مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی یکی از موارد بسیار مهمی‌ست که زوج‌ها در این دوره از زمان و با توجه به گسترش ارتباطات و ایجاد فرهنگ‌های مختلف اجتماعی، باید نسبت به آن آگاه باشند. تعریف سنتی خیانت این است که یک فرد در یک رابطه متعهدانه، با شخصی غیر از پارتنر یا همسر خود، درگیر رابطه جنسی شود.

اما اکنون با توسعه فناوری تلفن‌های همراه و اینترنت، تعریف خیانت گسترش یافته و به تعریف سنتی، خیانت عاطفی و فکری هم اضافه شده است. خیانت در حال حاضر شامل مکاتبات و مکالمات صمیمی با شخصی دیگر در تلفن، ملاقات با فردی دیگر از طریق اینترنت یا در محل کار و حفظ رابطه عاطفی نزدیک و جنسی با شخصی غیر از شریک زندگی است. اما در این میان، دوستی افلاطونی چیست؟

چه تفاوتی با سایر دوستی‌ها دارد؟ آیا یک کلاه شرعی روشن‌فکرانه برای ارضای نیازهای شخصی با فردی دیگر است؟ یا این‌که دوستی افلاطونی فارغ از روابط احساسی و عاطفی‌ست و ارتباطی با خیانت ندارد؟ در این مقاله، به پاسخ این سوالات و مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی پرداخته‌ایم.

معنی دوستی و عشق افلاطونی چیست؟

اصطلاح «دوستی افلاطونی» نگرشی‌ست که از فلسفه یونان باستان می‌آید. با بررسی مفاهیم افلاطونی پیرامون موضوع عشق، خواننده با این درک مواجه می‌شود که عشق، بسیار فراتر از جاذبه‌های فیزیکی‌ست. در واقع به این پی می‌برد که عشق به‌صورت عقلی و معنوی هم وجود دارد.

دوستی افلاطونی چه مشخصاتی دارد

امروزه دیدگاه افلاطون را ساده کرده‌ایم تا راحت‌تر توسط افراد جامعه پذیرفته شود. به عشق مبتنی‌بر کشش جنسی و صمیمیت فیزیکی، عشق رمانتیک گفته می‌شود؛ در حالی که عشقی که قصد عاشقانه یا کشش جنسی ندارد، به‌عنوان عشق یا دوستی افلاطونی شناخته می‌شود.

عشق افلاطونی می‌تواند از هرجایی سرچشمه بگیرد؛ اما به‌طور کلی برای توصیف دوستی‌های قوی استفاده می‌شود. در عشق افلاطونی، رابطه جنسی، جذابیت و درگیری عاشقانه وجود ندارد. این نوع عشق و دوستی، از جنسیت، سن، نژاد و گرایش جنسی فراتر می‌رود تا دو نفر را به هم نزدیک کند. در دوستی افلاطونی، احساس قدردانی و حمایت، بسیار غالب است. این روابط که اغلب از دوستی‌های معمولی ریشه می‌گیرند، به پیوندهای عمیق‌تر و قوی‌تر تبدیل می‌شوند.

حالا که با تعریف دوستی افلاطونی آشنا شدید، آیا خیانت عاطفی را هم شامل می‌شود؟ اگر هنوز قادر به تصمیم‌گیری نیستید، نگران نباشید؛ ما در ادامه بیشتر به مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی پرداخته‌ایم.

خیانت عاطفی چیست؟

اکثر خیانت عاطفی های عاطفی ناشی از بی اعتمادی می باشد

خیانت عاطفی نوعی از خیانت است که در آن یکی از افراد در رابطه، با شخصی غیر از شریک خود، رابطه‌ای صمیمی و عاطفی برقرار می‌کند. این ارتباط از مرزهای یک رابطه سالم و افلاطونی می‌گذرد و در درون رابطه اولیه، سلب اعتماد می‌کند.

با چنین تعریف گسترده‌ای، تعیین دقیق این‌که خیانت عاطفی دقیقاً شامل چه مواردی می‌شود و چه دلایلی دارد دشوار است؛ بنابراین ما سرنخ‌هایی را بیان کرده‌ایم که باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه خطراتی را که خیانت عاطفی در یک رابطه عاشقانه ایجاد می‌کند، بررسی کرده‌ایم.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب 7 دلیل اصلی خیانت در زندگی زناشویی را مطالعه کنید.

مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی

دوستی عاطفی و خیانت افلاطونی چه عواقبی دارد

خیانت عاطفی می‌تواند ازدواج و همچنین خانواده شما را از بین کند. شما فقط مقدار معینی «انرژی عاطفی» دارید؛ وقتی این انرژی را روی همسر و خانواده متمرکز نمی‌کنید، مابقی آن به کجا می‌رسد؟ بیشتر خیانت‌های عاطفی و فیزیکی، با دوستی‌های ساده و حتی افلاطونی شروع می‌شود.

معمولاً این روابط ساده، در ابتدا قصدی برای تبدیل‌شدن به چیزی بیشتر را ندارند. صرف نظر از این موضوع، مرز بین دوستی‌های افلاطونی و روابط عاطفی باریک است. علاوه‌بر این، خیانت عاطفی می‌تواند به‌سرعت به معاشقه و روابط جنسی منجر شود. اما چه می‌شود که دوستی افلاطونی یا ساده به خیانت عاطفی می‌انجامد؟

تفاوت اصلی بین یک دوستی افلاطونی و خیانت، تماس واقعی و فیزیکی‌ست. معمولاً خیانت به این صورت است که افراد، رو در رو یکدیگر را ملاقات می‌کنند و سپس درگیر احساسات و در نهایت سکس می‌شوند. همچنین در یک خیانت عاطفی ممکن است ملاقاتی وجود داشته باشد، اما این ملاقات به‌صورت مجازی باشد و صمیمیت فیزیکی در کار نباشد.

بسیاری از افرادی که از نظر عاطفی خیانت می‌کنند، آن را خیانت نمی‌دانند. فکر آن‌ها این است که چون هیچ تماس فیزیکی واقعی وجود ندارد، این رفتار را نمی‌توان خیانت در نظر گرفت. همچنین برخی دیگر با چهره‌ای حق‌به‌جانب و روشنفکرانه، از اصطلاح «دوستی افلاطونی» استفاده می‌کنند. شاید به‌کاربردن این اصطلاح تا حدودی دهان‌پرکن و حاشیه امن باشد، اما برای افرادی که اسم دوستی افلاطونی روی روابط بیرونی‌شان می‌گذارند، یک آزمون ساده وجود دارد.

همان‌طور که در بخش مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی هم به آن اشاره کردیم، دوستی افلاطونی، فراتر از روابط عاطفی و جنسی‌ست و خبری از معاشقه در آن نیست. با چنین تعریفی، آزمون این است:

شمایی که می‌گویید خیانت نکرده‌اید و رابطه‌تان یک دوستی افلاطونی‌ست، آیا حاضرید پیام‌هایی را که به شخص سوم داده‌اید، به همسر یا پارتنر خود نشان دهید؟ اگر می‌توانید و مطمئن هستید که همسرتان هم از خواندن آن ناراحت نمی‌شود، پس احتمالاً ادعای شما درست است؛ اما اگر چنین کاری را نمی‌توانید انجام دهید یا احتمال ناراحتی همسرتان وجود دارد، پس شما در حال خیانت هستید!

در مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی به این موضوع اشاره کردیم که رابطه افلاطونی، فارغ از بحث جنسیت و نژاد است؛ پس یک رابطه افلاطونی نمی‌تواند به یک رابطه عاطفی ختم شود؛ زیرا ممکن است این رابطه بین دو همجنس باشد. پس نگاه جنسیتی باید کاملاً از دوستی افلاطونی حذف شود.

چه چیزی باعث می‌شود یک دوستی افلاطونی به احساسات کشیده شود؟

هیچ اشکالی در ایجاد روابط دوستانه از هر جنسیتی وجود ندارد. در واقع، حفظ دوستی‌های خارج از رابطه عاشقانه می‌تواند به‌عنوان یک نشانه اصلی از یک رابطۀ سالم باشد. حتی ممکن است جزئیات خاصی را در مورد خود یا رابطه‌تان با این دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین ممکن است آن‌چه را که به دوستان خود محرمانه گفته‌اید، به شریک خود بگویید. صحبت‌کردن در مورد موقعیت‌ها با دوستان، هم برای بیان و هم به‌دست‌آوردن بینش در کارهای روزانه، اغلب مفید است.

با این حال، یک تفاوت کلیدی در مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی نهفته است: دوستان نقش حمایتی دارند، نه نقش رهبری. اگر رابطه افلاطونی شما به‌گونه‌ای ادامه پیدا کند که افسار زندگی شما به ‌دست دوستتان بیفتد و او مسیر و تصمیمات شما را تعیین کند؛ یا انتظاراتی از یکدیگر داشته باشید که به رابطه‌ زناشویی شما لطمه وارد کند، باید بدانید که سفره خیانت، برایتان پهن شده است!

خلاصه‌ای از مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی

برخی استدلال می‌کنند که ایجاد یک رابطه عاطفی و بدون رابطه جنسی، خیانت محسوب نمی‌شود؛ زیرا بیشتر یک رابطه اتفاقی‌ست تا یک خیانت سنتی. با این حال ماهیت رابطه عاطفی صرف انرژی و احساسات برای یک شخص است که اگر قرار باشد این عواطف با بیشتر از یک نفر به اشتراک گذاشته شود، نتیجه‌ای مخرب‌تر از خیانت سنتی یا جنسی را به همراه خواهد داشت. همچنین می توانید برای رفع این نتایج مخرب از مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی کمک بگیرید.

یک رابطه عاطفی خارج از ازدواج، پیوند عاطفی بین زوجین یا پارتنرها را تهدید می‌کند و باعث قطع ارتباط می‌شود. دوستی‌های عاطفی بر اساس جذابیت بنا شده‌اند؛ زیرا ما به ویژگی‌های مختلف دوستان خود جذب می‌شویم. اما دوستی افلاطونی، یک رابطه را تهدید نمی‌کند؛ بلکه غنا و رضایت‌مندی را به زندگی اضافه می‌کند.

به‌طور خلاصه دوستی‌های افلاطونی واقعاً می‌توانند کارساز باشند، حتی اگر گفتن «بله، ما فقط با هم دوست هستیم» ممکن است برداشت‌های منفی زیادی داشته باشد! فقط به یاد داشته باشید، ایجاد مرز و نداشتن روابط پنهانی، کلید سلامت و موفقیت دوستی افلاطونی است.با توجه به اینکه رابطه ها یکی از مهمترین بخش های زندگی هستند,مدیریت آن ها تاثیر به سزایی بر روی افراد می گذارد از این رو داشتن یک رابطه عاطفی امن و سالم بسیار کمک کننده است و روانشناسان می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

با این تفاصیل، آیا شما یا شریک زندگی‌تان تاکنون تجربه دوستی افلاطونی یا خیانت عاطفی را داشته‌اید؟ آیا شما هم فکر می‌کردید که دوستی افلاطونی، رابطه‌ای مستقیم با خیانت عاطفی‌ دارد؟ شما با توجه به فرهنگ و سنت خود، مقایسه خیانت عاطفی و دوستی افلاطونی را چگونه می‌بینید؟

منابع:

https://www.brides.com/emotional-affair-and-a-physical-affair-1102788

https://www.healthline.com/health/relationships/emotional-cheating

https://www.healthline.com/health/platonic-friendship