استقلال مالی زنان پس از موضوع برابری‌های جنسیتی، در حال تبدیل‌شدن به یک فرهنگ عمومی و جهانی‌ است. مهم نیست شما در چه کشور و با چه فرهنگ و عقیده‌ای بزرگ شده‌اید، استقلال مالی زنان یکی از مفاهیمی‌ است که مرزها را گذرانده و اکنون به پیوندی همگانی رسیده است. اما شاید این سؤال پیش آید که چرا استقلال مالی زنان اهمیت دارد؟ مگر چه اشکالی دارد که همانند سنت‌های پیشین، تمامی درآمدها با همسر یا پدر باشد؟

پیش از پرداختن به این مسئله، ابتدا باید بدانید «استقلال مالی» چیست.

استقلال مالی به چه معناست؟

مستقل بودن و درآمد داشتن در یک راستا هست که هر زنی باید بداند

اگر بخواهیم تمامی مفاهیم مرتبط با استقلال مالی را خلاصه کنیم، به این سه موضوع می‌رسیم:

۱. تصمیم‌گیرندۀ اول و آخر خودتان هستید. این شما هستید که اموالتان را کنترل و بر آن‌ها نظارت می‌کنید. با استقلال مالی، شما دیگر نیازی به اعتماد و تصمیمات دیگران نخواهید داشت.

۲. یک حامی تمام‌عیار برای خودتان خواهید بود. می‌توانید از طریق پس‌انداز، موقعیت شغلی و سرمایه‌گذاری، از خودتان حمایت کنید. دیگر نیازی به کمک‌های دیگران، اعتبارات و کمک‌های دولتی نخواهید داشت.

۳. شما به‌طور تجربی، با دانش مختصری از نحوۀ مدیریت مالی آشنا هستید. استقلال مالی به شما کمک می‌کند این دانش را ارتقا دهید و بتوانید تجارب بیشتر و سازنده‌تری کسب کنید.

 

و اما برگردیم به پرسش قبلی:

چرا استقلال مالی زنان ضرورت دارد؟

 

  • برای زمان‌های اورژانسی؛
  • برای تأمین هزینه‌های فزایندۀ زندگی؛
  • برای افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس؛
  • برای توقف احساسات درماندگی؛
  • برای تبدیل‌شدن به یک الگو.

مهم‌ترین دلیلی که سبب می‌شود موضوع استقلال مالی زنان اهمیت پیدا کند، طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان است. آمارها نشان می‌دهد که حدود 90درصد زنان فقط در مقطعی از زندگی خود، امور مالی را به ‌دست می‌گیرند. از این تعداد، 75درصدشان تا 56سالگی همسر خود را از دست می‌دهند و باید به‌تنهایی به امور مالی خانواده بپردازند.

به‌طور‌کلی استقلال مالی زنان به این معنا نیست که دارایی‌شان چقدر است، بلکه مربوط می‌شود به تصمیم‌های خوب و مناسبی که با پول‌هایشان می‌گیرند. اهمیت استقلال مالی زنان موجب شده است تا صنعت کار زنان در جهان با رشد فزاینده‌ای همراه باشد تا ثروت جهان به‌طور متناسب بین زنان و مردان تقسیم شود.

در سال 2015 زنان نزدیک به 51تریلیون دلار از کل ثروت جهانی را در اختیار داشتند که به لطف ایجاد فضای مناسب برای ایجاد استقلال مالی زنان، این عدد در سال 2020 به 72تریلیون دلار، یعنی 32درصد از کل ثروت جهان رسید.

 

اشتباهات رایج زنان درخصوص استقلال مالی

مطالعات نشان می‌دهد که زنان در امور مالی، بیش از حد محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌ اندازۀ کافی صرفه‌جویی نمی‌کنند، اعتمادبه‌نفس ندارند و در آخر از دانش مالی کمتری نسبت به آقایان بهره‌مندند. این‌ عوامل سبب می‌شوند استقلال مالی زنان ناموفق باشد. در چنین شرایطی، زنان نیاز به اصلاح ندارند؛ اما همانند مردان، نیاز به آموزش و راهنمایی دارند. در اینجاست که نقش یک مشاور و برنامه‌ریز، مشخص می‌شود.

گرچه برابری جنسیتی، یک هدف اصلی برای مردم است، اما باید قبول کرد که مردان و زنان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها در میزان استقلال مالی زنان بی‌تأثیر نیست. برای مثال، زنان دلسوزتر، متفکر‌تر و گشاده‌روتر هستند. این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا زنان دارایی‌های ارزشمندشان را از دست ندهند. همچنین باعث شده است زنان در ریسک‌پذیری، محتاطانه‌تر رفتار کنند و در بحث سرمایه‌گذاری، کمتر حضور یابند.

در همین رابطه، کتاب پرکاربرد پدر پول‌دار، پدر بی‌پول، اثر رابرت کیوساکی، راهنمایی‌های فوق‌العاده‌ای درخصوص سرمایه‌گذاری ارائه داده است. درحالی‌که همه به‌ دنبال خرید خانه و ماشین شخصی هستند، رابرت کیوساکی معتقد است که خریدن این‌ها فقط به ستون بدهی‌های زندگی اضافه می‌کند. لذا باید از هوش مالی استفاده کرد و ستون دارایی‌ها را افزایش داد. یکی از راه‌های افزایش ستون دارایی‌های زندگی که برای استقلال مالی زنان به‌شدت کارآمد خواهد بود، سرمایه‌گذاری و خارج‌شدن از چارچوب امن زندگی‌ است.

او به افراد محتاط و نگران پیشنهاد می‌کند از سرمایه‌گذاری‌های سازگارتر و کندتر استفاده کنند؛ گرچه نتیجۀ بلندمدت‌تری خواهد داشت، اما دستاورد آن بسیار ایدئال خواهد بود.

مراحل رسیدن به استقلال مالی

در این بخش می‌خواهیم در دهه‌های مختلف زندگی، استقلال مالی زنان را بررسی کنیم.

 

استقلال مالی زنان در 20سالگی:

  • از خرج‌های غیرضروری پرهیز کنید تا بیشتر پس‌انداز کنید.
  • حداقل 10درصد از درآمد خود را در یک حساب جداگانه نگهداری کنید.
  • حساب‌هایی با سود بلندمدت ایجاد کنید تا در سنین بالا مورد استفاده قرار گیرند.
  • بین آنچه «نیاز» دارید و آنچه «می‌خواهید»، تفاوت قائل شوید.

 

استقلال مالی زنان در 30سالگی:

  • از وجود یک مشاور مالی بهره‌مند شوید.
  • شرایط را بسنجید تا ببینید خرید خانه یا ماشین، با توجه به شرایط مالی کنونی‌تان هوشمندانه است یا خیر.
  • به حساب‌های پس‌انداز کودکانتان کمک مالی کنید.
  • به کودکانتان از سنین کم آموزش مالی دهید.

 

استقلال مالی زنان در 40سالگی:

  • با یک مشاور مالی دربارۀ میزان پیشرفتتان در پس‌انداز دوران بازنشستگی صحبت کنید.
  • از یک توفان فکری برای چگونگی استفادۀ درست و صحیح از سرمایه و پس‌انداز خود بهره ببرید.
  • به پس‌انداز برای تحصیلات فرزند خود ادامه دهید.
  • راه‌های مختلف را برای گرفتن تخفیف‌های مالیاتی بررسی کنید.
  • تورم شیوۀ زندگی را کاهش دهید تا میزان پس‌انداز افزایش پیدا کند.

 

استقلال مالی زنان در 50 سالگی:

  • با یک مشاور مالی دربارۀ استراتژی‌های دورۀ بازنشستگی صحبت کنید.
  • اگر خانۀ بزرگی دارید، برای صرفه‌جویی در میزان هزینه‌ها، آن را کوچک‌تر کنید.
  • مقداری از پس‌انداز خود را به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اختصاص دهید.
  • اراده و امید خود را زنده نگه دارید تا تصمیمات به‌روز و سازنده‌ای بگیرید.
  • اگر ریسک‌پذیر هستید، برای ادامۀ فعالیت‌های خطرآفرین خود با یک مشاور مالی صحبت کنید.

 

استقلال مالی زنان در 60سالگی به بالا:

  • با یک مشاور مالی ملاقات کنید تا ببینید چه زمانی برای بازنشستگی شما مناسب است و دارایی‌تان چه ‌میزان ماندگاری خواهد داشت.
  • هزینه‌های زندگی را کاهش دهید.
  • اهدافی را برای دوران بازنشستگی خود ترسیم کنید. راه‌های رسیدن به این اهداف را ارزیابی کنید.

 

نکات کلیدی در مدیریت امور مالی زن و شوهر

آنچه تا اکنون درباره‌اش صحبت کردیم، درخصوص استقلال مالی زنان بود؛ اما باید بدانید که استقلال مالی زنان، عموماً در گرو یک رابطۀ زناشویی اتفاق می‌افتد. شما باید بدانید که وقتی زندگی مشترکی را آغاز می‌کنید، چگونه می‌توانید استقلال خود را حفظ و درعین‌حال امور زندگی را سپری کنید.

استقلال مالی در رابطه زناشویی

در ادامه نکاتی را درخصوص همین موضوع عنوان کرده‌ایم.

حساب‌های مالی مشترک: در ابتدا یک حساب مشترک ایجاد کنید. سپس با برآورد بودجه‌ها، تصمیم بگیرید که چند درصد از درآمد هر شخص، ماهیانه به این حساب واریز شود. در آخر تمامی هزینه‌های عمومی زندگی و خانه، از حساب مشترک، و هزینه‌های فردی، از حساب‌های شخصی برداشت خواهد شد.

جدانگه‌داشتن منابع مالی: به یاد داشته باشید که شما فقط یک حساب مشترک دارید و قرار نیست هردو نفر از یک منبع مشترک، پول دریافت کنید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، از حساب خودتان برداشت کنید. سعی کنید عموماً راهکارهای مالی خودتان را برای کسب درآمد پیش ببرید.

تقسیم وظایف: برای آنکه امور خانه و خانواده بهتر انجام گیرد، بهتر است وظایفی را برای خودتان تعیین کنید. یکی از شما می‌تواند مسئول پرداخت قبوض باشد و دیگری مسئول خریدهای خانه و بچه‌ها.

زندگی با یک درآمد:  یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند پس از استقلال مالی زنان صورت گیرد این است که زوج‌ها به‌گونه‌ای زندگی کنند که گویا فقط یک‌ نفر درآمد دارد. در چنین شرایطی، تمامی خرج‌های زندگی با یک‌ نفر است و خبری از حساب مشترک نیست. اما حساب شخصی شریک دیگر تبدیل به یک حساب پس‌انداز می‌شود. به‌طور مثال، تمامی خرج‌ها با همسرتان خواهد بود و درآمد شخصی شما تبدیل به یک حساب پس‌انداز خواهد شد. این روش برای زوج‌هایی مناسب است که یکی از آن‌ها، به‌تنهایی توانایی ادارۀ زندگی را دارد.

 

مشکلات مالی زوجین و استقلال مالی زنان

در مطالعه‌ای از دانشگاه ایالتی کانزاس، محققان دریافتند که بحث بر سر پول تا حد زیادی پیش‌بینی‌کنندۀ اصلی باهم‌ماندن یا نماندن یک زوج است. به‌ گفتۀ محققان، این بحث‌ها شدیدتر است و بهبودشان هم بیشتر طول می‌کشد.

درحالی‌که شما سعی می‌کنید پول را به‌طور مشترک مدیریت کنید، ممکن است تفاوت‌های نگرشی بین شما و شریک زندگی‌تان به‌ وجود آید. این تفاوت‌های نگرشی اگر به‌موقع و به‌درستی به یک نقطۀ مشترک نرسد، ممکن است جدایی به‌ همراه داشته باشد. ازهمین‌رو، حوزۀ مشاور روانشناسی آنلاین در سامانۀ یاری وی همراه شما خواهد بود. شما می‌توانید به نوین‌ترین روش‌های ارتباطی، با مشاوران و متخصصان حوزۀ ازدواج هم‌کلام شوید.