داشتند. به طور کلی، آمار مربوط به مطالعات مجرمان جنسی در تحقیقات مختلف، متفاوت است. به‌علاوه، این تحقیقات قابلیت اطمینان پایینی دارند. بنابراین نقش سادیسم جنسی در ارتکاب جرم کمتر از اختلال‌های روانی دیگر نیست.

سادیسم جنسی چه علائمی دارد؟

علائم سادیسم جنسی زنان و مردان

علائم تشخیصی سادیسم جنسی براساس معیارهای بالینی در دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی تعیین می‌شود. طبق این دستورالعمل، علائم سادیسم جنسی به شرح زیر هستند:

  • بیمار همواره از رنج فیزیکی و روانی شخص دیگری تحریک می‌شود. تحریک جنسی در این افراد به شکل فانتزی های جنسی، خواسته‌ها و رفتارهای جنسی نامتعارف بروز می‌کند.
  • بیمار بدون توجه به رضایت طرف مقابل خواسته‌های جنسی‌اش را با او برطرف می‌کند. این فانتزی‌ها و خواسته‌های جنسی باعث تنش و ناراحتی زیادی می‌شود و بر عملکرد بیمار در محل کار، موقعیت‌های اجتماعی و مکان‌های مهم تاثیر می‌گذارد.
  • در صورتی که این شرایط بیشتر از ۶ ماه طول بکشد، می‌توان گفت فرد به سادیسم جنسی مبتلا است. معمولا کسانی که این علائم را دارند، آن را انکار می‌کنند.

چه عواملی باعث سادیسم جنسی میشود؟

این اختلال معمولاً در دوران بزرگسالی رخ می‌دهد. تا به امروز، هیچ علت خاصی برای اختلال سادیسم جنسی کشف نشده است، ولی نظریه‌هایی وجود دارد. یکی از این نظریه‌ها فرارکردن یا احساس قدرت است.

معمولاً اشخاصی که به سادیسم جنسی مبتلا می‌شوند، در زندگی روزمره قدرت کمی دارند و احساس ناتوانی می‌کنند. در نتیجه، فانتزی‌های سرکوب‌شده جنسی یا فانتزی‌های سادیسمی را به این شکل بروز می‌دهند. گاهی اوقات همراه با سادیسم جنسی، اختلالات روانی و اجتماعی دیگری هم تشخیص داده می‌شوند، اما این اختلالات لزوماً علت سادیسم جنسی نیستند.

سادیسم جنسی چگونه درمان میشود؟

معمولا کسانی که سادیسم جنسی دارند، خودشان به دنبال درمان نیستند. در مقابل، کسانی که توسط افراد مبتلا به سادیسم جنسی مورد تجاوز قرار گرفتند به مراقبت‌های تخصصی و کمک روانشناس و مشاور احتیاج دارند. درمان سادیسم جنسی معمولاً شامل روش‌های روان درمانی و دارودرمانی است.

رویکرد رفتارشناختی می‌تواند به این اشخاص کمک کند. آنها به کمک این رویکرد، پاسخ‌های سالم‌تری به خواسته‌های خود پیدا می‌کنند. تکنیک درمانی بازسازی شناختی هم به بیمار کمک می‌کند الگوهای تفکر تحریف‌شده را شناسایی کرده و بر آن‌ها غلبه کند.

داروهای ضدافسردگی هم می‌توانند به بیماران سادیسم جنسی در کاهش رفتار تکانشی کمک کنند. داروهای ضدآندروژن هم میل جنسی را سرکوب می‌کنند و می‌توانند به عنوان درمانی برای اختلال سادیسم جنسی استفاده شوند.

سکس تراپی

مشاوره با یک سکس‌تراپیست مجرب و روان‌شناسانی که در زمینه اختلالات جنسی تخصص دارند، می‌تواند در روند درمان سادیسم جنسی کمک کند. سایت مشاوره آنلاین یاری وی از سکس‌تراپیست‌های باتجربه و حرفه‌ای برای این کار استفاده می‌کند.

این افراد رویکردی آگاهانه و بدون قضاوت به اختلالات جنسی دارند. سکس تراپیست تاریخچۀ روانی و جنسی بیمار را بررسی کرده و عوامل دخیل در فانتزی‌ها و خواسته‌های جنسی را کشف می‌کند.

همچنین درمان‌گر شروع علائم و زمینه حضورشان را می‌سنجد و محیط بروز علائم را هم بررسی می‌کند. در این روش، درمان‌گر به بیمار مهارت‌های کنترل خواسته‌ها و افکارش را یاد می‌دهد.

چگونه به بیمار سادیسم جنسی کمک کنید؟

معمولاً کسانی که به سادیسم جنسی مبتلا هستند، به دلیل ترس از قضاوت، انکار و خجالت‌کشیدن به دنبال درمان نیستند. اگر شما یا پارتنرتان خواسته‌ها، افکار یا فانتزی‌های سادیسمی دارید و به خودتان یا طرف مقابل آسیب می‌زنید، در قدم اول به مشاور روان‌شناسی آگاه و متخصص مراجعه کنید. چنین کسی نباید شما را قضاوت کند. روان‌شناس‌های یاری وی بدون هیچ قضاوت و تعصبی به شما کمک می‌کنند.

سادیسم جنسی با BDSM چه تفاوتی دارد؟

بی دی اس ام هم شامل رفتارهای سادیسمی و مازوخیستی است، ولی در این رابطه هر دو طرف رابطۀ جنسی توافق و رضایت دارند و با لذت این کارها را انجام می‌دهند. در واقع BDSM در زیرمجموعۀ اختلال‌های روانی قرار نمی‌گیرد. در مقابل سادیسم جنسی بدون رضایت شریک عاطفی انجام می‌شود و فقط یک نفر از آزار و اذیت لذت می‌برد.

جمعبندی

سادیسم جنسی از اختلال‌های روانی است که علت‌های متفاوتی دارد. گاهی اوقات این اختلال همراه با اختلال‌های روانی دیگر مثل افسردگی و اضطراب است. در این مطلب از وبلاگ یاری وی درباره سادیسم جنسی و علائم  و درمان سادیسم جنسی صحبت کردیم. به طور کلی افرادی که از سادیسم جنسی رنج می‌برند، خودشان به دنبال درمان نیستند. اما در صورتی که چنین افرادی را در خانواده و اطرافیانتان دارید، می‌توانید برای درمان از مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی کمک بگیرید.