انسان‌‌ها در میزان میل جنسی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. هیچ استاندارد واحدی برای میزان میل جنسی وجود ندارد. میزان و نوع تمایلات جنسی، نه‌تنها در بین افراد تفاوت‌های زیادی دارد، بلکه میل جنسی یک فرد در طول زندگی خود نیز دستخوش تغییرات بسیاری است. به همین دلیل، یکی از شایع‌ترین دلایل اختلافات زوجین، بی میلی جنسی در زنان یا مردان است.

بی‌میلی جنسی اگر گاهی اتفاق بیفتد، لزوماً یک اختلال محسوب نمی‌شود؛ زیرا کم‌شدن میل جنسی می‌تواند به دلایل مختلف روانی و جسمانی‌ای باشد که قابل درمان هستند. با‌این‌حال، وقتی بی‌میلی جنسی کیفیت زندگی فرد را پایین می‌آورد و موجب سردی رابطۀ زناشویی می‌شود، نیازمند پیگیری و مراجعه به پزشک است. در این مطلب به‌طور مفصل دلایل، علائم و درمان بی ‌میلی زنان را بررسی کرده‌ایم.زنان در رسیدن به رابطه ی جنسی مطلبو وظیفه مهمی دارند و اولین وظیفه آن ها خروج از حالت منفعل است.برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید,مطلب وظیفه زن در روابط زناشویی را مطالعه کنید.

بی میلی جنسی در زنان

بسیاری از زنان در برخی مواقع بی‌میلی جنسی را تجربه می‌کنند. این اتفاق ممکن است در هر مرحله‌ای از زندگی برای شما رخ دهد؛ اما زمانی اختلال جنسی تلقی می‌شود که رابطۀ شما با شریک زندگی‌تان را مختل کند.

بی میلی جنسی چگونه ایجاد میشود

دلایل گوناگونی برای کم‌شدن میل جنسی در زنان وجود دارد که برخی با درمان‌های دارویی از بین می‌روند و برای درمان برخی دیگر باید به مشاوره و سکس‌تراپیست مراجعه کنید. روان‌شناسان و مشاوران یاری وی با استفاده از تخصص و تجربیات خود می‌توانند بهترین راه‌های افزایش میل جنسی در خانم‌ها را به شما نشان دهند.

دلایل سردمزاجی در زنان

آشنایی با انواع اختلال بی‌ میلی جنسی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید ریشۀ سردمزاجی خود را پیدا کنید. علت کم‌شدن روابط زناشویی شما نشئت‌گرفته از تعامل پیچیدۀ‌ فیزیولوژی‌تان با احساسات، تجربیات، باورها و شیوۀ زندگی است. اختلال در هریک از این اجزا می‌تواند بی میلی جنسی در زنان را رقم بزند. در ادامه مهم‌ترین دلایل سردشدن زنان در روابط زناشویی را شرح داده‌ایم.

۱. افسردگی

بزرگ‌‌ترین علت روانی بی میلی جنسی در زنان افسردگی است. علائم افسردگی در زنان، ازجمله اعتماد‌به‌نفس پایین، احساس ناامیدی، خستگی جسمی دائم و ترس‌های مختلف، روی عملکرد جنسی افراد اثر مستقیم می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: 8 راهکار برای تقویت و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

افسردگی به دلایل و شکل‌های مختلف ایجاد می‌شود. افسردگی پس از زایمان و بارداری، اختلال عاطفی فصلی، افسردگی اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی مداوم، افسردگی روان‌پریشی و افسردگی شدید از انواع افسردگی‌ها هستند که بر مواد شیمیایی مغز اثر می‌گذارند.

به‌طور‌کلی، هنگامی که شما فکر می‌کنید، جریان خون در بدن افزایش می‌یابد، مغز شروع به ترشح مواد شیمیایی می‌کند و این مواد از طریق جریان خون، روی اندام‌های جنسی اثر می‌گذارند. اگر شما به افسردگی مبتلا باشید، مواد شیمیایی مرتبط با اندام‌های جنسی تعادل لازم را نخواهند داشت. درواقع، این مغز است که در ترشح این مواد نمی‌تواند متعادل عمل کند.

۲. اختلال بیزاری جنسی

این اختلال بیشتر در خانم‌هایی به وجود می‌آید که در معرض آسیب‌هایی مثل تجاوز جنسی یا سوءاستفاده بوده‌اند. البته عواملی همچون مشکلات و کمبودهای جدی عاطفی، درگیری‌های روانی شدید، اختلالات شخصیتی و ناهنجاری در روابط زوجین نیز می‌تواند زنان را به اختلال بیزاری جنسی مبتلا کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب نباید های برخورد با قربانیان تجاوز و آزار جنسی را بخوانید.

در جریان این اختلال، حس نفرت از رابطۀ جنسی در فرد ایجاد می‌شود و گاهی این حس آن‌قدر شدید است که به ممانعت از هرگونه رابطه‌ای با شریک جنسی منجر می‌گردد. حل این مشکل در مقایسه با دلایل دیگر بی میلی جنسی در زنان، سخت‌تر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

۳. اختلالات تحریکی

اختلالات تحریکی بدین معنی‌اند که قدرت و مدت‌زمان تحریک‌ها برای یک رابطۀ جنسی موفق کافی نیست و همین امر موجب می‌شود که خون در حال گردش، به اندازۀ کافی به دستگاه تناسلی نرسد. در چنین شرایطی واژن به اندازۀ کافی خیس نمی‌شود. خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند، اغلب اختلال ارگاسم نیز دارند.

۴. اختلالات ارگاسم

اگر شما دچار اختلال در ارگاسم باشید، احتمالاً هرگز اوج لذت جنسی و ارضاشدن را تجربه نمی‌کنید. تشخیص اختلال ارگاسم در زنان به عهدۀ پزشک است. پزشکان براساس سن شما، تجربۀ جنسی و کافی‌بودن محرک‌های جنسی از سوی شریکتان، می‌توانند وجود این اختلال را تأیید یا رد کنند. اختلال در به‌ارگاسم‌رسیدن، یکی از شایع‌ترین دلایل بی میلی جنسی در زنان است.

۵. واژینیسموس

اگر هنگام مقاربت در ناحیۀ تناسلی احساس دردهای شدید و دائمی دارید، دچار اختلالی به نام واژینیسموس هستید. رطوبت کم واژن و انقباض ماهیچه‌ها از دلایل عمدۀ این اختلال هستند. گاهی نیز وجود آندومتریوز، کیست تخمدان، کیست بارتولین و عفونت‌های لگن موجب درد در هنگام مقاربت می‌شود.

۶. تغییر هورمون‌ها

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، بارداری و یا شیردهی باعث اختلالات جنسی و درنهایت کم‌شدن میل جنسی می‌شود. این تغییرات هورمونی، موجب کاهش سطح استروژن و یا افزایش هورمون پروژسترون می‌شوند و خشکی واژن یا سفت‌شدن ماهیچه‌های واژن را به همراه دارند که بی‌میلی جنسی را رقم می‌زند.

۷. بیماری‌های جسمی و مصرف داروها

اگر درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت هستید، به احتمال زیاد دچار اختلال در عملکرد جنسی خواهید شد. همچنین، استفاده از برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، داروهای فشارخون، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای شیمی‌درمانی موجب بی میلی جنسی در زنان می‌شود و توانایی بدن را برای رسیدن به ارگاسم کاهش می‌دهد.

علائم سردمزاجی در زنان

انواع اختلال های جنسی چیست و چگونه باید آن ها را تشخیص دهیم

علائم سردمزاجی زنان را در یک تعریف ساده می‌توان این‌گونه بیان کرد: «عدم پاسخ به تحریکاتی مثل لمس‌شدن و بوسیدن که از سوی شریک جنسی صورت می‌گیرد.» درواقع، فرد سردمزاج در برانگیختگی جنسی دچار اختلال بوده و سطح پایینی از علاقه به فعالیت جنسی را تجربه می‌کند. همچنین، تمایلی به تکرار رابطه ندارد و در تصورات و تخیلات جنسی دچار ضعف است.

درمان سردمزاجی زنان

در سال‌های اخیر، درمان‌های هورمونی و دارویی براساس نوع اختلال، بسیار مرسوم شده است. بسته به سطح درگیری‌های روانی، روان‌درمانی و سکس‌تراپی به‌وسیلۀ روان‌شناسان و متخصصان نیز یکی از معتبرترین راه‌های درمان سردمزاجی زنان است.

بسیاری از پزشکان و سکس‌تراپیست‌ها متفق‌القول هستند که اثربخشی درمان‌های هورمونی و دارویی موقتی بوده و درهرصورت فرد باید از روش‌های درمان بی‌میلی جنسی به کمک سکس‌تراپیست و روان‌شناس بهره‌‌مند شود. به همین دلیل، مشاوره جنسی یکی از مهم‌ترین خدمات روان‌شناسی یاری وی به افرادی است که به دنبال درمان بی‌میلی جنسی هستند.

همین حالا می‌توانید با مشاوران ما ارتباط گرفته و برای مشکل خود، بهترین راه‌حل را پیدا کنید.