تجربه رابطه جنسی در دوران دوستی به عنوان یک چالش در بین بیشتر افراد مطرح می‌شود. چرا که این مسأله، علاوه بر تمایل دختر و پسر، رابطۀ مستقیمی با فرهنگ، خانواده و مسائل مذهبی دارد. به همین دلیل در این رابطه نظرات مختلفی وجود دارد. اما فارغ از تمامی این مسائل، بررسی دیدگاه‌های روانشناسی می‌تواند جوانب مختلف این مساله را شفاف‌تر کرده و معایب و مزایای آن را مشخص کند. روشن‌ شدن این مسأله به شما کمک می‌کند که بتوانید با درک جوانب مختلف، تصمیم درست‌تری بگیرید.

امروزه در برخی از جوانان,استفاده از سایت های دوستیابی و همسریابی برای پیدا کردن پارتنر افزایش یافته است که این مورد مزایا و معایب خاص خود را باعث می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد,مطلب مزایا و معایب سایت های دوستیابی و همسریابی را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

شروع رابطه دوستی

مزایا و معایب رابطه جنسی در دوران دوستی

بیشتر دختران و پسران در سنین بلوغ رابطۀ دوستی را تجربه می‌کنند، رابطه‌ای که به دلیل شکل‌گیری و تکامل هورمون‌های جنسی به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل باعث غلیان احساسات در آن‌ها می‌شود. پذیرش دوستی‌ دختر و پسر در سنین بلوغ در جوامع مختلف با واکنش‌های متفاوتی همراه است؛ در جوامع غربی این مسأله پذیرفته‌تر از جوامع شرقی مثل ایران است.همچنین رابطه جنسی در دوران دوستی ممکن است,از اولین رابطه های جنسی طرفین باشد و ترس و لذت های زیادی را برای طرفین ایجاد کند,از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اولین رابطه جنسی,مطلب ترس ها و لذت های اولین رابطه ی جنسی را در بلاگ یاری وی مطالعه کنید.

اما سن دوستی ثابت نیست و افراد در سنین بالاتر هم تجربۀ دوستی با جنس مخالف را خواهند داشت.

رابطه جنسی در دوران دوستی پسر و دختر

یکی از دلایل گرایش به جنس مخالف، جاذبه‌های جنسی برای دو طرف است. در حقیقت شکل‌گیری رابطه عاطفی دو طرف در دوران دوستی، میل افراد را به ایجاد رابطۀ جنسی بیشتر می‌کند. چرا که نیاز جنسی به عنوان یکی از پایه‌های روابط عاطفی مطرح می‌شود و دختر و پسر را به هم نزدیک‌تر می‌کند. نیاز فیزیولوژیکی و روانی به رابطۀ جنسی در تامین امنیت روانی بسیار تاثیر گذار است.  اما مسأله اساسی در مورد رابطه جنسی در دوران دوستی، نحوه پاسخ به آن است.

عوامل تاثیر گذار در رابطه جنسی در دوران دوستی

همین‌جاست که چالش سکس با دوست دختر و پسر مطرح می‌شود و عوامل تاثیرگذار در آن خود را نشان می‌دهند. در واقع تصمیم شما برای داشتن رابطه جنسی در دوران دوستی یک تصمیم آنی است که بدون در نظر گرفتن معایب و مزایا می‌تواند چالش‌هایی را برای شما در آینده به وجود بیاورد.

عوامل تاثیر گذار در رابطه جنسی در دوران دوستی

سکس دوست پسر و دختر

نکته‌ای که قبل از هر چیزی باید به آن توجه داشته باشید،‌ این است که هیچ مسأله‌ای در جهان مطلق نیست. داشتن سکس با دوست پسر یا دوست دختر هم به‌طور مطلق بد یا خوب نیست و عوامل مختلفی می‌تواند بر آن تاثیر گذار باشد. این عوامل بی‌شمارند که ما به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

نقش فرهنگ در رابطه جنسی

در فرهنگ‌های مختلف، نسبت به رابطه جنسی خارج از ازدواج رویکردهای مختلفی وجود دارد. برای مثال در جوامع مدرن رابطه جنسی در دوران دوستی قبح کمتری نسبت به جوامع سنتی دارد. به همین دلیل افرادی که در شهرهای بزرگ و جوامع غربی هستند، مشکل کمتری در برقراری رابطه جنسی دارند.

نقش خانواده در رابطه جنسی

شکل روابط در خانواده‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در بعضی از خانواده‌ها، دوستی دختر و پسر امر طبیعی است. در حالی که برای بعضی از خانواده‌ها، این مسأله چندان پذیرفته شده نیست و والدین فرزندان خود را از داشتن چنین رابطه‌ای منع می‌کنند.

در صورتی که دختر یا پسر رشد یافته در خانواده سنتی تجربه رابطه جنسی در دوران دوستی داشته باشد، فشار روانی و اضطراب زیادی را تجربه می‌کند.

همچنین در حال حاضر اغلب والدین، شاغل هستند. در نتیجه نظارت کمتری روی فرزندان خود دارند. نقش کم‌رنگ والدین هم می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در ترغیب افراد با سکس با دوست دختر/ پسر باشد.

نقش باورهای مذهبی در رابطه جنسی

در کنار فرهنگ و نوع خانواده، باورهای مذهبی هم یکی دیگر از مواردی است که بر رابطه جنسی در دوران دوستی تاثیرگذار است. به‌طوری که افراد پایبند به باورهای مذهبی، مقاومت بیشتری در سکس با دوست دختر یا دوست پسر خود دارند.

مزایای رابطه جنسی

رابطه جنسی به عنوان یک نیاز فیزیولوژیکی و روانی تاثیرات مثبت زیادی برای افراد دارد. به همین دلیل نمی‌توان مزایای آن را نادیده گرفت. اما مسأله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، رابطه جنسی در شرایط مختلف است. در واقع تجربه سکس با دوست پسر یا دختر برای همه افراد یکسان نیست. این امر باعث می‌شود که تاثیرات مثبت رابطه جنسی تحت تاثیر شرایط مختلف قرار بگیرد و نتیجه متفاوتی را در پی داشته باشد.

مزایای رابطه جنسی به‌طور کلی عبارت‌اند از:

 

  • احساس آرامش در دو طرف: یکی از مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی رفع نیازهای روحی و جسمی است که باعث تامین آرامش روانی در دختر و پسر می‌شود.
  • صمیمیت بیشتر: روابط عاطفی باعث ایجاد حس صمیمیت بین دو طرف می‌شود. یکی از مواردی که به احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتر کمک می‌کند، تجربه سکس با دوست پسر یا دوست دختر است.
  • افزایش اعتماد به نفس: رابطۀ دوستی باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود. چرا فرد حس پذیرفته شدن و مهم بودن از طرف مقابل را دارد. از سوی دیگر داشتن رابطه جنسی می‌تواند این اعتماد به نفس را تقویت کند.
  • سایر تاثیرات روانی و جسمی: رابطه جنسی برای جسم و روان مزایای زیادی دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث سلامت جسمی و روانی شود.

معایب رابطه جنسی( سکس با دوست دختر یا پسر ) در دوران دوستی

با وجود مزایایی که رابطه جنسی برای افراد دارد، سکس با دوست دختر یا پسر می‌تواند معایبی را هم داشته باشد. برخی از این موارد نسبی هستند و در افراد مختلف با هم متفاوت است.

سرد شدن رابطه دوستی پس از سکس

در ابتدای رابطۀ دوستی، معمولاً هر دو طرف تلاش زیادی برای جذب یکدیگر می‌کنند. داشتن معاشقه و سکس با دوست پسر یا دختر هم یکی از این روش‌هاست. اما برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی می‌تواند، تمایل برای ادامه رابطه را کمتر کند. این موضوع برای افرادی که تمایل به ازدواج با دوست پسر یا دوست دختر خود دارند، می‌تواند یک چالش اساسی باشد.

ریسک بیماری‌های مقاربتی

یکی از تفاوت‌های اصلی رابطۀ جنسی در دوران دوستی و سکس بعد از ازدواج، در شناخت طرف مقابل و اطلاع از بیماری و سلامت جنسی اوست. در واقع بیشتر افراد در رابطۀ دوستی، اگر دارای بیماری خاصی باشند، آن را پنهان می‌کنند. در نتیجه شما با این ریسک مواجه خواهید بود.