چگونه با خانواده همسر کنار بیاییم؟ پاسخ به این سؤال از جمله مهم‌ترین مهارت‌ها در زندگی زناشویی به شمار می‌رود. بعضی در مواجهه با مشکلات، قطع رابطه با خانواده همسر را به عنوان راه حل در نظر می‌گیرند. این تصمیم قطعاً چالش‌های زیادی را برای افراد در زندگی زناشویی در پی خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم، مهارت‌های ارتباط با خانواده همسر را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

عواقب قطع رابطه با خانواده همسر

درست است که رفتارهای سمی خانواده همسر در برخی مواقع غیر قابل تحمل می‌شود؛ اما زن و مرد باید توجه داشته باشند که هیچ‌کس به اندازه آن دو در قبال زندگی مشترک‌شان مسئول نیست. آن‌ها هستند که باید در برابر ناملایمات به دنبال راه چاره باشند. عواقب قطع ارتباط با خانواده همسر دیر یا زود در رابطه زناشویی شما آشکار خواهند شد. بالاخره همسر شما عضوی از خانواده‌اش است و سال‌ها در کنار آن‌ها زندگی کرده است.

جدا کردن آن‌ها از یکدیگر تقریباً محال است. مشکلات عاطفی جدی در اثر قطع رابطه با خانواده همسر به سراغ شما خواهد آمد. این مشکلات رابطه صمیمی شما و همسرتان را به سمت سردی سوق می‌دهند. بنابراین باید تا جای ممکن از راه‌های جایگزین برای حل اختلاف خانوادگی در ازدواج استفاده کنید.

چگونه با خانواده همسر کنار بیاییم؟

احتمالا این جمله معروف را شنیده‌اید که وقتی با شریک زندگی خود ازدواج می‌کنید، در واقع با تمام خانواده او ازدواج کرده‌اید. برخی از افراد در ایجاد رابطه جدید با خانواده همسر دچار مشکل می‌شوند. تضادهای شخصیتی، اختلافات دیدگاه‌ها و حفظ مرزهای ارتباطی از جمله مسائلی هستند که باعث بروز اختلاف خانوادگی در ازدواج می‌شوند. بی‌تفاوتی نسبت به دعوا با پدر و مادر همسر می‌تواند در نهایت منجر به قطع رابطه با خانواده شوهر شود.

به همین دلیل لازم است که اولاً با چالش‌های احتمالی در ارتباط با خانواده همسر آشنا شوید. سپس راه‌حل‌های مدیریت این چالش‌ها را نیز فرابگیرید. در اینجا برخی از شایع‌ترین اختلافات خانوادگی در ازدواج را به همراه راه‌های برطرف کردن آن‌ها با هم مرور می‌کنیم.

به جای قطع رابطه با خانواده همسر بهتر است ابتدا راه حل های جایگزین را انتخاب کنید

1. اختلاف در ارزش‌ها، علایق و باورها

شما خیلی راحت می‌توانید حلقه دوستان خود را تغییر دهید تا افرادی با ارزش‌ها، علایق و اهداف سازگار با خود را بیابید. اما طبیعی است که نمی‌توانید این اقدام را به طور کامل در خصوص خانواده همسرتان انجام دهید. بودن در کنار افرادی که فضای فکری متفاوتی با شما دارند، کار دشواری است. اما این بدان معنی نیست که باید مدام وارد مشاجره و درگیری لفظی با آن‌ها شوید.

سعی کنید فاصله خود را در زمینه ارزش‌ها و باورهایتان حفظ کنید. در عین حال به دنبال پیدا کردن نقاط مشترک در ارتباط با خانواده همسرتان باشید. به این معنی که از پرداختن به نقاط اختلافی اجتناب کنید. در عوض با تمرکز روی اشتراکات به دنبال ایجاد روزنه‌هایی برای صمیمیت باشید.

2. بی‌احترامی از سوی خانواده همسر

یکی از دشوارترین شرایطی که ممکن است در رابطه با خانواده همسر پیش بیاید، بی‌احترامی آن‌هاست. چنین رفتارهایی از سوی خانواده همسر، اختلافات و کدورت‌ها را به اوج خود می‌رساند. حتی گاهی اوقات ممکن است که اعضای خانواده همسر قصدی برای توهین به شما نداشته باشند؛ بلکه بر اساس فضای خانوادگی و فرهنگی‌شان به گونه‌ای صحبت کنند که به نوعی سوءتفاهم ایجاد شود.

به خاطر داشته باشید که برای دستیابی به خانواده شاد و سالم، باید در دوی ماراتن شرکت کنید نه دوی سرعت. بنابراین از هر گونه تصمیم عجولانه خودداری کنید. سعی کنید که با احترام گذاشتن به خانواده همسر، آن‌ها را وادار به رفتار محترمانه کنید. اگر به نقطه‌ای رسیدید که تمام تلاش‌ها برای حفظ رابطه را بی‌اثر دیدی، آن وقت می‌توانید با هماهنگی شریک زندگی خود به دنبال قطع رابطه با خانواده همسر باشد.

بی اخترامی یکی از دشوارترین شرایطی است که در رابطه با خانواده همسر ممکن است پیش بی آید.

 3. دخالت‌های خانواده همسر در زندگی زناشویی

من از خانواد همسرم متنفرم. معمولاً وقتی یکی از زوجین این جمله را به زبان می‌آورد، از دخالت‌های بی‌جای خانواده همسر در زندگی زناشویی‌اش عصبانی شده است. گاهی اوقات شدت عصبانیت افراد به حدی می‌رسد که عواقب قطع ارتباط با خانواده همسر را به جان می‌خرند و دست به این کار می‌زنند. شاید حفظ خونسردی در این شرایط کار بسیار دشواری به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که تصمیم به قطع رابطه با خانواده همسر همیشه آخرین راه است.

قبل از این تصمیم باید راه‌هایی که پیش روی شما وجود دارد، طی کنید. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در نهایت احترام به خانواده همسر، همواره اولویت‌های زندگی‌تان را خودتان تعیین کنید.
  • مرزهای ارتباطی مشخصی با هماهنگی همسر خود در ارتباط با خانواده‌های یکدیگر تعیین کنید.
  • به آن‌ها نشان دهید که تصمیم‌ها در زندگی زناشویی را با همکاری همسرتان اتخاذ می‌کنید.
  • بین راهنمایی و دلسوزی خانواده همسر با دخالت کردن در زندگی زناشویی تفاوت قائل شوید.

4. خانواده همسر کنترل گر

احساس حضور در خانواده همسر کنترل گر بسیار رنج‌آور است. کنترل‌گری مرحله‌ای بالاتر از دخالت است. این مشکل معمولاً در ارتباط بین زن و مادر شوهر ایجاد می‌شود. در این حالت خانواده همسر حتی درباره نحوه چیدمان وسایل در خانه نیز نظر می‌دهند. علاوه بر آن اگر طبق میل و خواسته آن‌ها عمل نکنید، ناراحت می‌شوند. در صورتی که با چنین مشکلی روبرو هستید می توانید از مشاوره خانواده آنلاین یاری وی استفاده نمایید.

در مواجهه با چنین چالشی، به جای قطع رابطه با خانواده همسر، باید ابتدا به دنبال ریشه‌های شکل‌گیری چنین رفتاری بگردید. معمولاً وقتی خانواده شوهر رفتارهای کنترل گر دارند که مرد در برابر خانواده خود به نوعی احساس ناتوانی کند. به هر ترتیب نکته مهم این است که برای حل چنین اختلالی باید به دنبال راه‌حل در همسر خود باشید. اگر موفق شوید که به نوعی توافق با او در این زمینه دست پیدا کنید، قطعاً راهی به سوی رفع مشکلات کنترل‌گری همسرتان پیدا خواهید کرد.

زندگی با خانواده همسر کنترل گر بسیار آزاز دهنده است

5. رفتارهای سرد خانواده همسر

شاید این تصور در شما نیز وجود داشته باشد که در ورود به خانواده همسر باید استقبال گرمی از شما به عمل بیاید. در حالت عادی نیز معمولاً چنین اتفاقی می‌افتد؛ اما گاهی اوقات بر خلاف انتظار با رفتارهای سرد خانواده همسر مواجه می‌شوید. اولین قدم در چنین شرایطی مطرح کردن موضوع با همسر است. با ذکر دلایل روشن و به آرامی دلایل رفتار نامناسب خانواده همسر را برای او توضیح دهید.

به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید با عصبانیت نسبت به چنین رفتارهایی واکنش نشان دهید. در عین حال باید بدانید که مهربانی و محبت حتی می‌تواند سخت‌ترین دل‌ها را نرم کند. همیشه برای قطع ارتباط فرصت دارید. سعی کنید تا جای ممکن راه‌های پیش رویتان را برای برطرف کردن مشکل امتحان کنید.

6. رفتار با همسر مانند کودک

وابستگی بیش از حد همسر به خانواده و بالعکس نیز باعث بروز مشکلات و اختلافات زیادی می‌شود. در چنین شرایطی هر یک از طرفین به دلیل ترس از دست دادن توجه دیگری، مانند کودک که به مادر خود وابسته است، رفتار می‌کنند. این رفتارها گاهی باعث ایجاد نوعی رقابت در عشق و علاقه بین زوج‌ها نیز می‌شود.

در چنین شرایطی شما باید فضایی را ایجاد کنید که دغدغه خانواده همسر بابت از دست دادن فرزندشان برطرف شود. برای این منظور سعی کنید در مراسم مختلف از آن‌ها دعوت کنید. اجازه دهید که فضای دوستانه بین شما و آن‌ها ایجاد شود. در این حالت رفته رفته مشکلات برطرف خواهند شد.

وابستگی بیش از حد خانواده به همسر باعث مشکلات زیادی می شوید

7. به هم زدن رابطه زن و مرد

گاهی اوقات خانواده همسر تلاش می‌کنند که زوجین را در مقابل یکدیگر قرار دهند. در واقع نه تنها نقش حامی را ایفا نمی‌کنند، بلکه به مشکلات کوچک نیز دامن می‌زنند و گرفتاری‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. این مشکل باعث بروز اختلافات عمیقی می‌شود که در نهایت به قطع ارتباط با خانواده همسر منتهی می‌گردد.

برای مواجهه با این شرایط دشوار، زن و مرد باید به حدی هشیار باشند که در دام نیفتند. آن‌ها باید به خوبی نسبت به رفتارهای سمی خانواده آگاهی داشته باشند و با بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها عبور کنند. به این ترتیب بعد از مدتی خانواده همسر نیز دست از رفتارهای سمی خود خواهند کشید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با راه‌های جایگزین قطع رابطه با خانواده همسر آشنا کنیم. در کنار این موارد راهکارهای متعدد دیگری نیز وجود دارند که ضمن بررسی دقیق مشکلات قابل استفاده هستند. ما در یاری وی آماده هستیم تا در قالب جلسات مشاوره شما را در حل و فصل مشکلات ارتباط با خانواده همسر همراهی کنیم. شما هم اگر به دنبال ساختن خانواده سالم و بانشاط هستید، با ما در یاری وی تماس بگیرید.

منابع:

www.bridestory.com

www.fatherly.com